Tour de France 2025

Als je vandaag ook weer ziet dat Vingegaard gewoon ook de snelste tijd op de Ventoux rijdt dan zegt dat ook gewoon genoeg eh. Die man is meer dan in orde.
Maar hij botst hier op een renner die gewoon veel completer is en een tegenstander die blaakt van het vertrouwen.
Vingegaard doet wat hij moet doen. Blijven aanvallen en hopen op dat zwak momentje van Pogacar. Gebeurt dit niet? So be it he maar dan heeft hij het tenminste geprobeerd. Wie niet waagt wint niet.

Vind ik niet echt een argument, want nu rijden ze tenslotte ook met het doel om Pogacar te lossen en zo tijd terug te pakken, dus dan kan dat evengoed wanneer dat voor de ritzege is. Anders kan je evengoed volledig de handdoek in de ring gooien. Vingegaard heeft, terecht, nog wat vertrouwen.

Wat Van Aert deed in de Giro is het ideale scenario. Zelf over de top geraken, kopman die alleen bij je komt in de afdaling. Op die manier kan je je kopman in de vallei op gang trekken en nog (fors) tijd winnen op je concurrenten.

Maar hier gaat het over een vlakke rit met op het eind een col buiten categorie. Dan is het effect toch al een stuk kleiner. Benoot deed best nog goed werk, maar als ik het goed zag, was de inbreng van Campenaerts toch al een stuk kleiner. Evengoed hebben we al gezien dat zo'n knechten gewoon meteen voorbijgesneld worden, omdat de favorieten daarachter net een tempoversnelling maken.

Dus goh, of je hier in deze rit daar nu zoveel van geprofiteerd hebt... in plaats daarvan kan je ook je team op kop zetten en zo lang mogelijk tempo proberen maken. Dat gebeurt ook vaak genoeg, zie Pogacar op Hautacam in de eerste bergrit.
Je weet toch dat Wellens ook mee was in de vlucht naar Hautacam om na de Soulor nog belangrijk werk voor Pogi te doen? Man man.

Het is geen Playstation spelen. Je weet niet op voorhand wie er in slaagt om in de vlucht te geraken, en hoe de benen aanvoelen van die renners halverwege de Ventoux (ivm je opmerking over Campy).

En het effect kan in deze rit evengoed groot zijn, want de Ventoux staat bekend om zijn winderigheid eenmaal uit het bos. Als de koers hard gemaakt moet worden, moet je in die fase nog over helpers kunnen beschikken.

Je weet toch dat Wellens ook mee was in de vlucht naar Hautacam om na de Soulor nog belangrijk werk voor Pogi te doen? Man man.
Je weet goed genoeg dat het hier gewoon over de laatste col ging en hoe je die aanvangt. Er reden in de rit naar Hautacam geen UAE renners meer voorop toen Pogacar aanviel, en kreeg hij gewoon een lead-out van zijn ploeg aan de voet.

In de rit van vandaag was er een volledig vlakke aanloop. Anders dan een rit met meerdere cols waarin je renners voorop stuurt in de hoop ze in de finale nog te kunnen gebruiken, bij voorbeeld in vlakke stukken tussen de cols.

Je weet goed genoeg dat het hier gewoon over de laatste col ging en hoe je die aanvangt. Er reden in de rit naar Hautacam geen UAE renners meer voorop toen Pogacar aanviel, en kreeg hij gewoon een lead-out van zijn ploeg aan de voet.

In de rit van vandaag was er een volledig vlakke aanloop. Anders dan een rit met meerdere cols waarin je renners voorop stuurt in de hoop ze in de finale nog te kunnen gebruiken, bij voorbeeld in vlakke stukken tussen de cols.
Ja en wie reed op kop op hautacam toen remco moest lossen?
Wellens.
En hoe is wellens daar geraakt? Vanuit de vlucht.

Nu moet je niet afkomen met dat die rit een ander profiel had. Je haalde ze zelf aan om jouw mening kracht bij te zetten, maar je haalt je eigen punt onderuit.

Haha krijgt nog een staartje
Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet. UCI zou zich beter bezighouden met de prankende problemen i.p.v. deze fait divers.

De UCI toont zich weer van zijn beste kant.
Legt de prioriteiten weer perfect, geeft aanrecht en steekt energie in zaken die er echt toe doen!

Ja en wie reed op kop op hautacam toen remco moest lossen?
Wellens.
En hoe is wellens daar geraakt? Vanuit de vlucht.

Nu moet je niet afkomen met dat die rit een ander profiel had. Je haalde ze zelf aan om jouw mening kracht bij te zetten, maar je haalt je eigen punt onderuit.
Dan haal ik een punt onderuit dat ik niet wilde maken hé... Wellens doet hier helemaal niet ter zake.

Het ging over wat Pogacar op de laatste klim deed. Hij zette daar zijn ploeg op kop als leadout (met of zonder Wellens maakt niet uit). Hij kon daar ook kiezen om Yates vooruit te sturen in de hoop om hem op 5 km van de top nog te gebruiken hé. Dat deed hij niet hé. Vandaag kiest Vingegaard wél om renners vooruit te sturen in de hoop om ze op x aantal km van de top van de laatste col nog te kunnen gebruiken.

Allemaal mooi dat Wellens daar aan de voet van Hautacam geraakte dankzij de vlucht, maar vandaag zouden sowieso alle Visma renners aan de voet van de Ventoux gekomen zijn. Dus had hij de keuze, of ik stuur tóch renners vooruit, of ik laat ze volop tempo maken voor de Ventoux om het gat op de vluchters klein te houden en misschien kan ik dan een gooi doen naar de ritzege ook.

Dàt is dus het punt dat ik wilde maken, ik zie hier minder het nut van in om Benoot en Vocsnor vooruit te sturen, terwijl ze evengoed in het peloton tempo hadden kunnen maken en de eerste kms van de Ventoux nog voor hun rekening hadden kunnen nemen.

Helemaal anders dan Wellens vooruit sturen in de rit naar Hautacam of Van Aert vooruit sturen in de laatste bergrit in de Giro, waar ik wél het nut duidelijk van in zie (wat ik hier ook al duidelijk gezegd heb).

Maar goed, ik denk dat de discussie nu wel kan gaan liggen, én dat het duidelijk is dat we hierover van mening verschillen.

Meanwhile was Virenque eregast vandaag
Hypocrieten

Meanwhile was Virenque eregast vandaag
Hypocrieten

Maar die is niet levenslang geschorst door het TAS, de UCI kan daar dus moeilijk iets over zeggen (los van dat ik dat ook maar raar vind). Het wielrennen is een enorm hypocriete wereld, de grootste ploeg wordt geleid door een dopingmonster, maar dat betekent niet dat de UCI het recht niet heeft om te vinden dat een levenslange schorsing gehandhaafd moet worden. Wat is het nut anders van een veroordeling en schorsing?

Maar die is niet levenslang geschorst door het TAS, de UCI kan daar dus moeilijk iets over zeggen (los van dat ik dat ook maar raar vind). Het wielrennen is een enorm hypocriete wereld, de grootste ploeg wordt geleid door een dopingmonster, maar dat betekent niet dat de UCI het recht niet heeft om te vinden dat een levenslange schorsing gehandhaafd moet worden. Wat is het nut anders van een veroordeling en schorsing?

De veroordeling was om te beginnen ook vooral iets symbolisch. Ze hebben met de volledige generatie trachten af te rekenen onder de vorm Johan Bruyneel.
En goed als je dan van mening bent dat dat de manier is en die persoon volgens u zijn brood niet meer mag verdienen in een actieve rol in de sport dan is dat een keuze.
Buiten dat het in feite vrij hypocriet is.

Maar dat die persoon bij de start van een koers is en op plaatsen komt waar een gewone leek normaal niet mag komen, wat is er daar dan precies mis mee? Hij sprak met ex-renners en managers. Wat denken ze dat hij daar deed, tips geven over doping? EPO aan de hand doen?

Altijd die vraag 'Zou Paret-Peintre ook gewonnen had Remco nog in koers geweest'.
Op dat laatste stuk zou zelf de beste Remco een minuut rond zijn oren gekregen hebben.

Altijd die vraag 'Zou Paret-Peintre ook gewonnen had Remco nog in koers geweest'.
Op dat laatste stuk zou zelf de beste Remco een minuut rond zijn oren gekregen hebben.
Wat Remco zou gedaan hebben doet op zich niet ter zake, de vraag is vooral: zouden die gasten daar gezeten hebben EN zouden ze daar gezeten hebben met dezelfde mentalitei? Om de koers te winnen OF zoals oa Benoot en Campenaerts met de blik naar achter. Als Campenaerts gisteren zijn kans had mogen gaan had ik het nog willen zien zoals die hier rond rijdt de laatste week.

Ik zou eerder zeggen van niet trouwens, zelfs als PP een hypotetisch vrije rol had gekregen. Zoals SomeDude zegt had Eenkhoorn vermoedelijk niet mee vooraan gezeten en die heeft er de laatste 10km voor de klim ultiem toch nog voor gezorgd dat ze terug kwamen tot 1'30" en vooral met ~4'30" voorsprong op het peloton aan de klim konden beginnen. Als Eenkhoorn daar niet zit loopt die achterstand misschien nog op tot 2'00"-2'30" en dan rollen Vingegaard & Pogacar er gewoon over de laatste kilometers.

Terug
Bovenaan