Tour de France 2025

Pogi had geen hopen overschot, anders laat je een aankomst als mythische Ventoux niet liggen, simpel!
Inderdaad, zet een mannetje extra bij Pollit en hij wint de rit.

Zal komende 2 Alpen ritten nog hetzelfde scenario zijn; Pollit alleen laten controleren en Vingegaard volgen in het wiel. En de rit zeges uitdelen aan vluchters.

Jammer.

Eigenlijk had ik ook wel gedacht dat Pogacar deze nog graag wou binnenhalen, en dan de andere bergritten ging laten voor wat het was.

Maar misschien begrijp ik het nog minder van Visma. Uiteindelijk heeft Vingegaard hier ook nog geen rit gewonnen. Waarom vandaag niet proberen?

Maar misschien begrijp ik het nog minder van Visma. Uiteindelijk heeft Vingegaard hier ook nog geen rit gewonnen. Waarom vandaag niet proberen?
Heeft hij toch gedaan? Maar kreeg er Pogi niet af en misschien iets te laat vertrokken.
Voor de rit dan.

Heeft hij toch gedaan? Maar kreeg er Pogi niet af en misschien iets te laat vertrokken.
Voor de rit dan.
Maar dat leek eerder toch om Pogacar tijd aan te smeren, dan om de rit te winnen.

Als hij hier voor de rit wou gaan, dan zou ik als Visma geen 2 mannetjes in de vlucht steken, maar daarachter toch vooral controleren (allé, ik heb niet alles gezien van de rit, maar ik zag voor de Ventoux toch vooral Pollitt op kop precies)

Stel (STEL) dat Pogacar een longontsteking krijgt, dan staat Vingegard wel op 1 met meer dan 5’ voorsprong op de tweede.

Tactische meesterklas van SQS zul je bedoelen :unsure:
Hoe-re-chance dat Arensman zijn niveau van vorige week niet haalt en Mas zich zot heeft laten maken, maar super sterke klim van PP ook wel. Ook wel ferm gesleept bij Healy en zelf weinig kop gedaan, zeker op die stukken na Chalet-Renard scheelt dat wel.
Straffe overwinning wel, zou hem niet opgeschreven hebben (wel voor top 5-top 3 oid) zelfs vanuit die kopgroep dus om dan te winnen vanuit een groep 1'30" achter is nog straffer. Achteraf gezien nog chance dat ze Eenkhoorn uiteindelijk toch nog hebben laten rijden, niet alleen om Mas nog te pakken maar vooral om uit de greep te blijven van Vingegaard. Nu is het altijd nog redelijk comfortabel gebleven maar als ze écht dicht genoeg waren gekomen voor de rit had ik Pogacar nog wel eens all-in zien spelen de laatste 2km en niet gewoon eens 2 keer prikken.

Ook wel leuk van toch nog wat GC strijd te zien, het gebeurt allemaal om ruim 4 minuten maar Vingegaard werd hier op zen minst weer niet nog eens naar huis gereden...

Trouwens die lul die daar Omi & Opi gewijs met zijn spandoek oog had voor alles behalve de aanstormende Vingegaard/Pogacar dat was toch ook weer ne nipte. Tis alsof zo'n mannen een Visma magneet in hun broekzak hebben zitten :unsure:

Die 'tussenstations' van Benoot en Campenaerts die voorop rijden voor Vingegaard...Hoe helpt dit Vingegaard?
Pogacar blijft toch gewoon in het wiel van Vingegaard?

(ja ik ken niets van koers)
Puur theoretisch helpt het omdat Vingegaard op die momenten kan profiteren van de draft van Benoot en Campenarts. Op de stukken van ~10% in het bos zal dat allemaal nét iets minder spelen, de stukken voorbij Chalet Renard die eerder ~7% zijn en zeker met de tegenwind is dat waarschijnlijk wel leuk.
De momenten dat Vingegaard aanvalt rijdt hij met zijn neus in de wind en zit Pogacar in de draft, zelfs bergop zeker op die minder steile stukken trap je toch snel heel wat minder vermogen dat de man die aanvalt. Dat is bv ook de reden dat Pogacar er net niet slaagde van van der Poel overboord te kieperen op de Poggio in Milaan-San Remo dit jaar. Maar daar lag de snelheid nog véél hoger dus was het nadeel voor aanvaller nog groter t.o.v. het voordeel voor de man in het wiel.

Maar dat leek eerder toch om Pogacar tijd aan te smeren, dan om de rit te winnen.

Als hij hier voor de rit wou gaan, dan zou ik als Visma geen 2 mannetjes in de vlucht steken, maar daarachter toch vooral controleren (allé, ik heb niet alles gezien van de rit, maar ik zag voor de Ventoux toch vooral Pollitt op kop precies)
Ook al had Visma de vlucht gecontroleerd, Pogi won toch weer vrij makkelijk het sprintje.

Het grote doel is het algemeen klassement met Vingegaard en de tacktiek is om mannetjes vooraan te zetten zodat Vinge er dichter bij de finish (of hoger op de berg) gebruik van kan maken en hen dan op kop kan zetten.
Als ze van Visma allemaal in het peloton blijven zitten, wordt het moeilijk om een move te doen. Zie wat Van Aert deed over de Finestre in de Giro voor Yates. Of Van Aert op Hautacam voor Vinge 3 jaar terug.

Uiteindelijk werken zo een taktieken (imo) enkel

a) als JV weg kan rijden van pogacar

en

b) als dat gebeurt op een berg met daarna een stuk vlak. Dan kunnen die teamgenoten kop doen en het gat groter maken.

Als je vandaag ook weer ziet dat Vingegaard gewoon ook de snelste tijd op de Ventoux rijdt dan zegt dat ook gewoon genoeg eh. Die man is meer dan in orde.
Maar hij botst hier op een renner die gewoon veel completer is en een tegenstander die blaakt van het vertrouwen.

Ook al had Visma de vlucht gecontroleerd, Pogi won toch weer vrij makkelijk het sprintje.
Vind ik niet echt een argument, want nu rijden ze tenslotte ook met het doel om Pogacar te lossen en zo tijd terug te pakken, dus dan kan dat evengoed wanneer dat voor de ritzege is. Anders kan je evengoed volledig de handdoek in de ring gooien. Vingegaard heeft, terecht, nog wat vertrouwen.

Het grote doel is het algemeen klassement met Vingegaard en de tacktiek is om mannetjes vooraan te zetten zodat Vinge er dichter bij de finish (of hoger op de berg) gebruik van kan maken en hen dan op kop kan zetten.
Als ze van Visma allemaal in het peloton blijven zitten, wordt het moeilijk om een move te doen. Zie wat Van Aert deed over de Finestre in de Giro voor Yates. Of Van Aert op Hautacam voor Vinge 3 jaar terug.
Wat Van Aert deed in de Giro is het ideale scenario. Zelf over de top geraken, kopman die alleen bij je komt in de afdaling. Op die manier kan je je kopman in de vallei op gang trekken en nog (fors) tijd winnen op je concurrenten.

Maar hier gaat het over een vlakke rit met op het eind een col buiten categorie. Dan is het effect toch al een stuk kleiner. Benoot deed best nog goed werk, maar als ik het goed zag, was de inbreng van Campenaerts toch al een stuk kleiner. Evengoed hebben we al gezien dat zo'n knechten gewoon meteen voorbijgesneld worden, omdat de favorieten daarachter net een tempoversnelling maken.

Dus goh, of je hier in deze rit daar nu zoveel van geprofiteerd hebt... in plaats daarvan kan je ook je team op kop zetten en zo lang mogelijk tempo proberen maken. Dat gebeurt ook vaak genoeg, zie Pogacar op Hautacam in de eerste bergrit.

Terug
Bovenaan