Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

En direct spoed?
Allez kweet niet hoe oud ze is..
Wij wachten toch meestal paar dagen. Voor we naar een ka gaan.
Dochterlief heeft normaal nooit koorts en de extreme sufheid etc was toch alarmerend.
En uit laatste bloedonderzoek blijkt dat ze veel te weinig antistoffen heeft waardoor elke ontsteking een groter risico is...
Ondertussen terug thuis. Keel/neusholte ontsteking. Voorlopig behandelen met de gekende koortswerende middelen, maar vanaf we merken dat die niet voldoende zijn moeten we wel direct terug...
 
Beter een keer teveel naar spoed of dokter dat je zeker bent dan er te laat bij te zijn.

Hier kunnen wij ook nog amper praten onze dochter van 3 zit constant te praten en als wij dan iets zeggen is het mama ik was aan het praten.. 🙈
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Mijn vriendin is net terug van de dokter met onze dochter.

heel waarschijnlijk kinderastma :( ik weet het fijne er nog niet van maar allesinds puffertjes meegekregen.

sowieso hebben we ook een afspraak gemaakt bij de kinderarts maar die is pas beschikbaar 7/7. maar het is inderdaad vreemd dat de kortademigheid/gepiep telkens zo snel terugkomt (lees: 2-3 dagen na het aerosolen, wat we ondertussen toch al 3x2 a 3 weken hebben gedaan)
 
Mijn vriendin zit met een ei en heeft een verhaal gepost op zo een facebook pagina over borstvoeding.
Die mensen kunnen daar zeer radicaal zijn en zou hetzelfde eens hier willen posten.
Hier zit een grotere verscheidenheid aan mensen en meningen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hieronder volgt een lang verhaal dat grotendeels als volgt kan samengevat worden: het gewicht van ons kindje blijft aan de lage kant. Dit ondanks dat er reeds veel stappen doorlopen werden.

Mag ik jullie vragen om met open blik en zonder oordelen mee op zoek te gaan naar een constructieve “oplossing” om de gewichtstoename van ons kindje te kunnen stimuleren?

Bijgevoegd vinden jullie ook een groeicurve terug.

Ons verhaal:
Midden februari werd ons kindje geboren op 37w via een geplande (gentle) sectio.
Al meteen op de operatietafel was er een eerste borstmoment dat matig vlot verliep.
Er was een goede aanhap maar ons kindje had last van wat vocht op de longen en een verhoogd bilirubine waardoor het drinken de eerste dagen niet zo vlot liep.

Via cupfeeding en fingerfeeding werd er afgekolfde borstmelk bij gegeven. We hadden op dit moment 12 borstmomenten per dag: kindje wakker genoeg krijgen om te drinken, afkolven, voeding bij geven via fingerfeeding,… Tegen dat we klaar waren met de ene voeding mochten we al opnieuw starten met de volgende.

Bij het kolven in het ziekenhuis kreeg ik een foutief advies i.v.m. de grootte van de borstschelpen (maat XL i.p.v. M) waardoor mijn tepels vol oedeem zaten en het aanhappen (in combinatie met de sufheid door verhoogd bilirubine) moeilijk ging. Hierop kreeg ik tepelhoedjes aangeboden. Dit maakte dat ons kindje beter kon aanhappen maar niet meer zonder tepelhoedje wou drinken.

De tepelhoedjes hebben we rond 8w kunnen afbouwen. In die periode werd ons kindje ook voor het eerst ziek (griep) met koorts.
We bleven afgekolfde melk aanbieden als extraatje, maar ondanks dat zagen we voor het eerst een daling op de curve.

Rond deze periode kreeg ons kindje ook last van “projectielbraken”. Na quasi elke voeding spoot de melk er in gulpen terug uit.

Enkele weken later kreeg ik ook opnieuw mijn maandstonden wat zorgde voor een productiedip en opnieuw een daling op de curve. (Momenteel voor de 3de keer opnieuw een cyclus en ik merk duidelijke productiedip in deze periodes)
Sinds dan is ons kindje nooit meer echt stabiel op de curve geweest.

Aangezien we in nauwe opvolging waren i.v.m. het verhoogde bilirubine gehalte zijn we op meerdere momenten bij zowel onze begeleidende vroedvrouw als vaste pediater om advies gaan vragen.
Ik kreeg van beide het advies om elke dag minimaal 1 voeding via een flesje afgekolfde melk extra te geven (berekend via natuurlijke maaginhoud), steeds beide borsten aan te bieden, voldoende te wisselen, eventueel bij slecht drinken nog afgekolfde melk extra te geven,…
Zowel de vroedvrouw, pediater als arts van K&G hebben steeds gezegd dat ons kindje wel laag op de curve stond maar volgens hen nog steeds goed evolueerde.

In combinatie met het ‘projectielbraken’ belande ons kindje ook in een vicieuze cirkel van melk met grote kracht teruggeven, huilen, lucht happen, wind in de buik/krampen, scheetjes laten, nog meer wenen, etc. De stoelgang van ons kindje was ook erg slijmerig in deze periode waardoor ik het advies kreeg koemelk- en sojavrij te eten.

Ten einde raad belde ik vorige maand met iemand van LLL die me doorverwees naar een gekende pediater die ook lactatiekundige IBCLC is.

Daar ging ik reeds twee keer op consultatie en werd er omeprazole aanbevolen. Dit helpt goed tegen het “projectielbraken” maar de gewichtsevolutie van ons kindje blijft zowel letterlijk als figuurlijk nogal mager.

Inmiddels is de stoelgang van ons kindje opnieuw “normaal”, maar nog maar 1x/week i.p.v. dagelijks.
We komen momenteel aan 8 tot 10 borstmomenten per dag.

Ik blijf hetzelfde advies krijgen:
⁃ blijven aanleggen
⁃ flesje afgekolfde melk extra aanbieden
⁃ indien slecht gedronken wat afgekolfde melk bij geven
Maar het haalt allemaal maar weinig uit naar mijn gevoel en ik zit met de angst dat ik ons kindje op deze manier te kort doe.
Me een Ons kindje is wel erg alert en maakt voldoende plasluiers per dag.

Aangezien ik momenteel weer met productiedip zit (o.w.v. maandstonden) geef ik nu 1 keer per dag een flesje kunstvoeding (90ml), dit borstmoment vervang ik door kolven, ook na het aanleggen tracht ik telkens extra te kolven en geef ik dit als extra via flesje. Dit doe ik louter omdat ik anders aan onvoldoende melk kom om extra te geven.

Reeds doorlopen:
⁃ opvolging van vroedvrouw
⁃ opvolging van vaste pediater en pediater/lactatiekundige IBCLC
⁃ consultatie bij osteopaat
⁃ nazicht van tong- en lipriempjes bij alle bovenstaanden
⁃ 1 maand koemelk- en sojavrij dieet

Medicatie:
⁃ Protectis
⁃ Omeprazole (1,5ml 2x/dag)
⁃ Infacol (gestopt)

Zien wij met z’n allen nog zaken over het hoofd?

Bedankt alvast om met ons mee te denken.
 
en ik zit met de angst dat ik ons kindje op deze manier te kort doe
-----


Dit is toch het enige wat telt? 😞
Wat zou voor haar wél goed voelen?

Ik heb van bij de geboorte te weinig productie gehad. Dus vanaf dag 1 flesjes gecombineerd met borstvoeding. Na enkele weken een infectie gehad op de keizersnede en door de antibiotica kreeg ze enorme krampen. Die week volledig met flesjes opgevangen en blijven kolven om de 3u. Daarna flesjes als "hoofdmaal" en borstvoeding als aperitief of dessert. Om de 4u borstvoeding live en tussendoor (na 2u) kolven. Wat me gemiddeld 20-40ml opleverde. Die productie bleef steeds afnemen, ondanks extra begeleiding, supplementen,... Tot wanneer ze met buikgriep werd opgenomen en de borst volledig weigerde. Toen was het over en uit, want met kolven alleen kwam er na 2 dagen maar enkele druppels meer uit.
Fysiek ging het ook steeds slechter met me, bloedonderzoek wees uit dat mijn ijzergehalte zelfs te laag was om meetbaar te zijn. Met baxters in dagziekenhuis is dat opgelost.

Dus ga gewoon eens na wat wél goed voelt.
Laat haar ook eens een bloedonderzoek doen om na te gaan of de bevalling haar niet te veel heeft gekost.
En vergeet vooral niet: elke ml borstvoeding is een prachtig geschenk. Maar een Happy moeder is nog veel mooier. 💪
 
Via mijn vrouw ook ervaring met dergelijke borstvoedingsgroepen :S.

Lijkt mij inderdaad het moment om na te gaan of het wel nog baat om het bij borstvoeding te houden
 
Ons eerste kind is er gekomen na een heel zware bevalling met veel bloedverlies. Eerste dagen bleef hij maar huilen om aan te liggen, we dachten dat hij goed vertrokken was. Na een paar dagen was hij meer dan 10% van zijn geboortegewicht verloren zodat een verlengd verblijf voor hem een grote kanshebber was en mijn vrouw wél naar huis mocht vertrekken. Bleek dat dat kind alle moeite van de wereld deed om iets binnen te krijgen, maar er niets uit kwam. Toen beslist om over te schakelen op flessenvoeding waardoor kind instant herstelde + mijn vrouw wel samen met hem naar huis mocht.

Het gevoel van de mama is belangrijk, maar de gezondheid van het kind ook. Zeker als er al redelijk wat medicatie mee gemoeid is.

Als jouw vriendin liefst borstvoeding wil blijven geven zou ik het kind beginnen wegen voor en na de voeding.
Zo kan je in de gaten houden of jullie kindje wel voldoende binnen krijgt.
 
En waarom de borstvoeding niet afwisselen met flesvoeding? Zo geef je nog borstvoeding, wat precies toch gewenst is, maar kan ze mss wel wat aandikken met flesvoeding?
 
Komt ze/hij iets bij of blijft ze/hij stilstaan?

Ik zou persoonlijk starten met groentepap te introduceren. Mogelijks klikt dat beter (voor zover ik het begrijp drinkt ze/hij eigenlijk het minimum dat nodig is?). Het kan (kindje is reeds 4 maand). Het is ook geen absolute noodzaak om 6 maand exclusief de borst te geven.Je kan eventueel ook wat moedermelk achter geven nog.


ik denk wel dat je eens goed moet kijken naar jullie eigen mentale draagkracht nog. Het is een hele boterham en borstvoeding is goed en tof maar het moet wel in balans blijven.


Vanwaar de keuze voor cup of fingerfeeding in het begin? Ik weet dat dat vaak gedaan wordt uit angst voor tepelverwarring maar alle vroedvrouwen zeiden mij dat dat eigenlijk bijna niet voorkomt (toch niet van een paar flesvoedingen int begin)
Ik denk dat er soms ook een beetje te snel naar kolven gegrepen wordt in ziekenhuis, ipv de tijd geven om de productie op gang te laten komen maar das ook op niet veel meer dan mijn eigen ervaring gebaseerd :v


@Sneakytje : ik had begrepen dat ze al combineren maar indien niet is dat zeker ook een optie. Maar in dit geval dan wel blijven kolven bij de mama om de productie hoog te houden (voor zover nog gewenst)
 
Laatst bewerkt:
Ze heeft een keizersnede gehad en bij keizersnede komt de productie niet direct op gang. Ik heb net hetzelfde gehad keizersnede bij de eerste, productie kwam niet op gang door operatie. Kolven was de enige oplossing. Ik heb bij de eerste ook veel te lang borstvoeding gegeven waardoor ik super down was tegen het einde omdat het zo moeilijk verliep. Ik zou na het lezen van het verhaal hier toch ook eens over durven nadenken om af te bouwen. Borstvoeding is niet het enige wat telt. Gelukkige ouders is nog veel belangrijker.
 
Laatst bewerkt:
Komt ze/hij iets bij of blijft ze/hij stilstaan?

Ik zou persoonlijk starten met groentepap te introduceren. Mogelijks klikt dat beter (voor zover ik het begrijp drinkt ze/hij eigenlijk het minimum dat nodig is?). Het kan (kindje is reeds 4 maand). Het is ook geen absolute noodzaak om 6 maand exclusief de borst te geven.Je kan eventueel ook wat moedermelk achter geven nog.


ik denk wel dat je eens goed moet kijken naar jullie eigen mentale draagkracht nog. Het is een hele boterham en borstvoeding is goed en tof maar het moet wel in balans blijven.


Vanwaar de keuze voor cup of fingerfeeding in het begin? Ik weet dat dat vaak gedaan wordt uit angst voor tepelverwarring maar alle vroedvrouwen zeiden mij dat dat eigenlijk bijna niet voorkomt (toch niet van een paar flesvoedingen int begin)
Ik denk dat er soms ook een beetje te snel naar kolven gegrepen wordt in ziekenhuis, ipv de tijd geven om de productie op gang te laten komen maar das ook op niet veel meer dan mijn eigen ervaring gebaseerd :v


@Sneakytje : ik had begrepen dat ze al combineren maar indien niet is dat zeker ook een optie. Maar in dit geval dan wel blijven kolven bij de mama om de productie hoog te houden (voor zover nog gewenst)
Mijn vrouw is bevallen met een keizersnede, onze dochter at ook heel moeilijk aan de borst. Uiteindelijk is het zo ver gekomen dat ze een suikertekort had en naar neonatale moest.

Daar snapten ze totaal niet waarom ze niet al veel sneller met kolven zijn begonnen. Kolfmachine er op en probleem eigenlijk direct verholpen...

Nadien wou/kon ze wel geen flesjes drinken tot ze 6 maand was, dus dat was nog een heel ander probleem...
 
Mijn vrouw is bevallen met een keizersnede, onze dochter at ook heel moeilijk aan de borst. Uiteindelijk is het zo ver gekomen dat ze een suikertekort had en naar neonatale moest.

Daar snapten ze totaal niet waarom ze niet al veel sneller met kolven zijn begonnen. Kolfmachine er op en probleem eigenlijk direct verholpen...

Nadien wou/kon ze wel geen flesjes drinken tot ze 6 maand was, dus dat was nog een heel ander probleem...
Ik heb ook een keizersnede gehad en in combinatie met veel bloedverlies tijdens de operatie (= zwaar vermoeid) was de melkproductie int begin een ramp en werd er direct gestart met kolven waarbij er amper enkele druppels uitkwamen. Dat gaf allemaal veel stress en verdriet wat ook niet goed is voor uw productie en rinse en repeat. De moment dat we beslisten om gewoon te stoppen met proberen (pakweg dag 3) kwam snachts opeens mijn melk in (dat voelde ik). Ben daarna nog blijven kolven na elke voeding op aanraden van ziekenhuis (want ja zoveel komt er nog niet uit he) tot de vroedvrouw aan huis, de dag na we thuis gekomen waren, zei dat ik moest stoppen "want als er na een voeding aan de borst nog zoveel uitkomt, is er zeker genoeg" 🤷‍♀️

Iedereen heeft zo zijn verhaal en voor mij zou een beetje minder paniekvoetbal (en iets sneller een bloedtransfusie misschien) ook geholpen hebben (ik zeg niet dat die paniekvoetbal per se de fout is van het ziekenhuis).
In uw geval was het de dochter die niet goed dronk aan de borst, eerder dan de productie die niet goed op gang kwam?
Buiten kolven is bijvoeden ook altijd een optie, zolang dat maar gebeurt nadat het kind aangelegd geweest is, gaat dat de opstart van uw productie niet tegenhouden (en dus naar wat er mij verteld is, is dat risico op tepelverwarring echt niet zo hoog. Hier heeft dat alleszins geen invloed gehad)


De tweede, ook met keizersnede, was geen probleem maar van mijn kant uit was er ook geen stress daarover en toen ben ik direct na de keizersnede naar de kamer mogen gaan zodat hij bij mij kon liggen ipv nog 45+ minuten op de ontwaakzaal zonder kind. Speelt ook wel mee dat. (En ook geen overmatig bloedverlies)


Tweede ook pas flesje beginnen geven toen hij eigenlijk naar de crèche moest en dat was ook een drama. Dus vanaf 8 weken toch 1 voeding per dag geven via flesje is wel zo handig :')
 
Ons eerste kind is er gekomen na een heel zware bevalling met veel bloedverlies. Eerste dagen bleef hij maar huilen om aan te liggen, we dachten dat hij goed vertrokken was. Na een paar dagen was hij meer dan 10% van zijn geboortegewicht verloren zodat een verlengd verblijf voor hem een grote kanshebber was en mijn vrouw wél naar huis mocht vertrekken. Bleek dat dat kind alle moeite van de wereld deed om iets binnen te krijgen, maar er niets uit kwam. Toen beslist om over te schakelen op flessenvoeding waardoor kind instant herstelde + mijn vrouw wel samen met hem naar huis mocht.

Het gevoel van de mama is belangrijk, maar de gezondheid van het kind ook. Zeker als er al redelijk wat medicatie mee gemoeid is.

Als jouw vriendin liefst borstvoeding wil blijven geven zou ik het kind beginnen wegen voor en na de voeding.
Zo kan je in de gaten houden of jullie kindje wel voldoende binnen krijgt.
voor en na de voeding doen we (nog) niet.
We wegen zelf ook om de dag ofzo nu.
 
Hier was de oudste ook via een (spoed) keizersnede. Ze werd geboren met een scepsis, eerste dagen aan de antibiotica en heel weinig eetlust. Gevolg voor de vriendin: lage productie.
Aan't combineren geweest: flesjes en kolven maar dan na een maand toch overgeschakeld op flesjes.

Tweede: ook keizersnede. Dit maal gepland. Ze was over tijd maar omdat nummer 1 dus ook via een keizersnede geboren is, doen ze geen inleiding. Dan is het sowieso keizersnede.
De zoon was een serieuze kerel: 55cm en 4.5kg. wel een goeie productie maar toch te weinig. Die kleine at echt veel.
Dus weer combineren.

Twee keer enorm veel stress bij haar. En zelf schuldgevoel: doe ik ze niets te kort?
Daarom bij nummer 3 meteen beslist om te combineren. En eigenlijk een heel relaxe tijd gehad.

Conclusie: doe gewoon waar je goed bij voelt. Bezorg je je zelf veel stress etc, dat heeft ook impact op uw kind. Bespaar u en uw kind dat en doe gewoon waar je je het best voelt.
 
Conclusie: doe gewoon waar je goed bij voelt. Bezorg je je zelf veel stress etc, dat heeft ook impact op uw kind. Bespaar u en uw kind dat en doe gewoon waar je je het best voelt.

Een moeder die goed in haar vel zit is essentieel en staat zelfs boven de keuze van type voeding dus inderdaad doen waar je het best bij voelt of dat nu borst, fles of combinatie van de twee is maakt niet uit.
 
Terug
Bovenaan