The Super League 2021-2021

Ik mag toch aannemen dat ze zonder de lokale verankering niets meer voorstellen toch? Of ben ik nu te naïef?

Enkel de kleine ploegen en de middeklassers leven van lokale verankering. Voor grote clubs, en zelfs de subtop, is dat minder en minder belangrijk. Een club zoals Manchester United heeft een geschat aantal van 150 miljoen supporters wereldwijd. Ik weet hoeveel mensen er in Manchester wonen maar ik veronderstel dat er daar geen miljoen fans wonen. Als je dan wat wijder gaat, in het VK, zal dat misschien 5-10 miljoen zijn? Dat houd een dikke 140 miljoen over die geen hol geven over wat er vandaag allemaal gebeurd.

Maar bon, wat je zei van revolte, dat zal wel niet nodig zijn. Heb eens hun promo filmpje gezien en er is zelfs een website. Ze zullen gedacht hebben, we moeten het er echt doen uitzien maar het is enorm amateuristisch. Dit zal eindigen met de grote clubs die een groter deel van de CL- prijzenpot krijgen en zeker(der) zullen zijn van kwalificatie.

Enkel de kleine ploegen en de middeklassers leven van lokale verankering. Voor grote clubs, en zelfs de subtop, is dat minder en minder belangrijk. Een club zoals Manchester United heeft een geschat aantal van 150 miljoen supporters wereldwijd. Ik weet hoeveel mensen er in Manchester wonen maar ik veronderstel dat er daar geen miljoen fans wonen. Als je dan wat wijder gaat, in het VK, zal dat misschien 5-10 miljoen zijn? Dat houd een dikke 140 miljoen over die geen hol geven over wat er vandaag allemaal gebeurd.

Maar bon, wat je zei van revolte, dat zal wel niet nodig zijn. Heb eens hun promo filmpje gezien en er is zelfs een website. Ze zullen gedacht hebben, we moeten het er echt doen uitzien maar het is enorm amateuristisch. Dit zal eindigen met de grote clubs die een groter deel van de CL- prijzenpot krijgen en zeker(der) zullen zijn van kwalificatie.
Welja, als ik "lokaal" gebruik, gaat het idd ongeveer over supporters binnen de landsgrenzen, eventueel daar rond.
Stel, ik zeg stel, dat die nu beslissen van, neen dit is niets voor mij, en zo zal het gros van de lokale supporters er toch over denken zou ik vermoeden, wat gaat er dan gebeuren:
  • Elke week overal aziatische/amerikaanse invasies van supportertoeristen? Dat zie ik precies ook niet gebeuren
  • Op andere locaties (in Azië of Amerika) gaan spelen, dat is misschien nog realistischer, zoals ze nu Aziatische tours doen in het pre-season.
Maar in beide gevallen is Liverpool of City of Tottenham of .. niet meer wat is het is, en kan het evengoed Dallas, Shangai of FC Phuket heten uiteindelijk. Affiniteit is volledig weg, en dan is het kwestie van tijd dat de wereld daar toch ook geen moer meer om geeft, niet?

Nuja, mogelijks idd een drukkingsmiddel, hoewel we dat misschien toch allemaal niet mogen onderschatten. Uitendelijk hebben we ze wel de macht hoor vrees ik. Maar ik denk dat ze over de supporters ook wel bang zijn, want dat is toch nog altijd hun "zwakke" plek lijkt me.

Welja, als ik "lokaal" gebruik, gaat het idd ongeveer over supporters binnen de landsgrenzen, eventueel daar rond.
Stel, ik zeg stel, dat die nu beslissen van, neen dit is niets voor mij, en zo zal het gros van de lokale supporters er toch over denken zou ik vermoeden, wat gaat er dan gebeuren:
  • Elke week overal aziatische/amerikaanse invasies van supportertoeristen? Dat zie ik precies ook niet gebeuren
  • Op andere locaties (in Azië of Amerika) gaan spelen, dat is misschien nog realistischer, zoals ze nu Aziatische tours doen in het pre-season.
Maar in beide gevallen is Liverpool of City of Tottenham of .. niet meer wat is het is, en kan het evengoed Dallas, Shangai of FC Phuket heten uiteindelijk. Affiniteit is volledig weg, en dan is het kwestie van tijd dat de wereld daar toch ook geen moer meer om geeft, niet?

Nuja, mogelijks idd een drukkingsmiddel, hoewel we dat misschien toch allemaal niet mogen onderschatten. Uitendelijk hebben we ze wel de macht hoor vrees ik. Maar ik denk dat ze over de supporters ook wel bang zijn, want dat is toch nog altijd hun "zwakke" plek lijkt me.

Bij de grote clubs zit het al wekelijks vol met toeristen, dat is al lang aan de hand. In Engeland is daar nogal wat rond te doen van tijd. Mensen in Liverpool die niet meer aan een ticket geraken maar elk weekend komen er wel Aziaten en Amerikanen af die langs allerhande, al dan niet legale manieren, duur aan tickets geraken. Ik ben zelf ook zo al geweest, ik kan het weten.

Klopt, en ik denk dat dat voor niet alle maar toch een deel van die 12 zal beginnen tellen. Die affiniteit, hoe klein het % van directe opbrengt bij de lokale bevolking kon is, is toch ook een deel van je imago. En als dat weg is, wat blijft er dan nog over...

UEFA en de topclubs zijn zo met elkaar verstrengeld dat ze allebei even slecht zijn. UEFA doet werkelijk niets, ze verdienen geld op de kap van de topclubs en leggen regeltjes op waar ze hun aan moeten houden om te mogen meedoen. De corruptie en het VAR fiasco helpt ook niet. Dat die topclubs daar niet tevreden over zijn is volledig te begrijpen. Denk maar eens aan wat clubs met 100 miljoen fans kunnen verdienen aan hun eigen tv rechten te hebben. Maar ze drijven het dan weer te ver en zijn gewoon te gulzig. Ze verdienen goed aan dit voorstel maar je maakt de nationale voetbalcompetities gewoon kapot. Waardoor het eigenlijk een nuloperatie zal worden want ze zullen minder sponsorgeld en tv rechten in hun eigen competitie.

Als Antwerpe supporter zal ik elke verplaatsing meemaken en meegaandie er Europees te rapen valt, gewoon omdat dit een unicum is. Tot hiertoe met de covid is dat beperkt gebleven tot Plzen. Ik vind Europees geweldig en dat mag van mij zeker tegen Praag zijn of ander kleinere ploeg. Dat het voor de neutrale kijker dan geen aantrekkelijke match is kan mij geen hol schelen. Wat ik wel onthoud van die trips dat die wel wat geld kosten. Stel je maar eens voor dat ge dat een heel jaar moet doen heel Europa reizen om u geliefkoosde club buitenshuis te zien opdraven tegen een andere ploeg. Kunt ge beter een sabbatjaar nemen op u werk.
Of zou het zonder uitfans zijn? Plus in deze tijden wat voor nutteloze verplaatsingen zijn dit? Lijkt me toch allemaal zo klimaat-vriendelijk niet.

Ook die Numerus clausus toont eigenlijk ook maar aan hoever men van het padje af is. Ik dacht dat wij als Belgen een verkeerd soort drugs innemen telkens wij beslissingen maken over onze competitie want wat voor Mickey mouse league hebben wij toch. Zo'n gedrochten we baren.
Maar die gesloten competitie dat is de waanzin voorbij. Wie zo redeneert hoeft geen functie te bekleden in de sport. Trouwens die Engelsen zijn het meest hypocriete van al. Niets meer met geheel Europa te maken willen hebben maar dan wel in een Europese super league. Ik moet spontaan braaksel produceren.

Op zich zijn de verplaatsingen even milieuvriendelijk als het nu het geval is voor pakweg de Champions League. Het zou me trouwens niet verwonderen als veel, zo niet alle, wedstrijden in Amerika zouden plaatsvinden. Zakelijk gezien slim gespeeld van JP Morgan, de grote Europese clubs kampen met tientallen tot honderden miljoenen euro’s schulden. Dus die laat je vrij makkelijk naar uw pijpen dansen.

Men had in het verleden veel sneller moeten ingrijpen met die astronomische transferbedragen en lonen. En sneller clubs moeten bestraffen die financieel in feite geen nagel hebben om aan hun gat te krabben. Er wordt vaak aangehaald dat een groot deel van het kapitaal op het veld staat (wat klopt), maar dat is geen gezonde situatie. Kijk naar Hazard die volgens transfermarkt 75 miljoen euro minder waard is op 1 jaar.

En zonder regels op financieel gebied krijg je in die ESL binnen afzienbare tijd net hetzelfde te zien. Dan gaan er weer een handvol clubs zijn die boven de rest uitsteken. Zeker eens de Amerikaanse en Arabische cheques bovenkomen. Met dergelijke formats zou je nooit pakweg een Haaland nu bij Dortmund hebben. Dan hoorde je misschien eens op Extra Time tijdens de momenten van de week over een geweldige spits in de Oostenrijkse competitie.

Ach, als je een beetje voetbal wilt zien waar het écht nog om de sport gaat moet je tegenwoordig naar de caféploegen gaan kijken. Ik denk dat het enkel daar nog echt om het plezier van de sport gaat. Zelfs kleine provinciaalse clubkes willen tegenwoordig uitpakken met 3 kunstgrasvelden, overdreven prestatiegerichte jeugdwerking, etc. Zelfs daar gaat het al lang niet meer over het plezier in het voetbal. Want spelers trekken van hut naar haar als de zwarte enveloppe na een overwinning een beetje groter is.

Voetbal als sport is al lang naar de klote en het gaat enkel nog erger worden.

Laatst bewerkt:
Ik ben blij dat Ajax zich tegen de Super League heeft uitgesproken, want die zouden heel misschien wel één van die opvulplekjes kunnen krijgen. Ik hoop van harte dat ze het menen.

Ik vraag me wel af, als spelers en trainers zich er tegen uit gaan spreken, wat de ploegen dan gaan doen.

Ik ben blij dat Ajax zich tegen de Super League heeft uitgesproken, want die zouden heel misschien wel één van die opvulplekjes kunnen krijgen. Ik hoop van harte dat ze het menen.

Ik vraag me wel af, als spelers en trainers zich er tegen uit gaan spreken, wat de ploegen dan gaan doen.
Hangt er vanaf welke spelers.
Voor geld danst de beer, vergeet dat niet Wilcao, als dat je echte naam is!

Matchen afwerken in Amerika en Azie lijkt me wel moeilijk. Dit is een midweekse competitie ter vervanging van de Champions League. De clubs gaan er in hun model nog altijd van uit dat men in de lokale competities blijft spelen.

53dfcacf-a146-11eb-b07d-02b7b76bf47f.jpg

548d21d0-a146-11eb-b07d-02b7b76bf47f.jpg

Dat er spelers en trainers voor het geld gaan kiezen, staat sowieso vast natuurlijk. Maar ik kan mij toch niet voorstellen dat een Kevin De Bruyne, Haalland,... dat zien zitten om de rest van hun carrière tegen constant dezelfde andere rijke clubs te gaan spelen voor Amerikanen en Aziaten, als een of andere circusact? De Bruyne leek mij een nuchter iemand, iemand die van het spelletje houdt en met de voeten op de grond staat. Iemand dat vanuit de kleinere ploegen is groot geworden... dat kan toch niet dat zo iemand hier in mee gaat? Het zou mij echt zwaar teleurstellen...

Dat er spelers en trainers voor het geld gaan kiezen, staat sowieso vast natuurlijk. Maar ik kan mij toch niet voorstellen dat een Kevin De Bruyne, Haalland,... dat zien zitten om de rest van hun carrière tegen constant dezelfde andere rijke clubs te gaan spelen voor Amerikanen en Aziaten, als een of andere circusact? De Bruyne leek mij een nuchter iemand, iemand die van het spelletje houdt en met de voeten op de grond staat. Iemand dat vanuit de kleinere ploegen is groot geworden... dat kan toch niet dat zo iemand hier in mee gaat? Het zou mij echt zwaar teleurstellen...
Haaland wil wel op zijn 20 jaar al een monstercontract zoals Neymar, Ronaldo... Terwijl de grote ploegen financieel het moeilijk hebben.

Haaland wordt dan ook vertegenwoordigd door de grootste schurk in de voetbalwereld, Raiola.
Klopt maar daar kies je zelf voor. Haaland kan zonder zo'n makelaar bij een topclub komen. Zo'n makelaar neem je om het maximale eruit te halen. Maar dat is weer een andere discussie hoe je zo'n zaken aanpakt. Die topclubs willen meer inkomsten maar misschien moeten ze eerst eens kijken hoe ze de uitgaven kunnen normaliseren.

Klopt maar daar kies je zelf voor. Haaland kan zonder zo'n makelaar bij een topclub komen. Zo'n makelaar neem je om het maximale eruit te halen. Maar dat is weer een andere discussie hoe je zo'n zaken aanpakt. Die topclubs willen meer inkomsten maar misschien moeten ze eerst eens kijken hoe ze de uitgaven kunnen normaliseren.

Dat had ik ook gedeeld vorige week in het JPL topic: https://www.beyondgaming.be/threads/jupiler-pro-league-2020-2021.34/post-151854

In dat document staat dat ongeveer 900 miljoen euro per jaar naar makelaars gaat. Raiola alleen kreeg bij de transfer van Pogba naar Manchester in 2016 50 miljoen euro. Dat is gewoon waanzinnig.
Ze zouden beter daartegen in gaan. Verwijder die makelaars, en clubs maken een pak minder verlies. Zo las ik dat die 12 clubs een verlies hebben van 1,2 miljard euro afgelopen jaar. Wel, trek de makelaarskosten eraf en je spreekt maar over 300 miljoen, dat in een normaal seizoen met publiek volkomen gecoverd is.
Tegenwoordig nemen transferuitgaves ongeveer 40% in van het budget van een club, desondanks is de effectieve transfersom maar 14% van het budget. Al de rest zijn afbetalingen aan makelaars en spelers zelf.

Daarom vind ik persoonlijk ook dat je niet te zacht moet zijn voor de spelers in de context van een Super League. Het is ook deels hun hebzucht die de clubs hiertoe drijft. Ze halen minder en minder inkomsten uit transfers, dus zoekt men het geld elders.

Terug
Bovenaan