The Super League 2021-2021

Mja, dan gaan die toppers twee keer langs de kassa. In hun eigen seutenleague en dan nog eens in de CL. En hoe langer die league loopt, hoe meer geld die toppers krijgen, en hoe groter de kwaliteitskloof wordt met de andere CL contenders. Vingers in elke taart.

Dit. Waarom zou je dan als niet ESL ploeg nog willen meedoen in de CL als je zou uitkomen tegen die monsterploegen uit de ESL met budgetten die nog vele malen groter zijn dan nu al het geval is.

Omdat imo dat na enkele jaren ook gewoon gaat verwateren. Denk je echt dat clubs als Arsenal, Chelsea, Atletico, Tottenham, Milan,... zo groot en rijk gaan blijven, met dezelfde achterban, wanneer ze jaar na jaar op hun doos krijgen van Barcelona, Madrid, Juventus,... en 0,0 kans maken op een titel in hun league, dat ze moeten scharten voor Europees voetbal, sterker nog dat ze eigenlijk een staartploeg zijn geworden? De fun van tegen Barcelona en Real te spelen zal snel weg zijn voor die ploegen, met alle gevolgen van dien. Zeker wanneer ze een paar jaar na elkaar geen Europees voetbal halen, dan zal je al snel zien hoe onbestaande de solidariteit tussen de Superleague ploegen zal zijn. Het enige wat ze wel hebben is een schaalvoordeel, ook dé reden waarom ze hier een BeNeliga zouden willen, maar imo gaat dat ook verwateren eens blijkt dat enkel nog Barça, Madrid, Juve en City voor de titel spelen in de Superleague.
 
'k Zou het niet kunnen zeggen. Het punt blijft dat al die ploegen elk jaar gegarandeerd minstens 150mln euro krijgen, zelfs al verliezen ze alle matchen. Het kan snel keren met zo'n bedragen. Het ene jaar achteraan bengelen, en het jaar erop meedoen voor top 3 omdat uw gerichte aankopen goed uitpakken. Het wordt ook minder riskant om zwaar te investeren in jonge talenten, aangezien je volgend jaar toch terug een zakske geld ontvangt.
 
Mijn quote ging eerder over het feit dat je nummers 1 tot 4 uit de Super League zou laten deelnemen in de Champions League.
Die Super League ploegen gaan nog eens zo veel meer budget hebben dan nu al het geval is en die ga je dan laten uitkomen tegen een Ajax, Porto, Sevilla.
Van oneerlijke concurrentie gesproken!

Over de SL staartploegen geef ik je gelijk. Zal inderdaad tof zijn om telkens op hun doos te krijgen.

Edit: en vergeet niet, zoals het er nu naar uit ziet zou het ofwel SL zijn ofwel CL/EL. Dus als super league staartploeg zit je daar te cashen om op te boksen tegen Real, City etc
 
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer gedegouteerd ik ben. Ik zie Liverpool veel liever in de fucking Championship spelen dan dit.
 
Ondertussen las ik op sociale media dat Guardiola ook tegen is. En dat Henderson een spoedvergadering wil tussen de premier league captains 😁.
Tot daar het verhaal van de ESL.
 
Omdat imo dat na enkele jaren ook gewoon gaat verwateren. Denk je echt dat clubs als Arsenal, Chelsea, Atletico, Tottenham, Milan,... zo groot en rijk gaan blijven, met dezelfde achterban, wanneer ze jaar na jaar op hun doos krijgen van Barcelona, Madrid, Juventus,... en 0,0 kans maken op een titel in hun league, dat ze moeten scharten voor Europees voetbal, sterker nog dat ze eigenlijk een staartploeg zijn geworden? De fun van tegen Barcelona en Real te spelen zal snel weg zijn voor die ploegen, met alle gevolgen van dien. Zeker wanneer ze een paar jaar na elkaar geen Europees voetbal halen, dan zal je al snel zien hoe onbestaande de solidariteit tussen de Superleague ploegen zal zijn. Het enige wat ze wel hebben is een schaalvoordeel, ook dé reden waarom ze hier een BeNeliga zouden willen, maar imo gaat dat ook verwateren eens blijkt dat enkel nog Barça, Madrid, Juve en City voor de titel spelen in de Superleague.

Man Utd, al jaren eigenaar van de Amerikaanse Glazer familie, is er de afgelopen 10 jaar op achteruit gegaan op sportief vlak maar draaide wel elk jaar meer winst. En die winst werd altijd mooi richting de aandeelhouders gesluisd ipv richting de ploeg, zodat ze bv. sportief zouden kunnen concureren met de oliesjeik-ploeg uit dezelfde stad.

Denk je echt dat zo'n aandeelhouders wakker liggen van het feit dat hun club jaar na jaar in de bottom 5 van die superleague eindigt? Die kijken maar naar 1 ding hoor... En zolang een Real/Barca/... content is met 1/15e van die tv rechten en merchandise gaan de aandeelhouders van die paar stichtende staartploegen geen minuut slaap verliezen door het feit dat hun club weeral eens 0-4 op zijn kloten heeft gekregen van een sterkere ploeg.
 
Man Utd, al jaren eigenaar van de Amerikaanse Glazer familie, is er de afgelopen 10 jaar op achteruit gegaan op sportief vlak maar draaide wel elk jaar meer winst. En die winst werd altijd mooi richting de aandeelhouders gesluisd ipv richting de ploeg, zodat ze bv. sportief zouden kunnen concureren met de oliesjeik-ploeg uit dezelfde stad.

Denk je echt dat zo'n aandeelhouders wakker liggen van het feit dat hun club jaar na jaar in de bottom 5 van die superleague eindigt? Die kijken maar naar 1 ding hoor... En zolang een Real/Barca/... content is met 1/15e van die tv rechten en merchandise gaan de aandeelhouders van die paar stichtende staartploegen geen minuut slaap verliezen door het feit dat hun club weeral eens 0-4 op zijn kloten heeft gekregen van een sterkere ploeg.
En hoe lang denk je dat supporters dat gaan blijven pikken? De mooie cijfers zullen rap slinken wanneer ManU Old Trafford maar voor de helft meer gevuld krijgt, de merchandising op zijn gat ligt en in Azië en Amerika niemand nog geïnteresseerd is in ManU na de zoveelste schijtmatch en pandoering tegen pakweg Real en de zoveelste anonieme 15de plaats in de Superleague.
 
'k Zou het niet kunnen zeggen. Het punt blijft dat al die ploegen elk jaar gegarandeerd minstens 150mln euro krijgen, zelfs al verliezen ze alle matchen. Het kan snel keren met zo'n bedragen. Het ene jaar achteraan bengelen, en het jaar erop meedoen voor top 3 omdat uw gerichte aankopen goed uitpakken. Het wordt ook minder riskant om zwaar te investeren in jonge talenten, aangezien je volgend jaar toch terug een zakske geld ontvangt.
Iedere superleagueploeg zou wel dat bedrag krijgen waardoor je als Tottenham ( 1vd kleinste ploegen van de 12) zijnde voor elke mogelijke versterking in de weegschaal ligt met al die andere ploegen en waarschijnlijk verliest. Dit zorgt ervoor dat je nog altijd de A- of B-toppers hebt in plaats van de echte sterren, zoals nu ook het geval is. Mijn inziens zou deze superleague gewoon de transfersommen en lonen gewoon verder scheeftrekken en de topploegen niet opeens rendabel laten draaien.
 
En hoe lang denk je dat supporters dat gaan blijven pikken? De mooie cijfers zullen rap slinken wanneer ManU Old Trafford maar voor de helft meer gevuld krijgt, de merchandising op zijn gat ligt en in Azië en Amerika niemand nog geïnteresseerd is in ManU na de zoveelste schijtmatch en pandoering tegen pakweg Real en de zoveelste anonieme 15de plaats in de Superleague.
Want de afgelopen 5 jaar werd er wel vaak gewonnen van Real en Barcelona? En werd er wel naar de kop gespeeld in de EPL? En hadden ze geen 20 punten achterstand op City en Liverpool? En er is nog nooit zoveel winst gemaakt als in die jaren...

Geloof me vrij, dat gaat nog een hele tijd blijven duren.
 
Want de afgelopen 5 jaar werd er wel vaak gewonnen van Real en Barcelona? En werd er wel naar de kop gespeeld in de EPL? En hadden ze geen 20 punten achterstand op City en Liverpool? En er is nog nooit zoveel winst gemaakt als in die jaren...

Geloof me vrij, dat gaat nog een hele tijd blijven duren.
Bwah, de laatste 5 jaar altijd in de top 6 in de PL en de EL nog gewonnen en nu weer in de halve finale en 2de in de PL. Toegegeven, in de CL was het maar pover, maar het was ook niet zo rampzalig slecht dat de supporters zouden gaan lopen. Dat wil ik nog wel eens zien als ze jaar na jaar in de SL voor de 10de plaats zouden spelen, zonder Europees voetbal.
 
Bwah, de laatste 5 jaar altijd in de top 6 in de PL en de EL nog gewonnen en nu weer in de halve finale en 2de in de PL. Toegegeven, in de CL was het maar pover, maar het was ook niet zo rampzalig slecht dat de supporters zouden gaan lopen. Dat wil ik nog wel eens zien als ze jaar na jaar in de SL voor de 10de plaats zouden spelen, zonder Europees voetbal.
Maar dit wordt een gesloten "elite" league dus dat verandert de zaak toch wel een beetje (denk ik toch)
Uiteindelijk hebben absolute staartploegen in de NBA en de NFL toch ook nog altijd een hele hoop fans terwijl dat minder internationale sporten zijn.
Ik gok dat elke club uit de super league wel zijn fanbase gaat hebben. En dat die vooral van buiten Europa zal komen...

En ook: als die tv-rechten en die merchandising mooi gelijk verdeeld blijft (wat natuurlijk af te wachten valt) rijven ze, zonder 1 ticket te verkopen, al quasi even veel binnen als nu. Als dus de absolute topploegen in de SL wat solidair blijven met de andere "founding members" is er geen vuiltje aan de lucht als plots de stadions (half)leeg blijven... Hell, dan hebben ze zelfs een extra reden om hun matchen te gaan spelen in de rest vd wereld.
 
Alsof die stadions ooit half leeg gaan zijn. Aangezien ze massa's tv gelden kunnen opstrijken kunnen ze perfect de prijzen verlagen om een leegloop tegen te gaan.
 
Na het artikel dat @Sond postte begin ik me toch ook wel af te vragen als ze (op weliswaar iets langere termijn) hun eigen graf niet aan het delven zijn en als ik het dan al met al nog zo erg vindt.

Zeker moesten ze geweerd worden uit de vaderlandse competities zijn die clubs, qua voetbalcultuur en lokale fanbase helemaal ten dode opgeschreven. En mss zullen ze blijven bestaan, sure en wordt dit zo'n schijnbaar aparte sport waar wij, Europeanen, niet van wakker liggen.
 
Het stond in de sterren geschreven (echte cover)

esleps0f.jpg
 
Maar dit wordt een gesloten "elite" league dus dat verandert de zaak toch wel een beetje (denk ik toch)
Uiteindelijk hebben absolute staartploegen in de NBA en de NFL toch ook nog altijd een hele hoop fans terwijl dat minder internationale sporten zijn.
Ik gok dat elke club uit de super league wel zijn fanbase gaat hebben. En dat die vooral van buiten Europa zal komen...

En ook: als die tv-rechten en die merchandising mooi gelijk verdeeld blijft (wat natuurlijk af te wachten valt) rijven ze, zonder 1 ticket te verkopen, al quasi even veel binnen als nu. Als dus de absolute topploegen in de SL wat solidair blijven met de andere "founding members" is er geen vuiltje aan de lucht als plots de stadions (half)leeg blijven... Hell, dan hebben ze zelfs een extra reden om hun matchen te gaan spelen in de rest vd wereld.
De vergelijking met de NFL/NBA is zo foutief dat het echt lachwekkend is.

1) geen achtergebleven ploegen in Amerika
2) het is de enige competitie voor die ploegen, ze gaan niet nog snel een competitie per staat spelen waar ze elke tegenstand verpletteren
3) Ze streven zoveel naar pariteit onder de ploegen
4) Er zijn geen staart- en kopploegen.

Punt 3 en 4 is eerder gefocust op de NFL omdat ik deze beter volg dan de NBA.
 
Na het artikel dat @Sond postte begin ik me toch ook wel af te vragen als ze (op weliswaar iets langere termijn) hun eigen graf niet aan het delven zijn en als ik het dan al met al nog zo erg vindt.

Zeker moesten ze geweerd worden uit de vaderlandse competities zijn die clubs, qua voetbalcultuur en lokale fanbase helemaal ten dode opgeschreven. En mss zullen ze blijven bestaan, sure en wordt dit zo'n schijnbaar aparte sport waar wij, Europeanen, niet van wakker liggen.
Dat zou natuurlijk een leuke wending worden, waar ik echt wel fan van ben.
Die Super league wordt dan idd iets exclusief waar niemand meer wakker van gaat liggen en de rest doet gewoon verder. Met die absolute toppers eruit wordt het europees voetbal plots een pak interessanter voor Belgische ploegen trouwens.

Langs de andere kant vrees ik wel dat UEFA nooit de ballen gaat hebben om ze effectief uit alle competities te weren. Nu gaan ze dreigen en al, maar als die super league er echt door komt gaan die gewoon plooien om toch nog iets te kunnen verdienen op de rug van die toppers...
 
Ik ben niet echt welbespraakt in alles wat met economie te zien heeft maar hoe kan je als "rijk" bestempeld worden als je 1,17 miljard schuld hebt en maar 700 miljoen ophaalt?
Vastgoed, spelerskapitaal, ...
Was gisteren ook op radio dat CL 2miljard inkomsten heeft en NBA 8 (ofzo iets) door sporteconoom.
Maar wel dan niet zeggen dat ze itt NBA nog andere competitie hebben waar ze inkomsten uit puren
 

Iets met nagels en koppen,... op elk vlak imo.

Interessant artikel en betoog, dat zeker.

Gaat wel een beetje de mist in met het statement dat Om meer geld te kunnen verdienen werd de macht van de grote competities uitgebreid, waardoor clubs van buiten de top 5 nauwelijks nog kans maken op deelname aan het toernooi

Er doen uiteindelijk 9 kampioenen van buiten de top 5 mee, elk seizoen. En dat wordt uitgebreid naar 10 kampioenen vanaf 2024. Deelnemen op zich is het probleem niet, tenzij je spreekt over clubs buiten de top-15. Dan ga ik wel akkoord en dan wil ik daar inderdaad aan toevoegen dat ik eerlijk gezegd liever een Club Brugge tegen Malmo FF of tegen Legia Warschau zie spelen, dan tegen Valencia of Chelsea.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan