The Super League 2021-2021

Dat er spelers en trainers voor het geld gaan kiezen, staat sowieso vast natuurlijk. Maar ik kan mij toch niet voorstellen dat een Kevin De Bruyne, Haalland,... dat zien zitten om de rest van hun carrière tegen constant dezelfde andere rijke clubs te gaan spelen voor Amerikanen en Aziaten, als een of andere circusact? De Bruyne leek mij een nuchter iemand, iemand die van het spelletje houdt en met de voeten op de grond staat. Iemand dat vanuit de kleinere ploegen is groot geworden... dat kan toch niet dat zo iemand hier in mee gaat? Het zou mij echt zwaar teleurstellen...
Maak jezelf geen illusies, iemand die écht competitief is ingesteld wil tegen de beste spelers/clubs spelen en dan ga je in de Super League moeten zijn. Ik zie dus echt geen reden waarom De Bruyne plots voor pakweg Leicester of Valencia zou gaan spelen.

Trouwens "constant tegen dezelfde andere rijke clubs" is echt een com-pleet non-argument. Alle clubs spelen nu ook elk jaar tegen dezelfde clubs op nationaal niveau (of 1-2-3 provendussen na dan). In alle grote Amerikaanse sportcompetities spelen ze elk jaar tegen exact dezelfde teams. Waarom zou dat hier dan een probleem zijn? Daarnaast: wat denk je dat de gemiddelde voetbalfan liever ziet? Liverpool - AC Milan of Liverpool - Brighton?

Eerlijk, het laat mij persoonlijk Siberisch koud wat er uiteindelijk van komt maar op het einde van de rit is dit tóch wel waar het voetbal op termijn naartoe gaat. Alleen dat systeem van 15/16 + 5/4 is echt zo ongelooflijk belachelijk. Ofwel ga je voor een franchise systeem en maak je er een gesloten competitie van (en daar is iets voor te zeggen) OF je behoudt het huidige systeem. Eerst gaan zeggen we willen financiële stabiliteit en dan zeggen we gaan daarnaast wel non-founding clubs dwingen van financiële risico's te nemen om hun kans op een uitnodiging te verhogen dat is gewoon compleet van de pot gerukt.
 
Maak jezelf geen illusies, iemand die écht competitief is ingesteld wil tegen de beste spelers/clubs spelen en dan ga je in de Super League moeten zijn. Ik zie dus echt geen reden waarom De Bruyne plots voor pakweg Leicester of Valencia zou gaan spelen.

Trouwens "constant tegen dezelfde andere rijke clubs" is echt een com-pleet non-argument. Alle clubs spelen nu ook elk jaar tegen dezelfde clubs op nationaal niveau (of 1-2-3 provendussen na dan). In alle grote Amerikaanse sportcompetities spelen ze elk jaar tegen exact dezelfde teams. Waarom zou dat hier dan een probleem zijn? Daarnaast: wat denk je dat de gemiddelde voetbalfan liever ziet? Liverpool - AC Milan of Liverpool - Brighton?

Eerlijk, het laat mij persoonlijk Siberisch koud wat er uiteindelijk van komt maar op het einde van de rit is dit tóch wel waar het voetbal op termijn naartoe gaat. Alleen dat systeem van 15/16 + 5/4 is echt zo ongelooflijk belachelijk. Ofwel ga je voor een franchise systeem en maak je er een gesloten competitie van (en daar is iets voor te zeggen) OF je behoudt het huidige systeem. Eerst gaan zeggen we willen financiële stabiliteit en dan zeggen we gaan daarnaast wel non-founding clubs dwingen van financiële risico's te nemen om hun kans op een uitnodiging te verhogen dat is gewoon compleet van de pot gerukt.

Ja kijk, dat in het vet is toch erg belangrijk? Als ze nu met hun super league zeiden: ok, elk jaar valt er 1 ploeg uit ons select groepje en komt er in de plaats een 'promovendus' bij, zou het al eerlijker zijn (maar dat gaan ze dus niet doen natuurlijk, ze willen gewoon een constante aanvoer van tv geld zonder risico's). Nu zeggen die clubs gewoon 'wij horen voor altijd bij de beste ploegen ter wereld', wat uiteraard onzin is.

ManU is pas in de jaren 90 een topclub geworden (en was dat de afgelopen jaren eigenlijk niet meer), ManCity nog veel recenter (vanaf overname met oliegeld in 2008). AC Milan zat ook heel recent diep in de shit (en is nog altijd bijlange geen topclub). En zo kunnen we nog wel even doorgaan...
 
Dat een speler (gigantisch of zo veel als mogelijk) geld wil verdienen wil toch niet per se zeggen dat ze hierin mee willen gaan?

Ook dat is mss weer een naïeve gedachte, maar als er een sterkhouder of 3-4 van City hier absoluut niet in mee willen gaan, dan sta je daar als club ook wel.
Ok, op langere termijn gaat dat mss minder uitmaken, maar die Aziaten en Amerikanen gaan ook niet zo geïnteresseerd zijn als het geen wereldsterren meer zijn die er spelen.
 
Ja kijk, dat in het vet is toch erg belangrijk? Als ze nu met hun super league zeiden: ok, elk jaar valt er 1 ploeg uit ons select groepje en komt er in de plaats een 'promovendus' bij, zou het al eerlijker zijn (maar dat gaan ze dus niet doen natuurlijk, ze willen gewoon een constante aanvoer van tv geld zonder risico's). Nu zeggen die clubs gewoon 'wij horen voor altijd bij de beste ploegen ter wereld', wat uiteraard onzin is.

ManU is pas in de jaren 90 een topclub geworden (en was dat de afgelopen jaren eigenlijk niet meer), ManCity nog veel recenter (vanaf overname met oliegeld in 2008). AC Milan zat ook heel recent diep in de shit (en is nog altijd bijlange geen topclub). En zo kunnen we nog wel even doorgaan...
Ik vind dat ook maar te gek voor woorden...
Het is dus wat toevallig de huidige stand is van de "rijkste clubs" van Europa, dat gaat bepalen wie voor de komende decennia permanent in die super league mag blijven?
Hadden ze dit bv. 20 jaar geleden opgericht, dan was er van Man City, Chelsea en PSG geen sprake om tot deze league toe te treden.
Dan waren het wellicht eerder ploegen als Porto, Lyon, Valencia (en in de jaren '90 zelfs Ajax) die mochten toetreden.
 
Ja kijk, dat in het vet is toch erg belangrijk? Als ze nu met hun super league zeiden: ok, elk jaar valt er 1 ploeg uit ons select groepje en komt er in de plaats een 'promovendus' bij, zou het al eerlijker zijn (maar dat gaan ze dus niet doen natuurlijk, ze willen gewoon een constante aanvoer van tv geld zonder risico's). Nu zeggen die clubs gewoon 'wij horen voor altijd bij de beste ploegen ter wereld', wat uiteraard onzin is.

ManU is pas in de jaren 90 een topclub geworden (en was dat de afgelopen jaren eigenlijk niet meer), ManCity nog veel recenter (vanaf overname met oliegeld in 2008). AC Milan zat ook heel recent diep in de shit (en is nog altijd bijlange geen topclub). En zo kunnen we nog wel even doorgaan...
Veel heeft inderdaad te maken met het moment dat ze de league oprichten. Jaren geleden hebben ze dit nog al eens geprobeerd, toen zaten Ajax en PSV zelfs nog mee in the mix.

Feit is natuurlijk wel dat de ploegen die nu mee in dit project stappen op termijn sowieso de afgetekend 15 beste ploegen ter wereld zullen worden (als ze het al niet zijn) en blijven gewoon omdat ze véééél meer geld zullen hebben dan alle andere clubs die niet mee (kunnen/mogen) doen.

Je kan wel argumenteren dat het zogezegd allemaal niet eerlijk is en dat het tijdstip van oprichting mede bepaald wie er nu allemaal wel en niet kan/mag toetreden maar uiteindelijk is het geld en commerciële belangen die de doorslaggevende factor zijn op lange termijn. Dat is een evolutie die zich sowieso op een natuurlijke wijze ook wel meer en meer aan het doorzetten is maar met de Super League gewoon versneld wordt en dat vooral een aantal ploegen aan de "onderkant" van die Super League (AC/Inter Milan, Tottenham, Arsenal) hier nu mogelijk van profiteren.
 

Alleen AC milan staat niet in de top 14 van de 12 ploegen (en 3 die voorlopig geweigerd hebben wel)
 
Die mannen hebben toch echt een PR firma nodig zene. Ze kondigen dit aan en dan stilte? Slaagt op niets.

Maar hoe meer je het bekijkt, hoe meer het duidelijk wordt dat hier geen terugkomen meer van is.
 
Het is een walgelijk idee, compleet averechts op alle tradities van voetbal, maar het is eigenlijk helemaal niet zo'n groot verschil met waar we naartoe gaan in het huidige format toch?
Correct me if I'm wrong he maar: Je zit nu al met coëfficiënten, voorrondes, extra regels en de 3 leagues binnenkort die ervoor zorgen dat het gewoon altijd dezelfde clubs zijn die in de rondes zitten waar het grote geld te verdienen valt. Wees er maar zeker van dat ze nog wel een extra regel vanonder een steen halen om een gelegenheidskampioen zoals Leicester uit die topleague te weren.

Voor de gemiddelde middenmoter in een topcompetitie verandert er dus juist niks. Die hebben nog steeds even veel kans om kampioen te spelen en zo in de CL te eindigen, namelijk 0. Idem voor de topclubs uit de competities met minder bling zoals de onze, want die gingen binnekort toch niet meer mogen meedoen in de "nieuwe" CL. Het enige verschil (voor zover ik het gelezen heb) met wat UEFA van plan was met die 3 niveau's van europees voetbal lijkt me dat er een paar ploegen profiteren van hun naam buiten Europa (United, Milan,...) om misstappen uit de afgelopen 10 jaar uit te wissen en zo wel elk jaar poen te scheppen.

Een groot deel vd supporters is natuurlijk gezien...
Bij schrapping uit nationale competities:
- Als je supporter bent van een superleague club mag je, bij schrapping, u matchen in het stadion op u buik schrijven want de helft wordt wss in Qatar, Peking, Buenos Aires, Johannesburg en LA gespeeld en de ticketprijzen zullen naar de prijs van een abbo gaan.
- Als supporter van een club uit Engeland, Spanje en Italië. U topmatch vh seizoen wordt tegen Sevilla, niet tegen Real. U mersey-side derby is weg,...
- Als support van een Duitse club: Bayern wordt kampioen én wint de CL. U seizoen is dus qua uitkomst nog net iets saaier, voor de rest wijzigt er weinig.
- Als supporter van een club uit een ander land: op nationaal vlak verandert er niks, op internationaal vlak eigenlijk ook niet want in de CL geraak je toch niet.
Zonder schrapping: regelrechte competitievervalsing in Engeland, Spanje en Italië. Voor de rest weinig verschil, behalve dan dat de CL finale nu Bayern - Valencia kan zijn ipv Bayern - Real. Als Club ga je nu ook wel verder door kunnen stoten in de CL (maar de prestige hiervan is natuurlijk minder)
Dit is meteen ook de reden dat ik hier tegen ben, zoals elke supporter zou moeten zijn.

De enige verliezers lijken mij, los van dus de supporters (maar welke topclub geeft daar nog 1 fuck om?) in heel dit verhaal de UEFA te zijn, want die gaan een hoop sponsordeals kwijt spelen.
En dat is ook de reden waarom ze nu die league "oprichten", toevallig een paar dagen voor de UEFA zijn hertekent format wil presenteren. Dit is puur druk zetten om meer geld te scheppen. Win-win dus. Plooit de UEFA is het klaar en als de UEFA echt zo stom is om hun dreigementen uit te oefenen gaan ze gewoon door met hun gesloten competitie en is het ook klaar.
Maar zoals hier al ergens vermeld is het weren van ploegen en spelers uit UEFA competities dus idd gewoon bewijzen dat je een corrupte organisatie bent en de "superclubs" een reden geven om met hun rommel door te gaan.

Puur persoonlijk ben ik trouwens wel te vinden voor het oprichten van die league, mits schrapping van die ploegen uit alle andere competities.
Ik bekijk dit sowieso te romantisch en te naiëf maar dan heb je u nationale competities die (in bepaalde landen) wat zakken qua niveau maar waar wel terug effectief voor de eerste plek kan gespeeld worden en een europese competitie op wat een gelijker niveau (waar een Belgische club dus kan doorstoten naar plaatsen die er toe doen).
Wie dat echt wil kan dan tussendoor (wss voor $14,99 per match) eens kijken naar Real - Juventus, live from Qatar. En laat die grote ploegen maar den boel doen imploderen op den duur.
Het is misschien omdat ik al 10 jaar enorm veel plezier beleef in provinciaal voetbal dat het niveau op zich me allemaal niet zo hard boeit, maar op die manier lijkt die oprichting wel degelijk de "redding" van het voetbal. Als die grote vissen wel degelijk geschrapt worden uit het nationaal voetbal wel te verstaan, anders krijg je uiteraard regelrechte competitievervalsing. (en ik negeer hier natuurlijk ook ff de supporters van die superclubs die plots gedwongen worden om veel geld neer te leggen om matchen te streamen om 3u snachts van hun club in een compleet oninteressante format)
 
Ik denk overigens ook dat dit ons Europees goed kan uitkomen. DE clubs zijn uit de CL weg, waardoor DE clubs uit de EL verschuiven naar de CL en DE clubs uit de CFL naar de EL gaan. Op die manier wordt het niet zo belachelijk onrealistisch dat een Belgische ploeg kans maakt op het winnen van de CFL.
Ge zou dan kunnen zeggen: Ja maar met die centen worden die grotere clubs uit toplanden gewoon vervangen door andere clubs. Maar wees er maar zeker van dat er in Engeland, Italië en Spanje geld gaat verdwijnen waardoor de middenmoot (net zoals nu) echt niet ZO veel beter is dan de top in landen als België.
 
Nu zouden Chelsea en City al twijfelen om zich terug te trekken na de negatieve reacties.
 
Ik denk overigens ook dat dit ons Europees goed kan uitkomen. DE clubs zijn uit de CL weg, waardoor DE clubs uit de EL verschuiven naar de CL en DE clubs uit de CFL naar de EL gaan. Op die manier wordt het niet zo belachelijk onrealistisch dat een Belgische ploeg kans maakt op het winnen van de CFL.
Ge zou dan kunnen zeggen: Ja maar met die centen worden die grotere clubs uit toplanden gewoon vervangen door andere clubs. Maar wees er maar zeker van dat er in Engeland, Italië en Spanje geld gaat verdwijnen waardoor de middenmoot (net zoals nu) echt niet ZO veel beter is dan de top in landen als België.
Voila.
DE ploegen weg: minder TV geld en minder grote prijzenpot in CL, EL en CFL.
-> meer gelijk getrokken budgetten over heel Europa en dus "eerlijkere" concurrentie op Europees niveau.

Weeral erg utopisch allemaal maar op deze manier zou het allemaal nog wel tof zijn. Uiteindelijk heb je als Club supporter toch ook liever dat je die CFL wint tegen pakweg West Ham dan dat je in een groepsronde van een hogere cup eens (bijna) kan stunten op Real om daarna vlak na de winter er al uit te liggen tegen een zoveelste Oostblokploeg he?

Als we dan de utopie nog doortrekken en in die Super league een draftsysteem vanuit de nationale competities uitwerken en een salary cap wordt het helemaal interessant!

De realiteit gaat hier uiteraard totaal niet op lijken maar soit.
 
Nu zouden Chelsea en City al twijfelen om zich terug te trekken na de negatieve reacties.
Logisch ook, ze hebben het geld totaal niet nodig. Ironisch wel, want zij zijn de reden dat dit gebeurd.

Perez zei wel dat er contracten getekend zijn al. Dus is nog te zien hoe moeilijk het is die te verbreken (als het waar is).
 
Voor de gemiddelde middenmoter in een topcompetitie verandert er dus juist niks. Die hebben nog steeds even veel kans om kampioen te spelen en zo in de CL te eindigen, namelijk 0. Idem voor de topclubs uit de competities met minder bling zoals de onze, want die gingen binnekort toch niet meer mogen meedoen in de "nieuwe" CL. Het enige verschil (voor zover ik het gelezen heb) met wat UEFA van plan was met die 3 niveau's van europees voetbal lijkt me dat er een paar ploegen profiteren van hun naam buiten Europa (United, Milan,...) om misstappen uit de afgelopen 10 jaar uit te wissen en zo wel elk jaar poen te scheppen.

- Als supporter van een club uit een ander land: op nationaal vlak verandert er niks, op internationaal vlak eigenlijk ook niet want in de CL geraak je toch niet.
Zonder schrapping: regelrechte competitievervalsing in Engeland, Spanje en Italië. Voor de rest weinig verschil, behalve dan dat de CL finale nu Bayern - Valencia kan zijn ipv Bayern - Real. Als Club ga je nu ook wel verder door kunnen stoten in de CL (maar de prestige hiervan is natuurlijk minder)
Dit is meteen ook de reden dat ik hier tegen ben, zoals elke supporter zou moeten zijn.

Waarop is dit gebaseerd? In het nieuwe voorstel van de UEFA is er zelfs een extra ploeg van de kleine landen die via het kampioenenpad in de CL al geraken. Tegenwoordig zijn er 4 kleine kampioenen, vanaf 2024 5.
De kampioenen uit de landen in de top-11 zijn ook rechtstreeks geplaatst voor de groepsronde. Portugal, Turkije, Belgie, Oekraine en Nederland.
Via het league-pad, komen daar ook nog de 2e uit de stand in al die landen bij.

Voor de kleinere landen (vanaf Belgie/Nederland) verandert er eigenlijk niets. Voor de nog kleinere landen (vanaf Zwitserland/Tsjechie/Oostenrijk) is er dus een extra kans bijgekomen om hun kampioen te doen kwalificeren.
 
Waarop is dit gebaseerd? In het nieuwe voorstel van de UEFA is er zelfs een extra ploeg van de kleine landen die via het kampioenenpad in de CL al geraken. Tegenwoordig zijn er 4 kleine kampioenen, vanaf 2024 5.
De kampioenen uit de landen in de top-11 zijn ook rechtstreeks geplaatst voor de groepsronde. Portugal, Turkije, Belgie, Oekraine en Nederland.
Via het league-pad, komen daar ook nog de 2e uit de stand in al die landen bij.

Voor de kleinere landen (vanaf Belgie/Nederland) verandert er eigenlijk niets. Voor de nog kleinere landen (vanaf Zwitserland/Tsjechie/Oostenrijk) is er dus een extra kans bijgekomen om hun kampioen te doen kwalificeren.
Vandaar dat ik dus begon met "correct me if I'm wrong".
Mijn uitleg is het gene ik me herinner van wat ik een tijd terug gelezen had over de CL/EL en CFL hervormingen die ervoor zorgde dat minder sexy landen sowieso al niet meer in aanmerking kwamen voor de CL en dat de rest er nog harder voor moest gaan werken.
Blijkbaar was mijn informatie dus fout...
 
Mss nog een idee, als ze dan toch per sé die Superleague willen, maak daar dan effectief een aparte, gesloten competitie van met 20 clubs (zoals pakweg de NFL), maar die dan niet meer in hun nationale competitie spelen. En laat dan pakweg de nrs 1 tot 4 van die superleague en de nrs 5 tot 8 in de CL en de EL aantreden, net zoals bij andere nationale competities.

Risico is dan wel dat dit de deur opent voor verdere samensmelting van andere landen, want waarom zouden dan niet pakweg Nederland, België, Schotland, Portugal, Oostenrijk en Zwitserland hun top 3 verenigen in 1 competitie, basically wat ze ook met de BeNeliga willen doen.
 

Alleen AC milan staat niet in de top 14 van de 12 ploegen (en 3 die voorlopig geweigerd hebben wel)

Ik ben niet echt welbespraakt in alles wat met economie te zien heeft maar hoe kan je als "rijk" bestempeld worden als je 1,17 miljard schuld hebt en maar 700 miljoen ophaalt?
 
Mss nog een idee, als ze dan toch per sé die Superleague willen, maak daar dan effectief een aparte, gesloten competitie van met 20 clubs (zoals pakweg de NFL), maar die dan niet meer in hun nationale competitie spelen. En laat dan pakweg de nrs 1 tot 4 van die superleague en de nrs 5 tot 8 in de CL en de EL aantreden, net zoals bij andere nationale competities.
Mja, dan gaan die toppers twee keer langs de kassa. In hun eigen seutenleague en dan nog eens in de CL. En hoe langer die league loopt, hoe meer geld die toppers krijgen, en hoe groter de kwaliteitskloof wordt met de andere CL contenders. Vingers in elke taart.
 
Mja, dan gaan die toppers twee keer langs de kassa. In hun eigen seutenleague en dan nog eens in de CL. En hoe langer die league loopt, hoe meer geld die toppers krijgen, en hoe groter de kwaliteitskloof wordt met de andere CL contenders. Vingers in elke taart.
Dit. Waarom zou je dan als niet ESL ploeg nog willen meedoen in de CL als je zou uitkomen tegen die monsterploegen uit de ESL met budgetten die nog vele malen groter zijn dan nu al het geval is.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan