Action PS5 PS4 The Last of Us Part II

Ja, ik zei toch dat, als het 20 heeft gestaan op bol.com, ik daar nu niet het dubbele wil voor betalen? :p
Jaaajaajajaaaa ok, ik had uw tweede post niet gezien.

En tis een dijk van een spel imo dat niet moet onderdoen voor Part I op vlak van storyline en gameplay.
 
Dit spel kwam uit in mijn laatste week op erasmus. Dan bij thuiskomen even 10 maand aan niet gamen gaan inhalen met eerst de 1 te herspelen en vervolgens part 2. Op 4 dagen dan maar heel part 2 er door gejaagd en man dat was een zalige trip. Ik zou sommige plotmomenten ook nog is willen herbeleven zonder enige voorkennis
 
Ugh, op 9lives had ik nog een hele post uitgebreid aan de emoties en de gedachtegangen in dit spel, zou ik ne keer willen terugvinden en hier neerquoten.

Al was dat vooral om uit te leggen hoe Abby en Ellie zich voelden doorheen het spel en waarom ze deden wat ze deden.

EDIT: Teruggevonden.

Op een quote van een andere member:

Dus in het begin van het spel zie je joel sterven. Dit zat er aan te komen. Het is wat het is. Wat joel in de eerste game allemaal gedaan heeft. Het was een wonder dat hij nog altijd leefde. Als je er niet tegen kunt dat iemand zoals joel sterft, tja, dan kan je beter disney films blijven kijken…

Maar hierna gaat Ellie op een wraakmissie. En damn, wat een prestatie van Ashley johnson. Dit is wereldklasse! Het verschil met 1 en 2 is zo groot(verandering van het personage bedoel ik)! Damn, echt, deze prestatie is insane goed gedaan. En ook als je de flashbacks speelt. Er komen automatische gevoelens naar boven. Pff, naughty dog is heer en meester in uitwerking van personages. Joel, ellie, Tommy maar ook nieuwe personages zoals Dina,… hebben zoveel diepgang. Iedereen voelt als een echte persoon aan.

Het geweldige aan deze game is ook, wanneer iemand belangrijks sterft. Ze smeren dat niet uit zoals in bijna alle andere games. Je bent op de vlucht, en in die vlucht word je vriend in het hoofd geschoten. Net zoals in het echt, is het op een seconde afgelopen dan. Geen tijd om te janken, je moet door. Dit maakt het spel zoveel intenser. En het voelt veel echter aan dan zomaar een spelletje…
En Ellie is op zoek naar Abby uiteraard. Zij heeft Joel zijn hoofd in geslagen voor haar ogen. Maar het coole is, Abby is niet zomaar een bad girl(guy?). Joel heeft haar vader vermoord. Hij was de chirurg die Ellie ging opereren om een cure te maken. Joel heeft zoveel afgenomen van Abby. En je ziet en voelt aan Abby dat zij haar hart verbergt achter een stoer uiterlijk (ze heeft getraind als een beest, dat is duidelijk). Zij heeft net zoals Ellie duidelijk mentale problemen. En dit wordt alleen maar erger als Ellie op een wraakmissie nog eens al haar vrienden afmaakt. Dus uiteindelijk kan je echt wel zeggen dat Abby veel meer mensen verloren heeft door Joel en Ellie, dan Ellie door Abby. En dit wordt allemaal zooooo goed in beeld gebracht, insane gewoon! En uiteindelijk kom je met Abby oog in oog te staan met Ellie. En ze laten elkaar leven. Je speelt dan een stuk dat je samen woont met Dina. Ik dacht dat het afgelopen was. En dit zou gekund hebben. Maar dan zou ik het spel niet zo goed gevonden hebben als de eerste game. Maar dan opeens komt Tommy, met een lead. En damn, dan moet je nog een heel stuk spelen. En dit maakt het spel af. Uiteindelijk kom je terug in een gestoorde battle tussen Ellie en Abby. En damn, ik voelde me hier echt niet goed mee. Maar langs de andere kant, was ik blij dat we toch op dat punt waren gekomen. En uiteindelijk was ik zeer blij dat ze elkaar lieten leven. Maar de manier waarop! Meesterlijk, echt meesterlijk! De gevoelens, emoties… shit man! Naughty dog, fucking top! Een spel maken minstens zo goed als de eerste, jullie hebben het gedaan! Fantastisch…

Was dit mijn reactie:

Helemaal met u eens, enkel vind ik dat Ellie grotere mentale problemen heeft dan Abby. Voor Abby is het vrij simpel, iemand heeft haar vader vermoord (en mogelijk de mensheid verdoemt, maar dat is haar drijfveer niet of ze zou ook plannen gehad hebben met Ellie) en ze wilt wraak. Die krijgt ze, en daarmee is de kous voor haar af.
Ellie zat al met gemengde gevoelens na het einde van TLOU. Ze is al zoveel mensen verloren op zo'n jonge leeftijd, en ze ziet in Joel mogelijk haar surrogaatvader. Daarom wilt ze kost wat kost hem geloven. Maar diep vanbinnen weet ze dat het niet helemaal klopt. Na enige tijd confronteert ze hem opnieuw en ontdekt ze de waarheid. Dit is het punt dat ze eigenlijk mentaal gebroken is, zonder te beseffen. Ze had moeten sterven in dienst van de mensheid, maar aan de andere kant wilt ze graag blijven leven. Zoiets verscheurt een mens gewoon en Ellie is er geen uitzondering op. Nog erger, de persoon die ze het meest vertrouwt, wilt vertrouwen, heeft tegen haar gelogen en de waarheid verzwegen voor zoveel jaren.
Ze wilt het hem vergeven, maar heeft daar ook veel moeite mee. Het is iets waar veel tijd voor nodig zal zijn, en ze was bereid om lang te wachten. Maar Abby heeft haar die keuze afgenomen. Ik ben zeker van dat Ellie nog steeds worstelde met haar gedachten over Joel, en toen ze moest toekijken hoe Abby Joel vermoordt, en spontaan haar reacties uitspuwt, duwde dat haar alleen verder de put in. Opnieuw een tweestrijd: ze begrijpt Abbys reden om Joel te vermoorden, maar Abby pakte haar de keuze af wat er met Joel moest gebeuren. Ze had moeten sterven, maar ze wou graag leven. Zoiets frusteert haar enorm en ze projecteert het op Abby. Daarom dat ze zoveel moeite heeft om haar los te laten. Ze weet dat met Abby doden niks geholpen heeft, maar toch wilt ze haar aanpakken.
Daarom dat dat allerlaatste gevecht tussen die twee zo hartverscheurend is. Abby wilt totaal niet vechten, ze had haar wraak op Joel al en ook op haar vrienden (en ze spaarde Ellie) dus vecht ze uit zelfverdediging, Ellie omdat ze geen andere oplossing voor haar tweestrijden kan bedenken. Zeker het moment dat ze Abby aan het verdrinken is, Ellie ziet haar levenstrijd en weet dat ze een monster zou zijn als ze Abby doodt. Daarom dat Ellie haar laat gaan (minst kwade keuze van de 2) en keert ze terug naar haar oplossing met Joel: laat de tijd de wonden helen.
Ik kan niet veel games bedenken met zo'n verhaal en plot en Naughty Dog heeft dat goed verwerkt.
TLDR: Revenge is a BITCH.
Allemaal goed en wel, maar waarom gans het verhaal nog eens gaan uitleggen? 't Is niet dat het moeilijk te begrijpen is of ingame niet voldoende wordt uitgelegd hé. Alles is klaar en duidelijk.

Mensen die bashen op het verhaal of het spel op zich zal je toch niet van mening doen veranderen hoor. Sommigen begonnen eraan met spoilers en vooroordelen. Steek daar toch geen tijd in. Er zullen altijd 'haters' zijn. Dat ze dan iets anders spelen hé.

Ikzelf vond TLOU part 2 in ieder opzicht een pracht van een game. Part 1 was in mijn ogen een meesterwerk, part 2 evolueert hierin verder en verbetert wat er te verbeteren valt. Tot op vandaag vind ik zo goed als geen game die mij zo kan bekoren als TLOU 2.

Enkel de commentaar op Abby als manwijf of transgender begrijp ik nu eens totaal niet. Dus een meisje haar vader wordt vermoord waardoor zij haar leven volledig toewijdt aan het vinden van de moordenaar om wraak te nemen. Daarvoor begint ze als een zot te trainen.

Dus iedere vrouw die aan crossfit doet is een transgender? Neen, ik snap het niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allemaal goed en wel, maar waarom gans het verhaal nog eens gaan uitleggen? 't Is niet dat het moeilijk te begrijpen is of ingame niet voldoende wordt uitgelegd hé. Alles is klaar en duidelijk.

Mensen die bashen op het verhaal of het spel op zich zal je toch niet van mening doen veranderen hoor. Sommigen begonnen eraan met spoilers en vooroordelen. Steek daar toch geen tijd in. Er zullen altijd 'haters' zijn. Dat ze dan iets anders spelen hé.

Ikzelf vond TLOU part 2 in ieder opzicht een pracht van een game. Part 1 was in mijn ogen een meesterwerk, part 2 evolueert hierin verder en verbetert wat er te verbeteren valt. Tot op vandaag vind ik zo goed als geen game die mij zo kan bekoren als TLOU 2.

Enkel de commentaar op Abby als manwijf of transgender begrijp ik nu eens totaal niet. Dus een meisje haar vader wordt vermoord waardoor zij haar leven volledig toewijdt aan het vinden van de moordenaar om wraak te nemen. Daarvoor begint ze als een zot te trainen.

Dus iedere vrouw die aan crossfit doet is een transgender? Neen, ik snap het niet.
Niemand die het spel heeft uitgespeeld snapt die commentaar denk ik. Als ge het dan nog niet hebt gesnapt dan hebt ge gewoon het verhaal niet begrepen. Voor mij is dit ook een spel dat de logica van de meeste videogames bekritiseert: altijd zien we het personage dat we mee spelen als de goeie, de held, maar is die altijd zo goed? Ja Joel heeft Ellie gered maar tegelijk is het ook the man who doomed the world. Toen ik dit spel de eerste keer speelde bij release als 14 jarige had ik dat niet door maar 7 jaar later duwde part II mij keihard op de feiten. En als ge dan op basis van spoilers er niet tegen kunt dat part II part I in vraag gaat stellen ja dan is dat gewoon jammer want dan hebde wel 1 van de beste verhalen in een game ooit gemist
 
Allemaal goed en wel, maar waarom gans het verhaal nog eens gaan uitleggen? 't Is niet dat het moeilijk te begrijpen is of ingame niet voldoende wordt uitgelegd hé. Alles is klaar en duidelijk.

Ge zou verschieten voor hoeveel mensen het nog niet helemaal duidelijk is. Het is immers een behoorlijk lang spel, en de meesten spelen het in sessies (3-4 avonden ofzo, ik zeg maar iets).

Voor u en mezelf is het niet moeilijk te begrijpen maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. En ik vind het zonde dat die mensen dan niet inzien dat dit een ongelooflijk goed verhaal is, iets wat je in de meeste games tegenwoordig niet meer ziet.
 
Ik had in deel 2 meer sympathie voor Abby dan voor Ellie.
Snap ik wel, vergelijk het wat met The Godfather part 2

Net zoals in die film zie je 2 verhalen die hier net iets meer verbonden zijn als in godfather 2. Abby is dan meer het Vito personage die iets goed probeert op te bouwen en Ellie het Michael personage die zonder het te beseffen al het goede in haar leven teniet doet.

Maar dat kan je van Abby ook zeggen uiteindelijk. Het moment dat ze Joel de kop inslaat is uiteindelijk ook het moment dat haar verlies begint. Alleen kreeg Ellie wel nog een soort van laatste waarschuwing van Dina maar sloeg ze die in de wind.
 
Allemaal goed en wel, maar waarom gans het verhaal nog eens gaan uitleggen? 't Is niet dat het moeilijk te begrijpen is of ingame niet voldoende wordt uitgelegd hé. Alles is klaar en duidelijk.

Mensen die bashen op het verhaal of het spel op zich zal je toch niet van mening doen veranderen hoor. Sommigen begonnen eraan met spoilers en vooroordelen. Steek daar toch geen tijd in. Er zullen altijd 'haters' zijn. Dat ze dan iets anders spelen hé.

Ikzelf vond TLOU part 2 in ieder opzicht een pracht van een game. Part 1 was in mijn ogen een meesterwerk, part 2 evolueert hierin verder en verbetert wat er te verbeteren valt. Tot op vandaag vind ik zo goed als geen game die mij zo kan bekoren als TLOU 2.

Enkel de commentaar op Abby als manwijf of transgender begrijp ik nu eens totaal niet. Dus een meisje haar vader wordt vermoord waardoor zij haar leven volledig toewijdt aan het vinden van de moordenaar om wraak te nemen. Daarvoor begint ze als een zot te trainen.

Dus iedere vrouw die aan crossfit doet is een transgender? Neen, ik snap het niet.
Niet? Die abby al bekeken. Die ziet eruit als een mannelijke bodybuilder die al 20 jaar traint. Een vrouw ziet er zo absoluut niet uit. Een tikkeltje minder had ook wel gemogen
 
Niet? Die abby al bekeken. Die ziet eruit als een mannelijke bodybuilder die al 20 jaar traint. Een vrouw ziet er zo absoluut niet uit. Een tikkeltje minder had ook wel gemogen
Euhm, als je 4 jaar lang 6 dagen per week volle bak powertraining doet en u vol propt met eiwitten, zou je wel eens serieus kunnen verschieten hoe je er kunt uitzien, zelfs zonder steroïden...
 
Niet? Die abby al bekeken. Een vrouw ziet er zo absoluut niet uit. Een tikkeltje minder had ook wel gemogen

Het was dan ook de bedoeling om je bij je eerste kennismaking met Abby aan het denken te zetten. Waar komt zij plots vandaan? Waarom/waarvoor/hoe is ze zo gespierd? Wie zijn die mensen? En waarom zaten ze achter Joel? Kom je uiteindelijk allemaal te weten.

Haar indrukwekkende spiermassa aan het begin van de game zorgt er bovendien ook voor dat de laatste scènes van de game nog harder binnenkomen. Mocht je het al zijn vergeten, naar het einde van de game werd Abby gevangengenomen, uitgehongerd en was ze nog maar een schim van haar vroegere zelf.


Ze is trouwens gewoon naar een echte vrouw gemodelleerd...

Screen-Shot-2020-07-06-at-2.11.02-PM.png

EYnWYkfX0AAZNHr.jpg



Voor de volledigheid, haar gezicht kreeg ze wel van iemand anders...


...en de stem/mocap werd verzorgd door nóg een andere actrice, Laura Bailey, die je mogelijks ook kent als Nadine in Uncharted.

 
Niet? Die abby al bekeken. Die ziet eruit als een mannelijke bodybuilder die al 20 jaar traint. Een vrouw ziet er zo absoluut niet uit. Een tikkeltje minder had ook wel gemogen
Ik ken anders wel vrouwen die er zo uitzien en zelfs geen bodybuilder zijn (wel sportief). Je hebt ook nog zaken als aanleg, niet elke vrouw is van nature uit slank en fijn gebouwd.

Die hele Abby-discussie draait in mijn ogen echt om niets behalve een groep anti-wokies die het niet afkunnen dat een vrouw zo wordt voorgesteld en er gevoelsmatig te diep wordt gegaan dan 'piefpoefpaf alles kapot en ik ben de held'.
Ik vond het een verademing om een game te spelen waarin je elke slag die je gaf voelde binnenkomen en dat er personages waren met zoveel nuance en achtergrond. Hopelijk komen er meer want dit brengt het medium van gaming gewoon tot een hoger niveau.
 
Gebruik wel spoiler tags @Mr.Anderson . Joeri begint vandaag het spel te spelen, daarmee 😜.
Ow shit! Mijn excuses! What was I thinking.

Ge zou verschieten voor hoeveel mensen het nog niet helemaal duidelijk is. Het is immers een behoorlijk lang spel, en de meesten spelen het in sessies (3-4 avonden ofzo, ik zeg maar iets).

Voor u en mezelf is het niet moeilijk te begrijpen maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. En ik vind het zonde dat die mensen dan niet inzien dat dit een ongelooflijk goed verhaal is, iets wat je in de meeste games tegenwoordig niet meer ziet.
3-4 avonden? Door een serieus tijdsgebrek heb ik er maanden over gedaan. En als ik eens kon spelen was dat voor een uurtje. Toch is 't simpel om te volgen, imo.

Niet? Die abby al bekeken. Die ziet eruit als een mannelijke bodybuilder die al 20 jaar traint. Een vrouw ziet er zo absoluut niet uit. Een tikkeltje minder had ook wel gemogen
Een mannelijke bodybuilder die al 20 jaar traint. Dan doet die iets serieus verkeerd.

Ik heb vriendinnen die cross fit doen. Die zien eruit als Abby. Ik vind dat bovendien heel schoon, een gespierde vrouw.
Maar ik kan ook wel begrijpen dat, wanneer je zelf niet sportief bent, een gespierde vrouw intimiderend over kan komen. En dan komen er termen als 'mannelijke bodybuilder' naar boven.
 
Terug
Bovenaan