Testament opmaken

leg ze ergens veilig weg, vertel de mensen het, voorzie desnoods een zoektocht om ze te laten vinden die enkel je naasten kunnen vervolledigen?
Wees eens iets concreter hoe het opslaan in een digitaal, beveiligd systeem, minder veilig zou zijn dan:
- ze ergens fysiek wegleggen (wat bij brand?)
- het anderen vertellen (oops, wat bij vechtscheiding?)
- zoektocht (euh, onderworpen aan héél veel risico's)

Allez, die 3 dingen zijn, als je kinderen hebt als erfgenamen, niet echt nuttig...

Ik ben verre van een expert, maar het lijkt me toch dat ze moeite gedaan hebben qua beveiliging en er transparant over zijn:

 
  • Leuk
Waarderingen: Xeo
Wees eens iets concreter hoe het opslaan in een digitaal, beveiligd systeem, minder veilig zou zijn dan:
[...]
Ik ben verre van een expert, maar het lijkt me toch dat ze moeite gedaan hebben qua beveiliging en er transparant over zijn:
[...]
Je hebt zeker een punt he, maar in mijn ogen is iedere "digitale kluis" triviaal te hacken indien ze de juiste personen manipuleren, of gewoon een kwetsbaarheid uitbuiten waardoor ze misschien zelfs geen paswoorden moeten kraken (session cookies of watdanook).
Als iedereen hier zijn crypto passwords en weetikwatnog plaintext in gaat steken gaat dit toch een gigantisch target zetten op die infrastructuur, lijkt me. En dan kan je nog van de daken schreeuwen dat je je beveiliging op orde hebt, ik kan daar niet van uitgaan. All recent history has proven me right: hoeveel "betrouwbare" diensten (van enorm grote partijen) bleken hun security niet op orde te hebben?
Ik ben ook geen expert, des te meer dat ik het niet 100% vertrouw, omdat ik dat zelf niet kan verifieren.

Ik zou ze sowieso met een of andere absurd sterke encryptie erin zetten, en het paswoord daarvan dan elders plaatsen. Two factor authentication als het ware, bovenop de authenticatie van de diensten involved.
Dan moeten de hackers al jou specifiek(er) gaan targetten, en weten dat dat een tekstbestandje in je OneDrive net de encryptiesleutel is van dat ander tekstbestandje in je Izimi.

Voor de beveiliging van bvb online banking spelen heel andere parameters trouwens: moest er daar iets werkelijk gehackt worden, is dat verzekerd (hoop ik toch). Als een inbreker daar overschrijvingen kan uitvoeren van jouw geld, en er is in de verste verte niet de juiste authenticatie wat betreft jouw kaart en "kaske", lijkt me niet dat je zomaar je geld gaat kwijt zijn.
Is ook een reden dat Itsme in mijn ogen niet 100% veilig is.
Niet dat ik geen online banking apps op mijn telefoon heb staan ofzo.
Ergens weegt het "gebruiksgemak" zwaarder door dan "IIIEEEE SECURITYYYY".
Maar die banking apps geven me niet de mogelijkheid om mijn identitiet door een derde partij te laten verifieren, en de relatie is in principe beperkt tot mijzelf en de bank. Itsme hacken laat in principe toe om alle verbonden diensten te benaderen. Dat is een groot verschil.
 
Je hebt zeker een punt he, maar in mijn ogen is iedere "digitale kluis" triviaal te hacken indien ze de juiste personen manipuleren, of gewoon een kwetsbaarheid uitbuiten waardoor ze misschien zelfs geen paswoorden moeten kraken (session cookies of watdanook).
even later:
Ik zou ze sowieso met een of andere absurd sterke encryptie erin zetten, en het paswoord daarvan dan elders plaatsen. Two factor authentication als het ware, bovenop de authenticatie van de diensten involved.
Dan moeten de hackers al jou specifiek(er) gaan targetten, en weten dat dat een tekstbestandje in je OneDrive net de encryptiesleutel is van dat ander tekstbestandje in je Izimi.
als je het wachtwoord elders plaatst, heb je weer hetzelfde probleem, hé. Tenzij je maakt dat er geen link kan gelegd worden tussen dat wachtwoord en die site, maar voor erfgenamen is dat opnieuw een issue.
rubenvb zei:
Als iedereen hier zijn crypto passwords en weetikwatnog plaintext in gaat steken gaat dit toch een gigantisch target zetten op die infrastructuur, lijkt me. En dan kan je nog van de daken schreeuwen dat je je beveiliging op orde hebt, ik kan daar niet van uitgaan. All recent history has proven me right: hoeveel "betrouwbare" diensten (van enorm grote partijen) bleken hun security niet op orde te hebben?
al bij al heel weinig. Het is niet omdat er een datalek is, dat alle gebruikers hun wachtwoorden onbeschermd zijn, hé
 
Wat ik zou doen met cryptomunten of andere paswoorden die je 'indien nodig wilt doorsturen' : een tweeledig paswoord opstellen waarvan je één deel in een digitale kluis plaatst, en het ander deel (een pre- of postfix) mondeling meegeeft aan je naasten.
Je kan dat paswoord dan nog altijd wijzigen, maar je houdt die pre- of postfix

Ik geef een voorbeeld
Paswoord : Loser@aBc-123

De vaste 'key' @aBc-123 geef je mondeling, of via mail door aan je naasten. De rest van het paswoord (Loser) kan in de kluis.

En dan kan je coldplayke vervangen door een andere favoriete mod van het forum -> en die ga je dus wel updaten in de digitale kluis

coldplayke@aBc-123
BlackOccult@aBc-123
....

Met "Loser", "coldplayke", "BlackOccult" is een evt hacker dus niets... en zolang die digitale kluis dichtblijft, zijn je naasten ook niets met hun pre- of postfix
 
Laatst bewerkt:
Alternatief:
Koop x USB keys.
Zet er eenzelfde encrypted Keepass file op met master passphrase + bijhorende software exe (just to be safe).

Geef de USB aan vertrouwbare personen en bewaar er eventueel eentje thuis of een bankkluis.

Zet die master passphrase in deze online notaris vault.

Iets dat je 'hebt' met iets dat je te 'weten' krijgt.

//Je kan zelfs een combo maken met de gedeelde sleutel hierboven. Maar ik zou het toch niet al te moeilijk maken. De kans is groot als je uw crypto keys gewoon op papier doorgeeft dat ze nog verloren gaan...

Nog een alternatief voor de geeks:
Publiceer een deel van de gedeelde sleutel op een publieke Well known Blockchain.
Eventueel dezelfde crypto als je te delen hebt.
 
Laatst bewerkt:
als je het wachtwoord elders plaatst, heb je weer hetzelfde probleem, hé. Tenzij je maakt dat er geen link kan gelegd worden tussen dat wachtwoord en die site, maar voor erfgenamen is dat opnieuw een issue.
Je legt wel uit waar je dat kan vinden in je testament. De hackbot die op zoek is naar cryptokeys in Izimi gaat die pdf of watook niet gaan analyseren om dan eruit op te maken dat ie ergens anders moet gaan zoeken. Deze "beveiliging" faalt dan enkel eens er werkelijk iemand manueel door je spullen aan het neuzen is. En waarom zou jij uit honderden, duizenden interessanter zijn dan die andere?
Dus nee, niet hetzelfde probleem. Er zit een laagje "indirection" bovenop, dat volgens mij voldoende toevoegt qua safety (want tja, beveiliging kan je dit niet echt noemen...).
al bij al heel weinig. Het is niet omdat er een datalek is, dat alle gebruikers hun wachtwoorden onbeschermd zijn, hé
Nee, maar het aantal sites dat hun paswoorden als plaintext opslaat of verzendt per email (wat doorgaans ook gewoon plain text over the wire gaat cross-provider) is legio:
Ik zeg niet dat dit een probleem is bij Izimi, maar het is enkel een kwestie van tijd voordat de hudige beveiliging niet meer voldoet, en er stappen kunnen zijn die nodig zijn, maar niet tijdig genomen worden (omwille van redenen in de bureaucratie, financien, of zelfs gewoon politiek).
Een bankkluis heeft een fysieke component, dat maakt dat de attack surface gewoon veel kleiner is (en lastiger te benaderen), laat staan dat men weet waar te zoeken.
 
Alternatief:
Koop x USB keys.
Zet er eenzelfde encrypted Keepass file op met master passphrase + bijhorende software exe (just to be safe).

Geef de USB aan vertrouwbare personen en bewaar er eventueel eentje thuis of een bankkluis.

Zet die master passphrase in deze online notaris vault.

Iets dat je 'hebt' met iets dat je te 'weten' krijgt.

//Je kan zelfs een combo maken met de gedeelde sleutel hierboven. Maar ik zou het toch niet al te moeilijk maken. De kans is groot als je uw crypto keys gewoon op papier doorgeeft dat ze nog verloren gaan...

Nog een alternatief voor de geeks:
Publiceer een deel van de gedeelde sleutel op een publieke Well known Blockchain.
Eventueel dezelfde crypto als je te delen hebt.
Dat werkt allemaal wel etc, maar je moet ook rekening houden dat mijn vrouw niet verder komt dan "crypto, was da?". Die snapt nooit iets van keepassfiles etc he.
En de notaris of wie dan ook, al evengoed niet.
 
Wat ga je je vrouw laten doen met je crypto keys?

Ik dacht in mijn vorig bericht de complexiteit te duiden maar dat heb je met crypto sowieso al dus heb het maar weggelaten.

Je kan bijvoorbeeld instructies in de Keepass zetten. En de instructies voor wat te doen met Keepass bij de notaris vault.

Hier gebruikt de vrouw, na lang aandringen, Keepass en generated wachtwoorden. :D
Daarvoor had ze een wachtwoord als 'Schaap0' als wachtwoord voor alles en stond ze 5 keer flagged op haveibeenpwned :')

Toen was het voor mij wel genoeg...
 
Wat ga je je vrouw laten doen met je crypto keys?

Ik dacht in mijn vorig bericht de complexiteit te duiden maar dat heb je met crypto sowieso al dus heb het maar weggelaten.

Je kan bijvoorbeeld instructies in de Keepass zetten. En de instructies voor wat te doen met Keepass bij de notaris vault.

Hier gebruikt de vrouw, na lang aandringen, Keepass en generated wachtwoorden. :D
Daarvoor had ze een wachtwoord als 'Schaap0' als wachtwoord voor alles en stond ze 5 keer flagged op haveibeenpwned :')

Toen was het voor mij wel genoeg...
Alles er laten afhalen, moest ik sterven :p. Hier is alles van crypto gewoon op bitvavo he, dus het gaat in essentie over een gewoon wachtwoord...
 
En geen MFA?

Hier staat dat op twee Ledger Nano + keepass.

Ik maak mij meer zorgen over mijn beursrekening en algemene versnippering van vermogen.
 
En geen MFA?

Hier staat dat op twee Ledger Nano + keepass.

Ik maak mij meer zorgen over mijn beursrekening en algemene versnippering van vermogen.
Een documentje met een overzicht van o.a. de banken/brokers en de usernames uploaden?
 
Een documentje met een overzicht van o.a. de banken/brokers en de usernames uploaden?
Dat is er ook maar voor mijn vrouw die daar niet mee bezig is lijkt dat wat hocus pocus.
Eveneens komt dat dan op een moment dat je daar dan ook niet naar wilt omzien.

Uiteindelijk zal dat wel wat in z'n plooien vallen maar 't is niet simpel de kaart in de gleuf steken natuurlijk.
 
Gewoon afspraak maken met een notaris.
Normaal gezien mag dit niks kosten om inlichtingen te vragen en een goeie notaris gaat gewoon je een vorm geven van schrijven en paar dingetjes waar je moet opletten.
Dus een afspraak maken bij de notaris is gratis?

Ik zou ook graag iets laten opmaken.
Wij zijn dus wettelijk samenwonend.

Graag zou ik hebben dat bij overlijden, mijn vrouw het vruchtgebruik krijgt over het huis.
OF dat zij het huis krijgt, maar bij haar overlijden , dat het naar mijn zus haar kinderen gaat (zij heeft 2 kinderen).

Dus hierbij de vraag al meteen: Kan dit zo beschreven worden, dat het naar 2 personen zal gaan, maar MET vruchtgebruik zo lang mijn vrouw blijft leven.


De reden dat ik het niet gewoon simpelweg zou aan mijn vrouw willen schenken is het absurde gegeven dat haar familie in Thailand woont,
en het toch wel héél grotesk zou zijn, dat bij overlijden van mij (en nadien van mijn vriendin), dat die familie van haar het zouden krijgen.
(Want als ik eerst overlijd, en het huis gaat naar haar, zal bij haar overlijden toch standaard alles naar haar familie gaan, denk ik dan ?)
 
Dus een afspraak maken bij de notaris is gratis?

Ik zou ook graag iets laten opmaken.
Wij zijn dus wettelijk samenwonend.

Graag zou ik hebben dat bij overlijden, mijn vrouw het vruchtgebruik krijgt over het huis.
OF dat zij het huis krijgt, maar bij haar overlijden , dat het naar mijn zus haar kinderen gaat (zij heeft 2 kinderen).

Dus hierbij de vraag al meteen: Kan dit zo beschreven worden, dat het naar 2 personen zal gaan, maar MET vruchtgebruik zo lang mijn vrouw blijft leven.


De reden dat ik het niet gewoon simpelweg zou aan mijn vrouw willen schenken is het absurde gegeven dat haar familie in Thailand woont,
en het toch wel héél grotesk zou zijn, dat bij overlijden van mij (en nadien van mijn vriendin), dat die familie van haar het zouden krijgen.
(Want als ik eerst overlijd, en het huis gaat naar haar, zal bij haar overlijden toch standaard alles naar haar familie gaan, denk ik dan ?)
Als je wettelijk samenwonend bent, krijgt je vrouw sowieso het vruchtgebruik op de woning en inboedel. De naakte eigendom (= het eigendomsbezit, zonder het recht om te wonen zolang je vrouw leeft) gaat naar je erfgenamen, dat zijn je kinderen (die je niet hebt, denk ik) of daarna je ouders en eventuele afstammelingen van je ouders.

Pas op: aangezien mogelijks je ouders binnen X jaar overlijden, zal het dan naar je zus gaan of naar de kinderen ervan en dan kunnen er zware erfenisrechten van toepassing zijn.

Wat je kan doen is nu al de woning zonder het vruchtgebruik schenken aan wie je wil (met beperkte schenkingsrechten, die zij eventueel kunnen betalen). Natuurlijk hebben die kinderen of je zus zelf dan wel de verplichtingen die bij de eigendom horen (onderhoud, ...) zonder dat ze er écht van kunnen genieten. Het kan dus ook een vergiftigd geschenk zijn, zeker als het leeftijdsverschil tussen de kinderen van je zus en je vrouw niet zo groot is.

Je notaris zal je de opties kunnen geven die mogelijk zijn, er zijn er nog een aantal meer (bvb verkopen op lijfrechte, ...). Als je nu al redelijk zeker bent dat je je nichtjes/neefjes dat wil geven, bespreek je misschien direct al eens met je zus (voor je bij de notaris langsgaat).
 
Laatst bewerkt:
Wat je kan doen is nu al de woning zonder het vruchtgebruik schenken aan wie je wil (met beperkte schenkingsrechten, die zij eventueel kunnen betalen). Natuurlijk hebben die kinderen of je zus zelf dan wel de verplichtingen die bij de eigendom horen (belastingen, ...) zonder dat ze er écht van kunnen genieten. Het kan dus ook een vergiftigd geschenk zijn, zeker als het leeftijdsverschil tussen de kinderen van je zus en je vrouw niet zo groot is.
Het verschil is wel degelijk groot hoor. Mijn vrouw is 45, ik 40.
En de kinderen van mijn zus zijn 8 en 10 jaar oud.

Er van uit gaand dat ik & vrouw nog 40 jaar gaan leven , dan erven zij elk een half huis aan hun 50e verjaardag.
(Die sukkelaars gaan tegen dan misschien tot hun 73e jaar moeten werken, dus dat zou hen toch de mogelijkheid geven vroeger te kunnen stoppen).


Dus als ik het goed begrijp, als ik nu al schenk (maar wij met het vruchtgebruik), dan moeten zij ook de belastingen (jaarlijks kadastraal inkomen) betalen?

Ok genoeg stof tot nadenken momenteel...

Bedankt voor je uitleg, trouwens.
 
Het verschil is wel degelijk groot hoor. Mijn vrouw is 45, ik 40.
En de kinderen van mijn zus zijn 8 en 10 jaar oud.

Er van uit gaand dat ik & vrouw nog 40 jaar gaan leven , dan erven zij elk een half huis aan hun 50e verjaardag.
(Die sukkelaars gaan tegen dan misschien tot hun 73e jaar moeten werken, dus dat zou hen toch de mogelijkheid geven vroeger te kunnen stoppen).


Dus als ik het goed begrijp, als ik nu al schenk (maar wij met het vruchtgebruik), dan moeten zij ook de belastingen (jaarlijks kadastraal inkomen) betalen?

Ok genoeg stof tot nadenken momenteel...

Bedankt voor je uitleg, trouwens.
Sorry, had het verkeerd verwoord, pas het direct aan: kadastraal inkomen is voor de vruchtgebruiker, de naakte eigenaar betaalt de grote herstellingskosten (bvb dak, ...), maar daar is dan natuurlijk vaak discussie over welke herstellingen nu echt wel nodig zijn.


Maar informeer je bij de notaris, het kan ook zijn dat je bvb liever een bewoonrecht (= nog beperkter dan vruchtgebruik) wil geven bij jouw overleden.
 
Even hierop inpikken:

En wat als de vader de naakte eigendom geschonken heeft aan zijn kinderen, hij behoudt vruchtgebruik.
Vader gaat wettelijk samenwonen met een nieuwe partner en hij sterft.
Gaat dan het vruchtgebruik nog altijd naar die nieuwe partner? Hij is in principe geen eigenaar meer en vruchtgebruik stopt normaal bij overlijden en kan niet doorgegeven worden? Of is dit de gezinswoning die beschermd blijft tot de dood van die partner?
Hier ga ik de bevestiging van @Xeo inroepen, maar een vruchtgebruik die je krijgt vanuit de wettelijke regeling bij overlijden kan bij mijn weten niet bij een volgend overlijden opnieuw doorgaan naar partner of (nieuwe) kinderen.

Waarschijnlijk is het wél mogelijk om dit testamentair wél zo te bepalen, gezien vruchtgebruik een constructie is die je in om het even welk testament kan zetten.
 
Ok, maar het gaat hier over een gesplitste aankoop van een woning waar de vader dus vruchtgebruik heeft.
Na een tijd is de vader ernstig ziek geworden en zijn de overlevingskansen zeer klein geworden.
Na deze diagnose is hij wettelijk gaan samenwonen met zijn nieuwe partner (ze wonen 6 jaar samen) en is hij ook naar de notaris geweest (volgens hem om haar 6 maanden bewoningsrecht te schenken, maar dit is niet 100% zeker aangezien hij er geheimzinnig over doet - relatie is sindsdien erg verslechterd).

Hij is dus van die (gezins)woning nooit eigenaar geweest, kan hij dan toch een bewoonrecht (of iets gelijkaardig) schenken aan zijn partner?
Met 6 maanden kunnen we leven, maar als ze hier levenslang genot van kan hebben...
Volgens mij kan het idd niet zoals JPV hierboven al zei, zijn vruchtgebruik stop hoe dan ook bij zijn overlijden. Hij kan op dit moment doen met dat vruchtgebruik wat ie wil, schenken of verkopen, maar als hij overlijdt dan worden de naakte eigenaars hoe dan ook volle eigenaars.

Als hij jullie het vruchtgebruik schonk had hij er op dat moment een beding aan kunnen toevoegen dat er een tweede vruchtbgebruik zou ontstaan als zijn partner hem overleefde maar dat kan niet achteraf meer geregeld worden (zonder toestemming van de naakte eigenaars).

maar 100% zeker ben ik hier ook niet van.
 
Heeft iemand ervaring met het opmaken van een eigenhandig testament?

Ik heb net een appartement gekocht met schuldsaldoverzekering, en zou graag in geval van overlijden mijn appartement en bezittingen nalaten aan mijn zus (ipv mijn vader wat zou gebeuren zonder testament). Ik heb wat online zitten zoeken, maar vind niet meteen een goed voorbeeld.

Als iemand een voorbeeldje zou hebben, of algemene tips, heel erg welkom!

Indien je wenst dat werkelijk alles naar je zus gaat zou je dit als volgt kunnen verwoorden:



Optioneel kan je ook een back-up toevoegen:


Belangrijk dat je het testament volledig met de hand schrijft en het bewaard zodat het zeker gevonden kan worden na je overlijden. Je kan het in bewaring geven bij een Notaris die het vervolgens ook registreert in een centraal register maar hier is uiteraard een kost aan verbonden. In jou geval zou ik gewoon je testament in tweevoud opmaken, 1 exemplaar zelf bewaren en 1 exemplaar aan je zus overhandigen.

Volledig correct zo. Enig aandachtspunt dat ik jou kan geven; Ik wou hetzelfde doen, niet omdat ik niet overeen kom met mijn ouders maar gewoon omdat erven door mijn zus logischer is. De notaris gaf mij toen mee om gewoon te noteren dat ik alles nalaat aan mijn ouders (er van uit gaand dat zij dat doorschenken aan mijn zus). Dit scheelt een pak erfrechten
 
Even hierop inpikken:

En wat als de vader de naakte eigendom geschonken heeft aan zijn kinderen, hij behoudt vruchtgebruik.
Vader gaat wettelijk samenwonen met een nieuwe partner en hij sterft.
Gaat dan het vruchtgebruik nog altijd naar die nieuwe partner? Hij is in principe geen eigenaar meer en vruchtgebruik stopt normaal bij overlijden en kan niet doorgegeven worden? Of is dit de gezinswoning die beschermd blijft tot de dood van die partner?

Hier ga ik de bevestiging van @Xeo inroepen, maar een vruchtgebruik die je krijgt vanuit de wettelijke regeling bij overlijden kan bij mijn weten niet bij een volgend overlijden opnieuw doorgaan naar partner of (nieuwe) kinderen.

Waarschijnlijk is het wél mogelijk om dit testamentair wél zo te bepalen, gezien vruchtgebruik een constructie is die je in om het even welk testament kan zetten.
Het hangt ervan af. Er zijn verschillende situaties mogelijk.

Wat JPV zegt klopt op zich: het vruchtgebruik is een recht dat levenslang geldt en dus automatisch stopt bij het overlijden van de vruchtgebruiker.
De vruchtgebruiker kan dit in principe niet aan iemand anders nalaten, het komt bij overlijden automatisch bij de blote eigenaars terecht.

Bij een schenking is er echter een speciale regel: als je wettelijk samenwoont en de gezinswoning schenkt terwijl je zelf het vruchtgebruik behoudt, dan gaat dat vruchtgebruik normaal wel naar je wettelijk samenwonende partner na je overlijden.

Let wel: dit is enkel zo als je op het moment van de schenkingsakte wettelijk samenwoont, niet als je daarna gaat wettelijk samenwonen.
In het concrete voorbeeld zou er dus geen vruchtgebruik voor de wettelijk samenwonende partner zijn.

Je kan dit ook altijd uitsluiten in een testament.

Dit principe noemt het wettelijk voortgezet vruchtgebruik.

Een meer uitgebreide versie daarvan geldt als je getrouwd bent en schenkingen doet waarbij je voor jezelf een vruchtgebruik behoudt. Dan krijgt je echtgenoot/echtgenote daarvan ook het vruchtgerbuik na je overlijden.
 
Terug
Bovenaan