Testament opmaken

Runerised

Member
Heeft iemand ervaring met het opmaken van een eigenhandig testament?

Ik heb net een appartement gekocht met schuldsaldoverzekering, en zou graag in geval van overlijden mijn appartement en bezittingen nalaten aan mijn zus (ipv mijn vader wat zou gebeuren zonder testament). Ik heb wat online zitten zoeken, maar vind niet meteen een goed voorbeeld.

Als iemand een voorbeeldje zou hebben, of algemene tips, heel erg welkom!
 
Heeft iemand ervaring met het opmaken van een eigenhandig testament?

Ik heb net een appartement gekocht met schuldsaldoverzekering, en zou graag in geval van overlijden mijn appartement en bezittingen nalaten aan mijn zus (ipv mijn vader wat zou gebeuren zonder testament). Ik heb wat online zitten zoeken, maar vind niet meteen een goed voorbeeld.

Als iemand een voorbeeldje zou hebben, of algemene tips, heel erg welkom!
Er zijn amper vormvoorwaarden voor. Het moet volledig handgeschreven zijn, je naam moet er op, de datum en je handtekening.

Als het zo eenvoudig is dat alles naar je zus moet gaan volstaat een zinnetje als "Bij mijn overlijden laat ik al mijn bezittingen overgaan naar mijn zus" (best haar naam, geboortedatum etc toevoegen zodat er geen twijfel over haar identiteit kan bestaan). En dan zorgen dat het testament gevonden kan worden bij je overlijden, ofwel al aan je zus geven, in een kluis leggen, in bewaring bij een notaris afgeven,...
 
Zorg ook altijd dat je zus dan een ander document heeft met je handschrift op

Als iemand het testament zou aanvechten en beweren dat het vals is moet zij kunnen aantonen dat het weldegelijk echt is
 
Heeft iemand ervaring met het opmaken van een eigenhandig testament?

Ik heb net een appartement gekocht met schuldsaldoverzekering, en zou graag in geval van overlijden mijn appartement en bezittingen nalaten aan mijn zus (ipv mijn vader wat zou gebeuren zonder testament). Ik heb wat online zitten zoeken, maar vind niet meteen een goed voorbeeld.

Als iemand een voorbeeldje zou hebben, of algemene tips, heel erg welkom!
Zonder testament heeft elke ouder recht op 1/4 van je nalatenschap, het overige gaat naar de broers en zussen (indien je geen afstammelingen of echtgenote hebt).
Testamentair kan je alles aan je zus nalaten, maar fiscaal gezien is het vaak gunstiger om zoveel mogelijk aan je vader na te laten, die het daarna schenkt aan je zus.
 
Zonder testament heeft elke ouder recht op 1/4 van je nalatenschap, het overige gaat naar de broers en zussen (indien je geen afstammelingen of echtgenote hebt).
Testamentair kan je alles aan je zus nalaten, maar fiscaal gezien is het vaak gunstiger om zoveel mogelijk aan je vader na te laten, die het daarna schenkt aan je zus.
Toch ook weer iets typisch Belgisch....

En ergens toch ook logisch dat het niet naar je ouders maar eerst naar je broer/zus gaat, aangezien je ouders meestal al "binnen" zijn, terwijl je broer/zus het in de meeste gevallen beter kan gebruiken.
 
Gewoon afspraak maken met een notaris.
Normaal gezien mag dit niks kosten om inlichtingen te vragen en een goeie notaris gaat gewoon je een vorm geven van schrijven en paar dingetjes waar je moet opletten.
 
Gewoon afspraak maken met een notaris.
Normaal gezien mag dit niks kosten om inlichtingen te vragen en een goeie notaris gaat gewoon je een vorm geven van schrijven en paar dingetjes waar je moet opletten.
Dit. En tegen betaling van een beperkt bedrag wordt het bij de notaris bewaard en geregistreerd in een bepaald systeem. Zo kan het niet verdwijnen en is er ook in principe weinig discussie over de herkomst.
 
Zonder testament heeft elke ouder recht op 1/4 van je nalatenschap, het overige gaat naar de broers en zussen (indien je geen afstammelingen of echtgenote hebt).
Testamentair kan je alles aan je zus nalaten, maar fiscaal gezien is het vaak gunstiger om zoveel mogelijk aan je vader na te laten, die het daarna schenkt aan je zus.
Da's niet langer het geval, ouders zijn geschrapt als mensen die je niet volledig kan onterven, enkel partners en kinderen hebben op dat vlak nog rechten.
 
Da's niet langer het geval, ouders zijn geschrapt als mensen die je niet volledig kan onterven, enkel partners en kinderen hebben op dat vlak nog rechten.
Je kan je ouders inderdaad onterven, maar zonder wilsbeschikking erven ze elk 1/4 (in het geval hierboven).
 
Op zich eigenaardig dat ouders hun kinderen (reservatair deel) niet kunnen onterven maar wel andersom dan?
Omdat ouders kinderen opvoeden met een bepaalde levenswijze en bijhorend uitgavepatroon
 
Omdat ouders kinderen opvoeden met een bepaalde levenswijze en bijhorend uitgavepatroon
Dat staat toch niet altijd in relatie tot het vermogen van die ouders?

Er zullen ook wel situaties zijn waar het andersom is.

Of bijvoorbeeld een situatie waar er gebroken is met een ouder.

Ik ben geen voor of tegenstander, er is over beiden iets te vertellen.

'birthright' daar is het eigenlijk ook mee gezegd. Voor mij het meest beladen concept dat er bestaat.
 
Indien je wenst dat werkelijk alles naar je zus gaat zou je dit als volgt kunnen verwoorden:

EIGENHANDIG TESTAMENT
Ik, NAAM, geboren te PLAATS op DATUM (rijksregister nummer XX.XX.XX-XXX.XX), wonende te ADRES, verklaar mijn testament als volgt te maken:

Ik herroep alle voorgaande testamenten en uiterste wilsbeschikkingen.

Ik vermaak mijn volledige nalatenschap aan mijn zus, NAAM, die ik aanstel als mijn enige en algemene legataris.

Eigenhandig geschreven, gedagtekend en ondertekend te PLAATS, op DATUM.

(handtekening van de testamentmaker)

Optioneel kan je ook een back-up toevoegen:
Indien mijn zus, niet tot mijn nalatenschap zou komen wegens vooroverlijden of om een andere reden dan stel ik, ANDERE NAAM, aan als mijn enige en algemene legataris.

Belangrijk dat je het testament volledig met de hand schrijft en het bewaard zodat het zeker gevonden kan worden na je overlijden. Je kan het in bewaring geven bij een Notaris die het vervolgens ook registreert in een centraal register maar hier is uiteraard een kost aan verbonden. In jou geval zou ik gewoon je testament in tweevoud opmaken, 1 exemplaar zelf bewaren en 1 exemplaar aan je zus overhandigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Je hebt nu ook al een tijdje het Izimi platform waarmee je documenten kan delen met je notaris en familieleden/...

 
Je hebt nu ook al een tijdje het Izimi platform waarmee je documenten kan delen met je notaris en familieleden/...

Kende ik niet, ziet er goed uit en sterk aan te raden. Voor een testament denk ik dat je best wel het originele bewaart, maar het kan geen kwaad om hier véél documenten op te slaan voor je erfgenamen, zodat die weten waar en voor wat je allemaal verzekerd bent en wat je bezittingen zijn.
 
Kende ik niet, ziet er goed uit en sterk aan te raden. Voor een testament denk ik dat je best wel het originele bewaart, maar het kan geen kwaad om hier véél documenten op te slaan voor je erfgenamen, zodat die weten waar en voor wat je allemaal verzekerd bent en wat je bezittingen zijn.
Inderdaad heel handig. Er zijn zo een paar belangrijke dingen (paswoorden voor Crypto bvb...) die bij erfenis toch wel moeten doorgegeven worden... En ik vond al nergens een veilige plek om die op te slaan of toch door te kunnen geven ofzo. Hopelijk wordt Izimi nooit gehackt obv...
 
Inderdaad heel handig. Er zijn zo een paar belangrijke dingen (paswoorden voor Crypto bvb...) die bij erfenis toch wel moeten doorgegeven worden... En ik vond al nergens een veilige plek om die op te slaan of toch door te kunnen geven ofzo. Hopelijk wordt Izimi nooit gehackt obv...
Ik zou daar precies toch niet zomaar mijn crypto keys te grabbel leggen.
 
Maar dat blijft toch uiteindelijk de vraag. Waar dan wel?
Want stel dat ge morgen tegen een boom rijdt. Uw erfgenamen gaan nooit aan uw crypto-account geraken he...
leg ze ergens veilig weg, vertel de mensen het, voorzie desnoods een zoektocht om ze te laten vinden die enkel je naasten kunnen vervolledigen?
 
leg ze ergens veilig weg, vertel de mensen het, voorzie desnoods een zoektocht om ze te laten vinden die enkel je naasten kunnen vervolledigen?
Dat is hoe het hier nu is. Maar dat is ook maar tot er ingebroken wordt en iemand kan ze toevallig vinden...
Het veiligste lijkt me een kluis bij een notaris/bank/... ofzo? Maar dan mag je nooit wachtwoorden etc aanpassen, of je moet elke keer naar die kluis.
 
Terug
Bovenaan