In verband met fiscaal co-ouderschap en de fiscale attesten van kinderopvang heb ik een vraag.
Laten we uitgaan van 4 verschillende kampen van 5 dagen per kamp. 30 euro per dag. Mijn ex en ik betalen elk de helft van het inschrijvingsgeld.
Ik deed dat al enkele jaren zo:
- totaal 20 opvangdagen
- mijn ex geeft 10 dagen aan
- ik geef 10 dagen aan
- telkens aan het fiscale maximum per dag
- ook al staan de attesten meestal op naam van mijn ex, omdat ons kind bij haar gedomicilieerd is
Nooit problemen mee gehad.
Maar nu twijfel ik of dat eigenlijk wel correct is
Als ik het goed begrijp, zegt FOD Financiën dat elke ouder bij fiscaal co-ouderschap de kosten mag aangeven die hij effectief betaald heeft, maar dat elke ouder daarvoor ook een attest moet krijgen. En de officiële uitleg bij attest 281.86 lijkt ook te zeggen dat er twee attesten moeten worden gemaakt als beide ouders elk een deel betaald hebben.
Wat het extra verwarrend maakt: als elk van ons een apart attest krijgt voor z'n betaalde helft, lijkt dat fiscaal voordeliger dan gewoon de dagen 50/50 verdelen.
Voorbeeld met 20 dagen aan 30 euro per dag:
- dagen verdelen: elk 10 dagen x 16,90 euro = 169 euro per ouder
- kosten verdelen: elk betaalt 15 euro per dag x 20 dagen = 300 euro per ouder
Dus als ik het goed begrijp, zouden we beide dan 300 euro kunnen aangeven, omdat de helft per dag onder het maximum van 16,90 euro blijft. Terwijl we vroeger elk maar 169 euro aangaven
'k Dacht altijd dat onze manier correct was (gewoon de dagen ongeveer 50/50 verdelen) maar nu begin ik te twijfelen door wat ik lees over "werkelijk betaalde kosten" en het attest op naam van de ouder die de kosten aangeeft. En ja, als het in ons voordeel kan, dan wil ik gerust nog wat fiscale attesten op mijn naam aanvragen.