Tax on Web 2026

Ik heb een bullet krediet (dat al loopt van 2020) voor een appartement dat ik verhuur. Tot vorig jaar kon ik die interesten aftrekken, nu niet meer (danku overheid om nog maar eens weer verworven rechten af te schaffen).

Kan ik de premie van mijn SSV voor dat krediet inbrengen bij langetermsparen? Ik lees dat dit kan, maar dat dit niet zo bij alle kredieten is... Of kan ik het er gewoon op 'wagen'?
Zoals @Apelords aangeeft, het moet dan ook wel een fiscale SSV zijn waarbij je een fiscaal attest ervan hebt.
Nadeel van een SSV fiscaal in te brengen is de belasting van 10% bij uitkering dan. Een dekking van 100% wordt dan ineens "maar" 90%.

Hmm, geen flauw idee. Ik heb van die maatschappij nog nooit een attest ontvangen (enige communicatie is de jaarlijkse factuur).

Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit de keuze heb moeten maken tussen 'fiscaal' of 'niet fiscaal'.

Zoals @Apelords aangeeft, het moet dan ook wel een fiscale SSV zijn waarbij je een fiscaal attest ervan hebt.
Nadeel van een SSV fiscaal in te brengen is de belasting van 10% bij uitkering dan. Een dekking van 100% wordt dan ineens "maar" 90%.
Nooit verstaan waarom, behalve in uitzonderlijke gevallen, een dekking van 100% nodig zou zijn voor jezelf of partner. Je hebt altijd een inkomen en een resterende lening van pakweg max 150 euro per maand afbetalen is geen drama als je een (vervangings/gewoon) inkomen hebt.

Omdat wanneer je partner komt te overlijden je u geen zorgen wil maken over het financiële. Ok je moet dan misschien maar de helft van de hypotheek betalen maar alle andere kosten komen op uzelf terecht (e/g/w, internet, verzekering, ov, schoolkosten kinderen, studeren kinderen etc).

Hier 100% schuld saldo op beide hoofden en nog eens extra overlijdensverzekering op mezelf gezien het meest inkomen van mij komt. Als ik kom te overlijden dan wil ik dat mijn vrouw en kinderen zich over niks zorgen hoeven te maken. Kost ons ongeveer 900 euro per jaar.

Ik heb een overlijdingsverzekering van het werk momenteel (vrouw krijgt 210k, kinderen elk 35k) en een 100% SSV.
Omgekeerd heeft mijn vrouw enkel SSV op de extra hypotheek, de oude bestaande kan ze geen SSV op nemen aangezien ik de enige ontlener ben. Dat is een risico naar de toekomst, maar eigenlijk valt dat dan nog wel mee.

Mijn vrouw is 10 jaar jonger dan ik, elk jaar verlaagt het resterend bedrag en dat bedrag wordt ook nog eens minder waard door inflatie. Zal wel los lopen.

Omdat wanneer je partner komt te overlijden je u geen zorgen wil maken over het financiële. Ok je moet dan misschien maar de helft van de hypotheek betalen maar alle andere kosten komen op uzelf terecht (e/g/w, internet, verzekering, ov, schoolkosten kinderen, studeren kinderen etc).

Hier 100% schuld saldo op beide hoofden en nog eens extra overlijdensverzekering op mezelf gezien het meest inkomen van mij komt. Als ik kom te overlijden dan wil ik dat mijn vrouw en kinderen zich over niks zorgen hoeven te maken. Kost ons ongeveer 900 euro per jaar.

We hebben ook minimale SSV genomen. Whatever nodig was voor de rentekorting (uiteraard was de korting > de kost van de SSV). En zo goed als alles op de madam haar kop, denk 80/20, wegens cheaper.

Zoals bij Huske, als ik kom te gaan, moet ze nooit meer werken:
  • Appartement gaat naar haar (en zal hypotheek vrij zijn want daar is een 1-malige 100% SSV op betaald in het begin)
  • Al de beleggingen naar haar
  • 600k levensverzekering van het werk
  • en wezenrente van ~ 3000 per maand tot de kinders 21y zijn

Dan kan die met de voetjes in de lucht liggen: elke maand 500 euro kindergeld binnenharken (wat wsch nog verhoogd wordt omdat ze alleenstaand is), 1000 huur binnenharken, als ze wil 1 of 2d per week werken en zo goed als onbelast verdienen wegens 3 kinderen en verhoogde vrijstelling, gemakkelijk 5000 per maand dividenden binnenharken, die levensverzekering aan het werk zetten en nog eens 2000-3000 per maand binnenharken en 3000 wezenrente harken. En dan zal ze nog 1300 of zo hypotheek moeten 'ophoesten' per maand. Dan kan ze met de 10000 die overschiet haar dagen vullen met naar de welness gaan terwijl de kinderen in school zitten om het verdriet te verwerken.

Zal wel lukken vermoedelijk.

We hebben ook minimale SSV genomen. Whatever nodig was voor de rentekorting (uiteraard was de korting > de kost van de SSV). En zo goed als alles op de madam haar kop, denk 80/20, wegens cheaper.

Zoals bij Huske, als ik kom te gaan, moet ze nooit meer werken:
  • Appartement gaat naar haar (en zal hypotheek vrij zijn want daar is een 1-malige 100% SSV op betaald in het begin)
  • Al de beleggingen naar haar
  • 600k levensverzekering van het werk
  • en wezenrente van ~ 3000 per maand tot de kinders 21y zijn

Dan kan die met de voetjes in de lucht liggen: elke maand 500 euro kindergeld binnenharken (wat wsch nog verhoogd wordt omdat ze alleenstaand is), 1000 huur binnenharken, als ze wil 1 of 2d per week werken en zo goed als onbelast verdienen wegens 3 kinderen en verhoogde vrijstelling, gemakkelijk 5000 per maand dividenden binnenharken, die levensverzekering aan het werk zetten en nog eens 2000-3000 per maand binnenharken en 3000 wezenrente harken. En dan zal ze nog 1300 of zo hypotheek moeten 'ophoesten' per maand. Dan kan ze met de 10000 die overschiet haar dagen vullen met naar de welness gaan terwijl de kinderen in school zitten om het verdriet te verwerken.

Zal wel lukken vermoedelijk.
Je wil haar precies op ideeën brengen :unsure:

Terug
Bovenaan