Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Kan je bij je gemeente terecht om te helpen bij de belastingbrief? Alles lijkt vanzelf al ingevuld, maar ben bang dat er iets niet klopt. Eerste keer dat ik dit 'zelf' moet doen dus ben bang om iets verkeerd te doen.
Dat kan ja, de RVA zal minder afgehouden hebben dan wat haar werkgever normaal gezien doet. Hier merken we het bevallingsverlof van vorig jaar ook goed.Mijn brief is ingevuld maar we krijgen wel een redelijk groot bedrag meer terug dan vorig jaar. Goeie 700€ meer. En dat bedrag ligt weer meer in lijn met het bedrag dat we 2 jaar terug weertrokken.
Onze situatie zelf is voor die 3 jaren niet zoveel gewijzigd dus ik kan het moeilijk verklaren van waar die komt. Buiten dat mijn vrouw in 2024 (dus brief van aanslag vorig jaar) 10 maand 9/10 gewerkt heeft met 1/10 ouderschapsverlof. En in 2023 en 2025 heeft ze 11 maand voltijds gewerkt en 1 maand voltijds ouderschapsverlof.
Kan dat een verschil van goed 400-500€ extra terug krijgen maken? De rest van dat verschil kan ik wel verklaren met wat meer giften en iets meer aftrek van kinderopvang.
Ja dat weet je dat RVA weinig afhoudt en dat dat het jaar nadien wat pijnlijker kan zijn. Maar ik was vooral geschrokken van het verschil dat het uiteindelijk gaf tussen die maand voltijds OV en eigenlijk diezelfde maand maar dan gespreid over 10 maanden.Dat kan ja, de RVA zal minder afgehouden hebben dan wat haar werkgever normaal gezien doet. Hier merken we het bevallingsverlof van vorig jaar ook goed.
1 van de erfgenamen/legatarissen zal dit moeten invullen. Daarvoor moet actief actie ondernomen worden. Dit kan via myminfin/taxonweb via "De belastingaangifte voor een overleden persoon indienen". Hiervoor heb je het rijksregisternummer nodig (wat normaal in de akte van de erfenis wel zal staan, waar je een kopie van moet gekregen hebben sinds je het via notaris gedaan hebt).Vorig jaar in maart is mijn vader overleden, dus ik ga er van uit dat er nog een belastingsbrief ingevuld moet worden. Iemand een idee hoe dit in zijn werk gaat in mijn situatie?
- Ik had 25 jaar geen contact met mijn vader, dus heb eigenlijk niets van gegevens (ook geen rijksregisternummer enzo).
- Ik was onterfd via een testament, maar had mijn 50 procent wel opgeëist. Heel die erfenis is afgehandeld door notaris. De andere partij kende ik zelf niet (en zij kende mijn pa ook niet. Zij waren verre familie van zijn overleden vrouw).
Dus notaris heeft heel die akte van erfopvolging geregeld.
Maar wat nu? Ga ik op een gegeven moment een papieren aangifte in mijn bus krijgen? Gaat de notaris iets binnenkrijgen? Moet ik actief iets ondernemen? (Terwijl ik nul komma nul info van hem heb).
Vorig jaar in maart is mijn vader overleden, dus ik ga er van uit dat er nog een belastingsbrief ingevuld moet worden. Iemand een idee hoe dit in zijn werk gaat in mijn situatie?
- Ik had 25 jaar geen contact met mijn vader, dus heb eigenlijk niets van gegevens (ook geen rijksregisternummer enzo).
- Ik was onterfd via een testament, maar had mijn 50 procent wel opgeëist. Heel die erfenis is afgehandeld door notaris. De andere partij kende ik zelf niet (en zij kende mijn pa ook niet. Zij waren verre familie van zijn overleden vrouw).
Dus notaris heeft heel die akte van erfopvolging geregeld.
Maar wat nu? Ga ik op een gegeven moment een papieren aangifte in mijn bus krijgen? Gaat de notaris iets binnenkrijgen? Moet ik actief iets ondernemen? (Terwijl ik nul komma nul info van hem heb).
zij gaan de aangifte voor uw vader kunnen invullen. Met naam en geboortedatum gaan ze al ver raken. Zie pagina 3 van deze thread:Vorige week kreeg mijn moeder haar brief "Voorstel van vereenvoudigde aangifte".
Alke gegevens waren juist zoals gewoonlijk. Maar er zat geen berekening van de belasting bij.
Er stond wel een alinea tekst:
Het resultaat van uw voorlopige belastingbetekening is nog niet beschikbaar.
Om technische redenen konden we bij het opstellen van uw 'Voorstel van vereenvoudigde aangifte' nog geen voorlopige berekening van uw belastingen maken. U vindt hier dus geen saldo van uw bestellingberekening. We zullen u uw belastingberekening sturen bij uw aanslagbiljet, ten laatste op 30 juni 2027.
Afgelopen maandag zat er opnieuw een brief in de bus, dezelfde als die van vorige week, maar daar zat wel de berekening bij.
Hadden ze dan echt niet even kunnen wachten en enkel die 2de brief versturen?
Blijkbaar heb ik dat gemist toen dat in het nieuws is geweest.Zie pagina 3 van deze thread:
Is toen ook overal in't nieuws geweest. Het was een technische fout.
begint ook te kriebelen om hem in te vullen, maar vrouw heeft haar vakantiegeld brief/attest nog niet ontvangen.
dus wil toch zeker checken of het bedrag in de voorafberekening in myminfin zeker overeenkomt daarmee.
tot zolang kunnen we dus nog niets doen.
hmmm nee, ik keek in haar map, en vorig jaar werd die ook pas begin/half mei verstuurd hoor naar haar. de datum stond op de brief.Normaal zou je dat toch al lang gehad moeten hebben?
Die fiches zouden opgesteld moeten zijn ten laatste in maart denk ik?
wellicht moet je die wel ergens online kunnen opvragen vermoed ik, maar ja
Wel, het viel me op dat voor het eerst , mijn fiches niet meer zichtbaar waren. vroeger had je een "vergrootglas" waarop je kon klikken, en zo de fiches zien.Mijn fiches zitten gewoon in MyMinFin.
De inkomsten ingevuld op tax-on-web / op het voorstelde komen trouwens ook gewoon van de fiches die de werkgevers/schuldenaars hebben ingediend. Als deze niet kloppen, hebben zij een fout gemaakt.
Wel, het viel me op dat voor het eerst , mijn fiches niet meer zichtbaar waren. vroeger had je een "vergrootglas" waarop je kon klikken, en zo de fiches zien.
nu zit er precies niets van fiche's in. (wel nog maar 1 keer ingelogd en geprobeerd).
Zou het kunnen dat dit het eerste jaar is dat ik moet BEVESTIGEN voor akkoord?
(vorige jaren moest ik niets doen, indien alles ok was.
nu moet ik verplicht bevestigen, omdat ze gezien hebben dat ik een Litouwse revolut rekening had, en deze moet aangeven als buitenlandse rekening).

- De woonbonus van madam wordt niet ingevuld. Wordt nochtans al 15y ingevuld of zo
- De federale aftrek niet-eigen woning niet ingevuld
- Voor 1 of 2 of 3 van de 3 kinderen is het forfait van ~740 euro ingevuld ipv aantoonbare onkosten. Dit jaar voor #3, die 12 mnd naar de creche gegaan is. 2y geleden is het forfait ingevuld (Wegens geboren in oktober), vorig jaar de creche kosten aangetoond, dit jaar obviously ook wegens 12 mnd full time gegaan...
- de RV aftrek bij beide
- de win-win-lening aftrek bij beide