Album of the week Swans - The Seer

Creeping Death

Well-known member
Crowdfunder FE
Beste jongens en meisjes van de Album of the week club,

al vanaf de start van deze ondertussen befaamde reeks, had ik een lijstje klaar met kandidaatplaten. Die eerste schifting van platen was zeer gemakkelijk.
Muziek hangt voor mij heel hard samen met emotie: ik moet iets voelen bij een plaat, het moet klikken. Niet dat ik niet kan geniet van muziek zonder die emotie maar het maakt wel het verschil tussen iets dat ik écht goed vind en iets wat ik gewoon beluister.

Zoals eerder gezegd was het maken van een shortlist héél gemakkelijk: een paar platen steken er voor mij echt bovenuit. Aangezien dit hele experiment al acht maand bezig is, heb ik tijd genoeg gehad om het lijstje met favorieten stilaan korter en korter te maken. Uiteindelijk schoot er één plaat over en die zou het worden. MLaar toen ik vorige week aan deze post begon werd ik herinnerd aan iets dat me instant van gedachten deed veranderen.

Ik had lange tijd Desert Sessions 1 & 2 als aotw uitgekozen. Voor mij is dat de ultieme driving plaat; muziek voor onderweg. Ik hou enorm van het gevoel van onderweg zijn en die plaat katapulteert me altijd meteen in die mood. Wegens een weekend trip en andere verplichtingen startte ik vorige dinsdag, 2 november al met wat voorbereidend werk. Na twee minuten werd al snel duidelijk dat ik niet voor Desert Sessions zou gaan maar toch last minute zou switchen naar The Seer van Swans.

Waarom? Op 2 november 2015 verscheen op de Facebook wall van één van mijn vrienden dat hij afscheid zou nemen van het leven die dag.
Toen ik dat las, heb ik hem onmiddellijk gecontacteerd maar zonder resultaat. Daarna wat rondgebeld en één van zijn dichtste vrienden wist me te vertellen dat hij nog al eens een poging ondernomen had. Niemand kon hem bereiken en niemand wist waar hij was. We hebben besloten om hem te zoeken. Met vijf hebben we twee uur rond gereden en uiteindelijk kregen we nieuws van zijn ouders dat hij een bericht had gestuurd waarin stond waar hij zat. We zijn allemaal naar daar gevlamd maar we waren te laat. Noch reanimatie, noch professione hulp van de MUG konden baten.

Die avond was echt een gigantische dreun, iedereen van ons was compleet van de wereld. Zijn vader was ook naar daar gereden en die was niet meer in staat terug te keren naar huis. Ik heb die uiteindelijk naar huis gebracht. Die rit was zo onwezenlijk. De dag erop evenzeer: ik ben gewoon gaan werken ondanks mij vriendin haar instructies van thuis te blijven. Eigenlijk had ik beter geluisterd. Toen ik 's avonds thuis kwam ben ik gecrasht. Mijn vriendin zat op haar werk en ik zat alleen.
Ik ben toen naar mijn platenkast gelopen en het ik The Seer eruit gepakt, opgelegd en twee keer beluisterd.

Die plaat was exact wat ik nodig had; imo bood die aan alles een soort van antwoord en troost.
Alle emoties zaten toen vervat in de plaat: verdriet, kwaadheid, een soort van radeloosheid maar ook een soort van berusting. Hopelijk heeft hij de rust gevonden die hij zo hard zocht en maar niet kon vinden.

Daarom dus The Seer, omdat die plaat me op die avond er door heeft gesleurd.
Zoals ik zei: muziek is emotie, no matter welke emotie. Uiteraard is het leuker om het over een plaat te hebben waar je enorm leuke herinneringen aan hebt. En an sich heb ik die ook wel aan deze plaat. Maar ze blijft wel voornamelijk gelinkt aan 2 november 2015 voor mij.

Laat deze zware kost jullie niet afschrikken btw. Eigenlijk staat mijn persoonlijke relatie en luisterervaring helemaal los van die van jullie. Ik wou gewoon beknopt even meegeven waarom ik ze heb gekozen. Maar nu ik die wall of tekst lees, lijkt het beknopte een beetje mislukt te zijn.
Maar dus nog wat meer over Swans en bij uitbreiding The Seer.

Swans is een experimental rock band opgericht in 1982 door Michael Gira. In hun begin jaren stonden ze vooral bekend om hun brutale, nihilistische, noise-like muziek. Zelf ken ik weinig van die eerste periode, aangezien het hetgeen ik er van gehoord heb niet geweldig vind. Het is moeilijk een etiket op Swans te plakken. Want sinds hun start is hun muziek constant geëvolueerd. In 1997 zijn ze gesplit om in 2010 terug op te starten.
Het is in die periode dat ik ze heb leren kennen. Nog altijd is dat brutale en nihilistische in hun muziek aanwezig maar er is nog zo veel meer bij gekomen.
In The Seer is imo een heel eclectische plaat. Nummmer per nummer bespreken zou echt weer te veel tekst opleveren want het album gaat echt all over the place. Maar bv A Piece of Sky vind ik een heel typerend nummer: een intro van tien minuten die je geduld bij momenten op de proef stelt. Waarin strijkers zitten, wat drone like invloeden en net wanneer je denkt: wtf is dit, switch het naar een lekker ritmisch stuk dat iet wat gezapig is. Persoonlijke favorieten zijn Lunacy, Mother of the World, The Daughter Brings the Water, Avatar en The Apostate.



Ik zou zeggen: Swans is soms niet al te toegankelijk maar probeer en ontdek wat voor enorm straffe momenten deze plaat te bieden heeft.
En tot slot nog excuses voor de niet al te vrolijke inleiding en de twee uur running time.
 
Oh no you didn't. :D

Bold move. Muchos respect.

@PBR Streetgang gaat zo blij zijn.

Edit: nu pas je bericht gelezen. Straf verhaal man en ergens ook een mooi eerbetoon. De impact van muziek is gigantisch. RIP.
 
Ik zoek een gaatje in m'n agenda voor deze parel! Het is wel zo'n album dat je niet zomaar opzet, alles moet kloppen.

Helaas in jouw geval was dat op een verschrikkelijke moment. Zet je dat album daardoor vaker op of net niet. Wanneer ik muziek associeer met een overlijden heb ik de grootste moeite mee om dat achteraf nog op te zetten.
 
Swans ken ik enkel van Cop/Young God en Filth.
Ik ben eens benieuwd om de evolutie daarvan te zien.

Ik ga zien of ik je inleiding kan laten vervloeien met de muziek. Hoe triest het ook mag zijn.
Ik heb ook een album gekoppeld aan een soortgelijke gebeurtenis en bij mij staat die nu stof te vergaren. Ik word een beetje misselijk als ik er naar luister.
 
Laatst bewerkt:
Een mensenleven kent van die momenten waar de hele wereld even stilstaat. Koppel daar een streep muziek aan en je hebt een houvast om de ondergrond die onder je voeten is weggevaagd te hervinden. Dat zijn de momenten waar muziek op zijn krachtigst kan zijn (alsook in andere, meer positieve extremen). Ik heb al van de band gehoord maar nog niet doelbewust opgezet. Bij deze wel (en het klinkt goed), al is een werkdag absoluut niet het juiste moment om dit te beluisteren. Ik hoop er deze week wat tijd voor te kunnen uitrekken. Bij dit soort muziek dien je in een zetel te liggen met een koptelefoon op in haast volledige duisternis (of wat sfeerlicht). Of in een bos te dwalen, dat kan ook. Zolang je het maar helemaal kan doen binnenkomen.

Het klinkt bij momenten chaotisch en rommelig, maar dat zit ook in mijn karakter dus ik vind dat helemaal okee. Ontoegankelijk zou ik het zeker niet noemen, eerder wat ecclectisch.
 
Laatst bewerkt:
Hoe toevallig is dit. :laugh: Ik heb die plaat letterlijk afgelopen week voor het eerst in jaren nog eens opgezet. Ik zal het met plezier nog een keer doen deze week. Dat geeft me gelukkig tijd om m'n weekje achterstand in te halen. :D

Edit: net de openingspost gelezen. Fucking hell, zwaar verhaal. :(
 
Laatst bewerkt:
Amai @Creeping Death wat een straf en triestig verhaal. Heb je het nu x jaar later wat een plaats kunnen geven of blijft dat moeilijk als ik mag vragen?

Wat deze plaat betreft: what is there to say? Wat een meesterwerk. Heb er door de band leren kennen en nu ik al door de back catalogue ben kunnen gaan blijft The Seer voor mij toch één van hun betere.

Ze duurt 2u, maar voor mij vliegt die inderdaad voorbij. Ik leg ze nog geregeld nog eens met de koptelefoon op, volle concentratie, en da's elke keer een trip. Heel mooie opbouw doorheen die 2 CDs. Daar zit zoveel in, zoals anderen hier ook kunnen beamen.

Ik heb ze 2x live mogen meemaken. Wat was dat zeg. Hun set op Primavera 2015 blijft voor altijd in mijn geheugen gegrift.
 
Ik zoek een gaatje in m'n agenda voor deze parel! Het is wel zo'n album dat je niet zomaar opzet, alles moet kloppen.

Helaas in jouw geval was dat op een verschrikkelijke moment. Zet je dat album daardoor vaker op of net niet. Wanneer ik muziek associeer met een overlijden heb ik de grootste moeite mee om dat achteraf nog op te zetten.
Het daar voor het overlijden al één van mijn favoriete platen en ik zet die nog wel regelmatig op. Natuurlijk passeert die vriend en die avond dan wel even door mijn hoofd maar ik kan nog wel genieten van die plaat. De muziek die op stond in de auto, op die avond zelf, daar heb ik het dan moeilijker mee.
Amai @Creeping Death wat een straf en triestig verhaal. Heb je het nu x jaar later wat een plaats kunnen geven of blijft dat moeilijk als ik mag vragen?
Ondertussen heeft dat wel een plaats gekregen. Als we met die groep samen zijn passeert zijn naam en de fijne momenten die we hebben gehad nog altijd en primeren de leuke momenten dus. Maar af en toe zijn er ook wat dipjes maar da's normaal zeker?

Swans live is inderdaad de bom! Paar jaar geleden in den Botanique gezien: zelfs met oordoppen was dat nog waanzinnig luid.

Het klinkt bij momenten chaotisch en rommelig, maar dat zit ook in mijn karakter dus ik vind dat helemaal okee. Ontoegankelijk zou ik het zeker niet noemen, eerder wat ecclectisch.

Ecclectisch is vrij accuraat maar ik snap ook perfect dat sommige mensen daar de stempel ontoegankelijk op kleven. Niks mis mee, want uiteindelijk vraagt dat album (en bij uitbreiding de band) wel wat inspanning bij momenten.
 
Zeer mooie keuze alweer, meesterlijk album! The Seer is ook van mij een persoonlijke favoriet, ik kan zeker aannemen dat deze muziek in zo’n trieste situatie troost kan bieden. Het geheel heeft iets meditatief door de drone stukken en er passeren allerlei emoties doorheen de nummers. The Seer is zo’n plaat die ik ook meestal in z’n geheel moet beluisteren, waardoor er soms wel wat tijd tussen twee luisterbeurten kan zitten.

Ik heb Michael Gira via een omweg leren kennen. Rond m’n 16de was ik helemaal weg van Rejoicing In The Hands van Devendra Banhart, Gira had die geproduceerd. Zo eerst bij Angels of Light en later bij vroege Swans terecht gekomen, maar bij beide bleef ik toen nog niet zo lang hangen. The Seer bracht daar uiteindelijk verandering in, wat een mokerslag van een plaat. Ondertussen grijp ik ook wel al eens terug naar ouder werk van Swans, maar The Seer en To Be Kind blijven mijn favorieten.

Deze plaat heeft trouwens een verschillende tracklist voor de cd-versie en voor de vinyl-versie. De hardcore AOTW'ers gaan ze natuurlijk allebei beluisteren!

En album artwork is awesome, om @PolletPoulet_OG niet als enige dat aspect van de albums te laten beoordelen.
 
Swans is zo een groep dat ik al verschillende keren geprobeerd heb, maar het heeft nooit de klik voor mij gemaakt. Maar ik zal deze week dit album nog eens proberen!
En ik moet de vorige AOTW ook nog beluisteren :unsure:
 
Swans leerde ik kennen van de single Love of Life en was direct fan.
Dit album is redelijk chaotisch dus is het wel even wennen.
Elk nummer begint rustig en bouwt geleidelijk naar een crescendo van gitaar en dat repetitieve heeft haast iets hypnotisch.
Uitschieter voor mij is Avatar.
 
Ik vermoed in uw trommelvliezen ook :unsure:
Ze zijn (heel) luid, maar ik heb altijd custom oordoppen in voor concerten en meer achteraan de zaal, verder van de luidsprekers, daalt het volume met de afstand he. In primavera was dat bovendien in een akoestisch aangepast auditorium en dat klonk echt geweldig, als in dat vele details op plaat zo ook overkwamen.

Zou ze wel nog eens willen zien. Gira verandert de bezetting vaak, dus dat zorgt telkens voor een andere ervaring
 
Mooi kunstwerk, ik kende enkel Great Annihilator en Soundtracks For The Blind, dacht dat ze niet meer bestonden. Ik moest denken aan John Zorn, The God Machine, Godspeed You Black Emperor en The Birthday Party zonder Nick Cave.
 
Deze plaat heeft trouwens een verschillende tracklist voor de cd-versie en voor de vinyl-versie. De hardcore AOTW'ers gaan ze natuurlijk allebei beluisteren!
Ah ik dacht altijd dat het gewoon een andere volgorde van de nummers was omwille van dat je maar zo'n 20 min op plaat geperst krijgt. Maar The Wolf heb ik dus nog niet gehoord? Ben benieuwd.

Ik ben voor de Swans releases wel telkens al voor de CDs gegaaan, omdat ik het wat zonde vind dat de lange nummers anders opgesplitst worden over de verschillende kanten... Maar misschien kan ik eens een playlist maken met de alternatieve volgorde, misschien verandert dat ook iets aan de beleving.
 
Well, whaddayaknow. Toevallig stond die al op de playlist van de dag.

In 2019, toen Leaving Meaning uitkwam en @CisnerosIsStillGod die prees, vond ik dat het eens tijd was om naar de band te luisteren. Eerste nummers waren oké, maar vanaf de eerste backbeat van The Hanging Man werd ik instant fan. Daarna in reverse chronology hun andere albums gaan luisteren en hoewel ik nog niet helemaal tot bij hun debuut ben geraakt, kan ik wel al zeggen dat hun output sinds The Seer van een onwaarschijnlijk hoog niveau is, en ik kan helemaal begrijpen dat @Creeping Death hiervoor koos om tijdens een pijnlijk en emotioneel moment naar te luisteren. De muziek is immersief en overweldigend, raakt emotionele snaren maar kan soms ook rechtstreeks in je zenuwen snijden. Niet altijd de meest aangename ervaring, maar je hebt het wel echt gevoeld. En de emotionele release bij A Piece of the Sky is zo groot dat ik soms een krop in de keel krijg gewoon door ernaar te luisteren.


Aan iedereen die dit goed vindt: neem zeker ook de tijd om te luisteren naar To Be Kind (mijn persoonlijke favoriet), The Glowing Man en de iets rustigere maar daarom niet minder pakkende Leaving Meaning. Gelukkig werk ik in een job waar ik continu naar muziek kan luisteren als ik dat wil, en soms zijn er weken wanneer ik elke dag een van hun laatste vier albums opleg en helemaal beluister (otherwise what's the point).
 
Gisteren het album beluisterd tijdens een late night autorit en dit is en blijft toch wel een snoepje hoor :love:
Het is en blijft wel muziek die hier een bepaalde mood vereist, je zet niet zomaar Swans, GYBE, Sunn, Earth en consoorten op.

Swans is een band waar ik onterecht te weinig aandacht aan besteed, de connectie is een pak minder dan pakweg een band als GYBE maar ik moet wel erkennen dat Gira een meester in muziek en geluid is. Ik associeer zijn kunde vaak met Sunn 0))), volledig andere stijl dat wel maar de controle die hij heeft over wat er gespeeld wordt, hoe hij het brengt, is gewoon meesterlijk. Iets wat ik ook van O'Malley en Anderson vind.
 
Shit dude, heftige plaat, heftig verhaal, respect!
Sowieso al fan, maar kan me wel voorstellen dat zo'n album wel een cathartisch effect kan hebben en tegelijk alles in uw bovenkamer kan resetten. Zal de plaat hier vandaag ook nog eens proberen opleggen, maar zoals @PBR Streetgang al zei: zeker To Be Kind ook checken voor wie fan is.
 
Terug
Bovenaan