Album of the week The Desert Sessions - Vol. 1 & 2

Creeping Death

Well-known member
Crowdfunder FE
Gegroet Beyondgamers!

Toen ik me inschreef voor de tweede album of the week rond wist ik meteen welk album het zou worden. Eigenlijk was dit het album dat ik vorige keer ook al had gekozen maar wegens een toevalligheid toen toch maar voor The Seer gegaan. Tweede keer goede keer dus voor Desert Sessions!

Jammer genoeg staat de plaat niet op Spotify, dus het wordt behelpen met een Youtube linkje.
Voor wie niet kan wachten en de openingspost niet wil doorploegen:

Voor al de rest eerst een woordje uitleg (vooral voor wie niet bekend is met The Desert Sessions. In het kort: na de split van Kyuss heeft Josh Homme wat volk uit bekende/befaamde bands samen gebracht in Rancho De La Luna in Josua Tree California om daar muziek te maken. Desert Sessions is, zoals de naam al wat doet vermoeden, geen band maar momentopnames van wat een hoop bij elkaar gezette artiesten kunnen bereiken. Een soort "liefde voor muziek" maar dan met coolere artiesten en véél betere muziek (en meer drugs):unsure:

De eerste sessie was in feite in een trip van 3 dagen op magic mushrooms waarvan het muzikale resultaat op band is vast gelegd. Daarna zijn er nog een tiental gevolgd. Iets minder drug fueled maar met even sterke resultaten.

Stiekem heb ik een beetje vals gespeeld want Volume 1 en Volume 2 zijn oorspronkelijk onafhankelijk van elkaar uitgebracht. Later, bij de CD release, zijn ze samen verschenen en daarom beschouw ik ze als één geheel. Beiden hebben ook een aparte titel, volumes 1 en 2 heten respectievelijk Instrumental Driving Music for Felons en
Status: Ships Commander Butchered.

De reden waarom ik dit album/deze albums gekozen heb is wat terug te vinden in de titel van volume.
Eén van mijn favoriete muziekherinneringen zijn de trips die we vroeger maakten naar de familie van mijn van in de Limburg. Meer dan een uur in de auto en terwijl we reden stonden er altijd mix tapes op. Geen Desert Sessions achtige toestanden maar wel de Stones, David Bowie, The Beatles, Supertramp, Dire Straits, Pink Floyd, Bruce Springsteen, Meatloaf, Peter Frampton, Genesis..

Op de baan zijn is voor onlosmakelijk verbonden met een goeie soundtrack. Ik hou ook enorm van het gevoel van onderweg zijn, vooral met de wagen dan.
Terwijl je in wagen zit, het landschap rond je voorbij zien flitsen en dat met een goeie streep muziek bij, echt ongelooflijk. Daarom zijn roadtrips/reizen met de wagen echt met voorsprong mijn favoriete reizen. Kilometers malen, daar zit ik helemaal niet mee in. Af en toe ergens stoppen of een omweg maken om wat moois te zien. Het gevoel van vrijheid hebben. Het hoeft trouwens ook niet persé die kilometers malen op een autostrade te zijn.
Daar de heuvels van Toscane rijden of rondtoeren rond fjorden in Noorwegen.. allemaal prima.

En dat is dus waar deze plaat in beeld komt: zo goed als elk nummer, zowel op Volume 1 als Volume 2, vormen prima soundtracks voor op de baan.
De plaats start met een intro (Preaching) en vanaf die oude man stopt met zeuren en drums van Girl Boy Tom beginnen waan ik me instant op de baan. Op een lege autostrade, proberen de ondergaande zonnestralen bij te houden daar goed op het gas te gaan.. Bij Monkey In The Middle gaat het gas eraf omdat ik besef dat het een nutteloze strijd is en de zon toch onder gaat.

Ik krijg bij zonsopgang weer een opflikkring wanneer Girl Boy Tom nog eens terug komt. Cowards Way Out is weer wat rustiger, al heeft het ook wel zijn meer uitbundige momenten. Maar het gaat weer wat trager. De ochtenspits begint en wanneer Robotic Lunch begint, zitten we er midden in.
Het duurt en het duurt en net wanneer je denk om de wagen aan de kant te zetten, besluit je om van je route af te wijken en vind je een leeg plekje autostrade. Met Johnny The Boy en Screamin Eagle komen we aan bij de (naar mijn mening) hoogtepunten van de plaat. Twee nummers met zo schwung, vaart en ritme dat je niet anders kan dan zo hard mogelijk gaan.

Wanneer Cake (Who Shit On The...) begint heb je door dat je valt te rijdt en zoek je gewoon je kilomtermalen tempo. Ideaal nummer op een strak maar niet overdreven tempo de laatste kilometers af te malen.

Wanneer je aankomt, steekt die oude zeur van helemaal aan de start van je trip weer de kop op en weet je dat je trip er op zit.

Dat is dus hoe ik de plaat ervaar. Ik benieuwd naar jullie meningen!

Tot slot: ik heb er een Lan van vrijdagmiddag tot en met gisterenavond op zitten en lekker vroeg gewekt door de kindjes.
Dus vergeef me potentiële schrijffouten :)
 
Songs For The Deaf is één van de eerste cd's die ik met mijn eigen centjes gekocht heb en ik heb nog altijd een zwak voor dat album, Rated R en Lullabies To Paralyze (is die eigenlijk underrated?). Na Era Vulgaris ben ik QOTSA een beetje uit het oog verloren, hoewel ik Like Clockwork nog altijd een heel goed album vond. Maar goed, op het toppunt van mijn interesse voor de Queens, heb ik dan ook een groot deel Desert Sessions beluisterd.

Ik moet eerlijk bekennen dat die niet echt heel goed zijn blijven hangen. Ik denk dat Vol. 9 en 10 de enige zijn die ik me nog meteen voor de geest kan halen, vooral omdat PJ Harvey daar mee doet op het heerlijke Crawl Home en There Will Never Be A Better Time. Vol. 1 en 2 ondertussen opnieuw beluisterd en het kwam me wel allemaal vaag bekend voor. En ik vond het ook wel beter dan ik me herinnerde, toen ik vroeger de Desert Sessions hoorde vond ik het vooral kladjes voor de echte QOTSA platen.
Ik heb er niet zo heel veel over te zeggen eigenlijk, behalve dat het klinkt zoals het opzet bedoeld is: wat vrienden die gewoon zonder pretentie wat coole, groovende muziek samen wilden maken. En ik kan me er ook in vinden dat dit goeie driving music is, zoals heel veel desert en stoner rock. Ik denk dat ik hier een voorkeur heb voor Vol. 2, die drie nummers grepen meer mijn aandacht en Screamin' Eagle vond ik het beste nummer. Toch wel een verborgen pareltje.

Voor die hard fans van QOTSA zijn die Desert Sessions trouwens ook tof omdat er vaak vroege versies op staan van nummers die later op de QOTSA platen komen (oa No One Knows, Make It Wit Chu en Hanging Tree als ik me niet vergis).
 
toffe muziek , het feit dat 'details' hier niet echt belangrijk zijn, maar de groove en de flow wel.
ook tof voor een barbecue vermoed ik.
wanneer je gefocust luistert, dan zit er voldoende instrumentatie in om niet te vervelen. genoeg lagen.
toffe plaat.
 
Topper, goeie keuze. Is onvermijdelijk beetje gedateerd, ik grijp nog regelmatig terug naar Monster Magnet, Fatso Jetson en consoorten om dat generator party sfeertje op te roepen.
 
Ik heb deze sessies af en toe wel zien passeren, maar heb ze nog niet beluisterd. Daar ga ik dus verandering in brengen. Gisterenavond per toeval nog eens Welcome to the sky valley van Kyuss opgezet, dat blijft mijn favoriet van deze oerband van de stonerrock. QOTSA is daaruit voortgekomen, maar Kyuss blijft het origineel. Maar dus ... vanavond The Desert sessions vol 1 - 2! Moet toch geweldig zijn om die muziek te beluisteren in de woestijn op zo'n generator party.
 
Ik ben deze week op vakantie, maar heel benieuwd! Kyuss ken ik uiteraard.
 
Ondanks lange tijd grote QOTSA fan te zijn geweest, moet ik bekennen dat ik me nooit heb verdiept in deze Dessert Sessions, hoewel ze in elk artikel over die band werden aangehaald als iets mythisch.

Bon, bij deze is dit toch een beetje goed gemaakt. Bij spin 2 vandaag werd de volumeknop bovendien vakkundig naar rechts gedraaid. Aangename plaat, ideaal om te cruisen! Het zijn inderdaad allemaal jams die feitelijk oneindig kunnen doorgaan. Dat maakt het voor mij ook fijn om mee te drijven op de muziek. Maar ook genoeg weirdness om de aandacht te kunnen opvragen.

Ik ben geen vaste meevolger in het stoner/doom topic hier, maar bij de vorige hitteperiode van anderhalve maand terug heb ik enkele aangehaalde bands daar verder verkend. Eartless is zo'n band waarbij het eindeloze gejam en gesoleer me eens niet gaan vervelen. Duidelijk nu hoe schatplichtig die aan Homme en co zijn.

Anderzijds is het ontbreken van de karakteristieke croon van Homme toch een (heel klein) beetje een gemis.
 
De intro (van het album, niet je post) is afschuwelijk, maar van zodra de muziek begon te spelen was ik mee. Het deed me bij momenten fel denken aan Samsara Blues Experiment, die ik weliswaar een pak beter vind ook al zijn ze ongetwijfeld schatplichtig aan minstens enkele van de muzikanten aanwezig op deze plaat.

Ergens halfweg zat ik te denken "wat jammer dat er geen vocals zijn", maar van zodra er dan tijdens Johnny The Boy plots toch eens gezongen werd veranderde ik helemaal van mening. :unsure:

Desert Sessions is, zoals de naam al wat doet vermoeden, geen band maar momentopnames van wat een hoop bij elkaar gezette artiesten kunnen bereiken. Een soort "liefde voor muziek" maar dan met coolere artiesten en véél betere muziek (en meer drugs):unsure:

Ik kan hier - uiteraard - hoegenaamd niets op tegen hebben, maar ergens vind ik de invloed op het resultaat nogal een gemis. Dit was ongetwijfeld dolle pret tijdens de opnames, en ik was er zéér graag bij geweest, maar als album mist het bijgevolg een beetje een... visie, denk ik? Een koelkast vol kraakverse en overheerlijke ingrediënten, maar geen echte onbetwiste chef in huis om er iets grandioos van te maken.

Ik ben altijd van mening geweest dat een écht goed album vooral een muzikaal statement moet zijn, een showcase van datgene wat u als musicus geniaal maakt (of desnoods uniek, als geniaal geen optie is). Maar dat is anderzijds niet correct van mij, want een geïmproviseerde jamsessie mag ik niet onder die criteria beoordelen, én ik heb oprecht genoten van (het meeste van) wat ik gehoord heb. Vooral het eerste deel is qua stijl en klank echt wel spek voor m'n bek, hoe onafgewerkt en rommelig het verder ook klinkt.

Naast wat existentiële twijfels over mijn definities en bijhorende bias, blijf ik dus vooral wat met een dubbel gevoel zitten na een eerste luisterbeurt. Ideaal voor een lange autorit, sure, maar het is mij allemaal net iets te vrijblijvend, te casual, te weinig doordacht om echt indruk te maken, al besef ik ergens dat dat misschien nooit de ambitie is geweest?

e: Laat ik zo zeggen: het is los van stijl of genre niet het 'type' plaat dat ik zou gekozen of zelfs overwogen hebben voor een concept als dit, maar het is dan ook uw AOTW en niet het mijne. Het vertelt veel over hoe gij muziek (en het leven?) beleeft, veel meer dan uw eerste plaat, en dat kan ik zeker appreciëren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Songs For The Deaf is één van de eerste cd's die ik met mijn eigen centjes gekocht heb en ik heb nog altijd een zwak voor dat album, Rated R en Lullabies To Paralyze (is die eigenlijk underrated?). Na Era Vulgaris ben ik QOTSA een beetje uit het oog verloren, hoewel ik Like Clockwork nog altijd een heel goed album vond. Maar goed, op het toppunt van mijn interesse voor de Queens, heb ik dan ook een groot deel Desert Sessions beluisterd.
Eigenlijk hetzelfde hier. Songs was m'n eerste Qotsa plaat en dat is én blijft hun magnum opus. Ik weet dat er heel veel mensen de twee platen er voor hoger aanschrijven maar Songs steekt er echt wel met kop en schouders boven uit. Latere platen zijn ook nog wel goed en wat onderschat imo. Er staan heel goeie nummers op maar ook middelmatige. Villains is de enige die echt zeer middelmatig vond.

Ik moet eerlijk bekennen dat die niet echt heel goed zijn blijven hangen. Ik denk dat Vol. 9 en 10 de enige zijn die ik me nog meteen voor de geest kan halen, vooral omdat PJ Harvey daar mee doet op het heerlijke Crawl Home en There Will Never Be A Better Time. Vol. 1 en 2 ondertussen opnieuw beluisterd en het kwam me wel allemaal vaag bekend voor. En ik vond het ook wel beter dan ik me herinnerde, toen ik vroeger de Desert Sessions hoorde vond ik het vooral kladjes voor de echte QOTSA platen.
Dat vind ik één van de coole dingen aan Desert Sessions: die samenloop van artiesten zorgt voor echt coole dingen en iedereen vindt daar wel zijn of haar ding in.

Topper, goeie keuze. Is onvermijdelijk beetje gedateerd, ik grijp nog regelmatig terug naar Monster Magnet, Fatso Jetson en consoorten om dat generator party sfeertje op te roepen.
Wat bedoel je juist met gedateerd? De productie is niet super fris maar de muziek vind ik vrij tijdloos.

Aah, Desert Sessions, heerlijke keuze! Ik ken vooral de editie met Covered In Punk's Blood, wat een personal favourite is geworden.
Da's dezelfde dus als waar @FlyingHorseman 's favoriete nummers op staan (Volume 9 en 10).

De intro (van het album, niet je post) is afschuwelijk, maar van zodra de muziek begon te spelen was ik mee. Het deed me bij momenten fel denken aan Samsara Blues Experiment, die ik weliswaar een pak beter vind ook al zijn ze ongetwijfeld schatplichtig aan minstens enkele van de muzikanten aanwezig op deze plaat.

Ergens halfweg zat ik te denken "wat jammer dat er geen vocals zijn", maar van zodra er dan tijdens Johnny The Boy plots toch eens gezongen werd veranderde ik helemaal van mening. :unsure:
Vocals zijn nu niet top maar zo slecht zijn ze nu toch ook weer niet?
Homme en Stahl zijn de zangers van dienst, beide heren met wel een goede stem. Toegegeven op Johnny The Boy hadden ze niet gemoeten.
Ik kan hier - uiteraard - hoegenaamd niets op tegen hebben, maar ergens vind ik de invloed op het resultaat nogal een gemis. Dit was ongetwijfeld dolle pret tijdens de opnames, en ik was er zéér graag bij geweest, maar als album mist het bijgevolg een beetje een... visie, denk ik? Een koelkast vol kraakverse en overheerlijke ingrediënten, maar geen echte onbetwiste chef in huis om er iets grandioos van te maken.

Ik ben altijd van mening geweest dat een écht goed album vooral een muzikaal statement moet zijn, een showcase van datgene wat u als musicus geniaal maakt (of desnoods uniek, als geniaal geen optie is). Maar dat is anderzijds niet correct van mij, want een geïmproviseerde jamsessie mag ik niet onder die criteria beoordelen, én ik heb oprecht genoten van (het meeste van) wat ik gehoord heb. Vooral het eerste deel is qua stijl en klank echt wel spek voor m'n bek, hoe onafgewerkt en rommelig het verder ook klinkt.

Naast wat existentiële twijfels over mijn definities en bijhorende bias, blijf ik dus vooral wat met een dubbel gevoel zitten na een eerste luisterbeurt. Ideaal voor een lange autorit, sure, maar het is mij allemaal net iets te vrijblijvend, te casual, te weinig doordacht om echt indruk te maken, al besef ik ergens dat dat misschien nooit de ambitie is geweest?
Ik snap wel hoe je het ziet. Zoals ik het berijp: een plaat is het resultaat van het vakmanschap van de makers er van. En dit is dat niet. Dit is niet het resultaat van een wel doordachte showcase van hun kunnen maar wel het resultaat van wat er gebeurt als je hoop muzikanten bij elkaar zet en gewoon hun ding laat doen (onder invloed van..). Hoewel ik me zeker kan vinden in jouw visie, hou ik ook wel van dit soort spul: niet afgelijnd, niet te polished: gewoon het moment op plaat vatten.

e: Laat ik zo zeggen: het is los van stijl of genre niet het 'type' plaat dat ik zou gekozen of zelfs overwogen hebben voor een concept als dit, maar het is dan ook uw AOTW en niet het mijne.
Dat vind ik het leuke aan het concept: iedereen heeft een ander invulling. Er passeren platen omdat ze muziektechnisch top zijn of genrebepalend. Er passeren platen die samenhangen met warme herinneringen van diegene die ze voorstelt. Er passeren platen waarvan die OP vindt dat het verborgen pareltjes zijn met wie dringend eens wat meer mensen moeten kennis maken.

Het vertelt veel over hoe gij muziek (en het leven?) beleeft, veel meer dan uw eerste plaat, en dat kan ik zeker appreciëren.
Ik vraag me oprecht af hoe je dat nu ziet. En thanks!
 
Je vorige inzending overtreffen is even onbegonnen werk als druppels laten neertellen om de droge grond te voeden en de grondwaterstanden op niveau te laten komen.

Verrassing... Je bent er niet in geslaagd.
Verre van een zonde, natuurlijk.

Het eerste deel bevalt me beter dan het tweede deel. Pas in deel twee kan je spreken over cruisen in een desolaat landschap.
Daarvoor in een trance, met de ogen gesloten, goed wetende dat je niemand tegenkomt en er geen gevaar dreigt.
'Robotic Lunch' past niet middenin en zelfs in het album tout court.
Gans het album zonder vocals had ook gewerkt.
 
Ik kan hier - uiteraard - hoegenaamd niets op tegen hebben, maar ergens vind ik de invloed op het resultaat nogal een gemis. Dit was ongetwijfeld dolle pret tijdens de opnames, en ik was er zéér graag bij geweest, maar als album mist het bijgevolg een beetje een... visie, denk ik? Een koelkast vol kraakverse en overheerlijke ingrediënten, maar geen echte onbetwiste chef in huis om er iets grandioos van te maken.

Ik ben altijd van mening geweest dat een écht goed album vooral een muzikaal statement moet zijn, een showcase van datgene wat u als musicus geniaal maakt (of desnoods uniek, als geniaal geen optie is). Maar dat is anderzijds niet correct van mij, want een geïmproviseerde jamsessie mag ik niet onder die criteria beoordelen, én ik heb oprecht genoten van (het meeste van) wat ik gehoord heb. Vooral het eerste deel is qua stijl en klank echt wel spek voor m'n bek, hoe onafgewerkt en rommelig het verder ook klinkt.
Goh, er is plaats voor beide soorten van albums? Een losser, meer ongedwongen werk is toch vaak het soort album waar ik sneller naar teruggrijp. Het zijn ook dit soort albums die, bij mij toch, meer groeien in appreciatie naarmate ik me er meer in verdiep.

Ik merk ook op dat je vaak opmerkingen geeft over repetitiviteit bij AOTWs, terwijl voor mij dergelijke repetitiviteit net voor meer immersie zorgt.

Tis toch inderdaad fascinerend om te merken doorheen deze threads hoe verschillend mensen muziek luisteren en beleven. :)
 
Ben zelf wel fan van QOTSA maar hier heb ik me eigenlijk nog nooit in verdiept. Coole, losse vibe en groove en heb er wel van genoten. Leuk om eens op te zetten.
 
Songs For The Deaf is één van de eerste cd's die ik met mijn eigen centjes gekocht heb en ik heb nog altijd een zwak voor dat album, Rated R en Lullabies To Paralyze (is die eigenlijk underrated?). Na Era Vulgaris ben ik QOTSA een beetje uit het oog verloren, hoewel ik Like Clockwork nog altijd een heel goed album vond. Maar goed, op het toppunt van mijn interesse voor de Queens, heb ik dan ook een groot deel Desert Sessions beluisterd.
Songs is onvergetelijk, kwam op een perfect moment in mijn leven. Ik maakte vorig jaar een lijst van mijn favoriete songs uitgebracht tussen 1996 en 2021, en A Song for the Dead zat daartussen. Heel die plaat ken ik rats van buiten, en moest ik vlot Spaans kunnen zou dat ook gelden voor het radio DJ stukje voor First it Giveth. Ik ben grote fan van al hun albums van hun debuut tot en met Lullabies, met Rated R misschien de minste van die vier (alhoewel, toch wel veel reuze nummers daarop...). Hun latere werk luister ik ook nog wel af en toe, maar eerder op een song-by-song basis, ik vind de albums in hun geheel niet meer goed vanaf Era Vulgaris.
 
Vocals zijn nu niet top maar zo slecht zijn ze nu toch ook weer niet?
Homme en Stahl zijn de zangers van dienst, beide heren met wel een goede stem. Toegegeven op Johnny The Boy hadden ze niet gemoeten.
Zeker niet slecht, maar ze voegen eigenlijk niets toe. Net omdat ze er zo zuinig mee omgaan, had ik op veel meer impact gehoopt wanneer ze het toch doen, nu was het wel erg mak allemaal.

Ik vraag me oprecht af hoe je dat nu ziet. En thanks!
Goh ja, zoals je het zelf omschreef eigenlijk. Toevallige ontmoetingen, instinctieve muziek, ruw, sterk contextafhankelijk, je rijdt graag dus je kiest een plaat die die ervaring maximaal versterkt), etc... Dingen die ik allemaal ook wel kan appreciëren, maar waarvan ik nooit zou denken "Dit is nu eens iets wat ik aan de rest moet laten horen!", en dat jij dan wel die reflex hebt vind ik wel intrigerend.

Goh, er is plaats voor beide soorten van albums? Een losser, meer ongedwongen werk is toch vaak het soort album waar ik sneller naar teruggrijp. Het zijn ook dit soort albums die, bij mij toch, meer groeien in appreciatie naarmate ik me er meer in verdiep.
Er is plaats voor alle soorten albums, er zijn ook mensen die voor hun AOTW een live album kiezen en er zal ooit wel eens iemand met een "Greatest hits" afkomen ook zeker? Maar dat is niet waar ik zelf op zou zitten wachten of wat ik zelf met dit concept associeer, omdat ook daarin "de visie" ontbreekt die een goed studio-album voor mij moet hebben. En met dit soort plaat (de losse jamsessie waar bij wijze van spreken toevallig ergens een microfoon stond op te nemen) had ik een soortgelijk gevoel, maar desondanks heb ik er wel echt van genoten, zoals ik ook kan genieten van een goed live album bijvoorbeeld!

Wat ik in mijn vorige post wilde zeggen is eigenlijk dat ik het moeilijk vond om mijn mening te verwoorden, omdat ik niet goed wist met welke mindset ik nu eigenlijk aan het oordelen was. De simpelste mindset is "Klinkt het goed?", en het antwoord daarop is gewoon een dikke "Jawel!" hoor, maar dat is niet de mindset waarmee ik aan de plaat begonnen was, dus ik moest mij tijdens het luisteren wat aanpassen.

Ik maak het enkel onduidelijker zeker? :unsure:

Ik merk ook op dat je vaak opmerkingen geeft over repetitiviteit bij AOTWs, terwijl voor mij dergelijke repetitiviteit net voor meer immersie zorgt.
Eerst en vooral, ik vind de nummers op deze plaat absoluut niet repetitief! Ten tweede, ik kan ook heel erg genieten van bepaalde bands of albums die daar een kunstvorm van maken. Om is nu een obvious voorbeeld: zeer minimale, repetitieve muziek, maar het gaat wel altijd ergens naartoe. Er is een pay-off, en waar we eindigen is niet waar we begonnen zijn en zelfs als dat wel zo is hebben we onderweg toch altijd ergens iets beleefd. En op die manier kan dat repetitieve ongelofelijk goed werken, dan krijg je die "immersie" waarover je spreekt omdat je aandachtig blijft luisteren en meegezogen wordt in het verhaal.

Waar ik wel een probleem mee heb is als men een vrij statisch nummer van 2 minuten drie keer achter elkaar plakt om er op die manier een statisch nummer van 6 minuten van te maken. Dan is het geen verhaal meer maar het equivalent van een zatlap die steeds dezelfde mop vertelt aan de toog. En als er dan een heel album vol staat met dergelijke nummers die na amper een minuut reeds al hun geheimen hebben prijsgegeven, ben ik inderdaad snel geneigd om er de brui aan te geven. Dat is inderdaad al een paar keer gebeurd in dit concept, maar zeker niet van toepassing op deze plaat die ik wel behoorlijk tot zelfs verrassend dynamisch vind!
 
Kyuss en QOTSA zijn me uiteraard wel bekend, maar ik had eigenlijk nog nooit van deze Desert Sessions gehoord :unsure:
Maar wat lekkere stoner rock gaat er hier altijd wel in. Leuke groove in veel nummers, klinkt inderdaad als heel geschikte muziek om in de auto te beluisteren.
Intro van het album vond ik ook maar lelijk, en robotic lunch vond ik ook maar niets. Maar de rest valt hier zeker wel in smaak, leuke ontdekking!

Zijn alle Desert Sessions van dit niveau? dan ga ik er toch eens wat meer van moeten opzoeken.
 
Net ook geluisterd. De intro was nu ook niet mijn favoriete deel. :unsure: Verder lijkt het mij een leuk stoneralbum voor op de achtergrond. Ik vond het wel tamelijk repetitief en zoals eerder genoemd statisch en dacht ook eerst dat het een instrumentaal album zou zijn (niet dus). Nu, dat maakt het niet minder cool (and I like the cool stuff)! Maar ik weet nog niet of het mijn favoriete stoner rock is. Misschien moet ik het nog een kans geven.

Albumhoes deed mij heel erg aan Kyuss denken (al zal dat bij de andere kenners ook wel zo zijn). Ik ben ook een grotere fan van deze band. Ik denk trouwens dat dit mijn eerste stonerrockband ooit was. Zoals zoveel bands had ik ze toevallig online ontdekt. Ik was er meteen weg van (Blues For The Red Sun) en had dit nog nooit eerder gehoord. Rechttoerechtaan, groovy, gewéldige vocals. Al de rest trok op niks!1!1!1!
En ja, nét in een zonnige zomer, uiteraard. Aah, het jaar 2008 en 15 jaar zijn, soms mis ik het.... :(
 
Ik herken mezelf wel in de openingspost. Ook bij mij is muziek luisteren in combinatie met auto rijden een favoriete bezigheid. Zeker als de muziek binnen de context past. In Sicilië had ik sowieso de Godfather soundtrack op, voor de roadtrip door Zweden moest ik een extra stick kopen en het summum was onze USA roadtrip langs oa Route 66, Palm Springs, Joshua Tree Park, .... op de tonen van Kyuss, Fu Manchu en andere Unida's. Door de woestijn op zoek naar het fameuze Sky Valley bord met behulp van de exacte coördinaten, was zeker een hoogtepunt.

De Sessions serie is indertijd wel gepasseerd, maar vond ik toch altijd wat de 2de garnituur. Het opzet is wel leuk maar het is mij toch iets te weinig afgewerkt. Hier en daar wat meer vocals had de muzikale waarde ook wel verhoogd. Ik ben sowieso geen fan van volledig instrumentale muziek ( zie veel andere AOTW) en in dit genre vind ik alleen de 1ste Karma To Burn een instrumentale topper.
Over de sound en groove uiteraard geen klachten. En daar draaide het waarschijnlijk vooral om bij die mannen.
 
Je vorige inzending overtreffen is even onbegonnen werk als druppels laten neertellen om de droge grond te voeden en de grondwaterstanden op niveau te laten komen.

Fuck, heb ik de lat dan zo hoog gelegd vorige keer? :)

Goh ja, zoals je het zelf omschreef eigenlijk. Toevallige ontmoetingen, instinctieve muziek, ruw, sterk contextafhankelijk, je rijdt graag dus je kiest een plaat die die ervaring maximaal versterkt), etc... Dingen die ik allemaal ook wel kan appreciëren, maar waarvan ik nooit zou denken "Dit is nu eens iets wat ik aan de rest moet laten horen!", en dat jij dan wel die reflex hebt vind ik wel intrigerend.
Muziek draait bij heel veel rond emotie. Ik moet iets voelen bij een plaat. Er is veel "goedgemaakte" muziek waar dat ontbreekt.
Die gevoelens kan vanalles zijn, dat hoeven zeker geen grote emoties te zijn. Een nummer uit mijn puberteit dat me voor de duur even terugkatapulteerd naar die tijd kan ook bv.

Deze plaat geeft me instant dat onderweg zijn gevoel, een gevoel waar van ik echt hou en ik krijg dan ook instant een smile op m'n gezicht als ik ze hoor. En daar draait het voor mij dan om, ik wel die ervaring delen. En niet iedereen gaat dezelfde klik maken, waarschijnlijk het merendeel niet maar da's ok.

Zijn alle Desert Sessions van dit niveau? dan ga ik er toch eens wat meer van moeten opzoeken.
Imo wel. Ze hebben allemaal wel een soort zelfde vibe maar zijn toch anders.
Een wat cliché antwoord: check eens allemaal. De ene gaat je meer aanspreken dan de andere maar der zit gewoon verdomd sterke muziek tussen die de verkenning de moeite waard maken.

Ik herken mezelf wel in de openingspost. Ook bij mij is muziek luisteren in combinatie met auto rijden een favoriete bezigheid. Zeker als de muziek binnen de context past. In Sicilië had ik sowieso de Godfather soundtrack op, voor de roadtrip door Zweden moest ik een extra stick kopen en het summum was onze USA roadtrip langs oa Route 66, Palm Springs, Joshua Tree Park, .... op de tonen van Kyuss, Fu Manchu en andere Unida's. Door de woestijn op zoek naar het fameuze Sky Valley bord met behulp van de exacte coördinaten, was zeker een hoogtepunt.
Ah, heerlijk!
De Sessions serie is indertijd wel gepasseerd, maar vond ik toch altijd wat de 2de garnituur. Het opzet is wel leuk maar het is mij toch iets te weinig afgewerkt. Hier en daar wat meer vocals had de muzikale waarde ook wel verhoogd. Ik ben sowieso geen fan van volledig instrumentale muziek ( zie veel andere AOTW) en in dit genre vind ik alleen de 1ste Karma To Burn een instrumentale topper.
Over de sound en groove uiteraard geen klachten. En daar draaide het waarschijnlijk vooral om bij die mannen.
Die plaat is op een paar dagen gemaakt, vandaar het ruwe, onafgewerkte. Het draaide voor mij (en ik denk bij hen ook :unsure: ) inderdaad vooral rond de sound, de groove en het gevoel van de plaat.
 
Terug
Bovenaan