Album of the week The Microphones - The Glow, Pt. 2 (2001)

Net geluisterd maar ben redelijk moe nu. Vond het verbazend goed aangezien dit geen muziek is die in nog maar in de buurt komt van mijn normale luisterpatroon. Laatste nummer had er van mij wel gewoon afgelaten mogen worden, of het nu door de vermoeidheid komt of niet, maar die bijna 10 minuten is me niks van bijgebleven.
 
Net geluisterd maar ben redelijk moe nu. Vond het verbazend goed aangezien dit geen muziek is die in nog maar in de buurt komt van mijn normale luisterpatroon. Laatste nummer had er van mij wel gewoon afgelaten mogen worden, of het nu door de vermoeidheid komt of niet, maar die bijna 10 minuten is me niks van bijgebleven.
Tot nu toe waren de lovende woorden van de personen van wie ik het verwachtte.
Akkoord met het laatste nummer.
 
Hoog aangeschreven op RYM en tal v. internetsites. Maar omwille van die reden begin ik er eigenlijk ook niet aan, omdat andere vergelijkbare albums het vaak ook niet doen. En ook omdat ik Neutral Milk Hotel drie keer niets vond. Maar goed, ik zal het misschien eens opleggen en eens proberen.

yvdAcFq.png


42ste all-time op RYM en 2e voor 2001 na Vespertine van Björk.
 
Laatst bewerkt:
Hoog aangeschreven op RYM en tal v. internetsites. Maar omwille van die reden begin ik er eigenlijk ook niet aan, omdat andere vergelijkbare albums het vaak ook niet doen. En ook omdat ik Neutral Milk Hotel drie keer niets vond. Maar goed, ik zal het misschien eens opleggen en eens proberen.

yvdAcFq.png


42ste all-time op RYM en 2e voor 2001 na Vespertine van Björk.
Dit initiatief is er net om zelf u mening te vormen en het leren apprecieer van muziek die ge anders geen kans geeft, muziek die andere personen op dit forum aanraden omdat ze dit zelf goed vinden. Om dan eerst de score en u compatibiliteit met dit album op te gaan zoeken om te beslissen of je dit gaat luisteren of niet "defeats the purpose" van een aotw.

Ik raad je aan om het toch gewoon te luisteren en je mening te geven, je bent op zen hoogst een uur van je leven wat minder entertained dan wanneer je je eigen muzieksmaak luistert.
 
Dit initiatief is er net om zelf u mening te vormen en het leren apprecieer van muziek die ge anders geen kans geeft, muziek die andere personen op dit forum aanraden omdat ze dit zelf goed vinden. Om dan eerst de score en u compatibiliteit met dit album op te gaan zoeken om te beslissen of je dit gaat luisteren of niet "defeats the purpose" van een aotw.

Ik raad je aan om het toch gewoon te luisteren en je mening te geven, je bent op zen hoogst een uur van je leven wat minder entertained dan wanneer je je eigen muzieksmaak luistert.
Ik begrijp het nut van het initiatief hoor, en dit is zeker een album dat ik ooit eens zal beluisteren. Maar ik moet er wel voor in de stemming zijn, en dat ben ik nu niet. En dat ben ik doorgaans ook minder dan 1 keer per week, ook omdat ik veel andere interesses heb en op dit moment meer met andere interesses bezig ben. Als ik dan muziek luister, dan hou ik het meestal bij wat ik ken.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar bvb. ik ga niet op 1, 2, 3 een metalhead worden plots bijvoorbeeld. Je moet ook geen wonderen verwachten. Leuk dat er mensen zijn die dat kunnen, maar dat kan ik zelf niet.

Maar een kans geven, wil ik het zeker wel eens doen. Ik heb nu gewoon de zin er niet voor. Ik wil er nog wel even bijzeggen dat ik in mijn post even wou vermelden waar ik het album al heb zien passeren. Ik heb niet het album en score en dergelijke opgezocht want ik wist dat al van voor dat deze een AOTW was.

En op basis van die score en dergelijke, zou je het juist moeten luisteren.... Zie dat dus niet als een soort v. kritiek natuurlijk. Meestal moet ik ook albums meer dan één keer luisteren verder, bij een film kun je toch vaak één keer kijken, bij muziek moet je het meer luisteren.

Als ik kon, zou ik alles een kans willen geven, en ik vind AOTW een prachtig initiatief, maar kan er me niet altijd toezetten om alles te luisteren. Ik kan zelfs binnen de genres en wat binnen mijn straatje valt niet alles luisteren. En er is ontzettend veel te beluisteren.
 
Dit is één van mijn favoriete albums en Phil Elverum is één van mijn favoriete artiesten, ik vind bijna alles dat hij uitbrengt minstens goed. Ook veel respect voor zijn DIY aanpak.

De discussie over de zang hierboven was te verwachten, ik heb er nooit een probleem mee gehad. Ik vind zijn manier van zingen perfect passen bij de rest van de muziek, die ook een beetje scheef aanvoelt. Qua productie is dit een vreemde plaat met al die noise en instrumenten die raar in de mix zitten en ook de keuze voor nylonsnaren in de plaats van stalen snaren op de akoestische gitaar geeft het album een aparte klank. Dat hij dan soms er eens wat naast zingt, geeft het album voor mij meer urgentie en doet het emotioneel harder raken. Dit alles zorgt er voor dat Phil een van de weinige artiesten is die zijn eigen uniek muzikaal universum gecreëerd heeft waarbinnen hij vaak naar zijn ander werk refereert. Los daarvan zijn de songs op The Glow Pt. 2 ook gewoon steengoed, met vooral het openingstrio dat fantastisch is.

Voor de metalfans die deze muziek een kans geven: Phil is zelf een black metalfan en gebruikt het genre ook geregeld voor inspiratie voor zijn muziek. Wind's Poem van Mount Eerie is daar het beste voorbeeld van, mijn favoriete album van hem na The Glow Pt. 2.

Ik zal zelf ook Neutral Milk Hotel nog maar eens een kans geven, In An Aeroplane Over The Sea heeft bij mij nooit een klik gemaakt.
 
Een oké plaat voor mij. Niet meer, niet minder.
Ik sluit me aan bij het kamp dat de zang wel vindt passen ondanks het feit dat het niet altijd even toonvast is. Na de eerste twee nummers was ik wel mee; vooral het titelnummer vond ik echt goed. Dat was meteen het hoogtepunt van de plaat voor mij. Alles wat daarna kwam was zeker niet slecht maar echt het geniale zie ik er niet van in. Misschien wegens totaal gebrek aan affiniteit met het genre?
Misschien dat ik ze nog eens op zet om er echt in te verdiepen maar dan moet ik eens een uur tijd vinden en dan niet besluiten om een andere plaat die ik wel goed (lees beter dan deze) vind op te zetten.

@DwightSchrute : nog wel effe vermelden dat ik die link naar dat nummer van Neutral Milk Hotel echt wel kon smaken!
 
Vind dit ook een lekker plaatje hoor. Totaal geen problemen met de zanger en zijn stem. Alleen de eindes van de nummers zijn zo vreemd. Precies of er snel een ander album wordt opgezet, of dat de naald overslaat ofzo.
 
Ik loop hier serieus achter met de AOTW's, we gaan het dus correct houden en ze chronologisch aanpakken!

Ik ben nog maar half weg en ik ben zeker gecharmeerd, louter op basis van de naam en albumhoes had ik wat platte indiepop verwacht maar niets is minder waar.
 
Terug
Bovenaan