sollicitatie vragen en valkuilen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 451

Guest
Gegroet,

morgen voor het eerst sinds (heel) lang nog eens een sollicitatiegesprek.
dit zal via TEAMS gebeuren. eigenlijk wel gemakkelijk, dan moet je die verplaatsing niet maken, en neemt zo toch veel minder tijd in beslag.

Bon, om me wat voor te bereiden toch een paar vraagjes die ze wellicht gaan stellen:

- waarom ga je weg bij je huidige werkgever?
tja, omdat baas losse handjes heeft en het een duiventil is. en dat ik s'avonds als ik thuis kom nog te vaak telefoontjes moet doen voor mijn werk. (planningen die om de haverklap nog veranderen, werknemers die niet meer willen komen daags nadien die ik nog moet moed inpraten...)
mag je dat eigenlijk zeggen? door zelf weg te gaan, ben je ook een oorzaak misschien van het duiventil?
lijkt me een moeilijke vraag.

- wat verwacht je qua aanbod?
tja nu zit ik al 7 jaar aan hetzelfde loon (2500 bruto), en dat mag stilaan toch wat meer zijn.... (ik ga zeker niet meer de fout maken dan indertijd te zeggen: ZOVEEL NETTO wil ik, want dan bellen ze naar het sociaal bureau, en doen ze van alles om aan dat netto te komen, maar zo laag mogelijk in bruto te gaan).
maar ik heb ook wel een bedrijfswagen , tank kaart, krijg alle bouwvakanties die ik mag aanvullen met onbetaald verlof als mijn jaarlijkse en adv's op zijn,.... glijdende uren. en uiteraard wil ik een vast contract, anders ga je toch je vaste job niet zomaar laten varen voor een interim? Als ik dit zelf lees, lijk ik veel eisend te zijn.
Tegelijkertijd wil ik een gesprek ook met de zaakvoerder van het bedrijf en een gedetailleerde job omschrijving wat mijn dagtaken zullen inhouden. lijkt me toch ook wel logisch dat je perfect weet wat je kan verwachten? want morgen is dat met de externe "recruiter".... Lijkt me toch dat ik niet veel wijzer zal worden over het dagdagelijkse bedrijfsleven daar.

Het laatste wat je toch zou willen is dat je het je beklaagd hebt om over te stappen, omdat je niet goed genoeg bent geïnformeerd naar je nieuwe job.

note: deze thread hoeft niet beperkt te worden tot mij hé; als er anderen zijn die ook soortgelijke vragen hebben, en zich afvragen of hun antwoord wel "OK " is.... mogen gerust posten.

Zonder ook maar iets te weten over je opleiding, huidige job en voor welke job je solliciteert (+ de "mindset" van het bedrijf), kan er onmogelijk op zo'n vragen deftig geantwoord worden.

Zeker je loonsverwachtingen zijn compleet onmogelijk in te schatten, maar waarom je weggaat, daar antwoord je anders op tegenover de baas van een bouwbedrijf dan de baas van een interimkantoor.

Zonder ook maar iets te weten over je opleiding, huidige job en voor welke job je solliciteert (+ de "mindset" van het bedrijf), kan er onmogelijk op zo'n vragen deftig geantwoord worden.

Zeker je loonsverwachtingen zijn compleet onmogelijk in te schatten, maar waarom je weggaat, daar antwoord je anders op tegenover de baas van een bouwbedrijf dan de baas van een interimkantoor.
allé allé.... de "mindset" van het bedrijf weet ik zelf niet. Ik ben die job te weten gekomen via de website van de VDAB. ik weet zelfs niet voor welk bedrijf het is , enkel de regio!

en je kan toch perfect (ok jij misschien niet, tot daar aan toe), zeggen in deze thread
of mijn antwoord van (duiventil en losse handjes) een acceptabel antwoord is, of zeg je misschien beter iets ambitieuzer als 'ik wil kunnen doorgroeien' ?
dat lijk me dan ook weer geen goed antwoord voor een KMO bedrijf, want ja dat is het wel, daar zijn meestal amper doorgroei mogelijkheden.
dan gaan ze denken, oei dat zal hier ook nie mogelijk zijn, die zal ook gauw terug weg zijn.

of misschien gewoon best zeggen zoals het ook eigenlijk wel is: de afstand is de helft minder ver dan mijn huidige werkgever.is toch ook een valabel antwoord;

Gegroet,

morgen voor het eerst sinds (heel) lang nog eens een sollicitatiegesprek.
dit zal via TEAMS gebeuren. eigenlijk wel gemakkelijk, dan moet je die verplaatsing niet maken, en neemt zo toch veel minder tijd in beslag.

Bon, om me wat voor te bereiden toch een paar vraagjes die ze wellicht gaan stellen:

tja, omdat baas losse handjes heeft en het een duiventil is. en dat ik s'avonds als ik thuis kom nog te vaak telefoontjes moet doen voor mijn werk. (planningen die om de haverklap nog veranderen, werknemers die niet meer willen komen daags nadien die ik nog moet moed inpraten...)
mag je dat eigenlijk zeggen? door zelf weg te gaan, ben je ook een oorzaak misschien van het duiventil?
De tip die mij altijd gegeven is, is dit soort dingen net niet te vertellen.
Nood aan verbreding, nieuwe uitdaging, ... jezelf willen verbeteren zonder je oude werkgever in een slecht daglicht stellen.
Wie roddelt over zijn oude baas, zal dat wellicht ook doen wanneer zijn nieuwe baas de "oude baas" wordt. Geeft niet echt een mature/betrouwbare indruk; en je zal denk ik toch eerder constructief willen overkomen dan een beroepsklager.
Zelfs een betere work-life balance kan beter overkomen dan gewoon een boekje opendoen over je huidige werkgever.

- wat verwacht je qua aanbod?
tja nu zit ik al 7 jaar aan hetzelfde loon (2500 bruto), en dat mag stilaan toch wat meer zijn.... (ik ga zeker niet meer de fout maken dan indertijd te zeggen: ZOVEEL NETTO wil ik, want dan bellen ze naar het sociaal bureau, en doen ze van alles om aan dat netto te komen, maar zo laag mogelijk in bruto te gaan).
maar ik heb ook wel een bedrijfswagen , tank kaart, krijg alle bouwvakanties die ik mag aanvullen met onbetaald verlof als mijn jaarlijkse en adv's op zijn,.... glijdende uren. en uiteraard wil ik een vast contract, anders ga je toch je vaste job niet zomaar laten varen voor een interim? Als ik dit zelf lees, lijk ik veel eisend te zijn.
Een brutobedrag noemen inderdaad. Extralegale voordelen die "standaard" zijn in de sector moet je niet per se in het eerste gesprek noemen - wanneer er een contractvoorstel gebeurt natuurlijk wel.

Tegelijkertijd wil ik een gesprek ook met de zaakvoerder van het bedrijf en een gedetailleerde job omschrijving wat mijn dagtaken zullen inhouden. lijkt me toch ook wel logisch dat je perfect weet wat je kan verwachten? want morgen is dat met de externe "recruiter".... Lijkt me toch dat ik niet veel wijzer zal worden over het dagdagelijkse bedrijfsleven daar.
Hangt heel hard van je functie af. Voor een arbeidersfunctie kan dat perfect, voor een bediende functie lijkt me dat heel ongebruikelijk? Je werkgever zal toch verwachten dat je je wat flexibel opstelt en werk ziet. Een werknemer die lastig wordt als zijn functieomschrijving niet tot op de letter klopt zal sowieso later problemen opleveren. Wat als je groeit in je functie? Wat als het bedrijf of het soort werk evolueert?
Het laatste wat je toch zou willen is dat je het je beklaagd hebt om over te stappen, omdat je niet goed genoeg bent geïnformeerd naar je nieuwe job.
Dat zal je altijd wel wat hebben. Mijn visie: spijt komt altijd te laat. Je weet pas of het een goed idee is als je het probeert, anders blijf je altijd met een wat als-gevoel.
settling.png

allé allé.... de "mindset" van het bedrijf weet ik zelf niet. Ik ben die job te weten gekomen via de website van de VDAB. ik weet zelfs niet voor welk bedrijf het is , enkel de regio!
Ik hoop dat je toch weet bij wie je solliciteert (interimkantoor, ...) , voor welke job, ...
TRUMP zei:
en je kan toch perfect (ok jij misschien niet, tot daar aan toe), zeggen in deze thread
of mijn antwoord van (duiventil en losse handjes) een acceptabel antwoord is, of zeg je misschien beter iets ambitieuzer als 'ik wil kunnen doorgroeien' ?
dat lijk me dan ook weer geen goed antwoord voor een KMO bedrijf, want ja dat is het wel, daar zijn meestal amper doorgroei mogelijkheden.
Je vermijdt sowieso om over je huidige werkgever te spreken indien mogelijk. Als het dan toch moet (genre "wat stoort je aan je huidige werkgever"), dan is "duiventil en losse handjes" perfect ok als je naar een kleine werkgever in het west-vlaamse in een niet-salessector gaat ("cut the crap"), maar als je het iets deftiger wil dan zou ik zeggen dat je het bedrijf hebt zien verglijden de afgelopen jaren van een goed geoliede machine met goeie collega's naar een bedrijf zonder standvastige richting. Dat je lang hebt willen meehelpen om het bedrijf op het rechte pad te krijgen, maar dat een job waarin je geen toekomst meer ziet, niet voor jou is. Je gaat daarentegen graag op zoek naar een bedrijf waarin je echt kan bijdragen en je zo nuttig vinden... (dan antwoord je wel op de vraag, maar buig je het om naar iets positiefs.
TRUMP zei:
dan gaan ze denken, oei dat zal hier ook nie mogelijk zijn, die zal ook gauw terug weg zijn.
als het de bedoeling is om weg te gaan, dan zeg je (ongeveer) wat ik zei. Is het de bedoeling om door te groeien, dan zeg je ook dit. Je moet geen job hebben waar je niet kan doorgroeien als je net dat wil. Je zit momenteel in een jobmarkt die volledig naar de kant van de werknemers omgeslaan is, zeker in West-Vlaanderen (alhoewel wss wat minder in jouw regio). Gebruik het dan ook :).
TRUMP zei:
of misschien gewoon best zeggen zoals het ook eigenlijk wel is: de afstand is de helft minder ver dan mijn huidige werkgever.is toch ook een valabel antwoord;
dat KAN een valabel antwoord zijn. Maar zoals gezegd: veel te weinig info als je deftige antwoorden wil krijgen.

Als het bvb om een interimkantoor gaat, dan weet je op voorhand al of een vast contract vanaf het begin een mogelijkheid/zekerheid vanaf het begin is.

Op de website van vdab staat vaste job. Dus minder dan dat ga ik Niet aangaan. Tenzij het een startcontract heeft van 13 weken. Dan ben ik toch zeker van minstens een uitkering nadien.

Alhoewel ik ook al heb gehoord dat ze je evengoed na eerste week van een vast contract kunnen ontslaan en een opzegvergoeding geven van 2 weken? Dan ben je ook geringeld natuurlijk...

Mijn baas heeft ooit es een jongen in dienst genomen. Nog voordat hij is opgestart heeft hij slechte dingen gehoord over hem. Heeft dan zijn contract laten annuleren bij sociaal bureau en was slechts verplicht 2 weken uit te betalen, verbrekingsvergoeding. Die kerel was wel nooit effectief opgestart, maar had wel een vast contract gekregen bij ons.

Op de website van vdab staat vaste job. Dus minder dan dat ga ik Niet aangaan. Tenzij het een startcontract heeft van 13 weken. Dan ben ik toch zeker van minstens een uitkering nadien.
Pas daar maar wat mee op. Dat is meestal interim met optie vast. Bekijk zeker goed alles voor je wat tekent.

Ah, sollicitatiegesprekken, een heerlijke oefening in diplomatie :D

1. Nooit natrappen.
2. Spreek gebalanceerd over uw vorige werkgever - niets mis om op een transparante doch diplomatische manier aan te geven wat er niet zo goed werkte, maar balanceer dat met aspecten die je wél goed vond in je huidige job.
3. Je wil nooit laten uitschijnen dat je per se weg wil van je huidige job. Neen, je bent gewoon proactief op zoek naar mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen, en de vacature waar je op solliciteert sluit mogelijk beter aan bij je ambities dan wat je werkgever je kan bieden.

Concreet naar uw casus:
- Losse handjes: imho niet gepast om dit op een eerste gesprek te vermelden.
- Duiventil: bezorgd om het verloop en het feit dat dit een negatieve impact kan hebben op de langetermijnsstrategie van het bedrijf.
- 's Avonds laat nog telefoontjes moeten doen: een werk/privé balans die op momenten uit evenwicht is.

Hangt heel hard van je functie af. Voor een arbeidersfunctie kan dat perfect, voor een bediende functie lijkt me dat heel ongebruikelijk? Je werkgever zal toch verwachten dat je je wat flexibel opstelt en werk ziet. Een werknemer die lastig wordt als zijn functieomschrijving niet tot op de letter klopt zal sowieso later problemen opleveren. Wat als je groeit in je functie? Wat als het bedrijf of het soort werk evolueert?
is een bediendenfunctie.
maar sorry, ik ga niet akkoord dat "flexibiliteit" inhoud dat ze u van alles en nog wat kunnen geven.
Je doet verdorie 40 uur per week, normaal jaren na elkaar, dan wil ik perfect weten wat de job inhoud.

Ik heb zo ooit eens gesolliciteerd, jaren terug voor een job bij de "polderbelastingen".
wij waren met 2. ik als jongere kerel, en een oud madammeke van 60.
conclusie: ze hadden dat madamke van 60 genomen. de reden: we hadden nogal een achterstand, en zij kon meteen beginnen. jij had 2 maand opzeg voor de boeg (!!)..... ik viel bijna achterover.
pas op zeiden ze, we hebben wel nog een ander jobke voor u: de bouwdossiers behandelen in watergevoelige overstroomgebieden.
toen heb ik toch vriendelijk bedankt, en gezegd, sorry dat is niet de job die ik voor gesolliciteerd heb.
(betalingen opvolgen en aanmaningen versturen leek me wel nog doenbaar, maar complexe dossiers (waarvan geen 1 hetzelfde is), uitspitten en doen. Nee ik ben daar eerlijk in: als de job inhoud te complex is, of mij totaal niet interesseert, dan ga ik daar vroeg of laat toch de brui aan geven. Waarom dan niet meteen eerlijk zijn tegen jezelf (en werkgever).

Tuurlijk, er zit nog veel grijs tussen een dichtgetimmerde functieomschrijving / dagplanning en een veel te open manusje-van-alles functieomschrijving :) Let er gewoon op dat je niet profileert als iemand met een fixed mindset, zonder daarbij je eigen grenzen te verliezen.

Wat ik ook leuk vind om te weten is de reden waarom ze iemand zoeken? Gaat het om een volledig nieuw gecreëerde functie, vervanging van iemand die met pensioen is of vervanging van iemand die weg is gegaan?

Heuh? Dus jouw baas betast jou? Of bedoel je dat hij soms fysiek geweld gebruikt?
dat laatste.

anyway. mag je dit ook vriendelijk maar kordaat zeggen, dat je het niet normaal vind s'avonds constant lastig gevallen te worden, en s'morgens bang te moeten zijn om geen gemiste oproepen op uw gsm te moeten hebben van uw baas, bv dat er weer éne nie is komen opdagen op het werk en zo....

persoonlijk vind ik dat toch wel belangrijk, dat je in je privé daar niet mee overstelpt wordt.

Pas daar maar wat mee op. Dat is meestal interim met optie vast. Bekijk zeker goed alles voor je wat tekent.
Dat en ook dat hij niet weet voor welk bedrijf het is doet me vooral denken aan een interimbureau.
Als dat van een werkgever zelf komt dan zetten ze altijd hun bedrijf er ook bij.

Dat van die losse handjes zou ik nu wel niet vermelden, dat kan ook de richting uitgaan dat ze je niet geloven en dat je je werkgever zwart wil maken en zo iemand wil er niemand in zijn bedrijf.

Loonpakket en extralegale voordelen zou ik wel aankaarten, want je moet natuurlijk ook niet voor minder veranderen van werk.

Hoe gaat dat dan? Hij deelt dus klappen uit? Hij trekt aan je haar? Slaagt in je gezicht?
niet bij mij, maar ik ben al eens bij de politie moeten gaan om mijn verhaal te doen, nadat hij met een buis een excollega had geslagen die niet zelf wou opstappen. die ex collega heeft dan klacht ingediend.
wij hebben hem dan maar moeten ontslaan en opzeg uitbetalen....

Anyway, BEDANKT VOOR ALLE TIPS . sollicitatiegesprek goed verlopen, maar ik ga zelf afhaken, en morgen een mail sturen dat ik er heb over geslapen en het niet zie zitten.
nogal wat tekenen aan de wand:
* "bedrijf zat in moeilijkheden, is overgenomen en dan opnieuw overgenomen, dus ze zitten met wat papier achterstand...." (euch ik zou zowiezo al 3 maand opzeg moeten doen dus....)
* baas is nogal rechtoe rechtaan, zegt je in je gezicht wat hij denkt . (ja dat ken ik, een bullebak ook dus. big improvement lol)
* bedrijf werkt vooral met uitzendkrachten polen en roemenen. (ja ook een duiventil dus, ander neem je toch een goeie meteen in dienst?)

Pas op, het selectiebureau is eerlijk geweest, en dat apprecieer ik wel. ze hadden voorgesteld een halve dag verlof te nemen, om eens een halve dag daar te gaan zien hoe het in elkaar zit. ook al mijn "eisen" vonden ze niet overdreven, enkel die bedrijfswagen moesten ze nog bedisselen maar zou normaal geen probleem geven.

Ze zeiden dat ik een interessant profiel had vooral omdat ik als enige een organisatie kon runnen in een KMO (heb geen bediendencollega's) waardoor mn profiel gegeeerd is..
Maar nee, kheb nu al een slecht gevoel er bij. Ik ga morgen een beleefde mail sturen, en zeggen dat ze mn kandidatuur wel mogen opslaan voor als er nog eens iets in mijn omgeving vrij zou komen. no rush.

Mij lijkt het dat er wel 20 betere bedrijven te vinden zijn in de regio Brugge? Je bent een soort technisch bediende in de bouw? Je kan toch perfect bij een deftige speler terecht? De bouw heeft nood aan volk...

niet bij mij, maar ik ben al eens bij de politie moeten gaan om mijn verhaal te doen, nadat hij met een buis een excollega had geslagen die niet zelf wou opstappen. die ex collega heeft dan klacht ingediend.
wij hebben hem dan maar moeten ontslaan en opzeg uitbetalen....

As it should be...? :cautious:

Terug
Bovenaan