Retro Retro gaming

kenneke2.0

Well-known member
Platinum Trophy
Er is hier geen retro gaming thread.
Bedoeling is wat te praten of dingen delen waar het bij jullie begonnen is.

Zelf heb ik niks van oude consoles etc

Ik heb op 6 jarige leeftijd het Nes pack met Turtels gekregen nu 32jaar later de Ps5 ...
 
  • Geweldig
Waarderingen: Yurf
Commander keen is me vooral bijgebleven en de daarbij horende vreselijke geluiden die uit dat spel kwamen. De myst reeks die veel te moeilijk was voor mij maar oh zo mooi om te spelen, de phantasmagoria en 7th ghuest waar ik dan weer iets te jong voor was maar toch speelde...
De eeuwige liefde voor lara croft vanaf het prille begin. De liefde voor point-and-click in gabrial knight the beast within en de tex murphy reeks. En ja duke nukem, verder dan de striptent geraakte ik niet, weet niet meer waarom :unsure:
 
Begonnen op m'n 3 jaar op de Atari 2600 van m'n nonkel met o.a Pac-Man, Donkey Kong, Frogger en Missile command. Ik mocht als kind nooit een console hebben, altijd NES, SNES, SMS, MD bij vrienden en familie gespeeld.

Na lang zagen een PS1 mogen kopen met Tomb Raider en Crash Bandicoot. Kort erna Final Fantasy VII. Vanaf dan was ik vertrokken. Jarenlang ook retro games verzameld maar na het unief had ik geen tijd meer en alles verkocht.

Door omstandigheden in 2016 terug beginnen gamen op PS4 en ben niet meer gestopt. Ondertussen ook PS5 en switch. Ik koop m'n games altijd goedkoop en doe zelden een game weg. Meeste speel ik ook uit.

Ik hou van couch co-op en splitscreen gaming. Een favoriete genre is arcade racing, hoe onrealistischer hoe liever of kartgames. Ook side scrolling beat em ups speel ik graag. Ik hou ook van RPG maar moet selectief zijn door kinderen en werk met veel en onregelmatige uren.

Favoriete games zijn te veel om op te noemen maar er zijn wel een paar die een onuitwisbare indruk nagelaten hebben zoals Super Mario Bros 3, Final Fantasy VII, Tomb Raider 2, Perfect Dark, WWF Smackdown 2, Streets of Rage 2.

Mijn beste herinneringen heb ik dus uit het PS1/N64 tijdperk en de SNES/MD. Ik ben heel blij met de revival van de beat em ups met o.a. Dragon's Crown Pro en Streets of Rage 4 als toppers. De nieuwe Turtles game komt hier ook nog binnen op termijn.
 
Ik kreeg mijn eerste Atari 2600 in 1982, toen ik net 8 jaar was geworden.
En nadat mijn pa op de kermis me had laten meedoen aan een 'wedstrijd' georganiseerd door een speelgoedwinkel ter promotie van die console en de Atari pacman release.
Mijn gezaag na het spelen van pacman was niet te houden. :biglaugh:

Ik heb sinds dan zo goed als iedere console gehad die binnen EU te koop was. (tot en met het ps3 tijdperk)
Ik heb ook nog alle consoles en de meeste werken nog.

Nooit geen grote verzameling aan games gehad, die waren zo duur dat mijn ouders mij dat ook niet konden betalen
om constant andere games te spelen.

Vanaf dat de NES en de Master system bij ons op de markt kwamen in de jaren tachtig was de kerel van onze dorps videotheek wel al begonnen met game casettes te verhuren, dat was 60 Belgische frank voor 3 dagen.
Toen was ik helemaal verkocht, want ik kon plotseling veel meer gamen.

In die tijden ging mijn pa steenvast op cafe na het werk op de bank, en als klein manneke krijg ik dan van cafebezoekers een stuk van 20 frank in mijn pollen gestopt om de grote mensen "met rust te laten" aan de toog op cafe.
"Hier koopt u een zakje chips, of ga eens biljarten."
Ik stak het geld in mijn zak en ging buiten wat kattekwaad uithalen, zodat ik met de centen weer een game casette kon huren de volgende dagen.

De playstation 1 was pas mijn eerste console waar ik zelf voor gewerkt had, daar had ik toen "D" voor gekocht.
Dat spel zit nog gegriefd in mij geheugen, vooral omdat het zo kort was en rond de 2500 belgische frank was, en ik redelijk teleurgesteld was
dat ik daar mijn 2500 frank aan had besteed. :)

Deze thread doet me eraan denken dat het alweer een paar jaar geleden is dat ik eens alles getest heb.
Bij de laatste test bleek mijn Sega Saturn het wel begeven te hebben :(
 
Laatst bewerkt:
1991 NES
1992 Game boy
1998 N64
1999 PSX
2001 PS2
2003 Gamecube
2004 Xbox
2006 WII
2007
2013 PS4
2017 Switch
2021 ps5

Dus hier alleen Ps en Nintendo
 
Ik ben een echte PC-fanaat.

Begonnen rond 1992 met een 386SX, maar we hebben ze hier thuis zowat allemaal gehad: 486SX/DX2 en 4; Pentium (MMX), Pentium 2-3-4...Heel de evolutie doorlopen met alle revoluties inbegrepen. Je kan dat nu niemand meer wijsmaken: Als 12 jarige Alley Cat, Keen, Egawalls, Prince Of Persia...spelen en dan een demodiskette opstarten van Wolfenstein 3D. Tel daarbij onze eerste Sound Blaster Pro...om nooit te vergeten. We waren omver geblazen. Nadien kwam Doom...dat was zo mogelijk nog beter. Je had het moeten meemaken om het te beseffen: dat waren atoombommen in de spelindustrie. Je zat met open mond naar je scherm te kijken. We hadden het geluk om op het juiste moment geboren te worden: Half-Life, Dark Forces, Jedi Knight, Duke Nukem 3D, Wing Commander, C&C, The Need For Speed, Unreal, Quake, Heretic, Warcraft 2...zelfs de consolegames mochten we (met een beetje retard) verwelkomen: MK, SF2,... Zowat elk jaar in de 90's was er één om in te kaderen.
 
Ik ben slechts 28j, mijn eerste console was de PlayStation 2, gevolgd door Xbox, Xbox 360 en dan ps4 maar toch vooral pc gaming.

Nu had ik een paar jaar geleden nog eens een tweedehands Playstation 2 gekocht, geweldige games daarop toch maar 't is vooral de nostalgie factor die telde:
- dragonball Z budokai en budokai tenkaichi 1,2 en 3: als fan van de anime was dit echt geweldig, budokai tenkaichi 2 en 3 waren echt mijn favorieten.
- Ratchet & Clank
- Jak3
- God of War 1& 2
- Timesplitters, co op splitscreen 🤩
- Star wars battlefront
 
Commodore 64 van mijn nonkel in 1983 daar is het bij mij mee begonnen.. Casette insteken en dan 20min. wachten eer je kon spelen. Spel was Galaga en nadien Summergames kapotgespeeld op de C64.
Daarna vrijwel alle consoles gehad van NES tot Switch en van PS2 tot PS5 nu
 
Geboren oktober '79, eerste ervaring met games was de Astroids arcadekast in het snookerpaleis waar mijn vader in zijn jongste broer regelmatig gingen spelen.

85 ongeveer kreeg mijn neef een C64, mijn tante die nog bij mijn grootouders woonde kocht daarna een Amiga, net als de buren. Kameraden met een Nes (jaren voor gezaagd maar nooit gekregen, wel een Gameboy toen die uitkwam), maar ik had wel het geluk dat mijn vader zwaar into computers was, dus van amstrad pc, 286->386->486->pentium.
93 zelf een tweedehands SNES gekocht, later verkocht voor een PS1 (enige console die ik ooit heb verkocht zonder een dubbel te hebben, maar het was aan mijn neef en via mijn grootmoeder is hij terug in mijn bezit gekomen).
Eind 98 begonnen met werken, en kort erna mijn eerste eigen pc gekocht (Athlon 1 GHz), en vanaf toen zowat elke mainstream console.
Momenteel een collectie van zo'n 1200 games, en een 50-tal consoles en handhelds, waarvan een goed deel nog regelmatig gebruikt wordt.
 
Als klein manneke, denk een jaar of 5-6 1e ervaring op c64 was boulder dash. Een geestige ondergrondse puzzelgame waar je grond moest weggraven om zo per level alle diamanten te pakken te krijgen.
Mijn pa was toen ook veel met pc bezig. Ging wekelijks op zondag bij zijne pc-buddy die mogelijks nog veel erger was. Vader kwam steeds naar huis met een aantal nieuwe spellekes. Steeds kopies want zo ging dat nu eenmaal in den tijd. Ik had op een bepaald moment 4-5 disketteschuiven staan vol met spelletjes.
Enkele die ik me nog herinner (mits wat Google hulp):
Lemmings, Golden Axe, Hugo, Batman, frogger, the Blues brothers, Buggy boy, outrun, california games, captain planet, Donald Duck´s playground, James Pond, Magic marble, Paperboy, TMNT, Home alone, Duke nukem en nog vele anderen (Amai, dit was een nostalgisch tripke 😅 )

Doorheen de jaren zijn hier gepasseerd:
- Gameboy
- Sega 8bit master system 2 ( Ik zie me nog steeds in de Christiaensens zitten voor het rek, de keiharde strijd tss de keuze van de Sega of de nes, de alles bepaalde keuze van mijn verdere levensloop 🤣 )
- Sega 16bit mega drive
- Sega game gear
- PS1 - PS2 - XBOX360 - PS3
- PSP - PS vita
- PS4 - PS4 pro - PS5

Alles, behalve de Gameboy en game gear, is nog in mijn bezit.
O en de xbox, die is ook weg. Dat was een aankoop uit ongeduld, wachtende op de ps3. Daarna meteen buitengekegeld 😇
De PS1 is spijtig genoeg een chipped versie met enkel kopies (want zo ging dat nu eenmaal in den tijd...)
 
NES
Mega drive
SNES
Game boy
Gb advance
Saturn
Dreamcast
Xbox
Gamecube
Ps3
Xbox 360
3ds xl
Xbox one
Ps4
Switch
Xbox serie x

Mijn lievelings console blijft Dreamcast.
 
Bij mij is het toch allemaal iets later begonnen zo te zien, maar ik ben dan ook maar van 91.

Mijn eerste console was een PS1 die ik had gekregen van mijn broer en vader voor men verjaardag, dit samen met Fifa 98. 😂

Maar ook met deze kleppers van games!
19988_front_ee62051e-1c1c-462a-9249-023ac92cbf56.jpg
550x541.jpg


Als kind waren deze games in het begin nog zeer moeilijk voor mij en ik speelde echt nog het meest van al Fifa ( jeugd verpest!! )
Gelukkig als ik ouder iets ouder was kon ik al wat beter gamen en had ik ook games die meer voor mijn leeftijd waren toen.

Ik denk maar aan: Hercules, Toy Story 2, ... Waarna ik dan uiteindelijk ook die eerste games dat ik gekregen had van men broer ben beginnen spelen. Via een nonkel van me die ook gamede ( nu nog steeds ) heb ik ook enorm veel games geleend en er is één franchise die dankzij hem altijd een plaats in men hart zal hebben en dat is Tomb Raider! Hij was een enorme Tomb Raider fan en dat heeft voor mij ook niet lang geduurd.

Ik kan me voor de rest vooral herinneren dat ik zelf niet zo heel veel games had, maar er vaak leende van anderen. Wel kan ik me nog één obscure game herinneren die ik zelf gekocht heb toen en die ik nog steeds in men bezit heb en dat is Nightmare Creatures. Een game dat toch iets of wat value heeft gekregen door de jaren heen en eigenlijk totaal niks was voor een kind van mij op die leeftijd. Maar dat had ik wrs ook weer aan mijn nonkel te danken die me ooit Silent Hill had meegegeven waarna ik natuurlijk zelf ook een creapy game wou!!

Ma zo is het dus voor mij begonnen, hierop volgde de GBC voor mij en de rest is geschiedenis:
PS2, GBA, 360, PS4, PS3, DS en 3DS, PC, Switch, Wii, GC en nu dus voornamelijk PS5, Switch en PC.

De laatste 6 jaar ofzo ben ik ook wat beginnen verzamelen, al moet ik zeggen dat ik het laaste jaar eerder ben gaan afbouwen. Ik kocht eigenlijk meer dan nodig was, te veel games die ik kocht omdat er ergens iets was dat ik leuk vond, maar eigenlijk nooit zou spelen of nog willen spelen. Daarom ben ik dus beginnen inkrimpen naar games die op de één of andere manier op men lijf geschreven staan of passen bij mijn smaak in gaming.

Een paar fotokes:

327155386_689030406298263_3765294239747066617_n.jpg
327626704_985570549495308_139629777353159924_n.jpg
327123762_522551166535419_5733020687944115055_n.jpg
328359541_714182830201060_9184134238892804304_n.jpg


The end.
 
Ben ik de enige die gestart is met Game & Watch vooraleer ik een echte console had?

Daarna NES, SNES, Super Game Boy (op Snes), N64, Gamecube, Xbox, Ps1, Ps2.

Fat Ps3, veel heb ik hier niet op gespeeld, overgeschakeld naar Xbox 360 omdat de controller me beter lag. Ik mis nog altijd de Xbox360 era waar ge gewoon schijfje in kunt stoppen en spelen zonder dat het naar de harde schijf gekopieerd moest worden.

Dan nog Xbox One (X) en PS5
 
Ben ik de enige die gestart is met Game & Watch vooraleer ik een echte console had?
Neen idd, game en watch kwam bij mij ook tussen mijn eerste atari en wat er volgde.
Was het al vergeten, maar Snoopy was mijn eerst game en watch.
Ook nog Donkey kong gehad.
En dan op school wisselen met anderen hun Greenhouse, oil panic, etc... :)

Heb er hier ook nog liggen, kan nu niet op de naam komen maar onder andere dat boksspel ligt hier ook nog ergens in de opbergkasten, met die 2 controllers MET kabeltje eraan/erin.

Edit: "Boxing" dus :biglaugh:
 
Ben ik de enige die gestart is met Game & Watch vooraleer ik een echte console had?

Daarna NES, SNES, Super Game Boy (op Snes), N64, Gamecube, Xbox, Ps1, Ps2.

Fat Ps3, veel heb ik hier niet op gespeeld, overgeschakeld naar Xbox 360 omdat de controller me beter lag. Ik mis nog altijd de Xbox360 era waar ge gewoon schijfje in kunt stoppen en spelen zonder dat het naar de harde schijf gekopieerd moest worden.

Dan nog Xbox One (X) en PS5
Neen, mijn game & watch donkey kong heb ik ook nog liggen. Kgeloof dat er op de achterkant zelfs nog een etiket plakt met mijn highscores op 😅
 
Terug
Bovenaan