Omscholen op latere leeftijd

DNan

New member
Hallo,

Ik maak even deze thread omdat ik in een situatie ben waar ik twijfel om mij verder om te scholen.

Even de situatie:
35j oud en werk al heel mij carrière als ambtenaar. Omdat ik mij ‘verveelde’ in de job, ben ik 6 jaar geleden begonnen aan de bachelor informatica aan de open universiteit (afstandsonderwijs).
Dit jaar studeer ik af voor mijn bachelor, maar begin toch wat ‘schoolmoe’ te worden. Ik zou nog mijn master moeten afwerken. (Afhankelijk van de master zou ik 2 tot 4 jaar moeten studeren)

Naast mijn studies, is mijn leven op 6 jaar ook veranderd (woning, familie enz).

De twijfels komen vooral over het feit dat ik op mijn huidige job, een goede evenwicht werk - privé heb. En als ik ergens kan beginnen na mijn master zou ik op 38 jarige leeftijd opnieuw in een junior functie moeten beginnen, waarschijnlijk in de privé sector.
Dit gaat dus waarschijnlijk gepaard met verlies van voordelen, lagere salaris, twijfels of ik nog altijd zo’n voordelige work life balance zal hebben…

Iemand die dezelfde parcours heeft? Hoe hebben jullie het aangepakt?
 
Verveling: is dat te weinig werk of te saai/weinig uitdaging? Kan je intern promotie maken of taken bij krijgen?
 
Een vraag die je u ook moet stellen is of er een werkgever is die überhaupt een 38-jarige “junior” wilt aannemen
Ik snap je redenering maar langs een andere kant zou ik zeggen dat een technische profielen als computerwetenschappen, wel ‘altijd’ werk zullen vinden ongeacht de leeftijd
Kan je er niks mee doen bij uw huidige werkgever ?
Verveling: is dat te weinig werk of te saai/weinig uitdaging? Kan je intern promotie maken of taken bij krijgen?
Het gaat over werk zonder uitdaging, repetitief werk.
Probleem van promotie of hoger gaan met de nieuwe diploma is dat zij profielen zoeken met werkervaring en daar botst het, ik zal het diploma hebben maar geen ervaring.
 
Ik vermoed dat je eerst zal moeten beslissen of je effectief in IT aan de slag wil en wat voor soort functie je wil doen. Je bent momenteel aan een heel lang traject bezig, als je de switch wil maken zou ik niet wachten tot je die master hebt maar nu al beginnen solliciteren. Veel ga je pas op de werkvloer leren.

Er zijn ook bedrijven die specifiek de schakel vormen tussen mensen die zich willen omscholen en bedrijven die op zoek zijn naar ITers. Bekendste voorbeeld is Switchfully, die bieden een 4 maanden full-time training aan tot software developer die betaald wordt door je toekomstige werkgever. Verschillende overheidsdiensten en grotere privé bedrijven werken daar mee samen.
 
Ik vermoed dat je eerst zal moeten beslissen of je effectief in IT aan de slag wil en wat voor soort functie je wil doen. Je bent momenteel aan een heel lang traject bezig, als je de switch wil maken zou ik niet wachten tot je die master hebt maar nu al beginnen solliciteren. Veel ga je pas op de werkvloer leren.
Ja daar dacht ik ook aan, een pure developer functie zie ik niet echt zitten. De master biedt dan weer een iets bredere inhoud (AI, business, software..) ik wou daarom eerst de master afwerken en kijken of ik bv niet meer richting AI kan gaan. Ik heb een keer gesolliciteerd, probleem die ik toen tegenkwam is dat ze kandidaten verwachten die zich in hun vrije tijd bezighouden met IT. Maar op mijn leeftijd heb ik naast werk, studies en familie gewoon geen tijd meer over.
 
Afhankelijk van de overheid waarbij je werkt heb je als ambtenaar wel wat opties waarbij je de studies niet noodzakelijk moet afwerken:

- interne mutatie naar een andere afdeling
- interne markt naar een andere overheidsdienst
- via interne bevorderingsprocedure promoveren (ervaring is hier zeker niet altijd vereist)
- talent exchange voor eventjes "iets anders te doen"
- ..
 
Ik zie vooral geen meerwaarde van een master-diploma. Wat ben je nog met een diploma aan 38 jarige leeftijd, doorgaans moet je het aan je 35 al waargemaakt hebben, nadien wordt het moeilijk om nog iets te forceren.
 
Los van dat je zelf de afweging moet maken waar je terecht wil komen, geeft een bachelor/master je geen extra opties bij je huidige werkgever?
 
Laatst bewerkt:
Hoe ouder je wordt, hoe meer nood je hebt aan saai repititief werk.

Kan zijn dat uw mening dus weer verandert binnen 10 jaar, en dat je dan spijt krijgt.

Weet dat je het moet volhouden tot +- uw 65 he. Tegen die leeftijd zijn IT'ers vaak al afgeschreven ook.

Die IT sector is best hard, levenslang studeren is het motto, steeds complexe problemen oplossen, het wordt ook niet simpeler en steeds hectischer.
Kies je voor consultancy, is het overleven van bedrijf tot bedrijf, van file tot file.

Probeer dan bij de overheid een IT-job vast te krijgen, daar vragen ze er ook continue.
Wsl kan je uw anciënniteit etc. behouden en krijg je nog bij. Mocht het tegenvallen, kan je nog gemakkelijk terug.


Ene:
Ook een graduaat behaald, na zijn 40ste zelfs.
Hij was de kutjobs beu.
Goed, hij is van Noord-Limburg.
Zijn eerste job, achter Brussel. Dat kan je dus voorhebben als je als consultant gaat werken.
Daar ingehaald door de realiteit, is daar niet lang mogen blijven. Eindigend in een bedrijfje achter Herentals weer.
Ik betwijfel of hij nu echt gelukkig is... of hij financieel er zo sterk is op vooruitgegaan. Hij heeft wel een bedrijfswagen, maar als je dagelijks uren in de file dan weer mag gaan staan.
Ik denk niet dat die het gemakkelijk heeft. Nog een diploma behalen is 1 ding, maar als IT'er heb je ook de nodige buiten-de-lijntjes-inzichten nodig die je van jongsafaan aanleert, vanaf een gegeven moment is het gewoon te laat, want het is een enorm brede wereld en het meeste staat niet in de boeken.
Hij oogt in ieder geval vaak gefrustreerd, kan je geen vooruitgang noemen.
Een andere die gewoon als operator werkt, ook best goed verdient, en met de fiets gaat werken vlakbij, oogt pakken gelukkiger.

Ik ken ook een pak hooggeschoolden die de omgekeerde beweging hebben gemaakt, en voor een simpele doejob onder hun niveau zijn gegaan.

Het kan dus alle richtingen uitdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nochtans veel mensen in de IT/ Consultancy sector zien rollen zonder zelfs een IT-achtig diploma, non-dev functies voor alle duidelijkheid. Velen opgeleid bij het bedrijf zelf. Nuja, het is de consultancy sector die van buitenaf veel aantrekkelijker is dan de realiteit, ik zou er niet meer aan beginnen op die leeftijd.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal kijken voor interne mogelijkheden. Ik besef wel dat ik op een oudere leeftijd begin te komen. Maar ik heb een drukke werk nooit gekend, altijd een ‘relaxe’ sfeer. Vandaar dat ik het ook is wil uitproberen en niet op m’n honger wil blijven.

Een optie die ik nu aan het kijken ben is om een tijdskrediet te nemen en ergens anders te gaan proberen.
 
"I rather regret the things i've done than the things I've never done", is bij mij een motto dat ik hoog in het vaandel draag. Blijkbaar kwelt hetzelfde jou ook al een tijdje... Aangezien je toch een kleine 40 uur/week op je werk doorbrengt, lijkt het me toch belangrijk dat je daar het nodige plezier & uitdaging in terugvindt. Ik ken ook mensen die zonder opleiding in IT zijn gerold, dus met een bachelor (bijna) op zak zou het je zeker moeten lukken om al eens te dippen in die wereld. Afhankelijk van hoe het je bevalt, kan je daarna nog beslissen om een master te behalen. Vnl. naar leidinggevende/management functies helpt dat toch om sneller door te groeien. Maar daarover kan je dan nog beslissen nadat je eens voor het eerste met echt IT werk in contact bent gekomen.
 
Een optie die ik nu aan het kijken ben is om een tijdskrediet te nemen en ergens anders te gaan proberen.
Lijkt me de beste mogelijkheid.
Op safe spelen, en toch eens iets anders proberen.

Want zoals hierboven gezegd: als je het nooit probeert, zal het eeuwig blijven knagen aan je.
 
Heel iets anders, maar ik ga in september ook beginnen aan omscholing.
Ik ga het op 4 jaar doen. (3dagen/week)
Op huidig werk geregeld dat ik aan 50% ga werken.
Zal even financieel zwaar worden, maar dat heb ik er uiteindelijk wel voor over.
Moest de opleiding toch niet mijn ding zijn, ben snel terug aan 100% bezig
 
De twijfels komen vooral over het feit dat ik op mijn huidige job, een goede evenwicht werk - privé heb. En als ik ergens kan beginnen na mijn master zou ik op 38 jarige leeftijd opnieuw in een junior functie moeten beginnen, waarschijnlijk in de privé sector.
Dit gaat dus waarschijnlijk gepaard met verlies van voordelen, lagere salaris, twijfels of ik nog altijd zo’n voordelige work life balance zal hebben…

Iemand die dezelfde parcours heeft? Hoe hebben jullie het aangepakt?
Angst voor het onbekende? Soms moet je gewoon springen in het leven. Wat heb je aan een goeie work-life balance, een hoog loon en voordelen, als het werk u de strot uitkomt? Dan kan je nog zo veel proberen compenseren in je "life", gelukkig ga je niet worden.

Niet te veel luisteren naar de blabla van "welk bedrijf wil een 38-jarige junior". Je bent geen 38-jarige die al 18 jaar werkloos is. Je bent geen 60 en over een paar jaar afgeschreven. Je moet nog 25-30 jaar. Je hebt misschien weinig "relevante werkervaring" maar elke werkervaring leert je iets dat je meeneemt naar een volgende. Je volgt een opleiding wat toont dat je gemotiveerd bent om bij te leren en ergens voor te gaan. Je hebt gezien het knagende gevoel allicht wel gewerkt om te raken waar je nu bent in je professioneel leven. En zelfs al had je alles tegen: je hebt nog ambitie. Om dan nog 30 jaar "vrede te nemen" met de huidige situatie, wat voor signaal is dat voor jezelf, en voor je naasten?

Soms kan je die uitdaging intern vinden, maar het kan vaak gewoon goed zijn om elders een nieuwe start te maken, zeker als de werkcultuur je niet (meer) ligt. Sommige anciens op mijn vorige job heb ik nooit niet weten grommen over het management, die gaan nog kunnen grommen tot hun pensioen. Of het heft in eigen handen nemen.

Tijdskrediet e.d.: ja, maar laat je niet vangen door je angst. Ik heb soms nog momenten waarop ik denk "kon ik maar terugkeren naar de zekerheid van mijn vaste job met goed loon", maar als er ik er langer over nadenk, weet ik dat ik er ongelukkig van zou worden.

Probeer, en is het je ding niet, begin vol goeie moed aan een volgende uitdaging.
 
Terug
Bovenaan