Reizen Waes: wereldsteden

Reizen Waes: wereldsteden

Klopt. Tom kon ook naar de Big Ben en The London Eye gaan, zoals ze in praktisch elke docu doen.
Dit zijn originele invalshoeken en zeker niet oninteressant. Integendeel.

Dat stuk over knife crime vond ik nog interessant. Voor de rest vrij teleurstellend.

Het concept is gewoon wat uitgehold he. Initieel "ik ga naar landen waar nooit iemand naartoe gaat", dat was een topidee.
Maar nu is het "ik ga naar heel goed gekende landen of steden, en zoek daar wat rariteiten op".

Dat stuk over knife crime vond ik nog interessant. Voor de rest vrij teleurstellend.

Het concept is gewoon wat uitgehold he. Initieel "ik ga naar landen waar nooit iemand naartoe gaat", dat was een topidee.
Maar nu is het "ik ga naar heel goed gekende landen of steden, en zoek daar wat rariteiten op".
Bare knuckle fighting was ook nog interessant. Er zijn nog landen "waar nooit iemand naartoe gaat" die Tom zeker kan bezoeken: Pakistan, Tadjikistan, Kyrgizië, een heleboel Afrikaanse landen, Libanon, Uruguay, Afghanistan, Laos, Papoea NIeuw-Guinea, ... Of een speciaal seizoen waar hij alle eilandjes in de Pacific afgaat waar de Amerikanen tegen de Japanners hebben gevochten, maar daar is Tom Waes misschien niet de geschikte presentator voor. Of in de voetsporen van Alexander De Grote?

Of een speciaal seizoen waar hij alle eilandjes in de Pacific afgaat waar de Amerikanen tegen de Japanners hebben gevochten, maar daar is Tom Waes misschien niet de geschikte presentator voor. Of in de voetsporen van Alexander De Grote?
Het historische lijkt me niet een van de interesses te zijn van Tom Waes, hij wil eerder het ongewone van de mens tonen. Helaas merk je dan als kijker dat het weinig te maken heeft met de exacte locatie waar hij zit en je probeert het dan toch in te passen, maar het werkt niet.

Nu is het zo dat een aflevering met gids (Cairo) een iets ander gevoel geeft dan Tom on-the-go (Londen), je ziet die gidsen toch trekken richting een of andere bezienswaardigheid maar als Tom zelf de lijst opstelt vallen zulke dingen vaak weg.

Zou het ook niet kunnen dat ze in Cairo het verkeer dik onderschat hebben?
Lijkt mij toch dat ze heel veel tijd verloren hebben in de files, waardoor ze er een item a la "toetertaal" hebben moeten improviseren om het programma vol te krijgen

Zou het ook niet kunnen dat ze in Cairo het verkeer dik onderschat hebben?
Lijkt mij toch dat ze heel veel tijd verloren hebben in de files, waardoor ze er een item a la "toetertaal" hebben moeten improviseren om het programma vol te krijgen
Ik vind dat toch wel interessant, want het fenomeen van dat immens drukke verkeer in niet-Westerse steden is wel bijzonder als je dat niet gewoon bent. Mijn eerste kennismaking daarmee was in Lima, Peru en ik heb dat in Teheran in het kwadraat ervaren. Strijden om elke millimeter, met chirurgische precisie je plaats innemen om toch maar vooruit te geraken. Defensief rijgedrag wordt genadeloos afgestraft. Parijs en Rome kunnen druk zijn, maar dat is niets vergeleken met het verkeer in Caïro.

Wtf van den dag is alvast dieje kleine van 6 die geblinddoekt ne cube oplost.
Ik ben tijdens mijn tienerjaren ook bezig geweest met Rubiks cube.
Denk dat mijn record rond de 40 seconden stond. Dat zijn puur algoritmes herhalen, bij geblinddoekt komt daar nog bij dat je blokken moet herkennen. Zeker moeilijk maar niet uitzonderlij.

En voila, hij gaat nog eens naar een ongebruikelijke bestemming en we krijgen direct 'old school' Reizen Waes voorgeschoteld. Heel toffe aflevering!

Hij kan het nog :thumb:

PS: wtf die kinderen met hun denkspelletjes. Langs de andere kant: wat moet ge anders doen om u bezig te houden wanneer het buiten -30 is :unsure:

Deze aflevering meegenomen op VRT Nu, vorige 2 heb ik overgeslagen.

Ja zeer goede aflevering inderdaad. Mooie indruk gekregen van Ulaanbataar, had wat schrik dat het wat veel maatschappijkritiek zou zijn, maar dat bleef beperkt tot het smogprobleem, en wat begrijpelijk is allemaal als het daar zo koud is. Heel mooie dingen gezien, en enorm onder de indruk van die denkspelletjes. Natuurlijk wel nuttig om te leren, want dat is een soort vaardigheid dat voor alledaagse zaken wel handig kan zijn. Maar wat ze kunnen daar is best wel straf. Leuke streek die ik niet goed kende, maar mijn respect voor de mensen die tenminste in beeld kwamen en de cultuur is wel meteen groot. Ik kijk wel op naar die mensen.

Ik ben tijdens mijn tienerjaren ook bezig geweest met Rubiks cube.
Denk dat mijn record rond de 40 seconden stond. Dat zijn puur algoritmes herhalen, bij geblinddoekt komt daar nog bij dat je blokken moet herkennen. Zeker moeilijk maar niet uitzonderlij.
Het is training maar de meesten doen dat niet echt. Die kaarten zou me misschien het meest lukken, zeker als ik erop mag trainen, als ik het een eerste keer zou doen om te memoriseren zou het misschien een kwartier duren om de volgorde te kunnen onthouden denk ik, maar als je daarop traint word je daar natuurlijk beter in. IQ-testen bijvoorbeeld kun je ook op trainen, zitten vergelijkbare dingen in met patronen onthouden enzovoort.

Wat die directeur zegt dat Mongoliers goede visuele geheugen hebben van nature zal wel kloppen. Hun visuele capaciteiten zijn sowieso al erg getraind omdat in het landschap van Mongolie (en eigenlijk veel andere noordelijke gebieden) ze vaak dezelfde kleuren terugzien. De Inuits hebben bijvoorbeeld 50 verschillende woorden voor wit (misschien zelfs meer). In Mongolië valt er wel niet zo veel sneeuw, is daar redelijk droog, soort van koude steppe of bijna zelfs koude woestijn, grenst ook aan de Gobi woestijn wat er is omdat veel van de regenval tegen wordt gehouden door de Himalayagebergte, en deels de kou daar ook houdt. Continentaal klimaat (geen kustlijn) verder ook, want wind van over zee moet lang reizen zeker als ze doorgaans uit het westen of zuidwesten komt, en volgens mij ligt een groot deel ook nog eens op hoogte. Mongolie grenst ook aan Siberië, dus in de winter erg vergelijkbaar met barkoude Siberië, in de zomer leefbaarder en vergelijkbaar met onze warmste maanden en de meeste neerslag valt ook dan (maar dan is het dus regen).

Toont ook wel wat delen daarin die minder bezocht worden waarschijnlijk, maar ik heb veel van die afleveringen minder gezien omdat ze me niet zo aanspreken op eerste gezicht. Vlaanderen en Nederland overgeslagen. Van Europa ook niet alles gezien toen. De andere seizoenen wel het meeste.

Het mag voor wat mij meer naar de basis, maar gezien meer dan 50% van de populatie in Ulaanbaatar woont, veel tijd doorbrengt in de "suburbs" en hij ook eens kort eens naar die training van ruiters gaat kijken (wat niet in de stad is), kon dit ook wel een aflevering gewoon Mongolië zijn. Dit is een klein beetje meer de roots terug v/h programma, en dit vind ik inderdaad stukken interessanter. Ik zou een stuk liever naar Mongolië willen reizen dan naar een uithoek van West-Vlaanderen bijvoorbeeld omdat het exotischer is, en omdat je dan iets nieuws leert kennen enzovoort. Niet dat er in die uithoek van West-Vlaanderen niets te ontdekken valt, maar gewoon om iets anders te zien natuurlijk, maar ik doe het niet vooral omwille van het kostenplaatje en veel praktische problemen.

Er zijn nog landen "waar nooit iemand naartoe gaat" die Tom zeker kan bezoeken: Pakistan, Tadjikistan, Kyrgizië, een heleboel Afrikaanse landen, Libanon, Uruguay, Afghanistan, Laos, Papoea NIeuw-Guinea, ... Of een speciaal seizoen waar hij alle eilandjes in de Pacific afgaat waar de Amerikanen tegen de Japanners hebben gevochten, maar daar is Tom Waes misschien niet de geschikte presentator voor. Of in de voetsporen van Alexander De Grote?
Ja zeker akkoord met dat eerste

Speciaal seizoen van alle eilandjes in de Pacific bezoeken zou wel rapper tegenslaan, en het historische lijkt mij ook niet altijd zo heel interessant, ik vind veel historische documentaires saai en niet interessant, en vaak slagen ze er ook niet in om een goed overzicht te geven van wat er is gebeurt: met uitzonderingen afh. van de precieze focus/diepgang en invalspunt. Bij docu's over moderne geschiedenis verteer ik dat beter omdat het gewoon anders is, ook al heb ik zeker interesse voor alles wat veel ouder maar daar vind ik het invalspunt/focus van die docu's gewoon niet interessant. Ik kijk dan liever naar iets op YT.

Iwo Jima vind ik wel interessant doordat er heel veel over te vertellen valt - niet enkel WOII - maar volgens woont er daar wel geen kat (even gecheckt en dat klopt - en dat is maar goed ook wegens te gevaarlijk ;) ).

Maar er zijn nog veel uithoeken die interessant lijken absoluut. Je kan nog verschillende seizoenen vullen denk ik. Al zullen bijvoorbeeld bepaalde Afrikaanse landen en bepaalde eilanden in de Pacifische Oceaan veel met elkaar delen, net zoals wij bijvoorbeeld ook best wel wat delen met veel West-Europeanen.

Over veel grote landen is 1 aflevering ook te weinig soms, bvb. Indonesie is moeilijk om in 1 aflevering te doen. Zou ik een interessante plaats vinden maar ik weet niet of Reizen Waes dat al bezocht heeft, en Bali is wel toeristisch. De rest al een tikkie minder.

Laatst bewerkt:
Dit was toch ook van een beter niveau dan Cairo en London. Het heeft me in ieder geval warm ( :unsure: ) gemaakt om iets meer te weten te komen over de stad en het land.

Buiten Ghengis Khan, Yak thee en joert weet ik bitter weinig van Mongolië.

Dit was toch ook van een beter niveau dan Cairo en London. Het heeft me in ieder geval warm ( :unsure: ) gemaakt om iets meer te weten te komen over de stad en het land.

Buiten Ghengis Khan, Yak thee en joert weet ik bitter weinig van Mongolië.
Bitter koud misschien? :biglaugh:
En dan binnen in die joert 49 graden, hoe komen ze daarbij om dat daar zo heet te stoken. Die ene cineast kreeg zowaar bijna een attack van die warmte. Die zag eruit als een zwetende otter.

Dit was de eerste aflevering die ik heb gezien, anderen vergeten op te nemen. Maar als ik het zo lees dan heb ik op de juiste moment mijn recorder geprogrammeerd.
Ik vond het een leuke aflevering om op een paasmaandagmorgen naar te kijken.

Oh damn, vergeten op te nemen :'(
Dit was de eerste aflevering die ik heb gezien, anderen vergeten op te nemen. Maar als ik het zo lees dan heb ik op de juiste moment mijn recorder geprogrammeerd.

Jullie leven nog in de jaren 90? :unsure:

Terug
Bovenaan