Reizen Waes: wereldsteden

ÉÉN Reizen Waes: wereldsteden

Wtf van den dag is alvast dieje kleine van 6 die geblinddoekt ne cube oplost.
die andere dingen vond ik indrukwekkender. wtf de random volgorde van een kaartspel memoriseren in 20 seconden? 750 nullen en eentjes perfect op hun juiste plaats kunnen zetten, nadat ge dat 1 minuut gezien hebt?
 
die andere dingen vond ik indrukwekkender. wtf de random volgorde van een kaartspel memoriseren in 20 seconden? 750 nullen en eentjes perfect op hun juiste plaats kunnen zetten, nadat ge dat 1 minuut gezien hebt?
Absoluut ook bizar. Hoe lang moet je op zoiets trainen om het te kunnen...
 
Hij herpakt zich met deze aflevering. Deze was nog eens naar de al oude Waes. Het was een boeiende aflevering, ik zou er zelf voor geen geld van de wereld naar toe willen, veel te koud. Maar alsnog ging het niet over echt over de stad buiten het SMOG. Met dat laatste heb ik ondertussen vreden genomen.
 
Vond het ook wel een interessante aflevering. Mongolië heb ik altijd zo'n vreemde, bizarre, desolate vibe bij. Toch eens tof om te zien hoe het daar is in Ulaanbataar.
 
En die inoxen Djenghis Khan op zijn paard, dat moet geld gekost hebben! Ze stonden daar op de kop van het paard en vanuit het camerastandpunt beneden waren het precies twee vliegen op mijn tv-scherm.
 
Zijn er eigenlijk bekende Mongoliërs buiten Djenghis Khan?
Kublai Khan misschien?

kleinzoon van Genghis maar wel keizer geworden van China met de yuan dynasty.

Het blijft zot dat uit zo een desolaat gebied ooit zo een groot rijk is ontstaan . In de winter barkoud , in de zomer wss snitheet en veel te droog .

Volgens mij deels omdat er weinig land dat ze veroverd hebben ten westen van hun erg ontwikkeld was, eindeloze steppes. De Mongolen waren al aangepast aan hun klimaat, en door hun focus op cavalerie wellicht ook wel revolutionair, beetje blitzkrieg uit die tijd. Europeanen waren ook religieuzer en konden minder snel uitbreiden door tal v. redenen. Waren in feite zwak. Vikingen hebben dat ook uitgebuit in de early-mid middle ages. Denk dat het Christendom één v/d oorzaken is geweest waarom Europa zo zwak was. Nu de Mongolen zijn niet zo ver westelijk gedrongen als West-Europa.

Ik weet niet of handel een grote rol speelde, maar het centrum van de handel was niet in Europa. Venetië en Genoa konden wel rijkdom vergaren, maar de handel ging toen via Silk Road en de waardevolle producten waren echt in het oosten. Arabie lag daar tussen en Europa kwam pas als laatste. Europa was ook gewoon niet progressief genoeg. Arabië was op een gegeven moment gewoon veel vooruitstrevender. Maar met kolonisatie en de nieuwe wereld veranderde alles en de balans volledig.

Kan zijn dat het klimaat in de Middeleeuwen ook minder in het voordeel speelde van de Europeanen, maar sterke aanwijzingen heb ik daar niet voor. Misschien eerder in het begin van de Middeleeuwen, maar rond de 13e-14e eeuw was het juist eigenlijk vrij warm vergeleken met Kleine IJstijd en ervoor. In de 6e eeuw was er wel een zeer koude periode, mogelijk zelfs kouder dan piek v/d kleine IJstijd, maar minder lang dan de kleine ijstijd, ik vermoed dat de ragnarok mythe van de mid 6e eeuw komt (en de plaag van Justianus valt exact op hetzelfde moment als wat meer dan waarschijnlijk het koudste decennium van de laatste 2000 jaar was), samenvallend met 3 zware vulkaanuitbarstingen in 535, 540 en 547 waarbij vooral Noord-Europa heel zwaar getroffen werd. 535 in IJsland (of Alaska), 540 wellicht maar niet zeker, de eerste explosie van Krakatau die gekend is en zwaarder dan die van 1886 en 547 ook nog 1 in de Tropen ergens, misschien in Papoea-Nieuw Guinea). Natuurlijk tijdens de veroveringen van de Mongolen zijn we weer 700 jaar later, en ook zij leefden in koud gebied. Maar het is wel één van de oorzaken van het einde van de klassieke oudheid en de overgang. In de 13e eeuw was het eigenlijk behoorlijk zacht of relatief vergeleken met andere periodes, maar misschien speelde dat ook in het voordeel v/d Mongolen.

En de gezondheidszorg en basishygiëne tijdens de Middeleeuwen was ook absoluut niet goed in Europa.

Joden zijn ooit vervolgd geweest tijdens de zwarte dood omdat zij maar niet "stierven", en dus kwam de complottheorie dat de joden de zwarte dood verspreiden, maar in realiteit waren zij gewoon veel hygiënischer en waren die joodse stadsdistricten daardoor minder getroffen.

Klimaat in Ulaanbataar is vooral droog en zeer koud in de winter, iets natter in de zomermaanden en qua temperatuur vergelijkbaar als hier ook, misschien net iets warmer maar niet veel meer als hier. De regen valt daar in de zomer. Meeste van de sneeuw misschien zelfs in de tussenseizoenen. In de winter valt er gewoon te weinig of van die erg droge sneeuw.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje op Wikipedia surfen en dan overgieten met een sausje van de klassieke Lakigigar-paddo's ...

De Mongolen hadden basically een staand leger, bestaande uit lang niet alleen Mongoolse stammen. Zeer goed getraind, zeer goede tactieken en heel adaptief. Zoals in het programma uitgelegd waren hun paarden veel mobieler, elke ruiter had er bovendien een stuk of 6 die ze in een gevecht continue roteerden zodat ze altijd frisse paarden hadden. Ze gingen vaak pas de mêlee aan op het moment dat de tegenstander begon te breken (na helse niet-aflatende pijlstormen en de tegenstander uit formatie te halen door steeds terug te trekken en opnieuw aan te vallen). Veel steden op hun weg gaven zich ook gewoon over uit pure schrik. Hun leger was daarnaast in staat om totaal ongeziene afstanden per dag af te leggen. In die tijd gewoon veruit de sterkste krijgsmacht op aarde. Tegelijk ook geluk gehad met tegenstanders die interne problemen hadden, slimme diplomatie, ...
 
Laki's versie lijkt me toch ook wat met de natte vinger gegrepen, haha. Het is inderdaad gekend dat de Mongoolse krijgsmacht gewoon extreem OP was voor hun tijd.

Niettemin, puike tv.
 
Het wandelen met de honden was great.
Op een paard rijden was outstanding.
In een lowrider zitten is truly awesome.
Slapen in je auto is amazing.
Wonen in het midden van de woestijn als een marginaal is living the American Dream.

Welcome to Los Angeles !
 
Echt spetterende TV zoals de eerste seizoenen is het niet meer, maar ik vond dit nog vermakelijk.

Met die honden was inderdaad niet speciaal, maar het ging eerder over het feit dat de helft van de stad daar kutbaantjes doet om toch maar hun droom te kunnen bereiken.

Dat met die paarden vond ik dan weer niks.

Die lowriders waren wel cool.

Ook hallucinant dat sommigen in hun auto leven.

In die woestijn zou ik wel eens een paar dagen willen doorbrengen, maar nooit heel mijn leven. Wat een gekken.
 
Terug
Bovenaan