Reizen Waes: wereldsteden

ÉÉN Reizen Waes: wereldsteden

Vond de aflevering maar flauw, niks nieuws dat hem aanhaalt behalve dan dat turn gedoe op die paal.

Wel waanzin dat huis van die rijkste Indiër, 27 verdiepingen, garage van 7 verdiepingen met al zijn 160 wagens, kostprijs 1 miljard dollar en dan paar honderd meter verder de sloppenwijken.
Zijn daar geen mooiere buurten om zo een huis te zetten? Dat is alsof je hier een prachtige mansion zou bouwen in St-Josse.
 
Zijn daar geen mooiere buurten om zo een huis te zetten? Dat is alsof je hier een prachtige mansion zou bouwen in St-Josse.
Dat gebeurt wel meer in Indië om kasten van huizen neer te zetten net naast sloppenwijken. Ze bouwen gewoon in de buurt waar ze vroeger woonden en het komt zoveel voor dat het bijna vanzelfsprekend is.

Het is ook niet het mooiste pand zoals Waes zelf al opmerkte, maar die blingbling maakt voor de man in de straat wel indruk alludeerde de lokale gids. Het geeft aan dat wij een ander beeld hebben van hoe een rijke familie zou leven.

Het zal voor Dubai compleet anders zijn. Daar worden de (arme) werkmannen zoveel mogelijk verbannen van de rijkere wijken, ergens afgelegen in het havengebied in containers. Anders verpest het het uitzicht.
 
Vond de aflevering best oké, inderdaad niet wauw.

Wel rare keuzes gemaakt in hun timing & bestemmingen: Mumbai tijdens monsoon en Dubai in de zomer. :crazy:
 
Vond de aflevering best oké, inderdaad niet wauw.

Wel rare keuzes gemaakt in hun timing & bestemmingen: Mumbai tijdens monsoon en Dubai in de zomer. :crazy:
Moet natuurlijk ook mogelijk zijn qua timing om te filmen.
Plus ik vermoed dat afreizen naar daar ook goedkoper zal zijn dan, en het geeft ook is een ander beeld dat misschien minder bekend is.
Volgens mij hebben veel mensen nu ontdekt dat het in India ook heel hard kan regenen.
 
Moet natuurlijk ook mogelijk zijn qua timing om te filmen.
Plus ik vermoed dat afreizen naar daar ook goedkoper zal zijn dan, en het geeft ook is een ander beeld dat misschien minder bekend is.
Volgens mij hebben veel mensen nu ontdekt dat het in India ook heel hard kan regenen.
dan toch de mensen die nog nooit van de monsoen gehoord hebben
 
Ik ken iemand die vorige week in Dubai zat, 6 rijvaksbanen en alle dagen file. Vandaag in de aflevering nooit file (integendeel)
 
18.000 flikken, peperdure sportwagens, en waar houden ze hun mee bezig? "als ge uw portemonnee vergeet in den taxi, bezorgen wij u die"

iets zegt mij dat ze ook wel werk hebben met die Sharia-wetgeving, maar dat zullen ze niet mogen zeggen voor ne camera zeker? ook opvallend wel dat die politie-vrouw wel mee op de foto mocht, maar toch ergens op een meter afstand.
 
De BBC heeft ook een aantal van zulke reportages gemaakt en dat begint altijd met uit te leggen dat hun lokale gids of fixer iemand is die hen een welbepaald parcours toont en vooral onderwerpen moet weglaten die de overheid in een slecht daglicht zouden plaatsen.

Ze zijn daar ondertussen wel goed in, er is zoveel in Dubai om mensen te overrompelen dat de kritische vragen achterwege blijven. Waes heeft daar precies vele leuke attracties mogen zien, dus denk dat de missie geslaagd is.
 
Uiteindelijk was het wel een bezoek in mineur. Dat hoog gebouw + winkelcentrum + groot aquarium heb je op 1 dag gezien. Nadien nog wat lokale markten en je bent daar rond. Dus Dubai maximum 2 dagen inplannen?

Je moet op tik tok eens zoeken naar party Dubai, opeens zie je een andere wereld.
 
Ik had een kunstmatig gevoel bij Dubai, en dat is alleen maar versterkt. Zelfs die oude authentieke huizen die die sjeik gerestaureerd had. Leek meer op de Fata Morgana in de Efteling.

Zoek de drie verschillen:

1280px-FataMorgana1.JPG
 
Dit jaar nog bijna een week in Dubai gezeten en heb dezelfde gedachten als Waes. T enigste wat ge kunt zeggen is dat ge het eens gezien moet hebben. Verder is Dubai gewoon een fake aangelegde metropool zonder ziel. Ben ook met zo’n bootje de rivier over gestoken richting die soeks maar zelfs daar kreeg ik hetzelfde gevoel als da ge in Turkije door zo’n steegjes wandelt en ze u langs elke kant aanspreken met hun stuff dat ze verkopen.

Dubai is gewoon een luxe strandvakantie bestemming waar ge via social media mee kunt opscheppen bij vrienden en familie 😂 verder is daar echt geen hol te beleven.
 
ik wist zelfs niet dat Dubai nog een "historisch" deel had (omdat Dubai mij echt niks interesseert), maar zelfs da zag er zo nep uit als het maar kan zijn.
In Dubai draait alles maar om 1 ding en das geld..
kvind het zelfs een beetje zielig
 
Die fake dingen zoals in Dubai met die gemaakte soukhs enzo is iets dat de chinezen ook heel erg aant doen zijn. Ze zijn daar zo bezig met expansie dat veel dorpjes worden platgegooid om plaats te maken voor metropool, de authentieke cultuur verdwijnt hierdoor, om dan daarna in die metropool opnieuw die oude culturen proberen tot leven te wekken. Heel erg vreemd allemaal.

Jinli Ancient street in Chengdu is ook zo een voorbeeld. Dan bouwen ze zo een oude stad weer op temidden van de grootstad, en het ziet er allemaal wel leuk uit, maar de ziel is weg. Liggen ook bvb Starbucks' en McDonaldsen in die gebouwen dan ...

Op kleinere schaal pas nog in Vietnam gezien, dan bouwen ze een Hmong Village op in authentieke stijl, en alle huizen zijn dan hotels of homestays, daar stoppen echt bussen vol chinezen om dan daar een nacht in een "origineel en authentiek" vietnamees dorp te slapen.
 
Die fake dingen zoals in Dubai met die gemaakte soukhs enzo is iets dat de chinezen ook heel erg aant doen zijn. Ze zijn daar zo bezig met expansie dat veel dorpjes worden platgegooid om plaats te maken voor metropool, de authentieke cultuur verdwijnt hierdoor, om dan daarna in die metropool opnieuw die oude culturen proberen tot leven te wekken. Heel erg vreemd allemaal.

Jinli Ancient street in Chengdu is ook zo een voorbeeld. Dan bouwen ze zo een oude stad weer op temidden van de grootstad, en het ziet er allemaal wel leuk uit, maar de ziel is weg. Liggen ook bvb Starbucks' en McDonaldsen in die gebouwen dan ...

Op kleinere schaal pas nog in Vietnam gezien, dan bouwen ze een Hmong Village op in authentieke stijl, en alle huizen zijn dan hotels of homestays, daar stoppen echt bussen vol chinezen om dan daar een nacht in een "origineel en authentiek" vietnamees dorp te slapen.
Niet te vergeten Instagrammers die hun verloren ziel hervinden in de authentieke straatjes van zo'n faux-histoire-wijk. Maar dat laatste zie je overal wel terug hoor: de Grote Markt van Antwerpen is ook een negentiende eeuwse reconstructie van de Renaissance, bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Wat mij daar vooral zorgen baart is die massale ontzilting met een steeds zouter wordende zee tot gevolg.
Ik heb de aflevering niet gezien maar ik herinner mij een reportage van enkele jaren geleden op tv over die ontzilting. Enfin, de gehele omgang met water in zo'n oliestaatje. Hoewel er nauwelijks drinkbaar water is, verbruiken ze per persoon toch een pak meer dan eender welk westers land door puur verkwisting.

Ik zie de beelden nog zo voor mij. Maar ik kan het helaas niet thuisbrengen wie de presentator was of op welke zender.
 
Ik hoop vooral dat hij de geannuleerde bestemmingen alsnog weet te bezoeken. Plaatsen die toeristen niet (vaak) bezoeken, de originele opzet van de serie eigenlijk.

  • Pakistan
  • Amazonegebied (Brazilië)
  • Nauru
  • Afghanistan
  • Libanon
  • Antarctica
  • Saoedi-Arabië
  • Jemen
  • Appalachen (VS en Canada)
 
Terug
Bovenaan