Reizen Waes: wereldsteden

ÉÉN Reizen Waes: wereldsteden

Met die honden was inderdaad niet speciaal, maar het ging eerder over het feit dat de helft van de stad daar kutbaantjes doet om toch maar hun droom te kunnen bereiken.
Aflevering nog niet gezien, maar ik herinner me dat wel aan LA toen ik daar was. Véél mensen die allerlei baantjes deden om hun verblijf te kunnen financieren terwijl ze na de uren bezig waren met creatieve activiteiten om "het te maken". Ik ben daar gaan couchsurfen bij een kerel die overdag blenders verkocht en me 's avonds meenam naar een theater waar hij regelmatig optrad. De ervaringen zullen overal wel anders zijn, maar ik vond dat wel een tof sfeertje onder die mensen die dat toch maar probeerden. Maar ik denk dat die verhalen niet altijd even fraai zijn. En niet te vergeten: in de VS zijn er héél wat backwaters waar je uit moet ontsnappen als je iets van je leven wil maken. Die American dream is een hardnekkige mythe, maar chapeau voor degenen die er toch op eigen houtje geraken.
 
Lijkt me toch dat we meer delen of overzicht van de stad gezien hebben dan van vorige steden. Sommige zaken in VSA blijven toch ergens triestig voor zo'n land, zoals hopeloos in hun dream blijven geloven, veel armoede, extreme financiële uitersten.
 
ik vond het wel intressant dat hij dat contrast aangehaald heeft, maar hij heeft dat wel een beetje overdreven proberen pushen, met die vraag van "hoeveel kost dat hier, een huis? enkele tientallen miljoenen?", met als antwoord "tot 10 miljoen, ja"
 
ik vond het wel intressant dat hij dat contrast aangehaald heeft, maar hij heeft dat wel een beetje overdreven proberen pushen, met die vraag van "hoeveel kost dat hier, een huis? enkele tientallen miljoenen?", met als antwoord "tot 10 miljoen, ja"
Ik vond zijn verbazing rond die prijzen ook wat ... naïef ... of eerder gespeeld? Ik wist dat die huizen zoveel kosten vanaf ik als klein manneke in de boekskes bij de bomma las voor hoeveel miljoen dollar een villa van een of andere superster in Malibu of Beverly Hills werd verkocht. Ik heb de aflevering intussen gezien en vond het wel boeiend. Je ziet overal in die grootsteden zwervers, maar dat er effectief beschermde parkings bestonden voor mensen die in hun auto leven wist ik niet.
 
ik vond het wel intressant dat hij dat contrast aangehaald heeft, maar hij heeft dat wel een beetje overdreven proberen pushen, met die vraag van "hoeveel kost dat hier, een huis? enkele tientallen miljoenen?", met als antwoord "tot 10 miljoen, ja"


Ik vond dat vooral verrassend weinig als in "we zeggen niet wat het echt kost". Ik heb trouwens weet van een huis in Knokke dat verkocht is voor €30 miljoen, dan lijkt die €10 miljoen in LA een koopje.

De huizen in de Hills zijn trouwens een veelvoud duurder dus waarom hij zo verbaast is over eentje van €10 miljoen downtown ...
 
Laatst bewerkt:
Op het programma Million Dollar Listing zie je de huisstijl van LA: rijke mensen investeren 4 miljoen gewoon omdat ze het jaar nadien het kunnen verkopen voor 4,5 miljoen.

Een normaal loon is daar 8.000 eur per maand, dus een huis van 1 miljoen euro is zeker te doen. Alleen heeft niet iedereen daar werk, en zonder werk val je dus op straat. Hier komen we gewoon op een uitkering of genieten we van de ziekenkas.

Toen wij in LA waren viel dit echt op: belachelijk veel mensen wonen daar op straat. Ik weet nog dat ik toen zei: van alle plaatsen ter wereld misschien nog het liefste in LA op straat (puur door klimaat)

Wij gingen naar de McDonalds en aan de deur en in de buurt zagen we makkelijk 50 man. Je zag dat dat 1 groep was. En overal ook karretjes met hun kledij er in. Je moest er geen tekening bij maken dat die Colruyt karretjes hun alles was. Alles wat ze hebben zat daar in.

Er zijn daar ook love - freedom - weed buurten genoeg, waar ze dus ook allemaal op straat wonen. Gewoon alle dagen skaten & weed smoren & naar muziek luisteren. En genieten van de zon.
 
ik denk dat je dat toch een beetje minimaliseert, tbh.
precies of het is plezant op straat te wonen...

en "een normaal loon"... in de McDonald's gaan ze u geen 8000€ per maand betalen he. zelfde voor een job als facteur of security of zo.
dus die 8000 zal misschien eerder een gemiddelde zijn? dat wel opgetrokken wordt door alle acteurs, muzikanten, etc. die er wonen en vele miljoenen trekken voor wat ze doen. gewone mens zal er misschien wel meer verdienen dan hier, maar 8000 per maand voor iets wat elders 1500 per maand zou zijn? geloof er niet in.

ik weet wel dat de politie er zowat de best betaalde van de VS is, maar ze hebben er ook wel hoogste dead-on-duty cijfer (wat dat hogere loon verklaart)
 
Nee nee, ik minimaliseer het niet. Maar het klimaat daar doet veel. Kou is volgens mij echt een killer als je geen woning hebt.

Een ober heeft er €3000 maar kan met tips makkelijk €5000 verdienen. Als koppel zou je toch zo’n €10.000 moeten hebben als je beide werkt. Maar ja, wat ben je ermee als de huizen 800k kosten

Ach ja, Amerika. Apenland.
 
ik vond dat eigenlijk nogal...
in die ene wijk krijgt hij daar die rondleiding met massa's security. ze gaan daar dan een winkel binnen, die niet op de planning staat, omdat Tom dat intressant vindt.

zijn goed recht, natuurlijk, maar toont toch een beetje de naïviteit van Tom. Feitelijk speelt hij daar met levens he, als die wijk daar echt zo gevaarlijk is, dat ge aan de overkant van de straat "on the wrong turf" zijt
 
Nee nee, ik minimaliseer het niet. Maar het klimaat daar doet veel. Kou is volgens mij echt een killer als je geen woning hebt.

Een ober heeft er €3000 maar kan met tips makkelijk €5000 verdienen. Als koppel zou je toch zo’n €10.000 moeten hebben als je beide werkt. Maar ja, wat ben je ermee als de huizen 800k kosten

Ach ja, Amerika. Apenland.
Totaal onrealistische berekeningen, en je gaat voorbij aan kredietscore en studentenleningen.
 
ik vond dat eigenlijk nogal...
in die ene wijk krijgt hij daar die rondleiding met massa's security. ze gaan daar dan een winkel binnen, die niet op de planning staat, omdat Tom dat intressant vindt.

zijn goed recht, natuurlijk, maar toont toch een beetje de naïviteit van Tom. Feitelijk speelt hij daar met levens he, als die wijk daar echt zo gevaarlijk is, dat ge aan de overkant van de straat "on the wrong turf" zijt
Dat was inderdaad nogal "hairy" en dat kon wel eens verkeerd aflopen. Boeiend dat hij dat bracht, maar ik denk dat zéér weinigen geïnteresseerd zijn om die wijk te bezoeken. De stad lijkt me wel de moeite waard. Ik zou me daar vet eten met Mexicaans eten, maar daar kregen we weinig van te zien.

Daarvoor hebben we Mark Wiens.

 
Somebody Feed Phil (met Phil Rosenthal) heeft die stad ook bezocht, als food-tv u boeit.

ik denk dat, behalve London, elke stad in deze reeks wel interessant lijkt om eens te bezoeken.
Cairo het minst dan wel, Tom heeft die niet echt "verkocht" imo, of 't is daar gewoon écht zo'n vuile stad.
 
Terug
Bovenaan