Plan van aanpak met grotere som geld

Kenpachi

Active member
Crowdfunder FE
In de toekomst wordt er na verkoop van familievastgoed mogelijk een mooie geldsom geschonken aan mijn ouders. Denk rond €250.000.
Wat zou jullie plan van aanpak zijn om er zoveel mogelijk uit te halen op lange termijn?

Aankoop vastgoed (appartement) is zeker een logische eerste keuze. Al is de markt bij ons recent 20% gestegen dus het is misschien niet de moment voor de beste opportuniteiten qua vastgoed. Er is ook heel veel vraag en weinig aanbod waardoor je nu altijd teveel betaald. Ik zie de markt nu niet crashen maar er zal wel ooit eens wat rust moeten terugkeren op de markt. Misschien rustig rondkijken en eerder binnen enkele jaren een aankoop doen.
In tussentijd alles op de beurs zetten is ook riskant gezien de mogelijk korte termijn wanneer er toch sneller een aankoop volgt, net rond de tijd de markt laag staat.

Een deel op de beurs zetten (gespreide ETFs) en dan systematisch bijkopen lijkt mij de beste optie. Enerzijds voor DCA en als er dan toch snel een mooie vastgoedkans is, staat er nog een groot deel op rekening. Wanneer het toch nog jaren duurt, heeft het geld ondertussen toch hopelijk al een mooi rendement opgeleverd.

Zijn er nog alternatieven?
 
A self-fulfilling prophecy als het ware...
Ik heb bvb nooit die weggeefchocolade gezien van Gert. En al zeker geen limonade.

 
Hangt er van af wat de situatie is van je ouders. Kunnen ze dat geld ergens voor gebruiken, het ook effectief gebruiken. Hebben ze in sé dat geld niet echt nodig kan je dan weer gaan nadenken over alvast een stuk te schenken aan de kinderen (ook hier weer afhangend van de situatie/leeftijd van de betrokkenen) of gewoon de totale som verspreiden over een stuk of 4-5 trackers.
 
Frappant, mijn ouders zitten in een gelijkaardige situatie door hun nakend pensioen en was al even aan het twijfelen om hier ook eens mijn licht op te steken. Bij mijn ouders zou het om een bedrag gaan richting de 500K.

Vastgoed is niet liquide genoeg, niet gediversifieerd genoeg, vrij hoog gewaardeerd + geen zin in kopzorgen rond huurders etc. Dus we zijn, samen met de kinderen, op zoek naar eventuele alternatieven.
In eerste instantie dacht ik ook aan geleidelijk in te stappen in trackers. Maar dat is zo het standaard antwoord tegenwoordig. Heb je 1000 euro op overschot? -> "Steek het in trackers!". Heb je 500 000 op overschot? -> "Steek het ook maar gewoon in trackers!". Is dat nu werkelijk de one-size-fits-all oplossing voor alle ranges van vermogens? Dat wringt ergens bij mij. Er moeten toch ergens grotere hefbomen mogelijk zijn met dergelijke bedragen?

Is het verstandig om dit in handen te geven van professionals zoals banken en/of vermogensbeheerders? Ik zag dat je bij Nagelmackers "al" vanaf 500K kunt instappen bijvoorbeeld. Misschien hebben zij wel toegang tot potentiële investeringen met meer rendement dan gewone particulieren. Of gaan die gewoon uw geld vriendelijk aanvaarden, zelf in trackers dumpen en er vervolgens een commissie op pakken om achteraf naar jou met een gereduceerd rendement te komen?
 
Laatst bewerkt:
Er moeten toch ergens grotere hefbomen mogelijk zijn met dergelijke bedragen?
Grotere marges steeds mogelijk, maar meer risico om het ook eventueel allemaal te verliezen.

Is het verstandig om dit in handen te geven van professionals zoals banken en/of vermogensbeheerders? Ik zag dat je bij Nagelmackers "al" vanaf 500K kunt instappen bijvoorbeeld. Misschien hebben zij wel toegang tot potentiële investeringen met meer rendement dan gewone particulieren. Of gaan die gewoon uw geld vriendelijk aanvaarden, zelf in trackers dumpen en er vervolgens een commissie op pakken om achteraf naar jou met een gereduceerd rendement te komen?
Geen zorgen, veel kosten, rendement kan ok zijn.
 
Maar dat is zo het standaard antwoord tegenwoordig. Heb je 1000 euro op overschot? -> "Steek het in trackers!". Heb je 500 000 op overschot? -> "Steek het ook maar gewoon in trackers!". Is dat nu werkelijk de one-size-fits-all oplossing voor alle ranges van vermogens?
Ja.
Dat wringt ergens bij mij. Er moeten toch ergens grotere hefbomen mogelijk zijn met dergelijke bedragen?
Nee.
Is het verstandig om dit in handen te geven van professionals zoals banken en/of vermogensbeheerders?
Ja, als er op termijn risico is dat jouw ouders zelf zullen proberen in individuele aandelen te beleggen, of in obscure indexen.
Dat is dan een veiligheid tegen eigen dommigheid, waarvoor je +- 1-5% per jaar aan kosten/underperformance betaalt.

Maar zij zullen jouw geld vrij 'defensief' beleggen (lees: een deel gewoon in cash/obligaties) waardoor het niet verbrast zal worden.
Dat kan potentieel een groot voordeel zijn.
Daarnaast word je ook uitgenodigd voor events, of krijg je tickets voor bv. Rolland Garros of zo. Dat kan een gevoel van status of 'erbij horen' geven.
Misschien hebben zij wel toegang tot potentiële investeringen met meer rendement dan gewone particulieren.
Nee.
Of gaan die gewoon uw geld vriendelijk aanvaarden, zelf in trackers dumpen en er vervolgens een commissie op pakken om achteraf naar jou met een gereduceerd rendement te komen?
Ja.

Bron:
- Buffett: https://www.berkshirehathaway.com/letters/2016ltr.pdf p24 onderaan (*)
- Mezelf: gewerkt in vermogensbeheer, +300 rijke mensen hun volledige detailvermogen gezien + ook gewerkt voor een bank dus ik ken alle fondsjes en de waarde van "private banking".


(*):
Over the years, I’ve often been asked for investment advice, and in the process of answering I’ve
learned a good deal about human behavior. My regular recommendation has been a low-cost S&P 500 index
fund. To their credit, my friends who possess only modest means have usually followed my suggestion.

I believe, however, that none of the mega-rich individuals, institutions or pension funds has followed
that same advice when I’ve given it to them. Instead, these investors politely thank me for my thoughts and
depart to listen to the siren song of a high-fee manager or, in the case of many institutions, to seek out another
breed of hyper-helper called a consultant.
That professional, however, faces a problem. Can you imagine an investment consultant telling clients,
year after year, to keep adding to an index fund replicating the S&P 500? That would be career suicide.
Large
fees flow to these hyper-helpers, however, if they recommend small managerial shifts every year or so. That
advice is often delivered in esoteric gibberish that explains why fashionable investment “styles” or current
economic trends make the shift appropriate
.

The wealthy are accustomed to feeling that it is their lot in life to get the best food, schooling,
entertainment, housing, plastic surgery, sports ticket, you name it. Their money, they feel, should buy them

something superior compared to what the masses receive.
In many aspects of life, indeed, wealth does command top-grade products or services. For that reason,
the financial “elites” – wealthy individuals, pension funds, college endowments and the like – have great trouble
meekly signing up for a financial product or service that is available as well to people investing only a few
thousand dollars.
This reluctance of the rich normally prevails even though the product at issue is –on an
expectancy basis – clearly the best choice.
My calculation, admittedly very rough, is that the search by the elite
for superior investment advice has caused it, in aggregate, to waste more than $100 billion over the past decade.
Figure it out: Even a 1% fee on a few trillion dollars adds up. Of course, not every investor who put money in
hedge funds ten years ago lagged S&P returns. But I believe my calculation of the aggregate shortfall is
conservative.

Human behavior won’t change. Wealthy individuals, pension funds, endowments and the like will
continue to feel they deserve something “extra” in investment advice. Those advisors who cleverly play to this
expectation will get very rich
. This year the magic potion may be hedge funds, next year something else.
The likely result from this parade of promises is predicted in an adage: “When a person with money meets a person
with experience, the one with experience ends up with the money and the one with money leaves with

experience.”
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens op de site van Nagelmackers gekeken en qua kosten op een etf zit je aan 1,33% (zonder beurstaks). Op 500k ben je dus al 6650 euro kwijt als je bij hen een tracker koopt. Er zijn genoeg trackers te vinden aan pakweg 0,20%. Je moet de index al consequent met 2% kunnen kloppen om dat verschil goed te maken.

Als ik bij Nagelmackers langs zou gaan en ze beloven mij jaarlijks 20% omdat ze een resort aan de zee gaan bouwen waar de bomen tot in de hemel groeien. Dan loop ik gewoon met argwaan terug buiten.

Hoe moeilijk het is om de index te kloppen =>
https://www.beyondgaming.be/threads/de-beurs.459/post-470504
 
Frappant, mijn ouders zitten in een gelijkaardige situatie door hun nakend pensioen en was al even aan het twijfelen om hier ook eens mijn licht op te steken. Bij mijn ouders zou het om een bedrag gaan richting de 500K.

Vastgoed is niet liquide genoeg, niet gediversifieerd genoeg, vrij hoog gewaardeerd + geen zin in kopzorgen rond huurders etc. Dus we zijn, samen met de kinderen, op zoek naar eventuele alternatieven.
In eerste instantie dacht ik ook aan geleidelijk in te stappen in trackers. Maar dat is zo het standaard antwoord tegenwoordig. Heb je 1000 euro op overschot? -> "Steek het in trackers!". Heb je 500 000 op overschot? -> "Steek het ook maar gewoon in trackers!". Is dat nu werkelijk de one-size-fits-all oplossing voor alle ranges van vermogens? Dat wringt ergens bij mij. Er moeten toch ergens grotere hefbomen mogelijk zijn met dergelijke bedragen?

Is het verstandig om dit in handen te geven van professionals zoals banken en/of vermogensbeheerders? Ik zag dat je bij Nagelmackers "al" vanaf 500K kunt instappen bijvoorbeeld. Misschien hebben zij wel toegang tot potentiële investeringen met meer rendement dan gewone particulieren. Of gaan die gewoon uw geld vriendelijk aanvaarden, zelf in trackers dumpen en er vervolgens een commissie op pakken om achteraf naar jou met een gereduceerd rendement te komen?

Je hebt de meest populaire hefboom al onmiddelijk geschrapt. Dat is juist vastgoed.
 
Je hebt de meest populaire hefboom al onmiddelijk geschrapt. Dat is juist vastgoed.
Je zou het kunnen combineren en je investering in trackers gebruiken als onderpand voor vastgoed.

Echter is dat niet geheel zonder riscio en ook niet passief. Kan wel een fortuin opleveren.
 
Frappant, mijn ouders zitten in een gelijkaardige situatie door hun nakend pensioen en was al even aan het twijfelen om hier ook eens mijn licht op te steken. Bij mijn ouders zou het om een bedrag gaan richting de 500K.

Vastgoed is niet liquide genoeg, niet gediversifieerd genoeg, vrij hoog gewaardeerd + geen zin in kopzorgen rond huurders etc. Dus we zijn, samen met de kinderen, op zoek naar eventuele alternatieven.
In eerste instantie dacht ik ook aan geleidelijk in te stappen in trackers. Maar dat is zo het standaard antwoord tegenwoordig. Heb je 1000 euro op overschot? -> "Steek het in trackers!". Heb je 500 000 op overschot? -> "Steek het ook maar gewoon in trackers!". Is dat nu werkelijk de one-size-fits-all oplossing voor alle ranges van vermogens? Dat wringt ergens bij mij. Er moeten toch ergens grotere hefbomen mogelijk zijn met dergelijke bedragen?

Is het verstandig om dit in handen te geven van professionals zoals banken en/of vermogensbeheerders? Ik zag dat je bij Nagelmackers "al" vanaf 500K kunt instappen bijvoorbeeld. Misschien hebben zij wel toegang tot potentiële investeringen met meer rendement dan gewone particulieren. Of gaan die gewoon uw geld vriendelijk aanvaarden, zelf in trackers dumpen en er vervolgens een commissie op pakken om achteraf naar jou met een gereduceerd rendement te komen?

En zorg dat je overeenkomt met je broers/zussen of enig kind bent voor je daar advies over begint te geven
 
Frappant, mijn ouders zitten in een gelijkaardige situatie door hun nakend pensioen en was al even aan het twijfelen om hier ook eens mijn licht op te steken. Bij mijn ouders zou het om een bedrag gaan richting de 500K.

Vastgoed is niet liquide genoeg, niet gediversifieerd genoeg, vrij hoog gewaardeerd + geen zin in kopzorgen rond huurders etc. Dus we zijn, samen met de kinderen, op zoek naar eventuele alternatieven.
In eerste instantie dacht ik ook aan geleidelijk in te stappen in trackers. Maar dat is zo het standaard antwoord tegenwoordig. Heb je 1000 euro op overschot? -> "Steek het in trackers!". Heb je 500 000 op overschot? -> "Steek het ook maar gewoon in trackers!". Is dat nu werkelijk de one-size-fits-all oplossing voor alle ranges van vermogens? Dat wringt ergens bij mij. Er moeten toch ergens grotere hefbomen mogelijk zijn met dergelijke bedragen?

Is het verstandig om dit in handen te geven van professionals zoals banken en/of vermogensbeheerders? Ik zag dat je bij Nagelmackers "al" vanaf 500K kunt instappen bijvoorbeeld. Misschien hebben zij wel toegang tot potentiële investeringen met meer rendement dan gewone particulieren. Of gaan die gewoon uw geld vriendelijk aanvaarden, zelf in trackers dumpen en er vervolgens een commissie op pakken om achteraf naar jou met een gereduceerd rendement te komen?
Wij zijn ook met meerdere kinderen en hebben gekozen om àlles uit handen te geven om ruzie te vermijden (zoals aangehaald door @zarathustra )
Manier waarop het hier is gebeurd. Ouders hebben de aandelenportefeuille in onverdeeldheid op onze naam gezet (beheerd door private banking). Dit zonder registratie, hierop moet 0% belasting betaald worden (indien geen overlijden binnen 3 jaar). Hierbij zat een erkenningsdocument met als voorwaarden:
- optionele last voor de ouders --> stelt ze in staat om toch een deel nog mee te profiteren van het rendement van de portefeuille, ze kunnen elk jaar x % opvragen indien ze dit willen.
- vervreemdingsverbod: We kunnen de portefeuille niet verkopen zonder toestemming van de ouders, zodat zij nog enige controle hebben over waarvoor het geld ingezet wordt.

Voordeel hierbij is dat je alle schenkingsrechten omzeilt en je ouders toch nog wat baat hebben bij de portefeuille en wat controle.

Bij vastgoed zouden jullie ook kunnen opteren voor een aankoop waarbij jullie (de kinderen) de naakte eigendom krijgen en je ouders het vruchtgebruik. Ook hier zit je dan met het voordeel dat alles reeds geregeld is indien er iemand komt te overlijden.

Bovenstaande manieren geven rendement zonder dat je echt ruzie of onenigheid gaat creëren binnen het gezin. Families genoeg waar ze voor vijf euro niet meer tegen mekaar spreken, probeer dat ten alle koste te vermijden. Tegen die gemoedsrust weegt het verlies aan rendement (imo) niet op.

Als je nog verdere vragen zou hebben PM je maar, wij hebben redelijk wat gedaan om dit allemaal te regelen en fiscaal te optimaliseren.
 
Je hebt de meest populaire hefboom al onmiddelijk geschrapt. Dat is juist vastgoed.

Zoals hierboven al aangegeven: je moet in alles overeenkomen. Wie gaat bepalen waar dat vastgoed zich moet bevinden? Hoeveel moet je bieden? Wie doet het onderhoud? Wie ontvangt potentiële huurders? Een alternatief kan zijn om een stuk vastgoed-aandelen te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Je zou het kunnen combineren en je investering in trackers gebruiken als onderpand voor vastgoed.

Echter is dat niet geheel zonder riscio en ook niet passief. Kan wel een fortuin opleveren.

Om op die manier een grotere lening te kunnen aangaan bedoel je? Maar dan moet je je nog steeds de aflossing kunnen permitteren.
Of om dezelfde lening aan gunstigere voorwaarden te bekomen?
 
Zoals hierboven al aangegeven: je moet in alles overeenkomen. Wie gaat bepalen waar dat vastgoed zich moet bevinden? Hoeveel moet je bieden? Wie doet het onderhoud? Wie ontvangt potentiële huurders? Een alternatief kan zijn om een stuk vastgoed-aandelen te kopen.
Als het probleem vooral de tijd is die je erin steekt kan je ook kijken naar sociale verhuur. Enkel contact met het SVK voor alles, garantie dat schade wordt hersteld die niet onder gewone slijtage valt, zeker van je huur, korting op onroerende voorheffing...maar ook een lagere huurprijs natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan