De beurs

Net even in Excel gekeken:
  • +27,8% inclusief kosten en dividend
  • Portefeuille is doorheen het jaar maandelijks aangevuld
  • Toppers: D'ieteren,, VGP, ING, Norcros, Moderna
  • Floppers: Baba, Prosus
  • Dieprode aandelen nog in port: SES, AMG en Baba - zijn samen goed voor een verlies van 18K sinds opstart port
Top 5 is nog in voorbereiding
 
Hier ook 25%. Een heel goed rendement maar S&P500 en IWDA hebben het beter gedaan dus kan ook niet tevreden zijn. Begin dit jaar mijn portfolio geleidelijk omgezet naar saas/tech, in oktober had ik ongeveer 70% rendement YTD maar november en december was er een correctie voor saas die er wel zat aan te komen. Ik ben nog altijd overtuigd van growth investing en we zitten nu op een goed startpunt voor het nieuwe jaar :)

Portfolio top5:
1) DDOG (19%)
2) MNDY (12%)
3) SNOW (12%)
4) ZI (11%)
5) ZS (11%)
Ik heb ook wat tech groeiaandelen (aka crazy tech) en heb die eens bekeken,dit is het patroon dat ik kan terugvinden: crazy a heeft amper inkomsten maar heeft een absurd hoge marktwaarde omdat deze wel eens de nieuwe fb kan zijn. De waarde wordt bepaald door de waarde van crazy b,c,d,... en vergelijkbare yoy groei. Er is een kans op termijn van winst maar de kans op enorm verlies is 99,99999...%. Dit is zoals tegen een kleuter zeggen: jij gaat later koning worden! Echter kan er maar 1 koning zijn. Is mijn analyse van crazy tech juist en indien ja hoelang is dit grapje al bezig en hoelang gaat deze hype nog duren?
 
Laatst bewerkt:
+2% dit jaar, puur op waarde portfolio

maar heb ook een +/-10% uitgecashed tijdens 2021 :unsure:


pensioensparen en fondsbelegging via bank doen het wel goed
 
Goud en obligaties, ik gok dat hij nog niet in crypto zit. :)

Maar toch elk jaar benieuwd wat hij nu gaat kiezen. Umicore heeft klappen gekregen in H2, lijkt me nog een interessante.
 
Laatst bewerkt:
Net even gekeken naar Paul, eerlijk is eerlijk: de aandelenselectie op basis van een aantal grootbanken klokt volgens het fragment af op +31%

5. Ackermans & Van Haaren
4. D'Ieteren
3. Solvay
2. Ageas
1. AB InBev
D’ieteren is echt enorm veel getipt geweest in q1 2021 en dan nog in combinatie met al die insider aankopen was dat toch echt een no-brainer. Zelfs in één van de Hollandse podcasts is het een tip geweest
 
Obligaties wel een epische swing en een miss. Welke particulier koopt nu Obligaties aan 0%. Inbev geeft 50y Obligaties uit aan 0.5% of 1%. In welk scenario is dat een goed idee ...
 
Obligaties wel een epische swing en een miss. Welke particulier koopt nu Obligaties aan 0%. Inbev geeft 50y Obligaties uit aan 0.5% of 1%. In welk scenario is dat een goed idee ...
Particulieren krijgen dat aangesmeerd in een of ander product waarin ook voor 2% shit tier Evergrande obligaties zitten die dan zogezegd 25% betalen.
Het gemiddelde rendement op hun rommel obligatie product dat hun bank hun aansmeert is dan mss 1%. Wat 1% beter is dan spaarboek en zogezegd super safe omdat die veilige 0% obligaties erin zitten.

Fixed income voor banken. Ze kopen shit obligaties en verkopen die asap door aan particulieren terwijl ze een klein % voor zichzelf houden als commissie.
Goede huisvader bs noemt men dat dan.
 
Wat had Paul dan nog? Een derde spaarboek en de rest in crypto?
Goud, vastgoed, cash op spaarboekje, ‘veilige’ bedrijfsobligatie Fastnet en aandelen. Dus die korf is beduidend minder risicovol dan een pure aandelenportefeuille en in een goed beursjaar dus een lager rendement.
 
Particulieren krijgen dat aangesmeerd in een of ander product waarin ook voor 2% shit tier Evergrande obligaties zitten die dan zogezegd 25% betalen.
Het gemiddelde rendement op hun rommel obligatie product dat hun bank hun aansmeert is dan mss 1%. Wat 1% beter is dan spaarboek en zogezegd super safe omdat die veilige 0% obligaties erin zitten.

Fixed income voor banken. Ze kopen shit obligaties en verkopen die asap door aan particulieren terwijl ze een klein % voor zichzelf houden als commissie.
Goede huisvader bs noemt men dat dan.
CDO 2008 shit revisited. Ja bon, Lees de geschiedenisboeken... Wie koopt er nu nog fixed income shit... Ik heb hier een AAA tranchke en nog wat mezzanine stuff. Geen shit met vernis, nee echte AAA met correlation protected high income bond "add some mumbo jumbo" :woohoo:


AAA + AA + BBB + CCC = AAA + AA :ROFLMAO:
 
Iemand info met BHP unification (plc --> ltd)?

Als alles goed gaat worden alle plc aandelen in ltd aandelen omgezet 30 jan 2022. Dan is er geen dual structuur meer (zoals die bij shell ook bestaat. Vermoedelijk gaat shell hetzelfde doen gezien ze weggaan uit .nl).

Gaan ze dat in belgie weer volledig roerend belasten. 30% pikken dus, of niet?

De unification is via een "UK scheme of arrangement ", maar mij nog steeds onduidelijk wat de Belgische tax man als motivated gebruikt om in je zak te zitten...

Waarom zouden ze dat belasten? De roerende voorhefing telt toch alleen maar op inkomsten uit kapitaal (dividenden) en niet het kapitaal zelf?
Wat denk je van de merger vd petrol business met woodside? BHP wordt zo nog meer een koper/iron play
 
Hier een magere +13%. Kan hier niet tevreden mee zijn als ik de prestatie van de algemene markt zie.
Flopper hier is BABA. Iets te veel op ingezet, had ik BABA niet in porto had ik op een +26% gekomen, wat ongeveer S&P performance is.
Anderzijds ook meer dan de helft gecashed halverwege het jaar, ter aankoop van een bouwgrond.
Exit van dit gedeelte van porto was iets te abrupt, aankoop grond kwam zeer plots (zeer aantrekkelijk geprijsd) en het geld diende sneller dan verwacht overgemaakt worden, dus een beetje holder de bolder moeten verkopen.
Op naar 2022!
 
Troost jullie, de beste hedge funds managers zijn er dit jaar ook niet in geslaagd om de S&P500 (29%) te kloppen (m.u.v. 3 fondsen):

 
Voor mij was 2021 het jaar van het meme-aandeel GME. Een ongelooflijk verhaal hoe enkele (en na verloop van tijd heel veel) kleine beleggers miljonair werden en grote hedge funds door de knieën gingen.

Heb trouwens hierover een boek klaarliggen dat ik binnenkort eens ga lezen.
 
Ach come on. GME is kuddegedrag.

DFV werd op WSB uitlachen in Augustus 2020, pas nadat hij bleef doorgaan en zijn winsten beetje bij beetje begonnen te klimmen (hij zat aan een GAK van iets van 7 of 10 denk ik) tegen het jaareinde toen bloek dat het nieuwe management mss zo slecht nog niet was en dat er idd veel shorts open stonden, zijn anderen er op gesprongen en hebben hem gewoon nageaapt (mezelf incluis rond de 20).

Uiteindelijk is enkel die short squeeze in de hoofden van die kudde blijven hangen.

---------
Anyhow. Ik zit aan 36.08, met een mooie piek rond November toen ik de 42% aantikte.

Grootste winnaars in 2021 waren Kinepolis en Nvidia. Grootste verliezer FREQ, PLTR en CRSR, dus verassend genoeg, niet BABA.

 
Laatst bewerkt:
Waarom zouden ze dat belasten? De roerende voorhefing telt toch alleen maar op inkomsten uit kapitaal (dividenden) en niet het kapitaal zelf?

De Google C split is indertijd ook volledig belast geweest. Je kreeg een nieuw aandeel voor een oud aandeel en de Fiscus ziet het nieuwe als roerende inkomsten. Idem met south32 spin off bij bhp, belast. Potash na de fusie naar nutrien. Je krijgt per aandeel potash 0.42 of zo nutrien, belast...

Zie ook het persbericht van cfe/deme. Ook conditional op voorwaarde dat Belgische fiscus niet in de zakken zit.

Afhankelijk van hoe de dingen legally georganiseerd zijn, zit de Belgische fiscus in je zak.

bon, heb al antwoord van Bolero, "normaal gezien niet belast maat kan nog wijzigen"...
Wat denk je van de merger vd petrol business met woodside? BHP wordt zo nog meer een koper/iron play
Gogogo. Dikke dividenden en voor rest macro/inflatie hedge.
 
Terug
Bovenaan