De beurs

DEGIRO:
"De activa van onze klanten zijn gescheiden in afzonderlijke entiteiten en dus beschermd tegen eventuele ongevallen bij DEGIRO. In het onwaarschijnlijke geval dat de gescheiden activa niet kunnen worden geretourneerd aan klanten, valt DEGIRO onder het Duitse beleggerscompensatiestelsel, dat eventuele verliezen uit niet-geretourneerde activa compenseert tot 90% (met een maximum van €20.000).

Bovendien is geld dat wordt gestort op een DEGIRO geldrekening bij flatexDEGIRO Bank AG beschermd tot een bedrag van €100.000 onder het Duitse depositogarantiestelsel."

Da's dan enkel het cash gedeelte dat je zou aanhouden bij DEGIRO ?
Cash zal je idd beschermd zijn tot 100k.
Maar zelfs als Degiro failliet zou gaan, je aandelen posities staan bij mijn weten nog altijd op jouw naam en zijn geen eigendom van Degiro.
Dus in principe verlies je deze niet als ze de boeken toe doen. De vraag is dan enkel hoe je aan je posities kan geraken dan...
 
Even mijn situatie bekeken.

1/1/2020 : 9 175 EUR
1/1/2021: 39 625 EUR
1/1/2022: 69 946 EUR

Al mijn aandelen staan op DeGiro. Stel dat ik boven de 100 000 EUR kom vermoed ik dat mijn bedrag niet volledig meer 'verzekerd' is. Ga ik dan best langs bij een tweede broker om een nieuwe portefeuille te openen ?
Ik denk dat die 100k sowieso universeel is en niet per account.
Daarnaast gaat dat over cash posities.
Wat in aandelen zit, dat is van u. Maar als ge de broker toelaat om uw aandelen uit te lenen aan shorters, in ruil voor zo een kleine interest erop, dan kan het wel zijn dat er in zeer slecht geval ze die aandelen niet aan u terug kunnen bezorgen. Ik weet niet of degiro dat doet.

Maar in het algemeen gaat die 100k niet over aandelen, maar enkel over de cash posities.
 
Voor Bolero-klanten: Bolero betaalt makelaarsloon van transacties in januari terug (in de vorm van gratis makelaarsloon voor toekomstige transacties).

 
Voorts zal BUX, in tegenstelling tot de Nederlandse concurrenten DeGiro of Mexem, niet instaan voor de inhouding van de beurstaksen en de Belgische roerende voorheffing. Als belegger moet u die achteraf zelf aangeven.
Voor beginnende beleggers kan BUX – hoe beperkt het aanbod van de broker vooralsnog ook is – dus aanlokkelijk zijn, al moeten die de zware administratieve rompslomp ten aanzien van de fiscus dan wel voor lief nemen.

Is toch veel werk vermoed ik....
Het is inderdaad veel werk. Je moet er telkens aan denken om de TOB documenten in te vullen en opsturen, en daarnaast ook nog de deadlines respecteren. Gelukkig doe ik niet te veel transacties, en krijg ik van bux een overzicht van wat ik waar moet invullen. Roerende voorheffing zal voor dit jaar zijn.
 
Voor Bolero-klanten: Bolero betaalt makelaarsloon van transacties in januari terug (in de vorm van gratis makelaarsloon voor toekomstige transacties).


Niet onbelangrijk detail: Het gratis makelaarsloon is 1 maand geldig na activatie ervan op uw Bolero-rekening
 
Ideaal om te rebalancen einde van januari !
Gaat pas vanaf februari ;)
Maar komt op hetzelfde neer.

Het tegoed aan gratis makelaarsloon wordt op de Bolero-rekening geactiveerd in de eerste week van februari 2022 na het einde van de actieperiode. Na activering van het tegoed aan gratis makelaarsloon op de Bolero-rekening wordt de klant daarvan per e-mail op de hoogte gebracht. Het tegoed aan gratis makelaarsloon is 1 maand geldig vanaf de activering op de Bolero-rekening. Als het gratis tegoed geboekt wordt op 2 februari 2022 is het dus geldig voor orders uitgevoerd uiterlijk op 2 maart 2022.

Het maximum terugbetaalde makelaarsloon bedraagt 200 euro.

Makelaarsloon dat de klant betaald heeft vóór activering van het tegoed aan gratis makelaarsloon kan niet achteraf teruggevorderd worden.

Aankoop 4 januari met makelaarsloon 7,5 euro
Aankoop 8 februari met makelaarsloon 7,5 euro > deze 7,5 euro krijg je terugbetaald
 
Bleh, return van +32,5% vorig jaar. En te zeggen dak lange tijd op 50%+ stond. Moet al 4 jaar ofzo terug gaan voor zo'n slecht jaar.

Hopelijk dit jaar beter.
 
Laatst bewerkt:
Je zit in Saas/EV en andere tech?
Had in feite al in februari +50% dankzij GME, AMC & CCIV. Sindsdien wat aangemodderd en in de eerste 2 weken van oktober tijdelijk opnieuw wat positie in tech genomen om te speculeren op een rebound na een stevige dip. Bedoeling was om daar al vanaf te zijn tegen eind november maar door men reis in costa rica van 5 weken was het er niet van gekomen en dus de dip helaas meegepakt in de laatste 6 weken vant jaar. Gelukkig niet aan de hoge niveau's gekocht maar in de dip van begin oktober.

Maar ik verander vaak van strategie. Soms gewoon BRK of indexbeleggen (zoals van april tot augustus), soms tech. Soms momentum. En zoals je ziet soms een hype meme stock zoals GME :D Hangt er wat vanaf. Ik heb niet één strategie. Just go where the money goes :)
 
Laatst bewerkt:
Hier zo'n 27% koerswinst voor 2021. Portfolio bestaat uit IWDA (52,9%), LOTB (10,17%), CSX5 (7,73%), BRK-B (7,36%), EMIM (6,35%), IJPA (3,99%), DX2X (3,62%), IMAE (2,42%), BNB (0,58%, slechts 1 stuk, oorspronkelijk gekocht voor dividend maar is nu een herinnering aan mijn slechtste keuze ooit) en cash (4,91%).

Alle BRK-B werden in 2021 gekocht, deels na het lezen van berichten van Janus. Doel voor 2022 is om maandelijks IWDA bij te kopen met af en toe wat BRK-B.
 
Terug
Bovenaan