Plan van aanpak met grotere som geld

Als je een appartement koopt in het buitenland, kan je daar op je oude dag vertoeven. In een warm land altijd beter dan hier in het regenachtige België. Worst case scenario verkoop je je vastgoed en heb je opnieuw geld op je rekening. Vastgoed is altijd een goed idee. Wie veel geld heeft koopt 2 of 3 of 4 huizen / appartementen

Als ik zie hoe hard vastgoed gestegen is de laatste 20 jaar 😳 een leuk appartement in het buitenland kan je altijd naartoe of kan je altijd verhuren.
Daar op uw oude dag vertoeven, als het gaat natuurlijk. Ik ken redelijk wat van die Pensioen-in-een-warm-land-verdiers, want m'n ma is er ook zo eentje, allemaal zo 65 a 75, de een na de ander is stilaan terug aan't keren want de zorg is er van lager niveau, geen/minder sociaal vangnet, toch te warm in de zomer, taalproblemen, ge blijft er altijd een buitenlander dus veel zorg/hulp is nauwelijks of zelfs niet toegankelijk,....

En verkopen? Pakweg Spanje is nog altijd nauwelijks hersteld van de vastgoedcrash, vaak raakt ge uw appartement moeilijk kwijt, laat staan met winst want er staan gewoon nog teveel nieuwere en modernere te koop voor hetzelfde budget. Mijn ouders hebben aan het begin vd crash al een mooie deal kunnen doen, nu zo'n 15j later is die ontwikkeling waar zij zitten eindelijk volledig af geraakt maar nog altijd niet alles verkocht (die heeft, letterlijk, 10j stil gelegen omdat er gewoon geen kopers/fondsen waren).
 
Dat snap ik. De keuze van locatie is zeer belangrijk. Er zijn trouwens genoeg buurten in het buitenland waar iedereen Nederlands spreekt, want daar zitten dan de iets rijkere Belgen allemaal bij elkaar. Sowieso voor zorg etc domicilie in België behouden, en in de zomer heeft het weinig zin om naar daar te gaan. Inderdaad te warm en goed genoeg hier.
 
Dat snap ik. De keuze van locatie is zeer belangrijk. Er zijn trouwens genoeg buurten in het buitenland waar iedereen Nederlands spreekt, want daar zitten dan de iets rijkere Belgen allemaal bij elkaar. Sowieso voor zorg etc domicilie in België behouden, en in de zomer heeft het weinig zin om naar daar te gaan. Inderdaad te warm en goed genoeg hier.
Mijn ouders zijn na hun pensioen naar Frankrijk getrokken en hebben zich daar net wel moeten domiciliëren om er van het (toen, hoe dat nu zit weet ik niet) gunstige fiscale klimaat omtrent uitbetaling van pensioenfonds te kunnen genieten. Ook is vastgoed in het buitenland niet altijd een goede investering. Aanvankelijk vonden ze de huizen in Frankrijk (de regio's die ze bezochten tijdens de zoektocht) ook aan de de goedkope kant. Echter, de prijzen zijn er nauwelijks gestegen dus voor de investering moet je het niet doen.

Om maar te zeggen dat zo'n een move naar het buitenland niet altijd evident is.
 
Vastgoed lijkt me net meer miserie. Kans op malafide huurders, onderhoud, extra 'populaire' taksen ahja want 2 of meer huizen, ... Plus vakantiehuis in Spanje, mooi doelwit voor lokale inbrekers die weten dat 't de helft van het jaar niet bewoond is. Dan zijt ge er, en moogt ge eerst beginnen te herstellen en te regelen. En altijd naar dezelfde locatie op vakantie? Tof voor sommigen waarschijnlijk, maar niet voor mij. :)
 
Vastgoed lijkt me net meer miserie. Kans op malafide huurders, onderhoud, extra 'populaire' taksen ahja want 2 of meer huizen, ... Plus vakantiehuis in Spanje, mooi doelwit voor lokale inbrekers die weten dat 't de helft van het jaar niet bewoond is. Dan zijt ge er, en moogt ge eerst beginnen te herstellen en te regelen. En altijd naar dezelfde locatie op vakantie? Tof voor sommigen waarschijnlijk, maar niet voor mij. :)
Zonder connecties ter plaatse lijkt me dat gewoon altijd moeilijk. Je blijft ongetwijfeld een buitenstaander, die ze langs elke kant wel wat meer zullen aanrekenen, en die de taal niet perfect (of niet) beheerst. Als je er een groot deel van het jaar woont is dat misschien wat beter, maar gezien hoe oude mensen soms hier al vereenzamen lijkt dat risico me elders nog groter. En zuiver voor vakantie, zoals je zegt, dan kan je elk jaar naar dezelfde plaats gaan want het "moet".
 
Een piste die ik ook wat mis is (deels) leven van dividend -uitkeringen, indien het bedrag voldoende groot is lijkt me dit een realistische optie met het oog op vroegtijdig stoppen met werken maar ook continuïteit van je inkomen.
 
Tegen dat ge pakweg 18000€ aan dividend wilt uitkeren, gaat ge toch écht al wel met een enorme portefeuille moeten zitten. Zeker als je nog moet splitsen om niet onderuit te gaan als 1 bedrijf hun dividend verlaagt...
 
Een piste die ik ook wat mis is (deels) leven van dividend -uitkeringen, indien het bedrag voldoende groot is lijkt me dit een realistische optie met het oog op vroegtijdig stoppen met werken maar ook continuïteit van je inkomen.

Tegen dat ge pakweg 18000€ aan dividend wilt uitkeren, gaat ge toch écht al wel met een enorme portefeuille moeten zitten. Zeker als je nog moet splitsen om niet onderuit te gaan als 1 bedrijf hun dividend verlaagt...
Welja, zuiver als concept klinkt het geweldig: leven van je dividend. Maar in een land waar die 30% belast zijn, en meerwaarde 0%, is het wel voor serieuze portefeuilles.
 
Welja, zuiver als concept klinkt het geweldig: leven van je dividend. Maar in een land waar die 30% belast zijn, en meerwaarde 0%, is het wel voor serieuze portefeuilles.

Het feit dat een dividend wordt uitbetaald is niet noodzakelijk een rem op de realisatie van meerwaarde natuurlijk.

Tegen dat ge pakweg 18000€ aan dividend wilt uitkeren, gaat ge toch écht al wel met een enorme portefeuille moeten zitten. Zeker als je nog moet splitsen om niet onderuit te gaan als 1 bedrijf hun dividend verlaagt...

Soms gaan de zaken sneller dan je zou verwachten, al dan niet geholpen door een dipje: Een WEHB geeft mij bvb 6,7% Netto ten opzicht van initiële investering EN een meerwaarde van 40%. Neem als voorbeeld 25K investering = 1667,00 € netto dividend. Echter wel wat voorwaarden daaraan gekoppeld:

- in principe reken ik liever met rendement op huidige waarde, echter met de bedoeling extra inkomen te genereren is het verantwoord om met de initiële investering te rekenen.
- vergt geduld want snel even 10 koopwaardige dividend -aandelen zoeken is tijdrovend en als extra factor moet de prijs ook interessant genoeg zijn. Problemen die zich bij een ETF die mikt op meerwaardecreatie minder stellen.

Mikken op enkel meerwaarde met het oog op extra inkomen om van te leven is mijn inziens een groot risico omdat je ook moet leven in een dalende trend - dat zou immers betekenen dat je effectief aandelen met verlies moet verkopen - nefast voor toekomstig rendement.

Algemeen kent vastgoed een groter draagvlak lijkt het wel, echter zie ik daar veel overeenkomsten met dividend -aandelen:

- Er is eveneens een (veel lagere) belasting onder de vorm van KI
- rendement gelijkaardig (persoonlijk schat ik dit op 3-5% na aftrek van kosten)
- meerwaardecreatie is mogelijk en zelfs te verwachten
- risico op verlaging rendement (huurder die niet betaald, renovatiewerken nodig)
- te investeren bedrag is eveneens substantieel

Bij vastgoed verhuren zelf al vastgesteld dat bepaalde kosten toch wel onderschat worden, iemand die zelf geen handige harry is zal zijn rendement snel zien dalen.
 
Laatst bewerkt:
Het feit dat een dividend wordt uitbetaald is niet noodzakelijk een rem op de realisatie van meerwaarde natuurlijk.



Soms gaan de zaken sneller dan je zou verwachten, al dan niet geholpen door een dipje: Een WEHB geeft mij bvb 6,7% Netto ten opzicht van initiële investering EN een meerwaarde van 40%. Neem als voorbeeld 25K investering = 1667,00 € netto dividend. Echter wel wat voorwaarden daaraan gekoppeld:

- in principe reken ik liever met rendement op huidige waarde, echter met de bedoeling extra inkomen te genereren is het verantwoord om met de initiële investering te rekenen.
- vergt geduld want snel even 10 koopwaardige dividend -aandelen zoeken is tijdrovend en als extra factor moet de prijs ook interessant genoeg zijn. Problemen die zich bij een ETF die mikt op meerwaardecreatie minder stellen.

Mikken op enkel meerwaarde met het oog op extra inkomen om van te leven is mijn inziens een groot risico omdat je ook moet leven in een dalende trend - dat zou immers betekenen dat je effectief aandelen met verlies moet verkopen - nefast voor toekomstig rendement.

Algemeen kent vastgoed een groter draagvlak lijkt het wel, echter zie ik daar veel overeenkomsten met dividend -aandelen:

- Er is eveneens een belasting onder de vorm van KI
- rendement gelijkaardig (persoonlijk schat ik dit op 3-5% na aftrek van kosten)
- meerwaardecreatie is mogelijk en zelfs te verwachten
- risico op verlaging rendement (huurder die niet betaald, renovatie werken nodig)
- te investeren bedrag is eveneens substantieel

Als je 3 tot zelfs 5 jaar cash aanhoudt is de kans klein dat je met grote verliezen moet verkopen. Ik denk dat zo een strategie perfect mogelijk is, maar de cash balans zal inderdaad wat hoger moeten liggen omdat je niet de stabiele inkomstenstroom van dividenden hebt.
 
Terug
Bovenaan