Review: Dungeon Alchemist

Als kind heb je soms vreemde droomjobs. Die van mij - of eentje van die van mij - was ‘achtergronden tekenen’. Ik kon met grote bewondering naar tekenfilms zitten kijken, met al mijn aandacht op wat áchter de personages gebeurde. Al die fijn uitgetekende omgevingen, met honderden raampjes waar allerlei levens konden worden geleefd … Ik vond het fantastisch. Dromen over hoe het zou zijn om er rond te lopen, alles wat mogelijk was met wat fantasie. Ja, ik zou het graag gedaan hebben. Want het decor, de wereld, is toch wat je project leven geeft. Je kan Belle wel laten rondwaren in een kasteel, maar die bibliotheek spreekt dertig jaar later nóg tot de algemene verbeelding. Alles is nu eenmaal mooier als de setting goed zit.

Dungeon Alchemist is geen game, maar een werkmiddel. Met dit programma, kan je aan de slag om je eigen maps en speelwerelden te ontwerpen. Je kan DA via Steam aankopen voor € 37,99. Of dat waar voor je geld is, lees je hieronder.

35FDE5C2-1AB1-4989-8108-0A82F1CF7C69.jpeg


Prachtige tool voor elk soort RPG

Kriegsspiel. Ooit al van gehoord? De letterlijke vertaling zegt het al ‘oorlogsspel’. In de negentiende eeuw was dit een onderdeel van het blijvend leren in het Pruisische leger. Minstens twee groepen en een scheidsrechter zaten rond een tafel en gingen met potlood en papier campagnes uitvoeren. Een indrukwekkende winst over Frankrijk werd deels toegeschreven aan de voorbereidingen door het spel. Veel legers en leiders waren plots erg benieuwd om het concept over te nemen. Waar men voor het leger werkte met bakken vochtig zand, om terrein zo goed mogelijk na te bootsen, kreeg de Pruisische koning een volledige spelkit compleet met porseleinen tegels en troepen. Een absoluut kunstwerk, maar duur en ingewikkeld en nog lang niet iets wat een ‘gewonere’ speler zou aantrekken. Niettemin bleef het concept bestaan, evolueren en door soldaten ook buiten ‘den taf’ bekend. Uiteindelijk kwam in 1971 een eerste echt op vrije tijd, ontspanning en plezier gericht idee op de markt: Chainmail. Dat werd de basis voor Dungeons & Dragons en tegenwoordig is table top role play een enorme markt geworden.

TTRPG is booming. Van de stamvader D&D over cowboys, criminelen, aliens, superhelden, Star Trek, … Bref, het mag duidelijk zijn dat er voor iedereen wat is. Je eigen personage bedenken en uren opgaan in uitgebreide campagnes, het is nu behoorlijk mainstream en dus spreekt het ook voor zich dat er een grote markt is voor alles wat er bij komt kijken. Briganti BV - inderdaad, uit België - werpt zich nu in de markt met een bijzondere tool voor de RPG-speler: Dungeon Alchemist, een AI map maker. Want, de setting maakt voor een groot deel ook je spel. Veel ‘dungeon masters’ en andere spelleiders spenderen uren tot dagen aan het creëren van een perfecte speelwereld. Dat is absoluut niet eenvoudig en daar wil DA dus op inspelen. Tot in de details voor je ogen je eigen kaart opbouwen.

F53D2C93-9A73-42EC-A406-CC927F82B998.jpeg


De enige limiet is je fantasie

Of dat is toch mijn indruk, dat dream it and build it hier heel gepast is. DA is een ‘pure’ mapmaker. Je kan je werk opslaan en uitprinten of importeren - naar bijvoorbeeld Roll 20 of Fantasy Grounds - maar je kan niet ‘in’ dit programma spelen. Wanneer je aan een nieuw project begint, kan je kiezen voor papier (gelimiteerd tot de afmeting van papier) of digitaal (zelf in te stellen). Je stelt ook je eigen milieu in: perkament (zoals D&D), grasland, woestijn, jungle, bos, badlands (rotsachtig en droog zoals de canyons) of sneeuwlandschap. Wil je heuvels, bergen, eerder kraters? Een meer, of een rivier, of zelfs lava? Welke bomen of rotsen passen in je visie? Eens je beslist hebt dat het terrein er uitziet zoals je graag wil - al kan je altijd nog aanpassingen doen - kan je beginnen met bouwen.

Het is interessant om te gaan spelen met effecten en te zien wat je scene optimaal doet uitkomen.


Qua bouwwerken kan je gaan kiezen (en natuurlijk mixen) tussen verlaten ruïnes, een alchemisten laboratorium, een kasteel, een crypte, woestijn (denk 1001 nacht), landhuis, herberg of een dorp. Er komen ook af en toe speciale edities bij, zoals een peperkoeken huis voor wie een meer spooky vibe wil of een ijspaleis voor wie Frozen toch nog niet kan loslaten. Bij elk van deze onderdelen krijg je een gróót aanbod aan mogelijke kamers. Je landhuis kan alles hebben van de grote hal over een keuken, badkamers, personeelsvertrekken, … Het laboratorium kan zelfs een dissectiekamer krijgen! Je dorp heeft alles van kerkhof over boer en bakker tot gezellige (of spookachtige) parkjes en dorpspleinen. Onderling kan je ook weer alles combineren. Wil je dus een grafkamer met een gezellige groentetuin, naast een meer van lava, dan kan dat gewoon. Experimenteer ook met verschillende lichtinval. De sfeer van je campagne kan erg verschillen tussen een zonnige middag of midden in de nacht. Het is interessant om te gaan spelen met deze effecten en te zien wat je scene optimaal doet uitkomen. En dat is nog maar het begin!

1676910799342.jpeg


Dit is een Belgisch juweeltje

Wanneer je een bouwwerk neergepoot hebt, begint het personaliseren pas echt. Dungeon Alchemist heeft een ronduit indrukwekkende verzameling objects. Elke muur kan je veranderen zoals je het zelf ziet. Zware, gotische muren, brokkelende ruïne, tralies, gewoon een haag? Kan allemaal. Poorten, deuren, ramen, vloeren gaande van ‘vergaan’ over middeleeuws/klassiek RPG en negentiende eeuwse luxe. Er zijn zwembaden, kerkers, zelfs een heus doomsday device. Zo gek als je het kan dromen voor je fantasiewereld, hier timmer je het in geen tijd samen. Daarnaast krijgen we ook allerhande trappen en bruggen waardoor je ook volop het terrein zo uitdagend kan maken als je wil. DA heeft een link naar Steam, waar je al je meesterwerken kan uploaden én zien wat anderen er allemaal mee doen. Zonder overdrijven, ik heb echt schitterende maps gezien. Je kan trouwens de maps van anderen ook tweaken, dus vind je het allemaal prima maar heb je liever sneeuw? Dat kan. Eigenlijk een prima slogan voor deze tool: ‘Dat Kan!’.

Het mag gezegd: Briganti BV heeft een heel complete tool naar de markt gebracht.


Zoals al gezegd, je kan niet echt ‘in’ Dungeon Alchemist spelen. Wat wel kan is een soort markers plaatsen, in de stijl van de meest gangbare soorten RPG-personages. Die kan je in feite gewoon telkens van plaats gaan veranderen, dus dat kan eigenlijk wel tellen als ‘spelen in’. Er is ook een samenwerking met Hero Forge. Bij HF kan je zelf je personages gaan ontwerpen, als je die dan aankoopt als 3D digitale miniatuur, kan je je ventje (of dametje, riddertje, orcje, elfje, …) importeren naar je Dungeon Alchemist. Het mag gezegd: Briganti BV heeft een heel complete tool naar de markt gebracht. Updates komen vlot en frequent, en steeds met tweaks die de ervaring nog eens exponentieel verbeteren. Bij mijn eerste poging, kon ik kamers maken naar eigen zin. Na een week kon ik door de update al muur per muur kiezen wat ik wou. Men voelt als gebruiker het enthousiasme achter het programma. Dungeon Alchemist is een heel complete tool en ziet er ook nog eens zo mooi uit. Voor al wie interesse heeft in world creation is deze absoluut een must.

Conclusie

Dungeon Alchemist is begonnen als een kickstarter en mag gezien worden als een succesverhaal voor dat concept. Wat een tool leveren Wim De Hert en Karel Crombecq hier af, echt een plezier om mee aan de slag te gaan. Voor iemand die pas een dik jaar bezig is met een RPG, is mijn enthousiasme dankzij Dungeon Alchemist minstens driedubbel nu, want eigenlijk klopt álles hier gewoon. Het gebruik is de eenvoud zelve, je kan hier een heus koninkrijk uitbouwen maar het móét niet, is een eenvoudige legerbasis meer je ding, dan staat die op één-twee-drie klaar. De uitvoering is ook erg mooi, gewoon al inzoomen om details van je werk te bekijken geeft voldoening. Extra punten nog voor de eenvoud waarmee je gemaakte maps kan uitvoeren naar andere programma’s en de optie om je gepersonaliseerde markers via Hero Forge in te brengen. Zelfs wie niet noodzakelijk aan een role player wil beginnen, kan zich verliezen in het bouwen van een heel eigen universum(pje). Absoluut de aankoop waard.

Pro

  • Héél véél mogelijkheden
  • Echt mooi gemaakt
  • Eenvoudig in gebruik

Con

  • Ook effectief *in* je maps kunnen spelen ware leuk, maar echt minuscuul minpuntje
9

Over

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. MMORPG
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Briganti

Uitgever

  1. Briganti
 
Terug
Bovenaan