Photo Awards: Interview met de winnaars

In april was de allereerste editie van de BeyondGaming Photo Awards. Dit was een eenmalige uitbreiding van de foto-uitdaging waarbij je een juryprijs en publieksprijs kon winnen. Nu de winnaars bekend zijn, is het uiteraard tijd om hen eens aan de tand te voelen over hun foto's, ervaringen, ideeën en dromen die ze hebben met hun fotografie. We hebben hier @Tonerider (juryprijs) en @Avondland (publieksprijs) aan het woord. Ondertussen kunnen jullie ook al meedoen aan de challenge van juni met als onderwerp ''Dieren''.



Proficiat alvast met jullie award! Wat doet dat met een mens?
Avondland:
''Bedankt! Het is mijn tweede award voor de challenge, dus het is best fijn om die erkenning te krijgen van onze fraaie community. Mocht ik in de politiek staan, had ik al lang een gratis vat gegeven in het dorpscafé van BeyondGaming, maar helaas staan mijn schamele inkomsten dat niet toe. Maar alle gekheid op een stokje: het was best een spannende strijd voor de publieksprijs en het kon evengoed
@Margu zijn geweest die hier een interview kreeg. Die award motiveert ook om bij de volgende challenges een sterke inzending te sturen, want het is toch soms wat zoeken naar dat ene golden shot.''

Tonerider: ''Het doet natuurlijk goed om eens te winnen, zeker omdat ik nogal twijfel aan m'n kunnen. Te weten ook dat ik twijfelde over deze foto en hem bijna niet had ingezonden. Gelukkig dat m'n vriendin een betere inschatting heeft gedaan en ik haar raad heb gevolgd. Maar het is zeker een aansporing om met de challenges te blijven meedoen. De verschillende thema's helpen om eens andere paden te bewandelen en actief na te denken over fotografie.''

Jullie zijn dus gemotiveerd om weer mee te doen met de volgende challenges. Maar wat is voor jullie een echte challenge tijdens het fotograferen?
Tonerider:
''Al wat ik ken van fotografie, is door wat fotografiemagazines te lezen en via informatie op websites en dat dan enkel binnen de terreinen die me liggen, wat vooral entrylevel-macro is en een beetje landschappen of gebouwen fotograferen. Wat maakt dat ik eigenlijk nooit buiten die 'comfortzone' van het gekende kom en nooit heb geprobeerd mijn grenzen te verleggen door (voor mij) specialere dingen te doen zoals bokeh of tegenlicht. Dus het vraagt echt wel meer nadenken en zoeken om iets te vinden voor de challenges.''

Avondland: ''Origineel uit de hoek komen. Mogelijk is dat voor mensen die een (academische) fotografieopleiding volgen wat gemakkelijker, omdat ze geconfronteerd worden met de clichés die ze moeten vermijden en interessante invalshoeken die ze kunnen opzoeken, maar voor een amateur die het allemaal zelf heeft liggen uitzoeken is dat niet voor de hand liggend. Ik maak gewoon foto's die ik mooi vind en binnen het thema vind passen en dat is telkens wel een gok. Soms valt dat tegen, soms valt dat reuze mee. Dat is een leerproces.''

Het is best fijn om die erkenning te krijgen van onze fraaie community.
-Avondland


Dus veel zelfstudie als ik het goed begrijp. Maar het internet staat uiteraard bol van informatie om bij te leren over fotografie. Zijn er websites of workshops die jullie gevolgd hebben en eventueel kunnen aanraden?
Tonerider:
''Bij mij waren het willekeurige websites die ik vond door iets te googelen. Alhoewel ik ook veel heb gehad aan Belgiumdigital toen ik net begon met fotografie. Dan plaatste ik daar m'n foto's en meestal kreeg ik dan wel waardevolle informatie over hoe die foto beter kon zijn. Spijtig genoeg zaten er ook enkele sterk verzuurde personen, waardoor het daar op een bepaald moment niet meer hoefde voor mij. Ik heb zelf ook wat foto's op 500px staan en op een dood moment blader ik daar wel eens door hetgeen er allemaal nieuw van foto's zijn binnengekomen, maar dat is dan niet echt met de bedoeling van bij te leren. Echt actief cursussen volgen of blogs lezen doe ik niet en heb ook niet direct plannen daartoe. Waar ik nog wel op hoop zijn enkele BG's foto-events zodat we er nog eens samen op kunnen uit trekken en ik zo wat van anderen kan opsteken (zoals sleur geen zware statief mee als je een hele wandeling gaat doen).

Avondland: ''Naast de gebruikelijke magazines zoals Shoot heb ik wel wat gehad aan YouTubers zoals Jason Vong en Professor Hines, die met Sony foto's maken. Die twee rakkers hebben me ook doen zwichten voor de prachtige 85 f/1.8 Zeiss Batis die zeer vaak vertoeft op mijn camera. Er zijn ook wel wat fotografieblogs die ik in het verleden heb geraadpleegd en fora zoals Belgiumdigital en dit prachtige forum. Een beetje op de wilde weg, hier en daar wat oppikken en stelen met de ogen. Ik zou mijn hele parcours dus onmogelijk kunnen reconstrueren en volgens mij heb ik nog altijd een aantal gaten in mijn kennis die ik zou willen opvullen. Ik hoop wel nog eens een cursus te kunnen volgen aan de lokale academie, ik geloof dat ik daar wel baat aan heb en dan heb ik nog eens contact met medefotografen van wie ik nog kan bijleren.''

Mijn favoriete vraag. Kies één: Portret of Landschap. Waarom?
Avondland:
''Ik ben zelf het meest vertrouwd met landschap, maar als ik echt kan kiezen een portret. Simpelweg omdat ik er zo weinig kans toe krijg. Geen klassiek portret, maar geïntegreerd in een fraai landschap met prachtig strijklicht en dan nog graag spontaan in plaats van al te geposeerd (doch subtiel geënsceneerd om een fraai narratief aan te koppelen). Mijn vrouw is helaas niet iemand die graag op de gevoelige plaat wordt vastgelegd en mijn anderhalf jaar oude dochter is net iets te ongeregeld, maar soms heb ik wel het geluk om van hen een zeer fraai portret te maken. Ik ga er wel werk van maken om wat meer opdrachten te doen. Ik krijg vooral energie van een geslaagd beeld, of dat nu een portret, landschapsbeeld, macroshot of wat dan ook is.

Tonerider: ''Op zich zou ik graag eens een portret doen van een 'verweerd' gezicht, zo iets in de aard van een oude bebaarde zeebonk. Een gezicht waar je de tand des tijds en het harde leven van kan aflezen. Maar eigenlijk ben ik geen mensen-persoon. Dus iemand vreemd voor mijn lens zetten en daar instructies aan gaan geven is niet zo mijn ding. Too close, too personal. Bovendien moet je dan een studio-setup hebben en daar heb ik noch de ruimte, noch het geld voor. Ik hou het dus maar bij landschappen. De natuur is prachtig en er zijn genoeg plaatsen om te ontdekken. En vooral als er water bij te pas komt, of het nu een meer, een rivier of de zee is, dan ben ik in mijn nopjes. Daar krijg ik nooit genoeg van.

Van al het foto materiaal dat je hebt, wat gebruik je het minst of wat is iets dat een miskoop is?
Avondland:
''Gelukkig vallen de miskopen goed mee, want de hobby is al duur genoeg! Buy once, cry once. Mijn flash gebruik ik het minst omdat ik het liefst met natuurlijk licht foto's maak, maar binnenkort ga ik die nog eens moeten bovenhalen voor een avondfeest. Dus eerst nog een beetje oefenen zodat ik op de avond zelf niet sta te prutsen. En mijn macrolens gebruik ik ook vrij weinig. Het is een manuele lens en omdat ik geen focus stacking kan doen met mijn camera kan ik er niet alles uithalen wat ik wil. Dus mogelijk doe ik die nog van de hand als ik een nieuwe lens wil kopen.

Tonerider: ''Miskopen heb ik niet echt gedaan omdat ik, als ik iets wil, er meestal toch wel wat tijd over laat gaan en ook redelijk wat reviews lees voor ik tot de eigenlijke aanschaf over ga. Er zijn wel dingen die ik minder gebruik, zoals m'n 10-18mm of de ND-filters, maar ook al liggen ze dikwijls stof te happen, toch gebruik ik ze af en toe, dus beschouw ik het niet als een miskoop.''

De natuur is prachtig en er zijn genoeg plaatsen om te ontdekken.
-Tonerider


Mocht je geen limiet qua tijd en/of geld hebben:
Wat zou je droom setup zijn, naar welk land zou je reizen hiermee en wat zou je daar fotograferen?
Avondland:
''Mijn droom setup... dat zou de Sony A1 zijn met een fraaie selectie GM-lenzen, zowat het beste wat Sony te bieden heeft. Met de nodige accessoires: lichte statieven, filters en nog ander leuk speelgoed. En daarnaast zou ik ook heel graag een compacte Leica willen hebben zoals de Q2, daar hoor je alleen maar goeds over. Lijkt me ook ideaal om op zak te hebben als je ergens heen gaat en geen zin hebt om veel cameragerief mee te sleuren. Er zijn trouwens ook interessante smartphones met uitstekende camera's zoals de Sony Xperia Pro, maar daar ben ik niet zo vertrouwd mee.''

Tonerider: ''Met de droomsetup ga ik je moeten teleurstellen. Ik weet dat er beter materiaal bestaat, maar verdiep me er niet echt in omdat ik het me toch niet kan permitteren, dus ik ga geen types of zo kunnen opnoemen. Nu heb ik een Canon 700D, dus ik zou al tevreden zijn met een full-frame camera met een deftige lens voor landschappen. Of een regenbestendige systeemcamera die geschikt is voor kwalitatieve macrofotografie, dat zou ik ook wel weten te appreciëren, maar ik heb zelf geen idee of dat eigenlijk al bestaat.'''

Avondland: ''Ik zou als bestemming Japan kiezen en dan graag in de herfst. Daar ben ik in 2015 heen geweest en dat is een fotografieparadijs. Dat eindeloos fascinerende spanningsveld tussen traditie en moderniteit, prachtige natuur, uiterst fotogenieke tempels en kastelen, bokehlicious cityscapes,... al die zaken geven je als fotograaf de mogelijkheid om alle registers open te trekken en je helemaal uit te leven. Het zou geweldig zijn om een druilerig Akihabara vast te leggen, opnieuw die magische herfstkleuren zien in Kyoto bij Fushimi Inari en Arashiyama, naar Hokaido wil ik gaan om de natuur te zien en dan naar het broeierige zuiden afzakken om de Japanse (sub-)tropenweelde te aanschouwen. En ja, de obligate geisha gaat niet aan mijn blik ontsnappen. En eh... nadien misschien naar India als tussenstop. Dat lijkt me ook een weelderig land om op de gevoelige plaat vast te leggen.''

Tonerider: ''Qua land ga ik me aansluiten bij Avondland. Japan is een land dat ik heel graag eens zou willen bezoeken, net ook vanwege het contrast tussen modern en traditie. Het lijkt me een enorm boeiend land om te ontdekken en vast te leggen op de gevoelige plaat. Voor de rest zou ik wel graag eens bultruggen of orka's willen fotograferen, alsook natuurfenomenen zoals het noorderlicht, dus misschien moet ik toch ook IJsland toevoegen als land dat ik ooit eens wil bezoeken.''

Waar kunnen we jullie mooie plaatjes terugvinden?
Tonerider: ''
Wil je wat van mijn foto's zien, rep je dan maar naar 500px.''
Avondland: ''Mijn plaatjes kan je bewonderen op mijn Instagram.''

Bedankt voor het interview!

Alle deelnemende foto's


Hall Of Fame
 
Terug
Bovenaan