Over- en ondergewicht

Ja, dat heb ik ook wel. Dan merk je pas echt hoeveel suikers e.d. er in bepaalde voeding zit.

Ik zie soms foto's passeren op sociale media van een wafelsalon in de buurt. Dan kan je uw wafel laten besmeren met Nutella, wordt ondergedompeld in chocoladesaus, chocolade balletjes op, slagroom erop, vanille ijs erbij + ne warme chocomelk met slagroom en koeken en alle andere toeters en bellen op. En dan denk ik: wie in godsnaam eet dat nu graag?
Goh, ik ga gewoon eerlijk zijn en zeggen dat ik wel heel vaak naar bepaalde dingen van eten zie en dat mijn "inner fatty" echt zoiets heeft van FUCK YEAH. Ik heb gelukkig geleerd van dat te bedwingen, maar makkelijk is het niet. Als ge met ne man of 3/4 bent en de rest eet allemaal nen donut of 2 van Dunkin' Donuts/Krispy Kreme, dan is het echt puur op karakter dat ik dat kan laten passeren.

Ik drink trouwens nog wel light/zero varianten van frisdrank, zeker bij m'n eten, al drink ik nu ook gewoon veel water.
 
Een vriend van mij is daar enkele maanden verbleven. Op hotel bij het ontbijtbuffet vertelde hij dat daar al frieten liggen, nacho's met een schep erbij, burgers, enz.

Fuck yeah.

Ik heb op zich geen probleem met warm eten 's morgens - in Thailand at ik elke morgen al van die curry's enzo - maar zo van die zoete brol... Het extreme vind ik de Dunkin' Donuts in de VS. Als je daar op roadtrip bent is het altijd wel eens 'amusant' om daar 's morgens in zo'n zaakje naast de autoweg te gaan koffiedrinken en de passanten die op weg zijn naar hun werk in de gaten te houden. Komen daar in kostuums binnengevlogen, halen de meest suikerige koffie die je je kan inbeelden met een grote toef slagroom erop en daarbij dan zo van die fluoroze donuts als ontbijt.

Bweik.

En in elk hotel zo'n wafelmachine. Waarbij je je eigen wafels kan bakken. Op zich niet slecht zelfs, maar een Amerikaan zou een Amerikaan niet zijn als hij dat niet belaadt met M&M's, liters Maple Sirup en chocoladeschilfers.

Edit: Lol nu zie ik exCite hierboven Dunkin' Donuts aanhalen als voorbeeld. Ik vind dat er echt over qua zoetheid. Maar ik heb andere zwakke plekken (ijscrème bv. - allez niet 's morgens).
 
Edit: Lol nu zie ik exCite hierboven Dunkin' Donuts aanhalen als voorbeeld. Ik vind dat er echt over qua zoetheid. Maar ik heb andere zwakke plekken (ijscrème bv. - allez niet 's morgens).
Ik heb veel zwakke plekken qua eten, maar ik beperk die tot een minimum. Ik heb (voor mijzelf dan toch) geleerd dat overgewicht ook een stuk mentaal is, nee kunnen zeggen tegen dingen, een schema zo goed mogelijk aanhouden en het karakter hebben om daar zo min mogelijk van af te wijken.

Lukt dat altijd? Nope, maar veel beter dan vroeger.
 
Het ligt van mij in periodes. Jaren was ik daar wel wat extreem in. 10 man die rond mij frietjes zat te eten van de frituur, ik niet. En ik had daar ook totaal geen probleem mee. Liever scherp en goed in mijn vel, waar ik in de zomer zonder schaamte in bloot bovenlijf kan lopen, dan een kort gelukske en brol eten.

Sinds de drukte met de kinderen ga ik wel al sneller eens cheaten en tel ik zo fanatiek m'n kcal en macro's niet meer, dat kan mentaal een opkikkertje zijn. Maar ik train dan extra om te compenseren. Ik ben me nog steeds heel bewust van wat ik eet. Als ik wat bijkom, weet ik perfect vanwaar het komt. Ik merk bovendien dat, nu ik wat 'zwaarder' sta, ik veel minder snel ziek wordt dan toen ik een laag vetpercentage had.

Edit: ik denk dat ik nu rond de 18-20% zit. Terwijl dat vroeger naar de 12-15% neigde. Er zijn boksers in de club die op 10% staan, komen ze buiten en vangen meteen een verkoudheid.
 
Het ligt van mij in periodes. Jaren was ik daar wel wat extreem in. 10 man die rond mij frietjes zat te eten van de frituur, ik niet. En ik had daar ook totaal geen probleem mee. Liever scherp en goed in mijn vel, waar ik in de zomer zonder schaamte in bloot bovenlijf kan lopen, dan een kort gelukske en brol eten.

Sinds de drukte met de kinderen ga ik wel al sneller eens cheaten en tel ik zo fanatiek m'n kcal en macro's niet meer, dat kan mentaal een opkikkertje zijn. Maar ik train dan extra om te compenseren. Ik ben me nog steeds heel bewust van wat ik eet. Als ik wat bijkom, weet ik perfect vanwaar het komt. Ik merk bovendien dat, nu ik wat 'zwaarder' sta, ik veel minder snel ziek wordt dan toen ik een laag vetpercentage had.

Edit: ik denk dat ik nu rond de 18-20% zit. Terwijl dat vroeger naar de 12-15% neigde. Er zijn boksers in de club die op 10% staan, komen ze buiten en vangen meteen een verkoudheid.
Dat probleem heb ik sowieso niet, ik ben altijd (veel) te zwaar geweest, maar werk nu net naar wat meer evenwicht. Op mijn dikste schat ik rond de 90 a 93kg en 25 a 30% vet (1m73).
Met kinderen is het sowieso moeilijker, ook het sporten, maar voorlopig lukt het hier wel.
 
Ja, dat heb ik ook wel. Dan merk je pas echt hoeveel suikers e.d. er in bepaalde voeding zit.

Ik zie soms foto's passeren op sociale media van een wafelsalon in de buurt. Dan kan je uw wafel laten besmeren met Nutella, wordt ondergedompeld in chocoladesaus, chocolade balletjes op, slagroom erop, vanille ijs erbij + ne warme chocomelk met slagroom en koeken en alle andere toeters en bellen op. En dan denk ik: wie in godsnaam eet dat nu graag?
Inderdaad, ik vraag mij dat ook altijd af. Ik heb onlangs, die bewuste zaterdag met temperaturen rond de 35 graden, in het stad een ijskoffie besteld. Ik had mij 's morgens bij die temperaturen tijdens het sporten wat overdaan en voelde mij, ondanks de liters water die ik gedronken had om te bekomen, zwakjes. Die ijskoffie kwam met massa's brol als topping. Was meer room dan melk. Ik heb ruim de helft laten staan, ik zat continu te denken dat er een equivalent van 3 big macs voor mijn neus stond :p.
 
Dat probleem heb ik sowieso niet, ik ben altijd (veel) te zwaar geweest, maar werk nu net naar wat meer evenwicht. Op mijn dikste schat ik rond de 90 a 93kg en 25 a 30% vet (1m73).
Met kinderen is het sowieso moeilijker, ook het sporten, maar voorlopig lukt het hier wel.
M'n zwaarste was 89kg (1m83). Dan besloten dat het genoeg was en 16 kg eraf gegooid. Dan veel te extreem gegaan en van 73 kg naar 70 kg gegaan. Ik vond dat niet zo fijn.

Nu sta ik al jaren op 79 kg. Het mag nog wat scherper, ik merk dat ik vooral vet heb ter hoogte van m'n onderrug/poep. Ik kan mij daar mateloos aan storen terwijl m'n omgeving dat gewoon niet ziet.

Ik streef naar een vetpercentage van 15% en meer spiermassa. Gewicht speelt geen rol, zolang ik er mij comfortabel bij voel en het esthetisch op wat trekt.
 
M'n zwaarste was 89kg (1m83). Dan besloten dat het genoeg was en 16 kg eraf gegooid. Dan veel te extreem gegaan en van 73 kg naar 70 kg gegaan. Ik vond dat niet zo fijn.

Nu sta ik al jaren op 79 kg. Het mag nog wat scherper, ik merk dat ik vooral vet heb ter hoogte van m'n onderrug/poep. Ik kan mij daar mateloos aan storen terwijl m'n omgeving dat gewoon niet ziet.

Ik streef naar een vetpercentage van 15% en meer spiermassa. Gewicht speelt geen rol, zolang ik er mij comfortabel bij voel en het esthetisch op wat trekt.
Ik herken mij hier wel in. Ik ben toen van dat gewicht naar 72kg gegaan, maar eigenlijk echt volledig met cardio en anders te eten, geen spiermassa dus, maar ik was wel veel vet kwijt. Daarna dan aan krachttraining begonnen maar niet met zo'n schema als nu en corona kwam er dan ook nog tussen.

Nu zit ik rond de 72 a 75 denk ik, maar ik werk richting meer spiermassa en minder vet en vooral inderdaad het esthetische.
 
Inderdaad.

Ik pak mijn keukenweegschaal, doe 60gr havermout in een kom, doe daar 200ml amandelmelk bij, zet da 2 minuten in de microgolf en ga terwijl mijzelf of de kinderen aankleden, dat koelt dan al wat af, ik pak dat eruit, roer er is in en snij die banaan daarover en ga weer eventjes verderdoen.

Waarom doet iedereen dit hier met amandelmelk?
In halfvolle melk zitten toch meer proteine?
 
Waarom doet iedereen dit hier met amandelmelk?
In halfvolle melk zitten toch meer proteine?

Ik vermoed dat het hier gaat om calorieen te besparen, en misschien om een lactosevrije optie te benuttigen.
Ongezoete amandelmelk heeft 4 a 5 maal zo weinig calorieen dan halfvolle melk. Als je minutieus calorieen telt, is dat een serieus verschil. En die paar gram eiwitten extra gaan in principe het verschil niet maken. Je hebt betere bronnen om je proteinen uit te halen.
 
Ik vermoed dat het hier gaat om calorieen te besparen, en misschien om een lactosevrije optie te benuttigen.
Ongezoete amandelmelk heeft 4 a 5 maal zo weinig calorieen dan halfvolle melk. Als je minutieus calorieen telt, is dat een serieus verschil. En die paar gram eiwitten extra gaan in principe het verschil niet maken. Je hebt betere bronnen om je proteinen uit te halen.

Het verschil in calorieën is maar de helft.

Maar het verschil in proteïnen is veel groter halfvolle melk bevat 7x meer proteïnen dan Amandelmelk
 
Het verschil in calorieën is maar de helft.

Maar het verschil in proteïnen is veel groter halfvolle melk bevat 7x meer proteïnen dan Amandelmelk

Sorry, ik keek naar volle melk inderdaad.
Maar volgens AH:

13 vs 46 is toch meer dan 3x verschil.
Nogmaals, voor de calorietellers zijn 70 calorieen belangrijk.
Ikzelf vind gewone melk ook niet zo lekker vergeleken met amandel- of kokosmelk, dat ook veel lichter op de maag ligt.
 
Waarom doet iedereen dit hier met amandelmelk?
In halfvolle melk zitten toch meer proteine?

Ik vermoed dat het hier gaat om calorieen te besparen, en misschien om een lactosevrije optie te benuttigen.
Ongezoete amandelmelk heeft 4 a 5 maal zo weinig calorieen dan halfvolle melk. Als je minutieus calorieen telt, is dat een serieus verschil. En die paar gram eiwitten extra gaan in principe het verschil niet maken. Je hebt betere bronnen om je proteinen uit te halen.
Inderdaad, te veel kcal verschil tegenover verschil in proteinen en vet.
Ik ben die ongezoete amandel “drink” van de AH nu ook gewoon gewend en vind die lekker.

EDIT: da's trouwens een afweging die ik vaak maak, ook qua vlees, in rood vlees zitten per 100gr ook meer proteïnen, maar da's niet elke dag een goeie keuze. Zelfde gaat op voor lunch, rijst/bulgur/... of een wrap bijvoorbeeld hangt af van de koolhydraten die je de rest van de dag binnenspeelt.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik keek naar volle melk inderdaad.
Maar volgens AH:

13 vs 46 is toch meer dan 3x verschil.

Ik keek natuurlijk naar de gewone amandelmelk :)
Daar is het verschil in kcal maar 2x

Inderdaad, te veel kcal verschil tegenover verschil in proteinen en vet.
Ik ben die ongezoete amandel “drink” van de AH nu ook gewoon gewend en vind die lekker.

Hu maar het verschil in proteïne is toch zot veel hoger dan de kcal.

Die gewone melk bevat 7x meer proteïne
 
Hu maar het verschil in proteïne is toch zot veel hoger dan de kcal.

Die gewone melk bevat 7x meer proteïne
Maar wel 4.5gr suiker per 100ml en ook al is het 7x, het gaat uiteindelijk over 3gr eiwitten per 100ml.
Ik gebruik per dag 200 a 400ml, dus zou dan max 12gr eiwitten meer binnenkrijgen, maar ook wel 18gr suiker meer en 132kcal meer. Als je weet dat ik gemiddeld maar 20gr suiker per dag binnenkrijg is dat een verdubbeling in mijn macro's. Voor nogmaals, maar, 12gr eiwitten, die ik veel makkelijker ergens anders haal (kip, vlees, whey en zelfs skyr).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Z3r0
Al dat shakes-gedoe dat ik hier lees, is dat omdat jullie fitnessen en gefocust zijn op spiermassa of zo? Ik vind dat er hier velen daarmee bezig zijn. Al die poedertjes of pillen is voor mij een no-go. Ik beperk me tot puur eten, met wat meer of minder van het ene of andere. En hoogstens eens wat calorieën tellen of vasten.
 
En ja tis allemaal goed dat "niks evenaart een gevarieerde voeding!" maar euh doe dat ook maar eens dan eh, ik durf wedden dat veel mensen denken dat ze gevarieerd eten maar als ze hun dagelijks eten zouden monitoren in een app dat het toch behoorlijk scheef zit. Het normaal Westers dieet is ook helemaal niet zo gevarieerd.

Het is absoluut niet aanvallend bedoeld of zo hoor, 't was een gewone vraag. Het afblijven van ijs of friet regelmatig of zo is zeker een uitdaging. Maar of dat poeders mij daarbij een stap vooruit zouden zetten, dat weet ik niet.

Zelf probeer ik - in goeie tijden lukt dat goed, soms wat minder - mij te beperken tot volkoren brood/havermout, wat rijst of pasta of een beetje aardappelen, veel (verschillende) groenten, wat fruit, hier en daar wat noten en/of pitten, wat yoghurt, eieren en kaas, en wat vlees en/of vis. En vooral porties te beperken, en veel te variëren. Maar uiteraard werk ik ook soms wat rotzooi binnen.
 
Al dat shakes-gedoe dat ik hier lees, is dat omdat jullie fitnessen en gefocust zijn op spiermassa of zo? Ik vind dat er hier velen daarmee bezig zijn. Al die poedertjes of pillen is voor mij een no-go. Ik beperk me tot puur eten, met wat meer of minder van het ene of andere. En hoogstens eens wat calorieën tellen of vasten.
Ik neem enkel eiwitshakes als supplement op mijn voeding.

1. Ik herstel sneller na intensieve trainingen.
2. Ik kom veel makkelijker aan mijn dagelijkse eiwitinname zonder hier en daar potjes tonijn te moeten binnenspelen.

Ik probeer dagelijks zo'n 160 gr eiwitten binnen te hebben (ongeveer 2x mijn lichaamsgewicht).
 
Terug
Bovenaan