Over- en ondergewicht

Ik kan niet zonder mij Cola zero vorig jaar was het nog light dus die stap heb ik genomen nen echte is veel te zoet.
 
Ik drink gewoon water. Soms is die temperatuur gewoon zo on point dat ik direct een paar glazen binnen kap, kan me echt ongelofelijk smaken bij momenten. Ik blijf het dan ook vreemd vinden dat mensen kosten wat kost blijven zoeken naar iets met "smaak". Savonds in de zetel of op het terras oké, maar om te hydrateren is de smaak van water toch gewoon prima.
Zo doe ik het ook. Door de dag hydrateren met water. Ik drink makkelijk 2 liter water per dag. 3 liter op trainingsdagen. Bij intensieve cardio training is water ook het enige die de dorst kan lessen. Aquarius en toestanden tijdens cardio totaal niet wegens veel te zoet, dat zou ik eens drinken tijdens power training.

Het enige water dat ik niet moet hebben is ons kraantjeswater sinds we een ontharder hebben.
 
Zo doe ik het ook. Door de dag hydrateren met water. Ik drink makkelijk 2 liter water per dag. 3 liter op trainingsdagen. Bij intensieve cardio training is water ook het enige die de dorst kan lessen. Aquarius en toestanden tijdens cardio totaal niet wegens veel te zoet, dat zou ik eens drinken tijdens power training.

Het enige water dat ik niet moet hebben is ons kraantjeswater sinds we een ontharder hebben.
Maar tijdens de cardio (als die lang genoeg duurt/intensief genoeg is) zal het meer nut hebben dan tijdens de power training, volgens mij.
 
Maar tijdens de cardio (als die lang genoeg duurt/intensief genoeg is) zal het meer nut hebben dan tijdens de power training, volgens mij.
Ja misschien wel. Maar voorafgaand een intensieve cardio training zal ik koolhydraten eten en heb ik reeds voldoende vocht binnen.
Tijdens power training is dat meer als beloning omdat ik train. :laugh:
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Maar tijdens de cardio (als die lang genoeg duurt/intensief genoeg is) zal het meer nut hebben dan tijdens de power training, volgens mij.

Ja misschien wel. Maar voorafgaand een intensieve cardio training zal ik koolhydraten eten en heb ik reeds voldoende vocht binnen.
Tijdens power training is dat meer als beloning omdat ik train. :laugh:
Uur voor power training genoeg carbs, net voor de training soms een pre workout en tijdens de training gewoon water!
 
Ik drink veel water, maar een goed glas cola zero smaakt me ook echt wel. En @Avondland , na jaren zero drinken vind ik dat lekker, normaal en "echt" smaken terwijl ik suikercola echt te zoet vind.

Enige moment waarop ik eens een gewone cola zou nemen is wanneer ik eerder op de dag een lange loop gedaan heb en ik daar nog wat slap van loop 🙂
Ieder zijn ding hé. Ik heb soms nog dagen dat ik een liter cola drink of meer, maar dat gebeurt niet zo vaak.

Fris (maar geen ijskoud) water smaakt het allerbeste wanneer je erg dorstig bent, al vind ik een frisse cola ook wel smaken dan (ook omwille van de suikers). Alleen plakt je mond nadien en heb je alsnog water nodig om dat plakkerige gevoel weg te krijgen.

Wat water met smaak betreft: ik drink vaak bruiswater en voeg daar soms vlierbloesemsiroop aan toe. Niet erg gezond, want veel suiker maar ik giet er maar een beetje in. En schijfjes komkommer in water is ook wel lekker als dorstlesser.

Wat gewicht betreft: er zou terug wat af mogen. Mijn normaal gewicht is ca. 93 kg, maar ik zit bijna aan de 100 kg op dit moment (1m94). Max. gewicht dat ik had is 107 kg en het laagste gewicht was 83 kg. Onder de 90 dippen zou wel eens fijn zijn. Mijn twee voornaamste werkpunten zijn: 1. meer bewegen en 2. minder snoepen. En dan geloof ik er wel te geraken.
 
Ik lieg mezelf al lang niet meer voor. Iedere week (voor een aantal maanden nu al) probeer ik een nieuwe poging te ondernemen en ik blijf maar falen. Waarom heb ik constant goesting in eten? Waarom kan ik na 4x nee te zeggen tegen mezelf de 5de keer dat ook niet doen? Het is precies alsof ik die moment compleet niet meer kan nadenken. Waarom kan ik eten binnenspelen alsof ik uit 2 personen besta? Waarom heb ik nooit genoeg? Waarom kan ik na 5 maand op men kcal letten en gezonder eten de drang naar méér nog altijd niet weerstaan waardoor ik op een bepaald punt steeds meer van het padje afga en uiteindelijk alles overboord gooi.

Het is een mentale strijd die ik al sinds mijn jeugd voer (de ene moment al meer dan de ander). Mijn laatste deftige poging die ik effkes volhield om af te vallen was in 2020, toen ben ik 20kg afgevallen. Ondertussen is alles er al weer bij en nog 10kg extra. Ik zit op het zwaarste gewicht ooit en ik kan niet meer. Mentaal zit ik er volledig door, mijn zin in leven zakt met de dag. Ik ben zwaar ongelukkig met hoe ik eruit zie en de ongemakken die erbij komen. Ik weet dat ik er dringend iets moet aan doen en toch is dàt niet genoeg om vol te houden, om nee te blijven zeggen, om die drang te negeren, om te eten zoals normale gezondere mensen...

Ik overweeg drastischere maatregelen als dat is wat nodig is om eindelijk een betere versie te worden van mijzelf. En hopelijk eindelijk eens gelukkig te zijn in men leven? En me minder beginnen aantrekken wat andere mensen daar mogelijks van vinden.

Het moest er effkes uit.
Ik denk dat heel veel mensen zich daarin herkennen hoor, wekelijks opnieuw beginnen, wekelijks zichzelf moed inpraten om wat te jojoën zonder veel succes. En hoe ouder je wordt hoe lastiger het is, de kilo’s gaan er veel moeilijker af. Ik ga al een jaar wekelijks naar een personal trainer, ik sportte ervoor ook wel 3-5 keer per week maar wou de coronakilo’s kwijtspelen. Meer dan eens 2 kilo af-bij-af etc geraak ik niet. Ik heb nu vorige week zelf een loopband in huis gehaald om mijn zittend beroep naast mijn vaste trainingmomenten extra tegemoet te komen met extra dagelijkse loop/wandelsessies.
Ik denk hier vooral aan Celien Rombouts van healthyhabits die probeert komaf te maken met harde dieetgedachten, die start van jezelf te leren aanvaarden om wie je bent en stelselmatig gezonde voedings/bewegingsgewoontes in te bouwen.

Mijn nicht sukkelt ook enorm. Die heeft vorig jaar een streng dieet gevolgd gecombineerd met stevig trainingprogramma. Ze was op 2 maand 4 kilo kwijt maar die waren er snel weer dubbel en dik bij. Zij gaat nu van de zomer effectief een maagverkleining laten uitvoeren omdat ze mentaal op is maar wel dermate dramatisch ervoor staat dat ze neigt naar suikerziekte en leververvetting.

Het is niet makkelijk maar ik denk dat je vooral niet teveel druk op uzelf mag zeggen want dan ga je er mentaal volledig aan onderdoor. Makkelijk gezegd (i know ik vervloek mezelf iedere zondagmorgen ook), maar denk dat dat wel een belangrijk startpunt is.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik denk dat heel veel mensen zich daarin herkennen hoor, wekelijks opnieuw beginnen, wekelijks zichzelf moed inpraten om wat te jojoën zonder veel succes. En hoe ouder je wordt hoe lastiger het is, de kilo’s gaan er veel moeilijker af. Ik ga al een jaar wekelijks naar een personal trainer, ik sportte ervoor ook wel 3-5 keer per week maar wou de coronakilo’s kwijtspelen. Meer dan eens 2 kilo af-bij-af etc geraak ik niet. Ik heb nu vorige week zelf een loopband in huis gehaald om mijn zittend beroep naast mijn vaste trainingmomenten extra tegemoet te komen met extra dagelijkse loop/wandelsessies.
Ik denk hier vooral aan Celien Rombouts van healthyhabits die probeert komaf te maken met harde dieetgedachten, die start van jezelf te leren aanvaarden om wie je bent en stelselmatig gezonde voedings/bewegingsgewoontes in te bouwen.

Mijn nicht sukkelt ook enorm. Die heeft vorig jaar een streng dieet gevolgd gecombineerd met stevig trainingprogramma. Ze was op 2 maand 4 kilo kwijt maar die waren er snel weer dubbel en dik bij. Zij gaat nu van de zomer effectief een maagverkleining laten uitvoeren omdat ze mentaal op is maar wel dermate dramatisch ervoor staat dat ze neigt naar suikerziekte en leververvetting.

Het is niet makkelijk maar ik denk dat je vooral niet teveel druk op uzelf mag zeggen want dan ga je er mentaal volledig aan onderdoor. Makkelijk gezegd (i know ik vervloek mezelf iedere zondagmorgen ook), maar denk dat dat wel een belangrijk startpunt is.
Ik zou gek worden denk ik als je zo'n streng dieet volgt + trainingsprogramma en er maar 4 kilo af is na 2 maand. 🙈
Ik ben mentaal ook volledig op, ben aan het bekijken wat men opties zijn.
 
Hier hangen er 5 te veel aan. Het laatste jaar echt ongezonder aan het eten, me lang niet meer gewogen, et voila hier is het resultaat ervan. Dat lijkt niet veel maar die zijn toch wel hardnekkig. Ik wist het wel al langer, maar ik kon niet echt de inspanning leveren om het eens aan te pakken en bleef het uitstellen om eens op die weegschaal te gaan staan. Nu ben ik er wel met goede moed aan begonnen. Die 5 moeten er weer af (want anders zijn het er over een half jaar 10) en ik wil ook terug een algemeen gezondere levensstijl. Daarom dus ook de light frisdranken geschrapt en alleen koffie, thee en vooral water drinken nu. En de koersfiets terug van stal halen!
 
Ik zou gek worden denk ik als je zo'n streng dieet volgt + trainingsprogramma en er maar 4 kilo af is na 2 maand. 🙈
Ik ben mentaal ook volledig op, ben aan het bekijken wat men opties zijn.
Probleem is dat naarmate je ouder wordt en al zo vaak in uw leven aan het diëten geweest bent uw metabolisme vertraagt. Dat is ook wat Celien Rombouts volop probeert aan te tonen. En als je dan al vrij zwaar bent dan is het enorm moeilijk en demotiverend. Terwijl het louter een kwestie zou moeten zijn van in het algemeen gezonde levensstijl met matig genieten aan te houden en op lange termijn de effecten daarvan te meten..
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Probleem is dat naarmate je ouder wordt en al zo vaak in uw leven aan het diëten geweest bent uw metabolisme vertraagt. Dat is ook wat Celien Rombouts volop probeert aan te tonen. En als je dan al vrij zwaar bent dan is het enorm moeilijk en demotiverend. Terwijl het louter een kwestie zou moeten zijn van in het algemeen gezonde levensstijl met matig genieten aan te houden en op lange termijn de effecten daarvan te meten..
Is er bewijs voor dat dit gebeurt door te diëten? Want allezja als die Celien dat graag wil aantonen moet ze een wetenschappelijke studie opzetten met een controlegroep, maar ik vermoed dat ze eerder klanten zoekt voor haar zaak? En ja, "gewoon algemee gezond leven en matig genieten", is nu niet echt baanbrekend.
 
Is er bewijs voor dat dit gebeurt door te diëten? Want allezja als die Celien dat graag wil aantonen moet ze een wetenschappelijke studie opzetten met een controlegroep, maar ik vermoed dat ze eerder klanten zoekt voor haar zaak? En ja, "gewoon algemee gezond leven en matig genieten", is nu niet echt baanbrekend.
In haar boeken verwijst ze naar massa's referentiemateriaal in dat verband.
 
dan ook wel benieuwd welke diëten als meer impactvol worden beschouwd op het vertragen van het metabolisme.
enfin, meer speficiek: ik pas al jaren een light versie van intermittent fasting toe (niet eten tot ongeveer 13u).
mag ik op een statistisch relevante studie rekenen dat ik later wel (meer) op mijn eten moet letten?
 
Ok dan, maar dan moet ze het toch zelf niet meer aantonen? Ik vond het gewoon een vreemd statement.
Ja het was misschien verkeerd verwoord. Ze probeert in Vlaanderen vooral dat idee erdoor te duwen omdat zoveel vrouwen struggelen. Zij is zelf jarenlang een traditioneel diëtiste geweest maar stapt nu resoluut van die methodiek af.
Ik merk zelf dat ik vroeger al bij al vrij gemakkelijk extra kilootjes kon verliezen door een extra tandje bij te steken, vandaag is dat niet meer het geval. Mijn lichaam is nu eenmaal gewoon dat ik veel sport en over het algemeen wel oplet. Dat maakt dat ik al effectief als een konijn zou moeten leven om er snel iets af te krijgen wat het probleem in the long run enkel verergert. Kwestie van op de lange termijn door te zetten en tevreden zijn met zeer trage progressie.
 
Ja het was misschien verkeerd verwoord. Ze probeert in Vlaanderen vooral dat idee erdoor te duwen omdat zoveel vrouwen struggelen. Zij is zelf jarenlang een traditioneel diëtiste geweest maar stapt nu resoluut van die methodiek af.
Ik merk zelf dat ik vroeger al bij al vrij gemakkelijk extra kilootjes kon verliezen door een extra tandje bij te steken, vandaag is dat niet meer het geval. Mijn lichaam is nu eenmaal gewoon dat ik veel sport en over het algemeen wel oplet. Dat maakt dat ik al effectief als een konijn zou moeten leven om er snel iets af te krijgen wat het probleem in the long run enkel verergert. Kwestie van op de lange termijn door te zetten en tevreden zijn met zeer trage progressie.
En wat is zo vernieuwend aan haar aanpak dan, want "algemeen gezonde levensstijl met matig genieten" lijkt me toch waar elke diëtist op zou moeten aansturen (uiteindelijk)? Wat doet ze dan anders dan algemeen minder calorieën opnemen om je te laten vermageren?

Allez, mijn indruk is een beetje, en dat mag je volledig toeschrijven aan mijn wantrouwen, dat het allemaal nogal overkomt als marketing.
 
En wat is zo vernieuwend aan haar aanpak dan, want "algemeen gezonde levensstijl met matig genieten" lijkt me toch waar elke diëtist op zou moeten aansturen (uiteindelijk)? Wat doet ze dan anders dan algemeen minder calorieën opnemen om je te laten vermageren?

Allez, mijn indruk is een beetje, en dat mag je volledig toeschrijven aan mijn wantrouwen, dat het allemaal nogal overkomt als marketing.
Zij noemt het zelf 'intuïtief eten' :p. Geen dieetschema's, geen regeltjes, werken naar een algemene bewustwording rond voeding en beweging. De focus wegnemen van snelle resultaten. Het idee wegnemen dat je iedere keer 'NEE' moet zeggen wat uiteindelijk leidt tot overmatig eten bij een volgende gelegenheid. Moet zelf het boek nog lezen, ligt klaar als vakantielectuur. Maar ik geloof hetgeen ze in de media verkondigt dat levenslang diëten (wat meeste vrouwen waaronder ikzelf doen) nefast is voor uw metabolisme.
 
Zij noemt het zelf 'intuïtief eten' :p. Geen dieetschema's, geen regeltjes, werken naar een algemene bewustwording rond voeding en beweging. De focus wegnemen van snelle resultaten. Het idee wegnemen dat je iedere keer 'NEE' moet zeggen wat uiteindelijk leidt tot overmatig eten bij een volgende gelegenheid. Moet zelf het boek nog lezen, ligt klaar als vakantielectuur. Maar ik geloof hetgeen ze in de media verkondigt dat levenslang diëten (wat meeste vrouwen waaronder ikzelf doen) nefast is voor uw metabolisme.
Maar volgens mij is dat ook min of meer wat o.a. @Carrion hier geregeld zegt.
 
Probleem is dat naarmate je ouder wordt en al zo vaak in uw leven aan het diëten geweest bent uw metabolisme vertraagt. Dat is ook wat Celien Rombouts volop probeert aan te tonen. En als je dan al vrij zwaar bent dan is het enorm moeilijk en demotiverend. Terwijl het louter een kwestie zou moeten zijn van in het algemeen gezonde levensstijl met matig genieten aan te houden en op lange termijn de effecten daarvan te meten..
Ja maar dat is nog niet het probleem bij mij. Nu eet ik gewoon veel te veel.
 
Ik worstel al gans mijn leven et overgewicht en jojo effect, op mijn 15de 88kg naar 72kg dat heb ik jaren kunnen behouden. Dan geboorte van mijn zoon minder sport up naar 95kg dan weer na beneden 80kg.
En dan na de dood van mijn ma hup nar de 135kg nu zit ik op 98kg op 6maand, nu blijf ik wat steken ik eet gewoon mijn dagelijks verbruik wel veel fruit ik sla elke avond zo een pot fruitsalade naar binnen 700gr ( wel vers ) banaan, aardbei,appelsien, annanas .
Ik zou eigenlijk nu wat kracht moeten doen ik merk dat ik zwakker ben dan vroeger.
 
Terug
Bovenaan