Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Maar ze hoeven Trump helemaal niet tegen de borst de stoten. Net omgekeerd, maak een statement dat Europa wél alleen zal zorgen voor zijn defensie. Dat is wat Trump wil horen.

En spreek dan in alle stilte met de USA over de militaire diensten waarin ze ons misschien wel nog voor bepaalde tijd in willen ondersteunen en tegen welke prijs.
Maar het reikt natuurlijk wel verder dan Europa. Oekraiene heeft ook nood aan zoveel mogelijk steun en we hebben in Europa ook wel wat tijd nodig om op te schalen. Ik deel de kritiek hoor maar imo moeten we ook enig realisme aan de dag leggen en het globale plaatje bekijken. Als we niks zeggen zou Trump ook wel weer kritiek hebben dus ik geloof dat we wel damned if you do, damned if you don't zijn.

Maar het reikt natuurlijk wel verder dan Europa. Oekraiene heeft ook nood aan zoveel mogelijk steun en we hebben in Europa ook wel wat tijd nodig om op te schalen. Ik deel de kritiek hoor maar imo moeten we ook enig realisme aan de dag leggen en het globale plaatje bekijken. Als we niks zeggen zou Trump ook wel weer kritiek hebben dus ik geloof dat we wel damned if you do, damned if you don't zijn.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk dat Europa in een sterkere positie staat als ze wel durven zeggen wij zorgen voor onze verdediging (en die van Oekraïne).

Het is duidelijk dat de financiële sluizen helemaal opengezet gaan worden voor militaire investeringen. Dat is waarmee deals gesloten kunnen worden, dat is de taal die Trump begrijpt.

Man, dat gejank als van een klein, ziek vogeltje "maar we kunnen het niet zonder jouhohou snirf". Daar heeft den Amerikaan vandaag 0,0 respect voor.

Als dit over maar een paar procent Amerikanen Russen gaat zou je toch een grote tegenbeweging verwachten op den duur?
Dat Russen massaal onverschillig zijn vinden we normaal.
Als de Amerikaan (ook) niet ASAP moved dan is dat abnormaal?

Zolang men zelf de gevolgen niet voldoende voelt doet Jan modaal just 'niks'. Onze maatschappij zit gewoon vol ego's.

Ik wil hiermee gewoon zeggen: Zo snel komt een volk niet in opstand.

Trump geeft zowel Zelenski als Europa weer een veeg uit de pan vandaag.

Een uitspraak die je weer van ver zag aankomen en kan hem niet eens ongelijk geven. Word nu toch eens wakker.

Uit De Morgen:
Volledige tekst vanop zijn Thruthsocial kanaal (als reactie op woorden van Zelenskyy "the end of war with Russia is far, far away."):

"This is the worst statement that could have been made by Zelenskyy, and America will not put up with it for much longer! It is what I was saying, this guy doesn’t want there to be Peace as long as he has America’s backing and, Europe, in the meeting they had with Zelenskyy, stated flatly that they cannot do the job without the U.S. – Probably not a great statement to have been made in terms of a show of strength against Russia. What are they thinking?"

Bingokaart voor morgen, voor zijn 'grootse uitspraken' die hij gaat doen:
- Stopzetting van alle hulp aan Oekraïne.
- Weg uit de NAVO.
- De VS en Rusland onderhandelen alleen verder over de toekomst van Oekraïne.
- Rusland wordt een grote economische partner van de VS. Weg sancties, weg tekorten voor de Russische bevolking, hallo opschaling van het Russiche militaire apparaat.

Benieuwd hoeveel zaken ik mag afvinken.

De Europese leiders dachten met een plan op de proppen te komen, maar worden (opnieuw) in snelheid gepakt.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk dat Europa in een sterkere positie staat als ze wel durven zeggen wij zorgen voor onze verdediging (en die van Oekraïne).

Het is duidelijk dat de financiële sluizen helemaal opengezet gaan worden voor militaire investeringen. Dat is waarmee deals gesloten kunnen worden, dat is de taal die Trump begrijpt.
De sluizen zullen (hopelijk) wel open gaan maar dan nog zitten we niet in 1 2 3 aan genoeg capaciteit voor de wegvallende steun voor Oekraïne op te vangen.
Man, dat gejank als van een klein, ziek vogeltje "maar we kunnen het niet zonder jouhohou snirf". Daar heeft den Amerikaan vandaag 0,0 respect voor.
Daar ben ik mee akkoord hoor maar dat is jammer genoeg ook een positie waar we onszelf in gemanoeuvreerd hebben.

Maar ze hoeven Trump helemaal niet tegen de borst te stoten. Net omgekeerd, maak een statement dat Europa wél alleen zal zorgen voor zijn defensie. Dat is wat Trump wil horen.

En spreek dan in alle stilte met de USA over de militaire diensten waarin ze ons misschien wel nog voor bepaalde tijd in willen ondersteunen en tegen welke prijs.
Ik denk dat Trump helemaal niet wilt dat Europa zegt "I´ll build my own defence! With blackjack and hookers" ik denk eerder dat Trump alleen genoegen zal nemen met de EU die hem openlijk gelijk geeft, braaf beloofd nu wel al hun geld in de VS te spenderen en voor de rest zich stillekes schikt in een ondergeschikte rol van afnemersmarkt en vazalstaat.
Trump wil imo helemaal geen sterk Europa naast de VS, Trump wil bovenal de VS op top en al hun "vriendjes" zwijmelend aan de voeten.
Alle relaties en interacties zijn immers transactioneel waar 1 partij er per definitie beter uit moet komen dan de andere, in zijn visie

Zolang men zelf de gevolgen niet voldoende voelt doet Jan modaal just 'niks'. Onze maatschappij zit gewoon vol ego's.

In Rusland is dit al altijd zo geweest denk ik...die zijn nooit "Land of the free" geweest? Dit is zo on-Amerikaans...

Ik lees wel.op.reddit dat er overal protesten aan de gang zijn maar dat dit gewoon niet bericht wordt in de media..
Ik ga hier zot verklaard worden maar WO3 komt er zeer snel aan, ook al zijn de meeste mensen nog naïef en denken ze, "dat zal wel niet gebeuren".
Dat zal zeker wel gebeuren. Europa zal ons niet beschermen, want beslissingen nemen is te moeilijk precies, zelf met een wapen tegen ons hoofd.
Het zal van Frankrijk, UK, Duitsland en Polen moeten komen.. de unie faalt. We hebben een sterk blok nodig en dat zijn we niet.
Dus ofwel shift Europa morgen naar oorlogseconomie, ofwel zijn we gejost.
Ik snap echt niet dat de urgentie niet duidelijk is..
Rusland wilt de Baltische staten en wij willen die beschermen. De VS gaat zich niet moeien dus we staan er alleen voor..

Volledige tekst vanop zijn Thruthsocial kanaal (als reactie op woorden van Zelenskyy "the end of war with Russia is far, far away."):

"This is the worst statement that could have been made by Zelenskyy, and America will not put up with it for much longer! It is what I was saying, this guy doesn’t want there to be Peace as long as he has America’s backing and, Europe, in the meeting they had with Zelenskyy, stated flatly that they cannot do the job without the U.S. – Probably not a great statement to have been made in terms of a show of strength against Russia. What are they thinking?"

- Weg uit de NAVO.
- Rusland wordt een grote economische partner van de VS. Weg sancties, weg tekorten voor de Russische bevolking, hallo opschaling van het Russiche militaire apparaat.

De Europese leiders dachten met een plan op de proppen te komen, maar worden (opnieuw) in snelheid gepakt.
Zit er aan te komen, maar zal in zijn eigen voet schieten op lange termijn met da navo

En Rusland een levenslijn toe werpen die steken toch een mes in hun rug wanneer de tijd er rijp voor is, hopelijk leeft Trump nog lang genoeg om te zien wat de gevolgen van zij administratie is.

Europa zou moeten zeggen: luister eens hier, wij gaan zoveel biljoen investeren in Europese defensie. Wij nodigen alle captains of industry uit om bij ons deals te komen maken. En gebruik die hefboom geopolitiek.

Ik lees wel.op.reddit dat er overal protesten aan de gang zijn maar dat dit gewoon niet bericht wordt in de media..
Ik ga hier zot verklaard worden maar WO3 komt er zeer snel aan, ook al zijn de meeste mensen nog naïef en denken ze, "dat zal wel niet gebeuren".
Dat zal zeker wel gebeuren. Europa zal ons niet beschermen, want beslissingen nemen is te moeilijk precies, zelf met een wapen tegen ons hoofd.
Het zal van Frankrijk, UK, Duitsland en Polen moeten komen.. de unie faalt. We hebben een sterk blok nodig en dat zijn we niet.
Dus ofwel shift Europa morgen naar oorlogseconomie, ofwel zijn we gejost.
Ik snap echt niet dat de urgentie niet duidelijk is..
Rusland wilt de Baltische staten en wij willen die beschermen. De VS gaat zich niet moeien dus we staan er alleen voor..
Europa kan dan ook geen beslissingen nemen gezien alle landen er persoonlijk voor gezorgd hebben dat de macht niet bij Europa ligt. Zoals meermaals verduidelijkt door @Sir.Killalot.

- Weg uit de NAVO.

Uit de NAVO gaan: Ik gok dat dit momenteel (nog) niet gaat gebeuren. Waarom zou men? Daar zijn worst case alleen maar nadelen aan verbonden en geen enkel voordeel. Het risico is dan plots ook bestaand dat de EU niet anders kan dan of te wel 'gejost zijn' of een militaire grootmacht worden op middellange termijn (Dan is het letterlijk 1 van de 2 hé). En dat risico wenst Trump toch niet te nemen akkoord? Die mens wil helemaal geen EU grootmacht.

Neen. Het is gewoon beter om nog even van twee walletjes te eten en de EU aan het lijntje te houden. Alle voordelen er nog uitzuigen / van de walletjes eten en bij de nadelen gewoon zeggen: Dat gaan we niet doen! Los het zelf op! De EU laten knikken en Trump maar lachen.

De rest? Plausibel.

Ik denk dat Trump helemaal niet wilt dat Europa zegt "I´ll build my own defence! With blackjack and hookers" ik denk eerder dat Trump alleen genoegen zal nemen met de EU die hem openlijk gelijk geeft, braaf beloofd nu wel al hun geld in de VS te spenderen en voor de rest zich stillekes schikt in een ondergeschikte rol van afnemersmarkt en vazalstaat.
Trump wil imo helemaal geen sterk Europa naast de VS, Trump wil bovenal de VS op top en al hun "vriendjes" zwijmelend aan de voeten.
Alle relaties en interacties zijn immers transactioneel waar 1 partij er per definitie beter uit moet komen dan de andere, in zijn visie
Best mogelijk hoor, maar de conclusie die Europa daaruit moet trekken blijft dezelfde.

Zit er aan te komen, maar zal in zijn eigen voet schieten op lange termijn met da navo

En Rusland een levenslijn toe werpen die steken toch een mes in hun rug wanneer de tijd er rijp voor is, hopelijk leeft Trump nog lang genoeg om te zien wat de gevolgen van zij administratie is.
Maar wij zijn wel de klos ondertussen. Ik heb het al gezegd, Europa is een slapende reus. Wij hebben het potentieel om - even abstractie maken van de kernwapens wel - Rusland van de kaart te vegen, zonder dat we daar de hulp van de VS voor nodig hebben. Maar dit is hier in sneltempo aan het afglijden van de VS die de handen af houdt van Oekraïne naar de VS die ons een mes in de rug steekt en ons samen met Rusland aanvalt. In Europa VS Rusland heb ik wel nog vertrouwen, zolang onze eigen bevolking ons niet verraadt - want de neuzen moeten wel in dezelfde richting -, maar in Europa VS Rusland én USA? Het voelt complete sciencefiction om over na te denken, maar het is realistischer aan het worden dan dat de relaties tussen ons en de Amerikanen terug normaliseren vrees ik. Ze hebben ons bijna een eeuw geleden gered, en steken ons nu een dolk in de rug en vallen ons aan met hun eeuwige aartsvijand. Het klinkt als het plot van een slechte Netflixfilm.

Ik blijf me ook verwonderen aan de mensen die maar blijven zeggen dat de soep niet zo heet gegeten zal worden, dat het zo'n vaart niet zal lopen. Maar de publieke vernedering van Zelensky in het Witte Huis is absoluut ongezien, de diplomatieke betrekkingen tussen wat 2 maanden geleden nog bondgenoten waren publiekelijk bij het grofvuil gezet. Trump heeft de EU letterlijk als vijanden van de VS bestempelt, met zijn uitspraken over onze ontstaansgeschiedenis, hij wil sowieso al een handelsoorlog met ons. De strijd tegen Rusland, een eeuw lang dé aartsvijand, wordt online alvast al stopgezet. Er zit geen logica meer achter, denken dat hij het niet zal doen wegens economische belangen is compleet achterhaald. Ofwel primeren andere belangen, ofwel denkt hij daadwerkelijk dat hij op deze manier economisch er sterker zal uitkomen.

Economische verwevenheid is een halve eeuw dé strategie tot vrede en samenwerking geweest van Europa, maar die strategie is niet berekend op autoritaire, narcistische leiders die zelf de economische gevolgen niet hoeven te dragen voor het doorknippen van die verwevenheid. Dat is de grote, naïeve vergissing geweest van Europa en waarvoor we nu de prijs betalen. Het is een valabele strategie, die zijn nut al dubbel en dik bewezen heeft, maar vandaag toont aan dat je altijd een tweede strategie achter de hand moet houden. Enfin, die hadden we natuurlijk, dat was de NAVO, maar daar verscholen we ons te hard achter de VS in plaats van zelf de leiding te nemen, en ook dat bijt ons nu in ons gat.

Laatst bewerkt:
Uit de NAVO gaan: Ik gok dat dit momenteel (nog) niet gaat gebeuren. Waarom zou men? Daar zijn worst case alleen maar nadelen aan verbonden en geen enkel voordeel. Het risico is dan plots ook bestaand dat de EU niet anders kan dan of te wel 'gejost zijn' of een militaire grootmacht worden (Dan is het letterlijk 1 van de 2 hé). En dat risico wenst Trump toch niet te nemen akkoor? Die mens wil helemaal geen EU grootmacht.

Neen. Het is gewoon beter om nog even van twee walletjes te eten en de EU aan het lijntje te houden. Alle voordelen er nog uitzuigen / van de walletjes eten en bij de nadelen gewoon zeggen: Dat gaan we niet doen! Los het zelf op! De EU laten knikken en Trump maar lachen.

De rest? Plausibel.
Zowel Hegseth als Vance zijn ideologische tegenstanders van de Nato. Musk en Trump bekijken het meer transactionair maar hun conclusie is dezelfde. We gaan het zien.

Nee, maar Europa moet de simpele waarheid in de ogen kijken. En dat is dat de USA ons grondgebied niet meer mee zal bewaken. Hoe dikwijls moeten ze het eigenlijk nog herhalen dat we onze eigen boontjes moeten doppen?
Kernraketten plaatsen als afschrikkingsmiddel aan elke grens om te beginnen.

Terug
Bovenaan