Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Volgende stap Rusland steunen in de oorlog met Europa?
Dan laten wij toch gewoon al het Amerikaans materiaal in de EU ophalen door de vuilniskar?
(Hiermee bedoel ik dus dat dit toch wel een rode / escalerende lijn zou zijn)

Laatst bewerkt:
We moeten nu niet zelf de bruggen gaan opblazen met Washington, maar het is ondertussen wel erg duidelijk dat ze ons de komende jaren niet gaan helpen wanneer Rusland hun volgende expansionistische move doet.

Vrijdag doorgestoken kaart dus... Kan niet snel genoeg gaan.
Volgende stap Rusland steunen in de oorlog met Europa?
Dat lijkt me écht wel een rode lijn. En mocht dat ooit gebeuren ga ik wel paniek inkopen doen in de supermarkt denk ik :unsure:

Wat me logischer lijkt is dat ze opnieuw handel gaan drijven met de Russen (dus indirect is dat wel een steun natuurlijk).

Trump geeft zowel Zelenski als Europa weer een veeg uit de pan vandaag.

Een uitspraak die je weer van ver zag aankomen en kan hem niet eens ongelijk geven. Word nu toch eens wakker.

Uit De Morgen:
Trump verwijst ook naar het overleg van zondag tussen Europese en andere landen in Londen. "Europa zei rechtuit dat ze het niet aankunnen zonder de Verenigde Staten. Niet de beste uitspraak als je een teken van kracht wil uitsturen naar Rusland. Wat dachten ze wel?"

Laatst bewerkt:

Een uitspraak die je weer van ver zag aankomen en kan hem niet eens ongelijk geven. Word nu toch eens wakker.

Uit De Morgen:
Dat valt nog mee. Volgens HLN (daarstraks) ging Trump meteen al zeggen dat Oekraïne en de EU permanent de pot op konden gaan. :tongue:
Het blijft (voorlopig) bij dreigementen. Wat inderdaad binnen het verwachtingspatroon ligt.

Dat valt nog mee. Volgens HLN (daarstraks) ging Trump meteen al zeggen dat Oekraïne en de EU permanent de pot op konden gaan. :tongue:
Het blijft (voorlopig) bij dreigementen. Wat inderdaad binnen het verwachtingspatroon ligt.
Tijdens The State Of The Union morgen zullen weer veel Europese monden open vallen van verbazing en consternatie.

Van uw vrienden moet je het hebben...

Merz spreekt nu toch ook openlijk over een valstrik vrijdag...
Misschien moeten we als Europa duidelijker de democraten aanspreken over wat er gaande is... Misschien dat er dan wel republikeinen gewetenswroeging krijgen?

Uit De Morgen:
Langs de andere kant kunnen we toch ook niet verwachten dat Europa zegt dat de VS en Rusland de pot op kunnen.

Trump doet dus exact wat ik voorspeld had, maar al na 1 dag. Het moet dus 'de Trump deal' zijn en niks anders blijkbaar, wat een ongelooflijke blaaskaak. Bijna een kind met een tantrum omdat het zijn zinnetje niet krijgt :S

Zelfs op de oscars dierf bijna niemand te kritisch zijn blijkbaar. Immens trieste boel daar in de VS vandaag. Europa moest misschien wakker worden, maar verdorie de democraten in de VS nu ook zulle.
Aarts moeilijke situatie voor de Euro en Ukraïne. Dat die betonkop daar zelfs geen gulden middenweg aanvaard. Van agressor Putin kan je dat begrijpen, maar van de VS ?? Trump straft blijkbaar iedereen gewoon af die tijdens zijn campagne negatief over hem was, of niet zijn koers wil varen.

Laatst bewerkt:
Langs de andere kant kunnen we toch ook niet verwachten dat Europa zegt dat de VS en Rusland de pot op kunnen.
Nee, maar Europa moet de simpele waarheid in de ogen kijken. En dat is dat de USA ons grondgebied niet meer mee zal bewaken. Hoe dikwijls moeten ze het eigenlijk nog herhalen dat we onze eigen boontjes moeten doppen?

Nee, maar Europa moet de simpele waarheid in de ogen kijken. En dat is dat de USA ons grondgebied niet meer mee zal bewaken. Hoe dikwijls moeten ze het eigenlijk nog herhalen dat we onze eigen boontjes moeten doppen?
Ik denk dat ze dat wel redelijk beseffen hoor maar toch proberen om Trump niet te veel voor de borst te stoten en men niet alle bruggen wil opblazen. Imo moeten we toejuichen dat de politiek hier in Europa zich niet als Trump gedraagt en iedereen schoffeert.

Het toestel werkt ook als afschrikking. Kijk naar de F-22. Meer high end heb je niet. Maar buiten het manhaftig neerhalen van een Chinese spionagebalon heeft die geen wapenfeiten op haar palmares. Airshows des te meer. Zelfde voor de SU-57. Stand-off missies in Syrië en Oekraïne maar bovenal schoonheidswedstrijden winnen op airshows.

Maar de F-22 is wel het nec plus ultra van de fifth gen en een perfect visitekaartje van de Amerikaanse defensie industrie. Een paradepaard, geen werkpaard.
Het spijt me dat ik er weer tussenkom, want het is al de derde keer dat ik jou hiervoor citeer, het is niet persoonlijks maar puur inhoudelijk.

Nee, de F22 heeft tot nu toe geen concreet en zichtbaar nut gehad. Maar het is een afschrikkingsmiddel. Zowel de Russen als China proberen nu al resp 15 en 6 jaar iets te maken dat er nog maar op lijkt, terwijl de VS hun F22 reeds 29 jaar in productie is, en 20 jaar in gebruik. Gans de ontwikkeling van jets wordt nu bepaald door de VS, die alle expertise hebben en geen dringende nood hebben aan een nieuw systeem.

Het is het inderdaad het absolute summum. Maar je kritiek is blijkbaar dat dit toestel het niet kan tonen? Is dat hetzelfde dan als een nuke van 40 Megaton die je hebt en niet kunt gebruiken? Want dat zit gewoon in dezelfde categorie. Moest China of Rusland iets gek van plan zijn in luchtruim dat gecontroleerd wordt door F22 (die effectief in het Israelisch theater heeft gepatroilleerd, en actief vliegen in Alaska en Japan) dan zou het rap beklonken zijn. Feit is dat de regio rond Alaska, Hawai en Japan clean is.

De F22 doet en heeft gedaan perfect wat er van het ding verwacht is. Afschrikking

Nu om af te sluiten wil ik wel de diclaimer plaatsen dat ik de F35 een compleet fout toestel vind voor landen als België en Nederland (en mss ook Duitsland). Zeker gezien het verraad van Amerika en de over-the-air control van de VS op Europese toestellen (UK niet want die mochten eigen software schrijven en zijn dus safe).

Ik denk dat ze dat wel redelijk beseffen hoor maar toch proberen om Trump niet te veel voor de borst te stoten en men niet alle bruggen wil opblazen. Imo moeten we toejuichen dat de politiek hier in Europa zich niet als Trump gedraagt en iedereen schoffeert.
Maar ze hoeven Trump helemaal niet tegen de borst te stoten. Net omgekeerd, maak een statement dat Europa wél alleen zal zorgen voor zijn defensie. Dat is wat Trump wil horen.

En spreek dan in alle stilte met de USA over de militaire diensten waarin ze ons misschien wel nog voor bepaalde tijd in willen ondersteunen en tegen welke prijs.

Laatst bewerkt:
Maar ze hoeven Trump helemaal.m niet tegen de borst de stoten. Net omgekeerd, maak een statement dat Europa wél alleen zal zorgen voor zijn defensie. Dat is wat Trump wil horen.

En spreek dan in alle stilte met de USA over de militaire diensten waarin ze ons misschien wel nog voor bepaalde tijd in willen ondersteunen en tegen welke prijs.

Dit dus, met al dat getweet. Godverdomme zeg.

Het spijt me dat ik er weer tussenkom, want het is al de derde keer dat ik jou hiervoor citeer, het is niet persoonlijks maar puur inhoudelijk.

Nee, de F22 heeft tot nu toe geen concreet en zichtbaar nut gehad. Maar het is een afschrikkingsmiddel. Zowel de Russen als China proberen nu al resp 15 en 6 jaar iets te maken dat er nog maar op lijkt, terwijl de VS hun F22 reeds 29 jaar in productie is, en 20 jaar in gebruik. Gans de ontwikkeling van jets wordt nu bepaald door de VS, die alle expertise hebben en geen dringende nood hebben aan een nieuw systeem.

Het is het inderdaad het absolute summum. Maar je kritiek is blijkbaar dat dit toestel het niet kan tonen? Is dat hetzelfde dan als een nuke van 40 Megaton die je hebt en niet kunt gebruiken? Want dat zit gewoon in dezelfde categorie. Moest China of Rusland iets gek van plan zijn in luchtruim dat gecontroleerd wordt door F22 (die effectief in het Israelisch theater heeft gepatroilleerd, en actief vliegen in Japan) dan zou het rap beklonken zijn. Feit is dat de regio rond Hawai en Japan clean is.

De F22 doet en heeft gedaan perfect wat er van het ding verwacht is. Afschrikking

Nu om af te sluiten wil ik wel de diclaimer plaatsen dat ik de F35 een compleet fout toestel vind voor landen als België en Nederland (en mss ook Duitsland). Zeker gezien het verraad van Amerika en de over-the-air control van de VS op Europese toestellen (UK niet want die mochten eigen software schrijven en zijn dus safe).
Awel ja, ik zeg toch dat afschrikking het nut is van die vliegtuigen? Ik zeg niet dat ze nutteloos zijn, al gaan we ze wellicht niet in actie zien. Aanwezigheid is voldoende. Maar de F-22 is een duur paradepaardje. De F-15/16/18 zijn de werkpaarden.

Dat lijkt me écht wel een rode lijn. En mocht dat ooit gebeuren ga ik wel paniek inkopen doen in de supermarkt denk ik :unsure:

Wat me logischer lijkt is dat ze opnieuw handel gaan drijven met de Russen (dus indirect is dat wel een steun natuurlijk).
Trump heeft intussen z'n zinnen wel gezet op die grondstoffen natuurlijk :unsure:

Het is voor mij nog altijd onduidelijk hoeveel Amerikanen hier nu allemaal akkoord mee gaan? Want we zeggen Amerika, maar dit is gewoon de Trump administratie die dit alles communiceert... Dark Maga/Project 2025, hoeveel man zou dat zijn? Die gijzelen toch ook de overgrote meerderheid Amerikanen?

Het is voor mij nog altijd onduidelijk hoeveel Amerikanen hier nu allemaal akkoord mee gaan? Want we zeggen Amerika, maar dit is gewoon de Trump administratie die dit alles communiceert... Dark Maga/Project 2025, hoeveel man zou dat zijn? Die gijzelen toch ook de overgrote meerderheid Amerikanen?
Ik zie niet in welk verschil dat voor ons maakt.

Ik snap niet dat UK en EU nog steeds doordrammen op het feit dat het "met de zegen van de VS" moet.
Snappen ze dan niet dat Trump op geen enkele manier Oekraïne en bij uitbreiding de EU nog gaat steunen? Ze hebben voor Rusland gekozen as ally, Rusland.. het land dat letterlijk Oekraïne is binnengevallen en dus indirect in oorlog is met ons.. Wat verwachten ze nog van de VS? Alsof die nog iets gaan doen om Rusland tegen te werken..
Het is overduidelijk dat Rusland erin geslaagd is om een spion in het witte huis te krijgen en de VS van binnenuit aan het ontmantelen is. Ondertussen heeft Trump al gezegd dat hij wil denucleariseren..
Hoeveel bewijs hebt ge nodig?
Bende struisvogels

Terug
Bovenaan