Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Uit de NAVO gaan: Ik gok dat dit momenteel (nog) niet gaat gebeuren. Waarom zou men? Daar zijn worst case alleen maar nadelen aan verbonden en geen enkel voordeel. Het risico is dan plots ook bestaand dat de EU niet anders kan dan of te wel 'gejost zijn' of een militaire grootmacht worden op middellange termijn (Dan is het letterlijk 1 van de 2 hé). En dat risico wenst Trump toch niet te nemen akkoord? Die mens wil helemaal geen EU grootmacht.

Neen. Het is gewoon beter om nog even van twee walletjes te eten en de EU aan het lijntje te houden. Alle voordelen er nog uitzuigen / van de walletjes eten en bij de nadelen gewoon zeggen: Dat gaan we niet doen! Los het zelf op! De EU laten knikken en Trump maar lachen.

De rest? Plausibel.
Die mens gaat dat risico wel nemen, omdat:
- Hij Rusland in sneltempo erbovenop gaat helpen op economisch (en dus ook militair) gebied. Inkomsten voor de VS!
- Europa dan dringend wapens gaat nodig hebben om Rusland af te schrikken en die wapens kunnen tegen 'een goede prijs' ("doe anders Groenland er ook nog bij.") morgen al gekocht worden bij de VS. Nog meer inkomsten (en grondstoffen uit Groenland) voor de VS!

Die mens gaat dat risico wel nemen, omdat:
- Hij Rusland in sneltempo erbovenop gaat helpen op economisch (en dus ook militair) gebied. Inkomsten voor de VS!
- Europa dan dringend wapens gaat nodig hebben om Rusland af te schrikken en die wapens kunnen tegen 'een goede prijs' ("doe anders Groenland er ook nog bij.") morgen al gekocht worden bij de VS. Nog meer inkomsten (en grondstoffen met Groenland) voor de VS!
Op lange termijn is dat toch of te wel nefast voor de VS OF de ondergang van onze kleinkinderen (1 van de 2) ??? Ne grote gok voor ...
Maar ja Trump denkt alleen aan zijn eigen dus die is daar wel toe in staat. Tegen dat er gevolgen zijn ligt ie in de kist zoals Uncle Scrooge.

Nu ja het zal zijn zoals het zal zijn he. We zullen wel zien morgen ..

Donald Scrooge Trump

scrooge.jpg

Dat de relatie met de vs aan het afkoelen is tot daar aan toe, maar dat trump europa gaat aanvallen is echt wel te ver gezocht.

Ik lees wel.op.reddit dat er overal protesten aan de gang zijn maar dat dit gewoon niet bericht wordt in de media..
Ik ga hier zot verklaard worden maar WO3 komt er zeer snel aan, ook al zijn de meeste mensen nog naïef en denken ze, "dat zal wel niet gebeuren".
Dat zal zeker wel gebeuren. Europa zal ons niet beschermen, want beslissingen nemen is te moeilijk precies, zelf met een wapen tegen ons hoofd.
Het zal van Frankrijk, UK, Duitsland en Polen moeten komen.. de unie faalt. We hebben een sterk blok nodig en dat zijn we niet.
Dus ofwel shift Europa morgen naar oorlogseconomie, ofwel zijn we gejost.
Ik snap echt niet dat de urgentie niet duidelijk is..
Rusland wilt de Baltische staten en wij willen die beschermen. De VS gaat zich niet moeien dus we staan er alleen voor..

Zonder NATO/EU was het al prijs denk ik. Ik ben blij dat ze in de tijd bepaalde constructies hebben opgesteld zodat we niet zomaar in een all-out war geraken.

Bam.
Alle US ondersteuning aan Oekraine op zijn minst tijdelijk stopgezet.
Zelenskyy moet een gigantische knieval doen of krijgt niets meer.
Versterkt toch maar weer het gevoel dat dat witte huis debacle 100% gepland was en de voorzet om die hulp te kunnen stoppen.

Trump's plan voor "vrede" lijkt nu op het forceren van quasi totale capitulatie van Oekraine.

Alle door Rusland ingenomen terrein afstaan en een Russisch puppet regering in Kiev installeren.

Het "Bully" gehalte op één avond ginder in Washington begint epische proporties aan te nemen, als je de 25% tarrifs tegen Canada en het verdubbelen van die tegen China naar 20% er nog even terloops bijneeemt.

Laatst bewerkt:
Bam.
Alle US ondersteuning aan Oekraine op zijn minst tijdelijk stopgezet.
Zelenskyy moet een gigantische knieval doen of krijgt niets meer.
Versterkt toch maar weer het gevoel dat dat witte huis debacle 100% gepland was en de voorzet om die hulp te kunnen stoppen.

Het "Bully" gehalte op één avond ginder in Washington begint epische proporties aan te nemen, als je de 25% tarrifs tegen Canada er nog even bijneeemt.
Advocaat van de duivel, misschien goed dat Zelensky opgeeft ipv heel Europa mee te zeulen in verderf.

Advocaat van de duivel, misschien goed dat Zelensky opgeeft ipv heel Europa mee te zeulen in verderf.
Op naar een communistisch Europa, yeeha...
Europa moet terug op eigen benen kunnen staan, en ja, dat zal pijn doen.
Maar net dat "verderf" noemen lijkt me er toch over...

Trump pauzeert de wapenleverkng aan Oekraine en putin vindt het te vroeg voor vredesonderhandelingen. Outin denkt dat hij nog meer grond kan innemen .
Die situatie is door de VS en trump schandalig. Ik vermoed dat de Amerikanen nog niet beseffen, wat ze gedaan hebben door zo een clown als president te kiezen.

Mja, je zag het toch al van mijlenver aankomen dat Zelensky nu helemaal door het slijk zal moeten als hij nog iets van de Amerikanen wil. Hoe moedig hij ook was in the Oval Office, het was ook niet slim. Hij moest daar gewoon zoals iedereen de hielen likken van emperor Trump.
Ik vraag me af welke uitweg hij nu nog heeft. Een complete persoonlijke vernedering moeten ondergaan of misschien gewoon een stap opzij zetten in aanschijn van de USA (wat tovh nog iets minder vernederend zal zijn).

Op naar een communistisch Europa, yeeha...
Europa moet terug op eigen benen kunnen staan, en ja, dat zal pijn doen.
Maar net dat "verderf" noemen lijkt me er toch over...
Verderf als in dat er toch een deel dingen terug zullen stabiliseren? Kan mis zijn ofc, history noob hier

Europa dacht dat ze veilig waren onder de VS en hebben hun legers fors vermindert en al het geld naar t sociale gepompt .
Langs de ene kant is t wel goed dat Europa meer geld in het militair systeem pompt maar van waar zullen ze het geld halen

Verderf als in dat er toch een deel dingen terug zullen stabiliseren? Kan mis zijn ofc, history noob hier
Grootste probleem is dat Poetin keer op keer elk verdrag dat hij tekent gewoon in de vuilbak kiepert als het hem uitkomt.
Dus hem nu iets geven, met een overeenkomst dat het daar dan bij blijft, is quasi een garantie dat wanneer zijn leger terug op positieven is, weer iets anders gaat doen.
Balkan landen zou Poetin ook graag terug inlijven, al die landen die vorige eeuw zich uit de Russische sfeer hebben losgewrikt.

Uiteindelijk, nu toegeven aan Rusland is eigenlijk zeggen, als je iets wil, stuur je leger op een invasie and its yours...

Omgekeerde wereld. Doorgestoken kaart.

Vredevolle Putin VS. Oorlogszuchtige Zelensky.

Als Rusland stopt is de oorlog gedaan.
Als Oekraine stopt is Oekraïne gedaan.

Trump pauzeert de wapenleverkng aan Oekraine en putin vindt het te vroeg voor vredesonderhandelingen. Outin denkt dat hij nog meer grond kan innemen .
Die situatie is door de VS en trump schandalig. Ik vermoed dat de Amerikanen nog niet beseffen, wat ze gedaan hebben door zo een clown als president te kiezen.
Het interesseert hun ginds amper iets.
De Europese bril. Menen dat ze aan de andere kant van de wereld iets geven om de achtertuin van Europa.
Als Europa het zo graag wilt opgelost hebben, moeten ze zelf maar meer doen denken ze daar.
Een land van 300 miljoen inwoners dat voor de veiligheid van een natie met 500 miljoen inwoners moet instaan.
Lekker massaal brandstoffen afnemend van de vijand die we zo groot houden.
De middenvinger kwam er ooit wel aan.
De prioriteiten in de wereld zijn ondertussen ook al lang verschoven.

Ik probeer mijn moraal hoog te houden door te blijven voorhouden dat (uiteraard) toch niet alle Amerikanen er onverschillig tegenover staan:

Op dat vlak mag je gerust zijn, MAGA is maar een minderheid binnen de Republikeinen. Genoeg Democraten en Republikeinen die niet achter Trump staan.

Maar of die groep er ook iets aan gaat doen, dat is de grote vraag.

Deze discussie kan je wel beter voeren in het Trump topic.

RIP Oekraïne. Ik verwacht vandaag nieuwsberichten over grote Russische (drone) aanvallen op heel Oekraïne.

Terug
Bovenaan