Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Anyway back on topic met goed nieuws van het front.

In Chasiv Yar heeft Oekraïne de afgelopen dagen langzame vooruitgang gemaakt en verschillende deeltjes van de stad herovert.
In Toretsk zou er een doorbraak zijn richting het centrum van de stad, dit nieuws komt zowel van Oekraiense en Russische bronnen.
Gk84l29WAAAsPP8

De oorlog op zich is totaal irrelevant geworden?

Of de ene nu 500m naar links of rechts opschuift, wat maakt het uit. Er is geen pad naar end game tenzij dit ding nog paar jaren duurt en dat zal geen enkele proxy partij toelaten. Niet usa, niet Rusland, niet de Chinezen. En europa kan het niet betalen. En zelensky staat er alleen voor met het te willen...

Het lijkt me ook niet gezond om strategische beslissingen te bespreken waar Hongarije en Slovakije mee aan tafel zitten. Direct na zo'n meeting bellen die alles door naar Putin en co.
Dikke second, desnoods richt men per direct de verenigde Europese landen op om zulke zaken te bespreken en militair samen te werken. En zorg je gewoon dat de Europese unie minder en minder middelen krijgt. Dat vrijgekomen geld steek je dan in de nieuwe unie.

De oorlog op zich is totaal irrelevant geworden?

Of de ene nu 500m naar links of rechts opschuift, wat maakt het uit. Er is geen pad naar end game tenzij dit ding nog paar jaren duurt en dat zal geen enkele proxy partij toelaten. Niet usa, niet Rusland, niet de Chinezen. En europa kan het niet betalen. En zelensky staat er alleen voor met het te willen...

Waar heb je het over?
Anti-EU tot daar aan toe, maar dat soort fake news van jou mag toch eens gaan ophouden. Vorige keer ben je ook met de noorderzon vertrokken uit het topic toen je daar herhaaldelijk op geattendeerd werd.

Hoeveel je hier leest dat Europa met de rug tegen de muur staat en niet meer kan doen. Jezus. Het is niet van kunnen maar van willen he. Als we willen pompen we zoveel geld in wapens voor Oekraïne dat Rusland gewoon weggeblazen wordt.
En dat is exact wat we nu moeten doen

In Roemenie is of was de pro-russische kandidaat de populairste,
Raar want nog geen 3 maanden geleden hebben de Pro-Westerse partijen de verkiezingen daar gewonnen...
ook in Slovenie en Kroatie durft het al eens schommelen.
Slovenië is uitsluitend Pro-Europa geweest zeker gezien de raketaanval in 2022 waarbij het Sloveense consulaat in Kiev werd platgegooid door de Russen. Kroatië durf ik niet zeggen.
Same voor Tsjechie.
Raar want Milos zeman, die werd omschreven als "Europes most Kremlin friendly leader" riep in 2014 op om een sterk militair antwoord op de Russische annexatie van de Krim al dan niet door het sturen van troepen en het was enkel de CSSD die zich verzette tegen sancties tegen Rusland.
En ook in Polen hadden ze hiervoor met PiS een heel eigenwijs en pro-Trump bestuur.
en een zeer anti-Rusland beleid...

Jouw fout is links gelijk stellen aan Pro-Europa/Pro-Democratie en rechts gelijk stellen aan Pro-Rusland.
Polen is daar het perfecte voorbeeld van. Tusk en zijn burgerpartij situeren zijn rechts-leunende centristen die desondanks toch pro-EU en anti-Rusland zijn.

De druk op Zelensky zal enkel maar vergroten , Trump zal heus niet stoppen na 1 slecht gesprek. Zullen wij blijven miljarden sturen als de Amerikanen niet meer meedoen? En alles hier duurder wordt? In Europa kent men verkiezingen, mensen hier gaan dat ook niet blijven pikken, als er on the field niets verandert. Als de VS niks meer doet, zal ook de steun hier beetje per beetje afbrokkelen.

Nuja, eerst nog zien of dat de VS alle steun wel zal opzeggen.
Ik denk dat veel Europeanen ermee akkoord zouden zijn om efkes geld te smijten tegen defensie om Dit op te lossen.
Dus smeedt het ijzer nu het heet is..

Ik geloof dat sommigen hier eens een bezoekje aan Polen moeten brengen. En de bevolking daar eens de mening omtrent Rusland moeten vragen. Het is niet voor niet dat Polen de laatste jaren zoveel ingezet heeft op hun militair apparaat. En dat is niet sinds de laatste legislatuur.

Ik denk dat veel Europeanen ermee akkoord zouden zijn om efkes geld te smijten tegen defensie om Dit op te lossen.
Dus smeedt het ijzer nu het heet is..
Veel mensen lijken te vergeten dat we hier nog op een berg geld zitten van 200 miljard bevroren tegoeden. Dat is genoeg om op ons eentje de oorlog nog eens 3 jaar lopende te houden zonder extra inspanningen van de lidstaten. En als de politici een beetje hun verstand gebruiken dan gebruiken ze die tegoeden voor een deel om eventueel koopkrachtverlies te compenseren.

Ik geloof dat sommigen hier eens een bezoekje aan Polen moeten brengen. En de bevolking daar eens de mening omtrent Rusland moeten vragen. Het is niet voor niet dat Polen de laatste jaren zoveel ingezet heeft op hun militair apparaat. En dat is niet sinds de laatste legislatuur.
Ik bedoelde ook : het is niet omdat je anti-Russisch bent, dat je daarmee automatisch pro-Westers bent. Daar kan wat tussenzitten. Veel landen die van verschillende walletjes willen eten.

To be fair er is enorm veel europees geld tegen polen aangegooid. Die autostrades zijn daar zijdezacht waar een duitsland dan nog eens jaloers staat op te kijken.
chatgpt maakt gewag van 160 miljard euro tussen 2004 en 2020. Dat is geld dat ze uitsparen en in het militair apparaat kunnen gooien.
Sinds Polen lid werd van de Europese Unie in 2004, heeft het land aanzienlijke financiële steun ontvangen van de EU voor verschillende projecten en initiatieven ter bevordering van economische groei, infrastructuurverbeteringen en sociale ontwikkeling. De EU verstrekt fondsen via verschillende programma's, zoals het Cohesiefonds en de Europese Structuur- en Investeringsfondsen.

Tussen 2004 en 2020 ontving Polen meer dan 160 miljard euro aan EU-fondsen. Dit geld werd gebruikt voor projecten op het gebied van infrastructuur, landbouw, milieu, onderwijs en andere sectoren die de algehele ontwikkeling van het land bevorderden.

Daarnaast ontvangt Polen ook steun uit het Herstelplan van de EU, wat in het kader van de coronapandemie werd opgezet. Dit herstelplan voorziet in extra financiering voor de wederopbouw van de economie, met een aanzienlijk bedrag voor Polen.

Het is belangrijk op te merken dat de EU-subsidies een essentieel onderdeel zijn van de economische groei en modernisering in Polen, maar er zijn ook kritieken over de manier waarop sommige fondsen worden beheerd of besteed.

Nu ja dat viel me wel op toen ik laatst door polen reed. Locals zijn daar heel blij want blijkbaar voor 2004 was die infrastructuur onbestaande.
Ik ben toen trouwens ook naar het europees museum van de solidariteit gegaan in gdansk en daar wordt je toch wel wat stil van en tis begrijpbaar dat polen niet weer terug wil naar de tijd onder het russische juk.

Rechterzijde in Polen heeft ondertussen wel de kar grotendeels gekeerd wegens de demarches van Vance en Trump. Ze zijn daar ook aan het zeggen dat Trump en Vance gelijk hebben (Vance naar aanleiding van zijn speech in Munchen) en Zelensky maar best snel accepteert.

Grote kink in de kabel is het Banderisme in Oekraine natuurlijk, met eerder deze week een presidentskandidaat die in Lviv op bezoek was (geen flauw idee wat die daar verloren is) en een kleine rel veroorzaakte omdat er een standbeeld voor Stepan Bandera in Lviv staat, een man die verantwoordelijk geacht wordt voor oorlogsmisdaden tijdens WO2 tegen honderdduizenden Poolse burgers in wat destijds Pools grondgebied was (Lviv regio) maar tegenwoordig Oekrains is.

Rechterzijde in Polen heeft ondertussen wel de kar grotendeels gekeerd wegens de demarches van Vance en Trump. Ze zijn daar ook aan het zeggen dat Trump en Vance gelijk hebben (Vance naar aanleiding van zijn speech in Munchen) en Zelensky maar best snel accepteert.
Wat ik daarvan hoor is dat Duda gewoon heeft gezegd dat hij het eens is met de zaken die je kan bundelen als de "anti-woke" uitspraken van de VS. Lijkt mij vooral stemmingmakerij voor zijn eigen conservatieve achterban en niet zozeer anti-eu, anti-ua of pro-russische praat.

@Enforcer

Zit hier terug met Duitsers die direct en indirect werken voor Rheinmetal en die stukken minder positief over de productie hoor. Te kort aan alles om op te schalen. Ze hebben zelfs nu te kort aan verf. Munitie productie, staal en andere zaken waar ze nog altijd veel te weinig van te hebben.

Geld tegensmijten is 1 ding maar de logistiek moet kunnen volgen hè. En hangen nog eens vast aan veel te veel regels en politieke fights tussen verschillende West Europese landen. De politiek in Duitsland blijft moeilijk doen om op te schalen ook.

We gaan dus nog jaren de VS te vriend moeten houden hoor.

Het probleem is je kan via de huidige ingebakken TEU regels o.a. artikel 7, ook niet makkelijk afstappen van die unanimiteit en veto toestanden op gebied van CFSP en overstappen naar QMV ipv unanimiteit.

Er gaat iemand moeten opstaan en het discours* opstarten (*lees strongarmen) om de huidige regels naast zich neer te legen en over te stappen naar een beslissingsformule die goed is voor een grote meerderheid, niet akkoord e.g. Hongarije, daar is de deur je bent vrij om de EU te verlaten... Gezien ze netto één van de MS zijn die het meeste wel bij varen bij hun membership zullen ze wel rap instemmen.

te schalen. Ze hebben zelfs nu te kort aan verf. Munitie productie, staal en andere zaken waar ze nog altijd veel te weinig van te hebben.

Geld tegensmijten is 1 ding maar de logistiek moet kunnen volgen hè. En hangen nog eens vast aan veel te veel regels en politieke fights tussen verschillende West Europese landen. De politiek in Duitsland blijft moeilijk doen om op te schalen ook.

Ik blijf neutraal. Veel van de zaken die je aanhaalt lijken mij nu niet onoverkomelijk gezien we die ondersteunende industrie (chemie, staal, etc) wel hebben maar die gewoon een lage productie hebben door de economische concurrentie uit pakweg China voor de "dagdagelijkse" producten. Lijkt dus vooral een politiek probleem zoals al door verschillende mensen werd aangehaald recent en in het verleden, een gebrek aan een strategie.

Bepaalde zaken zoals artilleriemunitie lijken me moeilijker wegens een tekort aan schietkatoen maar dat had ik vorig jaar (?) al eens aangehaald.

Veel meer kan ik daar ook niet over zeggen, ik ken te weinig van die hele industriële keten om daar sluitende uitspraken over te doen.

Ik blijf neutraal. Veel van de zaken die je aanhaalt lijken mij nu niet onoverkomelijk gezien we die ondersteunende industrie (chemie, staal, etc) wel hebben maar die gewoon een lage productie hebben door de economische concurrentie uit pakweg China voor de "dagdagelijkse" producten. Lijkt dus vooral een politiek probleem zoals al door verschillende mensen werd aangehaald recent en in het verleden, een gebrek aan een strategie.

Bepaalde zaken zoals artilleriemunitie lijken me moeilijker wegens een tekort aan schietkatoen maar dat had ik vorig jaar (?) al eens aangehaald.

Veel meer kan ik daar ook niet over zeggen, ik ken te weinig van die hele industriële keten om daar sluitende uitspraken over te doen.

Ik ken er ook te weinig van hoor om die mannen te challengen. Ik woon dan ook nog eens heel aan de andere kant en volg het ook veel te weinig.

Maar wel akkoord hoor met je. Het zou allemaal beter kunnen maar hangen vast aan de politiek. En die zijn op Europees gebied al jaren een drama.

Maar min insteek was vooral op de mensen die zeggen. We moeten er maar geld te smijten terwijl al langer duidelijk is dat we vooral nood hebben aan durf van Europese leiders en die is er niet door de structuur.

We zouden tijdelijk een Macron moeten laten leiden op politiek vlak en de UK pushen op defensief. Het zijn de enigste met leger bases in elk wereld deel. Ok meeste uitgeleend aan de VS maar die moeten dan maar weg op termijn.

@Enforcer

Zit hier terug met Duitsers die direct en indirect werken voor Rheinmetal en die stukken minder positief over de productie hoor. Te kort aan alles om op te schalen. Ze hebben zelfs nu te kort aan verf. Munitie productie, staal en andere zaken waar ze nog altijd veel te weinig van te hebben.

Zijn die tekorten er ook niet omwille van de beleid ipv van logistieke problemen. Als ik iets geleerd heb de laatste jaren is dat er van alles tekort is (aan de prijs die je er maar voor wil betalen). Trek je uw portefeuille open en geef je wat meer verdwijnen al die problemen als sneeuw voor de zon.

Zijn die tekorten er ook niet omwille van de beleid ipv van logistieke problemen. Als ik iets geleerd heb de laatste jaren is dat er van alles tekort is (aan de prijs die je er maar voor wil betalen). Trek je uw portefeuille open en geef je wat meer verdwijnen al die problemen als sneeuw voor de zon.

1. Politieke spelletjes. Bvb Rheinmetal wil product x in Frankrijk produceren omdat daar hun fabriek meest geschikt voor is maar den Duits doe moeilijk omdat Franse economie zou krijgen. Dus geen productie.

2. Te kort aan specifieke raw materials door gebrek aan visie in het verleden en heden. Bvb die verf is geen gewone verf er zit iets extra in (was een Duits woord dat ik niet begrijp) waardoor ze die momenteel niet kunnen produceren. Komt uit India en China en blijkbaar willen ze niet upscalen door/voor Rusland.

Valt zeker nog te herstellen, al zullen we diplomatischer met Trump moeten omgaan. En wie weet komt daarna weer een meer Europees-gezinde president. Desondanks moeten we ook niet stilstaan en meer investeren in onze defensie en economie. Maar vandaag op morgen ons afkoppelen van de VS? Nee, dat gaat gewoonweg niet.
Eerlijk gezegd denk ik dat Trump dat voor ons gaat doen. Ik verwacht binnen de 3 maanden de aankondiging dat hun troepen per direct Europa verlaten.

Terug
Bovenaan