De situatie van de Joden vergelijken indr jaren 30 met de LGTB gemeenschap nu is zo fout dat ik er niet eens op wil antwoorden.
Ik denk niet dat de Joden toen door de media/politiek op handen gedragen zoals dat nu wel is.
Neen, daar is niets fout aan. Jij weigert de consequenties van waar je voor staat in te zien. Het is niet omdat we bij het ene het eindpunt nog niet kennen en bij het andere wel, dat we de beginpunten niet kunnen vergelijken. Van de Joden werd ook gedacht dat ze te veel invloed hadden, dat ze te veel macht hadden, dat ze een gevaar voor onze kinderen waren, dat zij de touwtjes in handen hadden. Woke is niet eens een beweging, heeft niet eens een gezicht, het idee dat die op handen wordt gedragen door media en politiek is niet op de realiteit gebaseerd. Net zoals heel veel ideeën over het gevaar van de Joden niet op de realiteit gebaseerd waren. Wat jij doet, de schuld van de politiek van Trump bij woke leggen, is exact hetzelfde als de schuld van de politiek van Hitler bij de Joden leggen. Want gepercipieerd of niet, ze hebben hem de ammunitie gegeven die hij nodig had. De enige reden waarom je die vergelijking niet wil maken, is omdat je weet dat ze klopt en je weigert de consequenties van je eigen denken te erkennen.
Dat klopt ook gewoon?
Als de "woke beweging" (ik noem het nu zo om het te versimplificeren) minder prominent aanwezig was dan had de wereld er misschien anders uit gezien.
Als je vijand (Trump etc) gebruik en misbruik kan maken van je strategie dan ben je gewoon fout bezig.
Dat inzicht is er nog altijd niet.
Als je liever dogmatisch vasthoudt en niet aan de reële gevolgen denkt dan blijf je dit resultaat hebben.
En hadden er geen Joden in Duitsland gewoond, dan had er ook geen genocide plaatsgevonden. Ze hadden maar niet zo dogmatisch daar blijven wonen, want kijk wat het hun opgeleverd heeft. Hoe je het ook draait of keert, dat is wat jij hier zegt.
Vervang woke door eender welke andere bevolkingsgroep of beweging of mening, en je zou dit nooit uitspreken, want je weet goed genoeg hoe degoutant het is. Moesten de rollen omgedraaid zijn, zou je dan ook afkomen dat de anti-woke beweging maar niet zoveel ammunitie had moeten geven?
Spreek voor jezelf hé.
Ik weet heus wel welk gedachtegoed ik aanhang.
Maar opnieuw, ook hier. Door mensen die het gevaar van die woke beweging inzien in de MAGA club te duwen maak je ze net sterker.
Het gebrek aan inzicht daarover boggles my mind.
Het probleem is dat je geen reëel gevaar inziet, maar een gepercipieerd verhaal grotendeels gefabriceerd door een politieke beweging die je zegt niet aan te hangen maar wel legitimeert door hun propaganda mee te verspreiden.
Het probleem is niet dat mensen in de club worden geduwd, het probleem is dat mensen de retoriek van die club overnemen als waarheid en zo de club meer legitimiteit en macht geeft. Ook dit zie je in andere autoritaire regimes nu en in het verleden. Er is een kerngroep die alles slikt, maar het is een grotere massa die de acties van de kerngroep legitimeert of tolereert.
Opnieuw leg je de schuld bij anderen zonder zelf je aandeel te erkennen. Het is niet de fout van de mensen die de retoriek van de MAGA-ideologie overnemen, mee verspreiden en legitimeren, het is de fout van de mensen die durven ingaan tegen jouw ideeën.
Voor iemand die altijd de mond vol heeft van begrip voor een andere heb je 0,0 begrip om politiek en ideologisch ook nog maar te luisteren naar iemand zonder met het vingertje te wijzen
Ik vind dat heel ironisch.
Ik heb absoluut begrip voor zij die vinden dat de wereld en de maatschappij te snel verandert. Dat is een legitieme bezorgdheid. Ik begrijp dat en heb daar begrip voor. Dat begrip stopt wanneer die bezorgdheid omslaat in een dogmatische ideologie, die niet op feiten gebaseerd is, en die enkel tot doel heeft om bepaalde oneerlijke machtsstructeren in stand te houden of zelfs in te grijpen in hoe mensen zich mogen identificeren of denken. Ik heb helemaal geen begrip voor zij die onze democratie, onze normen en waarden, onze welvaart willen opofferen voor die bezorgdheid. En al helemaal niet voor zij die doen alsof dat een soort wetmatigheid is, die alle schuld van hun handen wassen door te doen alsof het allemaal niet nodig was als er geen andersdenkenden waren en het dus die mensen hun fout is.
Het is niet door woke, voor zover dat echt bestaat, dat Trump kan doen wat hij kan doen. Trump ziet in Poetin wel een bondgenoot om zijn eigen autoritaire, conservatieve regime op te bouwen. Daarin heeft "woke" net zomin schuld als eenieder met het democratische (kleine letter, niet de partij) gedachtegoed. De schuld ligt bij wie voor figuren als Trump, Orban, Poetin, ... stemt, en wie (delen van) hun gedachtegoed legitimeert. En dan moet je niet met de vinger wijzen naar de doelgroepen die zij viseren - wat echt de omgekeerde wereld is - maar wel de hand in eigen boezem steken, in de spiegel kijken, en je eigen aandeel in het legitimeren van de politiek van deze mensen erkennen.