Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik hoop dat in Europa de aanhang van die extreme partijen die heulen met Rusland ook eindelijk eens begint af te nemen, maar na de resultaten in Duitsland maak ik me geen illusies.

Ik ben lang sceptisch geweest over het feit dat Trump een Russische marionet zou zijn, ik ging er gewoon van uit dat hij te dom was om het geopolitiek spel te spelen.

Tot ik gisteren die shitshow in de oval Office zag en dan lees ik deze ochtend ook nog eens het volgende:

Iedereen die ooit al eens een firewall beheert heeft, weet dat Rusland een extreme dreiging is. En dat doen ze al lang voor de oorlog in Oekraïne gestart is.

Maar nu Hegseth met het volgende afkomt, moet ik mijn mening misschien toch herzien.

Ik ben lang sceptisch geweest over het feit dat Trump een Russische marionet zou zijn, ik ging er gewoon van uit dat hij te dom was om het geopolitiek spel te spelen.

Tot ik gisteren die shitshow in de oval Office zag en dan lees ik deze ochtend ook nog eens het volgende:

Iedereen die ooit al eens een firewall beheert heeft, weet dat Rusland een extreme dreiging is. En dat doen ze al lang voor de oorlog in Oekraïne gestart is.

Maar nu Hegseth met het volgende afkomt, moet ik mijn mening misschien toch herzien.
Begin te denken dat de Pee tapes echt zijn.

Ik kan er eigenlijk half op antwoorden als ik even in verdiep.
MAGA ziet Zelensky als het summum van woke and what not.

Ik zie het anti-woke verhaal hier nu wel vaker terugkomen.

Hopelijk is er dan ook geleerd (nadat er jaren over gezeurd was) dat de manier waarop overal regenboogzebrapaden, oververtegenwoordiging van dragqueens, 87 genders, reclame met zeker genoeg rassen,... and what not constant op bepaalde en gecoördineerde manieren naar voor geduwd werd de laatste jaren gewoon een foute keuze was en dat hierdoor mee Trump (en anderen) mee in het zadel zitten.

En je kan allemaal zeggen dat het opgeklopt wordt door de anti-woke beweging, maar dat maakt op zich zelfs niet uit. Er is dan ook gewoon te veel ammunitie dan gegeven door de woke beweging.
Ik heb dat hier ook altijd gezegd, maar dan word je hier gewoon in het MAGA-hoekje geduwd door sommigen of homofoob (wat ik uiteraard niet ben, maar voor mij is een vrouw wél nog altijd een vrouw).

Heel de woke beweging op die manier omhelzen zoals de laatste jaren is gewoon een kapitale fout geweest. Samen met een EU die zich meer bezighield met papieren rietjes dan z'n eigen veiligheid en de laughing stock van een deel van de wereld is geworden en zelfs na Trump 1 niet wakker schoot.

Hopelijk is er dan ook geleerd (nadat er jaren over gezeurd was) dat de manier waarop overal regenboogzebrapaden, oververtegenwoordiging van dragqueens, 87 genders, reclame met zeker genoeg rassen,... and what not constant op bepaalde en gecoördineerde manieren naar voor geduwd werd de laatste jaren gewoon een foute keuze was en dat hierdoor mee Trump (en anderen) mee in het zadel zitten.

En je kan allemaal zeggen dat het opgeklopt wordt door de anti-woke beweging, maar dat maakt op zich zelfs niet uit. Er is dan ook gewoon te veel ammunitie dan gegeven door de woke beweging.
Ik heb dat hier ook altijd gezegd, maar dan word je hier gewoon in het MAGA-hoekje geduwd door sommigen of homofoob (wat ik uiteraard niet ben, maar voor mij is een vrouw wél nog altijd een vrouw).

Heel de woke beweging op die manier omhelzen zoals de laatste jaren is gewoon een kapitale fout geweest. Samen met een EU die zich meer bezighield met papieren rietjes dan z'n eigen veiligheid en de laughing stock van een deel van de wereld is geworden en zelfs na Trump 1 niet wakker schoot.

Eerst en vooral, ik frons ook af en toe mijn wenkbrauwen bij alles wat je daar beschrijft en onder de "woke" noemer plaatst of kan plaatsen. Ik vind evengoed dat men daar vaak te ver in gaat en te veel aandacht aan geeft.

Maar het is wel wat ironisch, niet? Dat de average Joe, Jack of bij uitbreiding Donald Trump, of ook bij ons de average Dries Van Langenhove, daarin dé grote bedreiging voor de westerse wereld en vrijheid ziet, maar er dan geen graten in ziet om te heulen en deals te sluiten met de alltime vijand van het vrije westen Rusland. En dit dan nog tegen landen (Oekraïne en bij uitbreiding de ganse EU) die net wel voor dat vrije westen staan.

Het kan verkeren, dat 87 genders en regenbogen blijkbaar een grotere bedreiging zijn voor het vrije westen dan een oorlogszuchtige dictator als Poetin die effectief dat westen militair aanvalt.

Wat daar gisteren is gebeurd in het Oval Office is van het laagste wat ik een zogezegde leider van het vrije westen ooit heb zien doen. Alsof je zomaar even een deal kan maken en ondertekenen als ware het de bouw van een nieuwe wolkenkrabber in Manhatten, nadat je land is aangevallen en aan flarden werd geschoten door Rusland en er al meer dan een miljoen doden en gewonden zijn gevallen.

Beschamend, meer kan je er niet over zeggen.

Trump wou een snel einde van het conflict, een verkiezingsbelofte. Dat is mislukt.

Los van het Oval Office drama zijn de krijtlijnen wel duidelijk. Zonder veiligheidsgaranties komt er geen einde aan het conflict. En daar zit het momenteel vast.

Blijkbaar dacht Trump met Rusland gelijk te geven, en Zelensky onder druk te zetten het geklonken zou zijn. That didn't age well. Er zal heronderhandelt worden met Moskou over veiligheidsgaranties. Zonder een akkoord daarover tussen Kiev,Washington,Moskou en Brussel komt er geen einde.

Dit is van hetzelfde niveau als van de apologeten in Duitsland bijna een eeuw geleden, die zelf geen Nazi waren, maar ook vonden dat het nooit zo erg had kunnen worden hadden ze de Joden niet zo "bepamperd".

De reden waarom je zoveel flack krijgt wanneer je dit soort zaken post, is omdat het dit gedachtegoed is dat de Trumps en Orbans van deze wereld aan de macht heeft gebracht. Het maakt je niet eens uit of het een gepercipieerd probleem is of een reëel probleem, gewoon de aanwezigheid van woke in de maatschappij is ammunitie geven. Je kan niet harder victim blamen dan wat jij hier nu doet. Woke is niet het probleem hier, het gedachtegoed dat jij mede aanhangt - gebaseerd op buikgevoel, bangmakerij, leugens en halve waarheden in plaats van op feiten - is wat al deze shit veroorzaakt heeft. Je mag je dan zelf niet tot hun kamp rekenen, je bent voortdurend bezig met hun politiek te legitimeren. Steek eens de hand in de eigen boezem, erken je eigen verantwoordelijkheid, in plaats van opnieuw met de vinger te wijzen naar een imaginaire vijand.

Eerst en vooral, ik frons ook af en toe mijn wenkbrauwen bij alles wat je daar beschrijft en onder de "woke" noemer plaatst of kan plaatsen. Ik vind evengoed dat men daar vaak te ver in gaat en te veel aandacht aan geeft.

Maar het is wel wat ironisch, niet? Dat de average Joe, Jack of bij uitbreiding Donald Trump, of ook bij ons de average Dries Van Langenhove, daarin dé grote bedreiging voor de westerse wereld en vrijheid ziet, maar er dan geen graten in ziet om te heulen en deals te sluiten met de alltime vijand van het vrije westen Rusland. En dit dan nog tegen landen (Oekraïne en bij uitbreiding de ganse EU) die net wel voor dat vrije westen staan.

Het kan verkeren, dat 87 genders en regenbogen blijkbaar een grotere bedreiging zijn voor het vrije westen dan een oorlogszuchtige dictator als Poetin die effectief dat westen militair aanvalt.

Wat daar gisteren is gebeurd in het Oval Office is van het laagste wat ik een zogezegde leider van het vrije westen ooit heb zien doen. Alsof je zomaar even een deal kan maken en ondertekenen als ware het de bouw van een nieuwe wolkenkrabber in Manhatten, nadat je land is aangevallen en aan flarden werd geschoten door Rusland en er al meer dan een miljoen doden en gewonden zijn gevallen.

Beschamend, meer kan je er niet over zeggen.

Ik kan niet zeggen dat ik het daar allemaal niet mee eens ben hé, integendeel.

Maar heel de woke beweging heeft mensen voor een groot deel die kant op geduwd.
Je kan dat irrationeel vinden, wat het minstens deels ook is maar dat is nu eenmaal zo met emoties (die toch bespeeld worden in die thema's), maar dat verandert niets aan het resultaat.

Trump is (één van de) blaren op het gat van de woke-beweging gewoon.
Als die minder ammunitie had gegeven dan was er misschien helemaal geen Trump 2 (nog los van het geklungel met Biden/Harris).

En we kunnen dat allemaal irrationeel vinden, dat verandert 0,0 aan het resultaat.

Trump wou een snel einde van het conflict, een verkiezingsbelofte. Dat is mislukt.

Los van het Oval Office drama zijn de krijtlijnen wel duidelijk. Zonder veiligheidsgaranties komt er geen einde aan het conflict. En daar zit het momenteel vast.

Blijkbaar dacht Trump met Rusland gelijk te geven, en Zelensky onder druk te zetten het geklonken zou zijn. That didn't age well. Er zal heronderhandelt worden met Moskou over veiligheidsgaranties. Zonder een akkoord daarover tussen Kiev,Washington,Moskou en Brussel komt er geen einde.
Er is een snellere manier om de oorlog te beëindigen dan met onderhandelen: een totale nederlaag, als Trump echt de cohones heeft en volop de kaart van Rusland zou trekken is het binnen de maand klaar. Of daar een draagvlak voor is in de VS durf ik niet zeggen, ik weet eigenlijk ook niet of Rusland dat ziet zitten om heel het land te annexeren.

Wellicht fantasie, maar in theorie de snelste manier om deze oorlog te stoppen.

De link tussen Zelenski en woke ontgaat me volledig hoor.
Blijkbaar gaat putin/orban ons helpen tegen overdreven woke en wordt commentaar op doorgedreven en soms toch wel irrationele genderideologie overgoten met een sausje canceling gepusht door communistische regimes die de westerse manier van leven wil ondermijnen denk ik. Tis me wel ontgaan wanneer een conservatiever gedachtengoed en een op verdienste gebaseerde samenleving dat focus legt op onderscheiding (ongeacht het gender geslacht of hoe men zich voelt) feitelijk een russisch praatpunt geworden is?

Dit is van hetzelfde niveau als van de apologeten in Duitsland bijna een eeuw geleden, die zelf geen Nazi waren, maar ook vonden dat het nooit zo erg had kunnen worden hadden ze de Joden niet zo "bepamperd".

De situatie van de Joden vergelijken indr jaren 30 met de LGTB gemeenschap nu is zo fout dat ik er niet eens op wil antwoorden.
Ik denk niet dat de Joden toen door de media/politiek op handen gedragen zoals dat nu wel is.

De reden waarom je zoveel flack krijgt wanneer je dit soort zaken post, is omdat het dit gedachtegoed is dat de Trumps en Orbans van deze wereld aan de macht heeft gebracht.

Nope, ik post dat heel dat inzetten op die woke beweging, waarvan de slinger voor vele mensen is doorgeslagen Trump en Orban mee in het zadel zou duwen/heeft geduwd.

Het maakt je niet eens uit of het een gepercipieerd probleem is of een reëel probleem, gewoon de aanwezigheid van woke in de maatschappij is ammunitie geven.

Dat klopt ook gewoon?
Als de "woke beweging" (ik noem het nu zo om het te versimplificeren) minder prominent aanwezig was dan had de wereld er misschien anders uit gezien.
Als je vijand (Trump etc) gebruik en misbruik kan maken van je strategie dan ben je gewoon fout bezig.
Dat inzicht is er nog altijd niet.
Als je liever dogmatisch vasthoudt en niet aan de reële gevolgen denkt dan blijf je dit resultaat hebben.

Je kan niet harder victim blamen dan wat jij hier nu doet. Woke is niet het probleem hier, het gedachtegoed dat jij mede aanhangt - gebaseerd op buikgevoel, bangmakerij, leugens en halve waarheden in plaats van op feiten - is wat al deze shit veroorzaakt heeft.

Spreek voor jezelf hé.
Ik weet heus wel welk gedachtegoed ik aanhang.
Maar opnieuw, ook hier. Door mensen die het gevaar van die woke beweging inzien in de MAGA club te duwen maak je ze net sterker.
Het gebrek aan inzicht daarover boggles my mind.

Je mag je dan zelf niet tot hun kamp rekenen, je bent voortdurend bezig met hun politiek te legitimeren. Steek eens de hand in de eigen boezem, erken je eigen verantwoordelijkheid, in plaats van opnieuw met de vinger te wijzen naar een ima0inaire vijand.

Nee.
Voor iemand die altijd de mond vol heeft van begrip voor een andere heb je 0,0 begrip om politiek en ideologisch ook nog maar te luisteren naar iemand zonder met het vingertje te wijzen
Ik vind dat heel ironisch.

Maar nu doe je alsof Woke zo wat het enige is dat dit in de hand werkt, terwijl er zoveel verschillende redenen zijn waarom ze voor Trump hebben gestemd. Ik vind het iets te makkelijk en zelfs jammer om hier een Woke verhaal van te maken na zo'n dieptepunt.

@Enforcer
@noccy

Jullie hebben naar mijn mening het beste zicht op wat er op het slagveld gebeurt. Zou het wegvallen van Amerikaanse steun een significante impact hebben op de oorlog of zien jullie eerder dat het front gaat bevriezen? De Russische opmars begint stilaan toch ook af te remmen door de opstapelende verliezen en Oekraïne heeft niet de stootkracht om de Russen fors terug te duwen (dorpjes hier en daar gelaten).

Europese steun zal mogelijk wel worden opgetrokken maar volstaat dat? En hoe kan Trump nog stokken tussen de wielen steken?

Ik denk dat we eerder richting een wapenstilstand gaan dan naar een duurzame vrede. Zie Korea.

Er is een snellere manier om de oorlog te beëindigen dan met onderhandelen: een totale nederlaag, als Trump echt de cohones heeft en volop de kaart van Rusland zou trekken is het binnen de maand klaar. Of daar een draagvlak voor is in de VS durf ik niet zeggen, ik weet eigenlijk ook niet of Rusland dat ziet zitten om heel het land te annexeren.

Wellicht fantasie, maar in theorie de snelste manier om deze oorlog te stoppen.
Ze hebben ooit een atoombom gegooid op Japan, daar was het dan ook direct gedaan. Maar dat lijkt me nu ook niet het goede plan.

Zonder garanties krijg je geen akkoord. Trump zal eens op de koffie moeten gaan bij Poetin.

Maar nu doe je alsof Woke zo wat het enige is dat dit in de hand werkt, terwijl er zoveel verschillende redenen zijn waarom ze voor Trump hebben gestemd. Ik vind het iets te makkelijk en zelfs jammer om hier een Woke verhaal van te maken na zo'n dieptepunt.

Nee, hoor.
Ik pikte daar op in omdat andere posters dat al 2 maal op deze pagina hadden gepost.
Natuurlijk zijn er véél meer factoren.

Maar goed is hier het Oekraïne topic, we wijken af.

De link tussen Zelenski en woke ontgaat me volledig hoor.

Ik heb die dan ook niet aangehaald he.
Er is op de vorige pagina 4 keer woke gebruikt door verschillende leden (0 keer door mij) daarom dat ik er op inpikte.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan