Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Fuck the US I guess. Tijd om naties als Canada, UK, Japan en zelfs China (terug) te omarmen. Laat ze daar maar zitten met hun oranje clown.

En ze speelt ook dit in de kaart van russische propagandisten.

Zijn we al vergeten dat 49% van de amerikanen, 75 miljoen mensen, hier tegen gestemd hebben?

Je moet altijd een onderscheid maken tussen trumpisten en de VS. Doe je dat niet wint rusland.

De komende dagen moet Europa en haar bondgenoten gewoon belangrijke beslissingen nemen want met Trump is het wel duidelijk dat we op de VS niet moeten rekenen.
-Stap uit de NAVO, artikel 5 is met de VS toch dood dus het heeft ook geen zin om te doen alsof.
-Stap uit "five eyes" met Tulsi Gabbard als directeur van national intelligence stroomt informatie toch rechtstreeks door naar het Kremlin.
-Voer het actieplan om 500 miljard te investeren in de Europese defensieindustrie ASAP uit.
-Stem die wet (of wat het ook is) om defensie uitgaven uit de begroting te houden even snel.
-Duitsland moet zo snel mogelijk enkele honderden Taurus raketten leveren aan Oekraïne.
-Zet de Amerikaanse troepen uit Europa. Als ze hier niet zijn voor onze veiligheid dan moeten ze hier niet zijn.
-Haal de banden aan met de Zuid-Koreaanse defensie-industrie ter vervanging van de Amerikaanse.
-Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zweden moeten ASAP hun kernwapen programma's terug opstarten in samenspraak met Canada. Canada levert uranium en krijgt kernwapens in ruil.
Helemaal akkoord met wat je zegt.

Als dit er niet voor zorgt, dat zal het inderdaad niet lukken...

Het is inderdaad nu of nooit, 1 kans om met 1 gelijkgestemde viool daadkrachtig naar buiten te komen, maar ik vrees er ook een beetje voor dat dit niet gaat gebeuren.

CFSP is gestoeld op unanimity, dus dat gaat gegarandeerd weer in het 100 lopen met een veto, en ze kunnen technische gezien ook article 7 niet inroepen om bepaalde MS hun vote te schorsen vereist zelfde principe, alsook omschakelen van unanimity naar QMV, zelfde laken een broek.

Eigenlijk onvoorstelbaar dat op dit vlak de EU zichzelf volledig vastrijdt :headshake:

Die Trump heeft volgens mij nu ook flink zijn eigen ruiten ingegooid. Die man moet gewoon in de internationale politiek aan de zijlijn worden geplaatst. Nodig die niet meer uit, negeer hem, isoleer hem.

Als ik Zelensky zie, denk ik spontaan aan Churchill: We shall go on to the end. We shall fight in France, we shall fight on the seas and oceans, we shall fight with growing confidence and growing strength in the air, we shall defend our island, whatever the cost may be. We shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender.

Het is maar omdat we in de roaring twenties zitten, maar zou Poetin Trump niet op een of andere manier in zijn zak hebben?
Dat lijkt me duidelijk. Alleen is het niet alleen Trump hé, in zijn vorige passage had je nog een Pence die zeker op dit vlak hem ingetoomd zou hebben. Nu zit je met Vance die hem gewoon oppookt. Heel die beweging lijkt in de zakken te zitten van Poetin, of ziet in elk geval in hem een bondgenoot om zoals hem een autoritair regime te kunnen installeren.

De mensen die ons voor de verkiezingen aan het wegzetten waren als doempredikers: we zijn nog geen 2 maanden ver, en het is allemaal al veel erger aan het worden dan waar we voor vreesden. De soep wordt kokend heet in onze strot gegoten. We zien hier nu hoe de VS samenspant met Rusland tégen Europa, tégen ons. En ondertussen blijven we in Europa maar stemmen op partijen die ons willen uit elkaar spelen, die ons verder willen verzwakken. Ondertussen leggen spoorbonden heel het land omdat ze het met wat minder privileges moeten stellen.

Het is echt tijd dat we in Europa collectief wakker worden, en zorgen dat we politici verkiezen die gaan voor een échte Unie. Eventueel gestoeld op de leest van de VS (van weleer). Het is duidelijk echt de enige manier waarop we onze welvaart en manier van leven enigzins kunnen behouden. Want de gecombineerde vijandelijke druk van de VS én Rusland, terwijl China als derde hond in elke opportuniteit zal bijten, dat kunnen wij met de huidige EU niet aan. En als individueel land zijn we helemaal fucked.

We kunnen wel hopen dat de VS over vier jaar terug een andere weg inslaat, maar enerzijds vrees ik dat dat wishful thinking is - een autoritair regime zoals zich daar nu aan het installeren is, wis je niet makkelijk terug uit - en anderzijds is de schade sowieso geschied. Vier jaar lang ons kapot laten maken door de VS en Rusland is geen optie. We moeten nu schakelen. Dit is echt een do or die moment voor iedereen in Europa die geen lakei van de VS of Rusland wil worden. Wil je nog zelfbeschikking, dan is er maar 1 weg: een sterk Europa.

Ik heb het hier al gezet, Trump is een business man, geen man van internationale politiek in de grootorde van een Churchill of andere mensen die hun ego opzij kunnen zetten voor het belang van een natie, Trump zit hier jarenlange vertrouwensrelaties op te blazen, want het past niet in zijn kraam, jij doet hier precies blijken of ik fan ben van Trump? Ik zeg een ding, oftewel is dit een geniale man die ons telkens een stapje voor is en de hele situatie beheerst net als een goed schaakspel, maar ik denk eerder dat er nog een andere mogelijkheid is, en dat is eigenbelang, business style, alleen die aanpak kan nog eens in zijn gezicht terugvliegen. Zo doe je niet aan politiek. En Zelensky, zo doe je niet aan diplomatie... Beiden kunnen dus van elkaar nog wat leren, maar zijn er te koppig voor.

En ik heb het altijd al erg gevonden dat 1 leider zoveel van zijn volgers de dieperik mee in kan sleuren, voor eigenbelang, of in dit geval eigen ego. Deze laatste paragraaf is eerder algemeen bedoeld, en kan mss wel eens van toepassing zijn op deze ontmoeting. Again time will tell...
Inderdaad, maar ik blijf erbij dat Trump met z'n arrogante aanpak de enige is die echt een akkoord met Poutin kan bereiken om de oorlog te stoppen. Ja hij zal daarvoor Zelenski opofferen, er zelf voordeel uithalen (mineralen binnenhalen), maar enkel door het ego te strelen van Poutin kan de oorlog gestopt worden. Het enige andere alternatief is een WOIII, maar waar gaat dat eindigen (risico op inzet kernwapens) ? So take your losses and sign the deal.

Terzijde, Zelensky zou net dit gepost hebben op X (volgens BBC - ik zit niet op X dus kan de originele post niet vinden):

"Thank you America, thank you for your support, thank you for this visit."

"Thank you @POTUS, Congress, and the American people. Ukraine needs just and lasting peace, and we are working exactly for that."

Blijft toch een ijzersterke politicus die, in de meest overweldigende en benauwde situaties, iedereen kan verrassen met zijn reactie.

Inderdaad, maar ik blijf erbij dat Trump met z'n arrogante aanpak de enige is die echt een akkoord met Poutin kan bereiken om de oorlog te stoppen. Ja hij zal daarvoor Zelenski opofferen, er zelf voordeel uithalen (mineralen binnenhalen), maar enkel door het ego te strelen van Poutin kan de oorlog gestopt worden. Het enige andere alternatief is een WOIII, maar waar gaat dat eindigen (risico op inzet kernwapens) ? So take your losses and sign the deal.
Maar een akkoord met Poetin is niet moeilijk.
Dat kan Europa morgen ook.
"Dag Poetin, je mag heel Oekraïne innemen". -> vrede

En ze speelt ook dit in de kaart van russische propagandisten.

Zijn we al vergeten dat 49% van de amerikanen, 75 miljoen mensen, hier tegen gestemd hebben?

Je moet altijd een onderscheid maken tussen trumpisten en de VS. Doe je dat niet wint rusland.
Als Trump zo verder doet gaan er gewoon nieuwe allianties ontstaan. Hij is Canada en de EU enorm aan het schofferen. Nog even wachten en dan gaat hij aan de Pacific kant ook beginnen rommelen over o.a. Taiwan. Ik ben het dan ook volledig eens met Ruigen Das, ofwel is hij een mastermind die iedereen een stap voor is ofwel is het eigenbelang en lompheid.

Dit gaat allemaal de komende weken/maanden/jaren toch ook serieus broeden in de US zelf. Lang niet iedereen is een MAGA idioot.

Dat lijkt me duidelijk. Alleen is het niet alleen Trump hé, in zijn vorige passage had je nog een Pence die zeker op dit vlak hem ingetoomd zou hebben. Nu zit je met Vance die hem gewoon oppookt. Heel die beweging lijkt in de zakken te zitten van Poetin, of ziet in elk geval in hem een bondgenoot om zoals hem een autoritair regime te kunnen installeren.

De mensen die ons voor de verkiezingen aan het wegzetten waren als doempredikers: we zijn nog geen 2 maanden ver, en het is allemaal al veel erger aan het worden dan waar we voor vreesden. De soep wordt kokend heet in onze strot gegoten. We zien hier nu hoe de VS samenspant met Rusland tégen Europa, tégen ons. En ondertussen blijven we in Europa maar stemmen op partijen die ons willen uit elkaar spelen, die ons verder willen verzwakken. Ondertussen leggen spoorbonden heel het land omdat ze het met wat minder privileges moeten stellen.

Het is echt tijd dat we in Europa collectief wakker worden, en zorgen dat we politici verkiezen die gaan voor een échte Unie. Eventueel gestoeld op de leest van de VS (van weleer). Het is duidelijk echt de enige manier waarop we onze welvaart en manier van leven enigzins kunnen behouden. Want de gecombineerde vijandelijke druk van de VS én Rusland, terwijl China als derde hond in elke opportuniteit zal bijten, dat kunnen wij met de huidige EU niet aan. En als individueel land zijn we helemaal fucked.
Europa staat niet sterk genoeg hiervoor. Europa is vooral een enheid van regelneverij, maar geen georganiseerde militaire grootmacht Beter meegaan met Trump nu en ons daarna organiseren (om dezelfde issues in de toekomst te vermijden).

BTW, in verband met het (non-)kostuum van Zelensky: het symbool op zijn shirt is het wapenschild van Ukraine. Weet ik toevallig omdat ik hier eens een technieker had met dat symbool als tattoo en vroeg hem erover...

Het zou echt wel heel veel verklaren.

Ik heb hier al een tijdje geleden gepost dat het duidelijk was dat de Russen zo snel mogelijk de persoon Zelensky opzij wilden schuiven. Dat de Trump administratie daar zo proactief en openlijk aan mee doet, is gewoon bijzonder verdacht. Eerst met het gedoe van 'hij is een dictator' (iets dat het Kremlin enkele dagen daarvoor exact gezegd had). En nu door dit te doen.

Als je je even in de schoenen van de VS zet: wat voor logische strategie zit er achter om Zelensky zo te behandelen?
Helemaal niks toch? Als de VS een mineralendeal wil, hoe past deze actie dan in die strategie?
Ik vind geen enkele verklaring, behalve dat ze samen werken met Poetin. Het mag ook duidelijk zijn dat, toen Trump verkozen werd, ze eerst naar Poetin zijn gegaan om te praten. Daar moeten bijna afspraken gemaakt zijn over hoe ze het best onder hun de taart in Oekraïne verdelen. O.a. Zelensky weg krijgen, en subiet waarschijnlijk militaire steun stopzetten (zit er gewoon aan te komen).

Zelensky gaat nu ook mogelijks onder vuur komen te liggen in eigen land, wat perfect in de kaarten van Rusland speelt.
Zoals ik net zei. Mogelijks Zelensky onder druk zetten om een deal te tekenen die meest interessant is voor de VS.
Maar sinds vandaag zou dat nu wel eens averechts kunnen werken. De Trump administratie kan nu ook zeggen, zie je wel, hij wil de oorlog niet stoppen. Wij hadden gelijk, hij is de deal breaker, bad guy. Was al beetje de retoriek in dat laatste gesprek met Trump en Vance als het niet naar hun zin ging.

Laatst bewerkt:
Europa staat niet sterk genoeg hiervoor. Europa is vooral een enheid van regelneverij, maar geen georganiseerde militaire grootmacht Beter meegaan met Trump nu en ons daarna organiseren (om dezelfde issues in de toekomst te vermijden).
Dat is naiëf. Trump zijn doel is om ons verder uit elkaar te spelen. We gaan geen sterkere EU creëren door mee te gaan met Trump, we gaan de EU verliezen als we dat doen.

Opnieuw: het is do or die. Ofwel herorganiseren we ons nu zodat we wél ons potentieel als wereldmacht kunnen waarmaken, en zowel Rusland als de VS de wacht aanzetten, ofwel geven we ons over en aanvaarden we dat we de complete speelbal worden van buitenlandse autoritaire regimes.

Als Trump zo verder doet gaan er gewoon nieuwe allianties ontstaan. Hij is Canada en de EU enorm aan het schofferen. Nog even wachten en dan gaat hij aan de Pacific kant ook beginnen rommelen over o.a. Taiwan. Ik ben het dan ook volledig eens met Ruigen Das, ofwel is hij een mastermind die iedereen een stap voor is ofwel is het eigenbelang en lompheid.

Dit gaat allemaal de komende weken/maanden/jaren toch ook serieus broeden in de US zelf. Lang niet iedereen is een MAGA idioot.
Probleem is dat wachten tot er nieuwe allianties zijn of gebeurtenissen in de VS net hetgeen is dat we Europa al jaren verwijten, namelijk dat we veel te mak zijn en geen eigen beslissingen durven nemen. Wachten is geen optie meer in mijn eigen ogen.

Het enige wat nu nog mankeert is China die zijn move op Taiwan doet zeker?

Er kan helaas nog veel shit gebeuren de komende vier jaren.
China dat Taiwan invalt.
Pakistan vs India
Noord-Korea vs Zuid-Korea
Israël vs de omringende moslimlanden
VS vs Groenland
VS vs Panamakanaal
uiteraard Rusland versus de EU
om nog niet te beginnen over Afrika

Voldoende materiaal voor een wereldoorlog, hoor. Ik hoop gewoon van harte dat ik geen militair conflict mee maak in België. Economisch klappen krijgen, dat is al bijna onvermijdelijk, maar daar spartelen we ons wel door. Maar geen militair geweld aub.

Terug
Bovenaan