Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dit is zo ongelooflijk on-amerikaans. Dit moet ook voor vele amerikanen enorm moeilijk te verdragen zijn. Trump is niet enkel hun reputatie en gezag aan het vernietigen, hij is de identiteit van de natie kapot aan het maken.

Ik heb Amerikaanse collega's die zeggen 'letterlijk' ziek te worden van al wat er in hun land gebeurt. En dat is dan nog voor wat er vandaag gebeurde.
Maar erger: ik durf wedden dat veel Amerikanen dit geweldig vinden, en het gewoon fantastisch vinden dat hun president gewoon constant de bullebak uithangt. Dat vind ik nog het ergste.

Dat is naiëf. Trump zijn doel is om ons verder uit elkaar te spelen. We gaan geen sterkere EU creëren door mee te gaan met Trump, we gaan de EU verliezen als we dat doen.

Opnieuw: het is do or die. Ofwel herorganiseren we ons nu zodat we wél ons potentieel als wereldmacht kunnen waarmaken, en zowel Rusland als de VS de wacht aanzetten, ofwel geven we ons over en aanvaarden we dat we de complete speelbal worden van buitenlandse autoritaire regimes.
Het is niet naief. Het is gewoon propaganda om een wig te drijven en te vermijden dat Europa ooit sterker kan staan.

Die Trump heeft volgens mij nu ook flink zijn eigen ruiten ingegooid. Die man moet gewoon in de internationale politiek aan de zijlijn worden geplaatst. Nodig die niet meer uit, negeer hem, isoleer hem.

Als ik Zelensky zie, denk ik spontaan aan Churchill: We shall go on to the end. We shall fight in France, we shall fight on the seas and oceans, we shall fight with growing confidence and growing strength in the air, we shall defend our island, whatever the cost may be. We shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender.

Andere tijden, pre-atoomwapens, de volgende wereldoorlog wordt er één die ons zo mogelijk nog meer leed gaat opleveren dan de vorige.

Bewust lach emotieke :p
China is voor geen haar te vertrouwen. Die denken amerika gewijs ook enkel aan zichzelf.
China is economisch voor geen haar te betrouwen.
Zij willen enkel het meest voordelige voor henzelf.
Maar vergeleken mat Amerika, waar blijkbaar nu het ego van een extreem wispelturig en narcistisch persoon de politiek bepaald, is China een veelvoud meer voorspelbaarder dan Amerika...
Dus ja, zaken doen en overeenkomsten sluiten met China lijken mij prefereerbaarder over ook maar iets met Amerika proberen overeen te komen.
Wil dat zeggen dat zaken doen met China slim en goed is? Waarschijnlijk niet, maar het wil wel zeggen dat ook maar enige overeenkomst mat Amerika proberen te sluiten eerder (heel) dom is!

Ongelooflijk, met open mond naar gekeken. Wat een klasbak is die Zelensky toch om daar tegen in te gaan.

Die JD Vance is letterlijk voor de camera's Trump zijn kont aan het likken.
Als je dit 10 jaar geleden had gezien, zou je zeggen dat het uit een sketch komt.
Dat iemand als Trump ooit president van de machtigste land ter wereld zou worden, vond ik al absurd klinken. Maar de mensheid is er, ondanks alle vooruitgang, de laatste jaren collectief dommer op geworden.

De film Idiocracy is realiteit aan het worden 😁

Inderdaad, maar ik blijf erbij dat Trump met z'n arrogante aanpak de enige is die echt een akkoord met Poutin kan bereiken om de oorlog te stoppen. Ja hij zal daarvoor Zelenski opofferen, er zelf voordeel uithalen (mineralen binnenhalen), maar enkel door het ego te strelen van Poutin kan de oorlog gestopt worden. Het enige andere alternatief is een WOIII, maar waar gaat dat eindigen (risico op inzet kernwapens) ? So take your losses and sign the deal.
Yup, en dan nog wat Baltische Staten, en misschien Polen en voor de goede orde Finland...

Ik heb Amerikaanse collega's die zeggen 'letterlijk' ziek te worden van al wat er in hun land gebeurt. En dat is dan nog voor wat er vandaag gebeurde.
Maar erger: ik durf wedden dat veel Amerikanen dit geweldig vinden, en het gewoon fantastisch vinden dat hun president gewoon constant de bullebak uithangt. Dat vind ik nog het ergste.
als je de reacties onder deze tweet leest, heb je je weddenschap gewonnen.

Vance is on fire, Zelensky is een PoS, die teneur.

Dat is naiëf. Trump zijn doel is om ons verder uit elkaar te spelen. We gaan geen sterkere EU creëren door mee te gaan met Trump, we gaan de EU verliezen als we dat doen.

Opnieuw: het is do or die. Ofwel herorganiseren we ons nu zodat we wél ons potentieel als wereldmacht kunnen waarmaken, en zowel Rusland als de VS de wacht aanzetten, ofwel geven we ons over en aanvaarden we dat we de complete speelbal worden van buitenlandse autoritaire regimes.
Ik vrees ervoor dat we daarvoor veel te laat en te traag zijn. Go with the flow nu en daarna ons organiseren om onafhankelijk te zijn van de US, ook militair. Als we nu ons gelijk willen halen, vliegen de bommen misschien tot Brussel. zonder US/Navo steun.

Het voorstel is "freeze as is". Blijft nog een redelijk stuk onafhankelijk Oekraine over hoor.
Dat was het voorstel niet.
Het voorstel was dat Amerika een gegarandeerd rendement kreeg op de ontginning van mineralen. Er is niets gezegd geweest over de huidige toestand bevriezen.

Inderdaad, maar ik blijf erbij dat Trump met z'n arrogante aanpak de enige is die echt een akkoord met Poutin kan bereiken om de oorlog te stoppen. Ja hij zal daarvoor Zelenski opofferen, er zelf voordeel uithalen (mineralen binnenhalen), maar enkel door het ego te strelen van Poutin kan de oorlog gestopt worden. Het enige andere alternatief is een WOIII, maar waar gaat dat eindigen (risico op inzet kernwapens) ? So take your losses and sign the deal.

ach komaan zeg, doe je ogen toch in godsnaam eens open. Trump zijn arrogante aanpak op zich leidt niet tot het stoppen van de oorlog maar enkel en alleen het feit dat de Amerikanen ondertussen de rode loper aan het uitrollen zijn om Poetin alles te geven wat die man wil, en nog een beetje meer "en plus".

Het enige wat die oorlog kan doen stoppen is Poetin keihard in zijn ballen stampen. Het enige andere alternatief is dat Poetin verder werk zal maken van het herstel van het Groot Rusland. Het is toch HELEMAAL duidelijk dat Poetin niet zal stoppen eenmaal hij een free passage krijgt van de Amerikanen? Volgende slachtoffer zijn de baltische staten, zoals in een andere thread al op gewezen.

Waanzinnig dat je hier even komt verklaren "Take your losses and sign the deal". Het is de godverdomse EUROPESE VEILIGHEID die op het spel staat. Fuck ik ben pissed op zo een reacties! Echt pissed!

Wat heeft Zelensky concreet gedaan dat niet diplomatisch was onder die omstandigheden?
Hij is beleefd gebleven en enkel zijn mening verteld.
Hij heeft op geen enkel moment Trump aangevallen.

Zelensky wou een deal. Trump had een deal.
Trump dacht echter nog een deal te maken waar geen enkel voordeel voor Oekraïne aan zat.
Wou hij de US mee betrekken moest hij zich wat diplomatischer opstellen, want wat is diplomatie, dat is uw gesprekspartner als een gelijke behandelen, en dat uw gesprekspartner u als een gelijke ziet. Er zat dus serieuze ruis op het gesprek. Maar hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik toch de indruk heb dat deze deal, zelf al zou die zijn doorgegaan te eenzijdig zou geweest zijn, want again, het business plaatje moet kloppen. Ik vond de deal toen als die werd voorgesteld ook raar, hey ik wil al mijn centen terug, want ik heb u met deze centen geholpen...Het is precies of iedereen wil al garanties voor een conflict dat verre van nog niet opgelost is, spreken van wederopbouw bijvoorbeeld. Daar is achteraf toch tijd voor, nu moet iedereen aan 1 zeel trekken, en Trump is niet echt een team player.

Zoals hier al geopperd werd een Amerikaan is niet per se voorstander van Trump. Maar zoals @nestorius hier zegt van ze zelf stokken in de wielen te steken, is dat niet wat Rusland precies wilt? Hij heeft onrechtstreeks al de relaties tss de vs en europa al onder druk kunnen zetten.

China is economisch voor geen haar te betrouwen.
Zij willen enkel het meest voordelige voor henzelf.
Maar vergeleken mat Amerika, waar blijkbaar nu het ego van een extreem wispelturig en narcistisch persoon de politiek bepaald, is China een veelvoud meer voorspelbaarder dan Amerika...
Dus ja, zaken doen en overeenkomsten sluiten met China lijken mij prefereerbaarder over ook maar iets met Amerika proberen overeen te komen.
Wil dat zeggen dat zaken doen met China slim en goed is? Waarschijnlijk niet, maar het wil wel zeggen dat ook maar enige overeenkomst mat Amerika proberen te sluiten eerder (heel) dom is!

China wint ook niets met een grootschalige oorlog dus zij zouden dit moeten willen vermijden (hoop ik).

Poutin is heus niet van plan om NAVO/Europese landen aan te vallen, en heeft ook nooit die intentie gehad volgens mij. Als de US eruit stapt, dan is het misschien een ander verhaal.
Maar allee...
Hij had vlak voor de invasie ook geen enkele intentie om Oekraïne binnen te vallen, staalharde ontkenning, het waren maar "oefeningen".
En als de Oekrainers niet totaal onverwacht veel weerstand hadden geboden had Poetin in Kiev gestaan, niet enkel wat "Russian minded" grensgebieden "bevrijd"...
Hoe naïef kan je zijn?
Het zal mogelijks iets minder militair zijn via bijvoorbeeld Hongarije in te lijven.

Wou hij de US mee betrekken moest hij zich wat diplomatischer opstellen, want wat is diplomatie, dat is uw gesprekspartner als een gelijke behandelen, en dat uw gesprekspartner u als een gelijke ziet. Er zat dus serieuze ruis op het gesprek. Maar hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik toch de indruk heb dat deze deal, zelf al zou die zijn doorgegaan te eenzijdig zou geweest zijn, want again, het business plaatje moet kloppen. Ik vond de deal toen als die werd voorgesteld ook raar, hey ik wil al mijn centen terug, want ik heb u met deze centen geholpen...Het is precies of iedereen wil al garanties voor een conflict dat verre van nog niet opgelost is, spreken van wederopbouw bijvoorbeeld. Daar is achteraf toch tijd voor, nu moet iedereen aan 1 zeel trekken, en Trump is niet echt een team player.

Zoals hier al geopperd werd een Amerikaan is niet per se voorstander van Trump. Maar zoals @nestorius hier zegt van ze zelf stokken in de wielen te steken, is dat niet wat Rusland precies wilt? Hij heeft onrechtstreeks al de relaties tss de vs en europa al onder druk kunnen zetten.
Misschien eens de zaken juist voorstellen en gewoon Quoten: Trump en zijn kornuiten. Niet de VS stokken in de wielen steken. Imo kunnen we hun leiders daar gerust wat persoonlijk paken gezien ze allen bakken geld hebben door bedrijven die hier opereren dus kunnen we ook stoppen met hun producten af te nemen.

Inderdaad, maar ik blijf erbij dat Trump met z'n arrogante aanpak de enige is die echt een akkoord met Poutin kan bereiken om de oorlog te stoppen.
Ik snap niet van waar dit komt. Geloof je zelf echt dat als bvb Biden had laten weten de steun van de VS te stoppen en daarbij een hoop allies te naaien dat Poetin geen interesse had gehad in een babbeltje? Van waar komt het idee toch dat Trump zijn aanpak op een of andere manier beter werkt? Zeker tov Poetin die waarschijnlijk zelf ook een paar extra stoelen nodig heeft voor zijn ego..

Terug
Bovenaan