Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Daar ben ik niet mee eens, het riedeltje van Rusland is ok met een uitputtingsoorlog klopt gewoon niet. Die zijn nu inderdaad aan het doubling downen maar dat is gewoon economisch niet houdbaar want dit zorgt enkel voor een versnelling van de economische aftakeling.

Noord-Korea zijn enige raison d'etre is idd zijn kernwapens maar daardoor komt er nog een verdere druk op de uitrol van de traditionele strijdkrachten waardoor ze helemaal geen offensieve capaciteiten meer hebben (je kan je EUR/Dollar/Roeble/Won maar één keer uitgeven). Zelfs met hun oorlogseconomie heeft Noord-Korea geen schijn van kans om op een traditionele manier te winnen van hun buren.

Onderhoud van nucleaire wapens en ICBMs is ongeloofelijk kostelijk dus ook Rusland zal keuzes moeten maken, en meer dan waarschijnlijk zal ze blijven investeren in hun nucleaire capaciteiten als afschrikkingsmiddel (zo is het nu al) maar daardoor verliezen ze op hun andere strijdkrachten. Een voorbeeld hiervan is de Russische vloot, zelfs op het hoogtepunt van de USSR konden ze nooit deftige force projections doen zoals de US omdat ze er gewoon de (vliegdek)schepen niet voor hadden.

In summary: nucleaire wapens zijn belachelijk nutteloos, kosten veel geld en zijn nooit inzetbaar buiten als je zelf je land in puin wilt zien liggen. Ze hebben enkel een nut als afschrikkingsmiddel.
Rusland kan (en zal?) dit tempo geen jaren meer volhouden, maar dan vermoed ik dat de frontlijn gewoon behouden blijft en dat ze zich zullen ingraven.

Kernwapens beschouw ik niet nutteloos, maar ze kosten belachelijk veel geld in onderhoud en vormen potentieel een enorm gevaar voor de mensheid. Het probleem is: zodra ze ingezet zijn is de kans zeer groot dat we er allemaal aangaan. "Een kleinschalige kernoorlog" bestaat niet. Zeker wat de ICBM's in silo's betreft: use them or loose them. SLBM's zijn de grootste onberekenbare factoren, want die onderzeeërs zijn moeilijk te traceren. Hoe dichter ze bij de kust van de vijand worden gelanceerd, hoe minimaal de reactietijd. Een ICBM vanuit Noord-Korea heeft een half uur nodig om tot in de VS te geraken en de president moet dan op een aantal minuten tijd beslissen wat de reactie is. Probleem is: vanuit de VS moeten die kernwapens als "retaliation strike" over Russisch grondgebied vliegen. Russische early warningsystemen staan nog niet zo goed op punt als Amerikaanse early warningsystemen, wat de kans op vergissing en verkeerde interpretatie en dus verkeerde beslissingen wel bijzonder groot maakt.

Het grootste gevaar van kernwapens blijft de menselijke factor, maar in het verleden is ook al gebleken dat de menselijke factor ons net heeft gered van een grootschalige kernoorlog. Stanislav Petrov moet je maar eens opzoeken.

En het boek "Kernoorlog" van Annie Jacobsen is een eye-opener. Heel boeiend, heel onthutsend. Kernwapens zijn waanzinnig.

Rusland kan (en zal?) dit tempo geen jaren meer volhouden, maar dan vermoed ik dat de frontlijn gewoon behouden blijft en dat ze zich zullen ingraven.

Kernwapens beschouw ik niet nutteloos, maar ze kosten belachelijk veel geld in onderhoud en vormen potentieel een enorm gevaar voor de mensheid. Het probleem is: zodra ze ingezet zijn is de kans zeer groot dat we er allemaal aangaan. "Een kleinschalige kernoorlog" bestaat niet. Zeker wat de ICBM's in silo's betreft: use them or loose them. SLBM's zijn de grootste onberekenbare factoren, want die onderzeeërs zijn moeilijk te traceren. Hoe dichter ze bij de kust van de vijand worden gelanceerd, hoe minimaal de reactietijd. Een ICBM vanuit Noord-Korea heeft een half uur nodig om tot in de VS te geraken en de president moet dan op een aantal minuten tijd beslissen wat de reactie is. Probleem is: vanuit de VS moeten die kernwapens als "retaliation strike" over Russisch grondgebied vliegen. Russische early warningsystemen staan nog niet zo goed op punt als Amerikaanse early warningsystemen, wat de kans op vergissing en verkeerde interpretatie en dus verkeerde beslissingen wel bijzonder groot maakt.

Het grootste gevaar van kernwapens blijft de menselijke factor, maar in het verleden is ook al gebleken dat de menselijke factor ons net heeft gered van een grootschalige kernoorlog. Stanislav Petrov moet je maar eens opzoeken.

En het boek "Kernoorlog" van Annie Jacobsen is een eye-opener. Heel boeiend, heel onthutsend. Kernwapens zijn waanzinnig.
Defensief hebben kernwapens hun nut, niemand gaat je aanvallen. Maar buiten de US zijn er eigenlijk weinig economieën (China en voor een minder stuk UK & Frankrijk) die en een kernarsnaal en volledig op punt traditionele strijdkrachten kan uitrollen. Zeker als ze er dan nog eens sancties op hun kop krijgen.
Offensief zijn ze compleet waardeloos, er is een reden dat ze gestopt zijn met steeds zwaardere A en H-bommen te ontwikkelen. Je kan ze op een stad smijten maar strategisch is de waarde daarvan close to zero.

Defensief hebben kernwapens hun nut, niemand gaat je aanvallen. Maar buiten de US zijn er eigenlijk weinig economieën (China en voor een minder stuk UK & Frankrijk) die en een kernarsnaal en volledig op punt traditionele strijdkrachten kan uitrollen. Zeker als ze er dan nog eens sancties op hun kop krijgen.
Offensief zijn ze compleet waardeloos, er is een reden dat ze gestopt zijn met steeds zwaardere A en H-bommen te ontwikkelen. Je kan ze op een stad smijten maar strategisch is de waarde daarvan close to zero.
Kernwapens zijn politieke wapens, maar militair kan je daar inderdaad weinig mee. Tout court is een stad die getroffen is door een kernwapen van generlei waarde. De meeste kernwapens zijn vele malen krachtiger geworden dan de wapens die in 1945 werden gebruikt op Nagasaki en Hiroshima. Het dodental zal stukken hoger liggen, de schade véél groter en de fall-out veel destructiever. Een wederzijdse "uitwisseling" van honderden of duizenden kernwapens zal een groot stuk van de aarde verwoesten en onleefbaar maken. Zelfs als je gezegend bent door te wonen op pakweg Vanuatu, zal je ook daar te maken hebben met de gevolgen.

De Tsar Bomba was ca. 50 Mt, maar had evengoed 100 Mt kunnen zijn. Maar 1 Mt is ruimschoots voldoende om enorme schade te veroorzaken.

Een andere mogelijkheid is de detonatie van een kernwapen in de ruimte, dat een enorm EMP effect heeft. Dat zou ook een gigantische impact hebben op de werking van een land.

Rusland heeft het enige exemplaar van hun meest geavanceerde luchtafweersysteem (S-500) verplaatst van Moskou naar de Krim:

Ben benieuwd hoe lang die heel gaat blijven.
Het gaat over niet-gespecifieerde onderdelen van de S-500 (radar, commandopost of lanceersysteem) als ik het artikel lees, niet over een hele systeembatterij. Dan nog zal het een prestigezaak worden van Oekraïne om die specifieke onderdelen te vernietigen.

Poetin stelt voorwaarden voor vredesgesprekken met Oekraïne: "Oekraïense troepen terugtrekken en geen NAVO-lid worden"

Mja, ain't gonna happen natuurlijk dat Oekraïne zich terugtrekt uit de geannexeerde oblasten (Zaporyzha, Kherson, Donetsk en Loehansk). Omgekeerd zal Oekraïne allicht eisen dat Rusland zich volledig terugtrekt uit de veroverde gebieden na 24/2/2022 en misschien zelfs de Krim maar ook daar ... ain't gonna happen.

Laatst bewerkt:
Die eisen zijn dan nog als voorwaarde om onderhandelingen te beginnen...
Dus UA moet Kherson en Zaporizja stad opgeven, Rusland toegang geven tot de Rechterbank van de Dnipro en ze laten oprukken tot 30km van Dnipro-stad, Mykolajiv, Kryvy Rih en Nikopol.
En UA mag nooit bij de NAVO.

Als hiermee niet akkoord gegaan wordt zal hij strengere eisen stellen.
En pas dan wilt Poetin vredesgesprekken beginnen? :oi22:
Nu goed, laatst zei hij ook dat UA 50.000 soldaten per maand verliest.

Die eisen zijn dan nog als voorwaarde om onderhandelingen te beginnen...
Dus UA moet Kherson en Zaporizja stad opgeven, Rusland toegang geven tot de Rechterbank van de Dnipro en ze laten oprukken tot 30km van Dnipro-stad, Mykolajiv, Kryvy Rih en Nikopol.
En UA mag nooit bij de NAVO.

Als hiermee niet akkoord gegaan wordt zal hij strengere eisen stellen.
En pas dan wilt Poetin vredesgesprekken beginnen? :oi22:
Nu goed, laatst zei hij ook dat UA 50.000 soldaten per maand verliest.
Soyons réalistes, démandons l'impossible!

Zelensky eist dat de Russen zich terugtrekken uit de bezette gebieden inclusief de Krim. Dat is zijn goed recht, want hij is leider van een soeverein land dat is binnengevallen door een agressor. Maar dat lijkt me toch ook een heel onrealistisch scenario op dit moment.

Voor geen van beide partijen is er sprake van toenadering. Dat gebeurt pas wanneer de ene of de andere in de touwen ligt (door een doorbroken frontlinie die helemaal instort, massale vaandelvlucht, economische instorting of destabilisatie door protest of een politieke coup aan het thuisfront).

Nja op HLN stond als korte titel "Poetin noemt voorwaarden voor vredesbespreking". Nog voor ik het artikel in kwestie las, wist ik al direct wat de eisen vd Russen gingen zijn. En inderdaad, die zijn nog steeds hetzelfde zoals ze al een paar keer enkele maanden hiervoor hebben geëist.
Niets nieuws dus..

Probleem is: vanuit de VS moeten die kernwapens als "retaliation strike" over Russisch grondgebied vliegen. Russische early warningsystemen staan nog niet zo goed op punt als Amerikaanse early warningsystemen, wat de kans op vergissing en verkeerde interpretatie en dus verkeerde beslissingen wel bijzonder groot maakt.
Waarom is dat een probleem? Zoals je zelf zegt: onderzeeërs. Die kunnen toch perfect lanceren over bvb Japan/Japanse zee zonder daarvoor over Rusland te moeten passeren?
Het zou mij niet verbazen dat de Amerikanen daar, net om die reden, een permanentie in de buurt houden van hun nucleaire onderzeeër(s) om snel te kunnen antwoorden op N.Korea/China.

Nja op HLN stond als korte titel "Poetin noemt voorwaarden voor vredesbespreking". Nog voor ik het artikel in kwestie las, wist ik al direct wat de eisen vd Russen gingen zijn. En inderdaad, die zijn nog steeds hetzelfde zoals ze al een paar keer enkele maanden hiervoor hebben geëist.
Niets nieuws dus..
"Maar hey, we zijn wel bereid om vrede te sluiten hé! Die andere moeten maar toegeven".
Waarom is dat een probleem? Zoals je zelf zegt: onderzeeërs. Die kunnen toch perfect lanceren over bvb Japan/Japanse zee zonder daarvoor over Rusland te moeten passeren?
Het zou mij niet verbazen dat de Amerikanen daar, net om die reden, een permanentie in de buurt houden van hun nucleaire onderzeeër(s) om snel te kunnen antwoorden op N.Korea/China.
Amerikanen hebben een Launch on Warning-beleid, dat kernwapens paraat maakt zodra een lancering gekend is. ICBM-silo's zijn de zwakste schakel van de nucleaire triade, zeker dat van de VS aangezien de 400 gewapende silo's simpelweg raadpleegbaar zijn op het internet. Die moeten als eerste worden gebruikt om het verlies ervan te voorkomen. Misschien niet allemaal tegelijk, maar op bijvoorbeeld Noord-Korea zijn tientallen doelen gemarkeerd om een second strike onmogelijk te maken. Dat zijn dus alle gekende installaties voor massavernietigingswapens, militaire infrastructuur en doelwitten van Koreaans leiderschap.

Er zijn meerdere plannen gekend waarbij de VS een overmacht aan kernwapens afvuurt op een mogelijke tegenstander om enige kans tot terugschieten onmogelijk te maken - het probleem is dat geen enkel land in staat is tot een "splendid first strike" omdat elke lancering van een ICBM of SLBM binnen een aantal seconden wordt opgemerkt door een satellietennetwerk. Als de VS er honderden afvuurt op Rusland, zijn er honderden op weg naar de VS voor die eerste inslagen gebeuren.

Nog een ander probleem: het onderscheppen van een ICBM is geen garantie. Een ICBM vliegt tegen Mach 20, een "kill vehicle" van een onderscheppingsraket tegen Mach 30. Je zou een kogel met een kogel moeten raken en het GMD-systeem dat inkomende raketten zou kunnen onderscheppen is niet onfeilbaar. Er is geen betrouwbaar rakettenschild tegen een kernoorlog. Zeker bij SLBM's niet, die weinig tijd nodig hebben om tot hun doel te geraken.

Soyons réalistes, démandons l'impossible!

Zelensky eist dat de Russen zich terugtrekken uit de bezette gebieden inclusief de Krim. Dat is zijn goed recht, want hij is leider van een soeverein land dat is binnengevallen door een agressor. Maar dat lijkt me toch ook een heel onrealistisch scenario op dit moment.

Voor geen van beide partijen is er sprake van toenadering. Dat gebeurt pas wanneer de ene of de andere in de touwen ligt (door een doorbroken frontlinie die helemaal instort, massale vaandelvlucht, economische instorting of destabilisatie door protest of een politieke coup aan het thuisfront).
Langs Oekraïense kant zijn met momenten al uitspraken gedaan dat de Krim en bezette delen van de Donbas overweegbaar zijn mits veiligheidsgaranties. Maar dan blijft Rusland/poetin uitspraken zoals dit dat en valt er gewoon niks te onderhandelen.

Meerdere grootsteden en strategische punten opgeven met de hoop van onderhandelingen te krijgen.. met een Rusland dat iedere belofte breekt?
Misschien moet UA dan maar eisen dat Rostov en Belgorod bij Oekraïne komen want ooit waren ze er een deel van.
En het Westen moet eisen dat Rusland al zijn kernwapens opgeeft voor we misschien overwegen van de sancties op te heffen.

Imo gaat de oorlog makkelijk tot 2025 door en stopt het pas als Rusland door hun sovjet voorraden zit en hun eigen productie het niet meer kan bijhouden, of als een Trump UA voor de leeuwen gooit.
Maar Poetin is duidelijk in de verste verte nog niet van plan om vrede te sluiten.

Langs Oekraïense kant zijn met momenten al uitspraken gedaan dat de Krim en bezette delen van de Donbas overweegbaar zijn mits veiligheidsgaranties. Maar dan blijft Rusland/poetin uitspraken zoals dit dat en valt er gewoon niks te onderhandelen.

Meerdere grootsteden en strategische punten opgeven met de hoop van onderhandelingen te krijgen.. met een Rusland dat iedere belofte breekt?
Misschien moet UA dan maar eisen dat Rostov en Belgorod bij Oekraïne komen want ooit waren ze er een deel van.
En het Westen moet eisen dat Rusland al zijn kernwapens opgeeft voor we misschien overwegen van de sancties op te heffen.

Imo gaat de oorlog makkelijk tot 2025 door en stopt het pas als Rusland door hun sovjet voorraden zit en hun eigen productie het niet meer kan bijhouden, of als een Trump UA voor de leeuwen gooit.
Maar Poetin is duidelijk in de verste verte nog niet van plan om vrede te sluiten.
Ik vind het ook totaal onrealistisch van Poetin om zo'n voorstellen te doen, maar dat beseft die wellicht ook. Die eisen hebben pas zin als ze het op het slagveld hard kunnen maken en dat is voor geen van beide partijen het geval. UA is nu niet in staat om de Russen te verdrijven en de Russen zijn niet in staat om de door hen geannexeerde gebieden volledig te bezetten. Ze geraken met moeite en met veel verliezen vooruit. Misschien dat Chasiv Yar nog valt deze zomer maar dan zal het samen met Adviivka zowat zijn. En dan nog x aantal spookdorpjes en kapotgeschoten weilanden.

Hoe triestig is dat nu dat Poetin naar Noord-Korea moet vliegen om er handjes te schudden met een dictator. Blijkbaar de eerste keer sinds 2000, geeft toch ook wel aan dat Poetin nog maar weinig echte vrienden overhoudt

Hoe triestig is dat nu dat Poetin naar Noord-Korea moet vliegen om er handjes te schudden met een dictator. Blijkbaar de eerste keer sinds 2000, geeft toch ook wel aan dat Poetin nog maar weinig echte vrienden overhoudt
Zowat de helft van alle landen steunen putin, of spreken zich niet expliciet uit over deze oorlog.
Hij heeft gewoon goedkope mensen en bommen nodig.

Noord-Korea lijkt me tot hiertoe wel een van de winnaars van deze oorlog te zijn - tot hiertoe. Enfin. Het regime en haar militaire apparaat dan toch. Of de bevolking daar zelf veel baat bij heeft is een andere zaak.

Mijn oog viel op een bijzonder opmerkelijk beeld in een video van De Standaard deze ochtend. Ik heb er een screenshot van gemaakt. Putin is momenteel in Pyong Yang voor een top met Kim. Volgens mij is dit zelfs ongezien in Noord-Korea om twee redenen. Eerst het feit dat Putin's portret naast dat van Kim hangt. Maar misschien subtieler: geen portret van Kim Il-Sung!

IWZH4Hd.png

Mijn oog viel op een bijzonder opmerkelijk beeld in een video van De Standaard deze ochtend. Ik heb er een screenshot van gemaakt. Putin is momenteel in Pyong Yang voor een top met Kim. Volgens mij is dit zelfs ongezien in Noord-Korea om twee redenen. Eerst het feit dat Putin's portret naast dat van Kim hangt. Maar misschien subtieler: geen portret van Kim Il-Sung!
Is dit betekenisvol? Ik bedoel: ik weet dat de Kim-dynastie daar als goden wordt gezien volgens de Juche-ideologie, en dat die portretten zeer belangrijk zijn en in elk huis moeten hangen om de personencultus te propageren, maar wat is het protocol bij staatsbezoeken?

Is dit betekenisvol? Ik bedoel: ik weet dat de Kim-dynastie daar als goden wordt gezien volgens de Juche-ideologie, en dat die portretten zeer belangrijk zijn en in elk huis moeten hangen om de personencultus te propageren, maar wat is het protocol bij staatsbezoeken?
Het is nogal uitzonderlijk dat Noord-Korea een strategisch partnerschap aanhaalt met een andere staat. Poetin reist hierna trouwens nog door naar Vietnam voor meer economische samenwerking.

Het is nogal uitzonderlijk dat Noord-Korea een strategisch partnerschap aanhaalt met een andere staat. Poetin reist hierna trouwens nog door naar Vietnam voor meer economische samenwerking.
Het toont ook aan hoe hard ze elkaar nodig hebben op veel vlakken.

Het toont ook aan hoe hard ze elkaar nodig hebben op veel vlakken.
Meer dan 4 miljoen granaten en tientallen ballastische raketten, dat was wel een serieuze voorzet die Kim heeft kunnen geven aan Poetin. En in omgekeerde richting ongetwijfeld ook technologische hulp om het land militair sterker en gevaarlijker te maken.

Straks zien we nog Noord-Koreaanse "adviseurs" vechten in de Donbas om wat vitale gevechtservaring op te doen.

En in omgekeerde richting ongetwijfeld ook technologische hulp om het land militair sterker en gevaarlijker te maken.
Waarschijnlijk onderzeer tech zodat NK hun 2nd strike kan uitbouwen.
Hopelijk voor de bevolking ook graan, RU heeft er hopen en NK heeft er altijd nodig.
In't ergste geval tech voor hun kernkoppen en intercontinentale raketten.

Terug
Bovenaan