Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Rusland mag zoveel artilleriemunitie ontvangen als ze willen mijn part. Als ze geen kanonnen hebben om die af te schieten zijn die voorraden niet meer dan een mooi doelwit voor Oekraïense artillerie.
Als Rusland zonder artillerie valt is het over en uit, want het steunt al sinds de tsaren op artilleriegeschut. Alleen betwijfel ik of we snel aan dat kritische kantelpunt komen waarbij Oekraïne een artillerieoverwicht heeft. Het beeld van een totaal uitgehold Russisch leger dat sommige experts al van maart vorig jaar ophangen lijkt me eerder een vorm van wishful thinking of propagandapraat. Rusland klopt op de borst dat het Oekraïense offensief totaal mislukt is, Kiev beweert dan dat ze succes na succes boeken. De waarheid ligt dan wel in het midden, zeker? Of we kunnen pas spreken van een succes of mislukking als de eindmeet in zicht is?

Volgens een artikel van DS zou Noord-Korea ook arbeidskrachten leveren:

De prijs van die diplomatieke toenadering zal betaald worden door de Noord-Koreanen zelf, in de vorm van dwangarbeid. ‘Noord-Korea kan alleen maar arbeid bieden’, schrijft Loekin. In het oosten van Rusland zijn Noord-Koreaanse equipes gespot die infrastructuurwerken uitvoeren. Volgens een recent rapport uit Zuid-Korea zouden tienduizenden Noord-Koreanen er dwangarbeid leveren. Loekin stelt dat de Noord-Koreanen ook van pas zouden komen bij de wederopbouw van de Donbas, gebied dat Rusland heeft afgenomen van Oekraïne.

Als Rusland zonder artillerie valt is het over en uit, want het steunt al sinds de tsaren op artilleriegeschut. Alleen betwijfel ik of we snel aan dat kritische kantelpunt komen waarbij Oekraïne een artillerieoverwicht heeft. Het beeld van een totaal uitgehold Russisch leger dat sommige experts al van maart vorig jaar ophangen lijkt me eerder een vorm van wishful thinking of propagandapraat. Rusland klopt op de borst dat het Oekraïense offensief totaal mislukt is, Kiev beweert dan dat ze succes na succes boeken. De waarheid ligt dan wel in het midden, zeker? Of we kunnen pas spreken van een succes of mislukking als de eindmeet in zicht is?

M.a.w. we voegen moderne slavernij toe aan het lijstje Russische misdaden.

Hmmm

Maar dan lees je dat je conclusie is gebaseerd op het volgende:

Artillery losses have not been equal. Observers have counted 32 wrecked howitzers and rocket-launchers on the Russian side, but only eight on the Ukrainian side. It seems the Russians are losing four big guns for every one big gun the Ukrainians are losing.

Scale and context matter. Having begun the wider war with around 5,000 howitzers and rocket-launchers—three times what the Ukrainians had—the Russians had more artillery to lose.

Oké. Maar die cijfers kan je onmogelijk extrapoleren naar het volledige front. Dus eigenlijk weten we nog niks. Behalve dat in deze specifieke sector het 4 tegen 1 is.

Oekraïne lijkt al ettelijke weken artillerie overwicht te hebben en dat wordt bevestigt door FIRMS data. Je ziet op videobeelden ook dat de Russen steeds meer oudere artilleriestukken uit stock moeten gaan halen om te gebruiken aan het front. Oekraïne heeft effectieve counter-battery op dit moment de combinatie van CB-radars en drones doet de russen pijn. Er zijn telegram berichten waarin Russische artilleristen aangeven dat ze één schot lossen om dan te gaan lopen en na een paar minuten terug te komen als hun kanonnen niet gebombardeerd zijn geweest.

"Mass beats precision, but mass precision beats everything". De Oekraïnse artillerie is accurater en heeft een langer bereik dan de stukken die Rusland daar tegenin kan brengen en dat doet (voorlopig) veel pijn.

Ik zou zeggen dat het tegenoffensief voorlopig een succes is.
a) Oekraïne heeft nooit geen duidelijke doelen voor het offensief vrijgegeven dus we kunnen niet zeggen of ze die behaalt hebben of niet
b) Ze nemen in het zuiden langzaam aan terrein in, de rest van het front is fluïde maar globaal gezien wel stabiel.
c) Rusland lijkt meer en meer door zijn operationele reserves te zitten en troepen van andere delen van het front weg te trekken om andere stukken te versterken, ook dit wordt bevestigt door zowel troepenverplaatsingen, als telegram berichten, als het type troepen dat wordt verplaatst.
d) De bovenstaande troepenverplaatsingen zorgen ervoor dat Oekraïne met enige straffeloosheid raids kan uitvoeren op de Krim.
e) Oekraïne lijkt een oplossing te hebben gevonden tegenover de Russische rotary wing capaciteit. Je hoort nog bijzonder weinig over de ka-52 sinds er een aantal weken terug opeens een hoop uit de lucht werden geschoten door manpads.
f) Er is nog steeds een continue aanlevering van wapens, voertuigen en munitie richting Oekraïne een luxe die Rusland niet heeft, althans niet in dezelfde grootorde.

Oekraïne lijkt al ettelijke weken artillerie overwicht te hebben en dat wordt bevestigt door FIRMS data. Je ziet op videobeelden ook dat de Russen steeds meer oudere artilleriestukken uit stock moeten gaan halen om te gebruiken aan het front. Oekraïne heeft effectieve counter-battery op dit moment de combinatie van CB-radars en drones doet de russen pijn. Er zijn telegram berichten waarin Russische artilleristen aangeven dat ze één schot lossen om dan te gaan lopen en na een paar minuten terug te komen als hun kanonnen niet gebombardeerd zijn geweest.

"Mass beats precision, but mass precision beats everything". De Oekraïnse artillerie is accurater en heeft een langer bereik dan de stukken die Rusland daar tegenin kan brengen en dat doet (voorlopig) veel pijn.

Ik zou zeggen dat het tegenoffensief voorlopig een succes is.
a) Oekraïne heeft nooit geen duidelijke doelen voor het offensief vrijgegeven dus we kunnen niet zeggen of ze die behaalt hebben of niet
b) Ze nemen in het zuiden langzaam aan terrein in, de rest van het front is fluïde maar globaal gezien wel stabiel.
c) Rusland lijkt meer en meer door zijn operationele reserves te zitten en troepen van andere delen van het front weg te trekken om andere stukken te versterken, ook dit wordt bevestigt door zowel troepenverplaatsingen, als telegram berichten, als het type troepen dat wordt verplaatst.
d) De bovenstaande troepenverplaatsingen zorgen ervoor dat Oekraïne met enige straffeloosheid raids kan uitvoeren op de Krim.
e) Oekraïne lijkt een oplossing te hebben gevonden tegenover de Russische rotary wing capaciteit. Je hoort nog bijzonder weinig over de ka-52 sinds er een aantal weken terug opeens een hoop uit de lucht werden geschoten door manpads.
f) Er is nog steeds een continue aanlevering van wapens, voertuigen en munitie richting Oekraïne een luxe die Rusland niet heeft, althans niet in dezelfde grootorde.
De duidelijkste doelen voor het Oekraïense offensief werden gesteld door niet-Oekraïeners, lijkt me. Het is dan ook een wijze beslissing van Kiev geweest om dat niet te stellen en dat lijkt me ook niet verstandig om open kaart te spelen.

Terrein innemen is een relatieve zaak wanneer je dat doet bij een meerlagige verdedigingsgordel. Een doorbraak is een eerste etape, maar dan moet er ook een uitbraak volgen. Op dat vlak beschouw ik het offensief nog niet als gefaald, maar ook niet als geslaagd. Eerder als "ongoing". Er zijn bronnen die beweren dat Rusland minder tijd en moeite heeft gestoken in de tweede en derde verdedigingsgordel en dat Rusland er niet op rekent dat ze door de eerste linie zouden geraken, maar dat lijkt me wishful thinking omdat ze net meerdere linies aanmaken omdat ze verwachten dat die eerste wel doorbroken zou worden op een bepaald moment. Vergelijk het een beetje met een kogel die wordt afgevuurd op een kevlarvest: de verdegigingslinies én uitvoerige mijnenvelden van de Russen haar energie absorberen in plaats van proberen af te ketsen.

Wat die reserves betreft betekent de inzet van de uitstekende uitgeruste 82ste brigade ook dat Oekraïne niet zoveel krachtige brigades nog in reserve heeft, als ik dit artikel van Forbes mag geloven. Niet dat het bij de Russen beter is, al verwacht ik van hen in het najaar een poging tot offensief maar dat zal wellicht op een verspilling van mankracht en materiaal uitmonden. Ik zie Rusland ook niet snel terrein terugnemen in het zuiden, mocht het Oekraïense offensief momentum verliezen en tot een stilstand komen. In beide gevallen zal er weer een nieuwe mobilisatieronde aangekondigd worden.

Je hoort ook weinig over die KA-52 omdat Oekraïne veel minder aanvalt met hun tanks dan bij aanvang, net door de aanwezigheid van die mijnenvelden. Het zijn harde man-tegen-man gevechten, nachtelijke aanvallen, dronestrikes, artillerieduels, ... maar niet echt tankslagen of andere vormen van mobiele oorlogsvoering.

Ik kan het artikel niet meteen terug vinden (iemand?) maar gisteren las ik een interview met een soldaat aan het front, en die mens zei dat sommige éénheden tot 90% (!) van hun militairen zagen sterven.

Hij gaf toe dat Oekraïne oprukt en dat de Russen zich verder moeten terugtrekken, maar dat de menselijk tol ook wel heel groot is.

Oorlog is beenhard. Wij kunnen ons dit niet echt voorstellen wat het is om aan het front strijd te leveren.

Het zijn harde man-tegen-man gevechten, nachtelijke aanvallen, dronestrikes, artillerieduels, ... maar niet echt tankslagen of andere vormen van mobiele oorlogsvoering.
Dit dus.

De duidelijkste doelen voor het Oekraïense offensief werden gesteld door niet-Oekraïeners, lijkt me. Het is dan ook een wijze beslissing van Kiev geweest om dat niet te stellen en dat lijkt me ook niet verstandig om open kaart te spelen.

Terrein innemen is een relatieve zaak wanneer je dat doet bij een meerlagige verdedigingsgordel. Een doorbraak is een eerste etape, maar dan moet er ook een uitbraak volgen. Op dat vlak beschouw ik het offensief nog niet als gefaald, maar ook niet als geslaagd. Eerder als "ongoing". Er zijn bronnen die beweren dat Rusland minder tijd en moeite heeft gestoken in de tweede en derde verdedigingsgordel en dat Rusland er niet op rekent dat ze door de eerste linie zouden geraken, maar dat lijkt me wishful thinking omdat ze net meerdere linies aanmaken omdat ze verwachten dat die eerste wel doorbroken zou worden op een bepaald moment. Vergelijk het een beetje met een kogel die wordt afgevuurd op een kevlarvest: de verdegigingslinies én uitvoerige mijnenvelden van de Russen haar energie absorberen in plaats van proberen af te ketsen.
Er is altijd een verschil bij Rusland tussen wat men officieel beslist. Het zou mij niet verbazen dat de beslissing in het Kremlin van "3 sterke verdedigingsgordels zijn nodig, heeft Stalin ooit gezegd" (bij wijze van spreken) na het doorsijpelen door 20 ministeries en generaal uitmondt in: "we hebben nét genoeg middelen voor een sterke eerste gordel en 2 zwakke gordels erachter" (ook bij wijze van spreken).

Mogelijks hopen ze daar sterk op in Oekraïne.

Er is altijd een verschil bij Rusland tussen wat men officieel beslist. Het zou mij niet verbazen dat de beslissing in het Kremlin van "3 sterke verdedigingsgordels zijn nodig, heeft Stalin ooit gezegd" (bij wijze van spreken) na het doorsijpelen door 20 ministeries en generaal uitmondt in: "we hebben nét genoeg middelen voor een sterke eerste gordel en 2 zwakke gordels erachter" (ook bij wijze van spreken).

Mogelijks hopen ze daar sterk op in Oekraïne.
Het offensief werd uitgevoerd in een richting waar iedereen dat verwachtte: in het zuiden richting de zee van Azov met oog op Tokmak en Melitopol. En dat zonder luchtondersteuning - al maken ze net als Rusland wel uitvoerig gebruik van drones. Dat is de handicap waar Oekraïne mee aan de slag gaat. De meerlagige verdedigingsgordel is klassiek textbook Sovjetdoctrine - meerdere linies maak je aan wanneer je verwacht dat de vijand vroeg of laat doorbreekt, maar wel met een twist: een immense zee aan mijnenvelden met vooruitgeschoven posities in een screeningzone werd daar nog voor geplaatst. Robotyne hoort daar in feite nog bij.

Een verdedigingslinie is pas een verdedigingslinie als die bemant wordt door troepen. Anders is dat gewoon een hoop landscaping geweest.
Wat we de afgelopen maanden hebben is gezien is dat Rusland ten alle kosten zijn vooruitgeschoven posities verdedigde. Er waren toen al mensen die zich afvroegen waarom men dit deed en het consensus op andere fora was toen dat die linies waarschijnlijk niet zo sterk zijn als de Russen claimen. Feit is dat de Oekraïners een maandenlange grind hebben gehad om die eerste linie te bereiken en dan op een paar dagen tijd door die linie te zijn gebroken, er zijn ondertussen ook "claims" met geolocate'ing bewijs dat de 2de linie zou doorbroken zijn in de richting van Verbove.
Een andere indicatie hiervoor is dat de onze Tsjetsjeense Tik-Tok warriors in alle haast zijn teruggetrokken verder weg van het front waar zij hoogstwaarschijnlijk als blocking units waren opgesteld.

Zoals ik de situatie nu zie zal de (amerikaanse) steun voor Oekraïne tot ten minste midden 2025 aanhouden. Het zijn pas presidentsverkiezingen in 2024, wat betekent dat de president pas ten vroegste begin 2025 in de oval office zal zitten. Het overgrote deel van die steunpakketten liggen maanden op voorhand vast dus daar zou de verkiezing van eventuele president die niet zo pro-UA is geen roet in het eten kunnen gooien.

soit terug naar het nieuws.
Ik was eerst redelijk sceptisch op wat initieel een soort van cope-cage voor bommenwerpers leek maar het blijkt toch een nut te hebben in het verbergen van toestellen van (geautomatiseerde) beeldanalyses.

Een geluidsopname van een Russische Blogger ("Thirteen") die kwaad is op de lokale Russische legerleiding die gestopt zijn met de evacuatie van gewonde of overleden soldaten van de 247ste air-assault regiment (7de assault division). Op één dag tijd zouden er 49 parachutisten gedood zijn en verder claimt hij nu ook dat de legerleiding nu actief achter hem aanzit voor zijn uitspraken.

Massale overgave van Russische troepen.

Een interessant interview met een voormalig brits tankofficier over de prestaties, of het gebrek daaraan, van Russische tankeenheden.

Ziet er toch echt niet hoopgevend uit. Beetje indoctrineren vanaf de schoolboeken al..

Ziet er toch echt niet hoopgevend uit. Beetje indoctrineren vanaf de schoolboeken al..
Beetje weerbaarheid kweken kan geen kwaad, dat had ik als kind ook wel handig gevonden om met een kalasjnikov om te kunnen. :unsure:

Die indoctrinatie gaat al langer terug en is niet nieuw. Ook in China (en elders ter wereld) wordt een specifieke interpretatie van de geschiedenis opgelegd.

EDIT:
16 doden na een Russische raketaanval op een markt in Kostiantynivka, nabij het front. De beelden van de inslag zijn hallucinant. In de verte zie je een kind lopen en een seconde later zie je net op die plek de raketinslag. Bij dat hotel hadden de Russen het "excuus" dat er veel buitenlandse militairen en journalisten samenkwamen (ergo: NAVO-hoofdkwartier), maar wat gaan ze hierover verzinnen?

Laatst bewerkt:

Met de aanstelling van Omjerov komt een Krimtataar aan het hoofd van defensie bij Oekraïne. Hij spreekt bovendien naast Engels ook Turks. Zeer interessante keuze.

Met de aanstelling van Omjerov komt een Krimtataar aan het hoofd van defensie bij Oekraïne. Hij spreekt bovendien naast Engels ook Turks. Zeer interessante keuze.
Ik las in een eerder artikel al de hoop dat hij landen als Turkije meer resoluut aan de kant van Oekraïne zou kunnen trekken. Momenteel eet Erdogan liever van beide walletjes en is hij geen betrouwbare partner voor de NAVO. Wél een noodzakelijke pilaar.

Een verklaring voor het uitblijven van beeldmateriaal van drone-drops. Niet weg te slaan van het internet in het eerste jaar van de oorlog. Zo zelden zie je ze nu nog. rusland heeft blijkbaar een doeltreffende techniek ontwikkeld om de typische DJI drones te jammen.

Een verklaring voor het uitblijven van beeldmateriaal van drone-drops. Niet weg te slaan van het internet in het eerste jaar van de oorlog. Zo zelden zie je ze nu nog. rusland heeft blijkbaar een doeltreffende techniek ontwikkeld om de typische DJI drones te jammen.
Ik denk dat het aan beide kanten een continu adapt or die-situatie is. Drone-fabrikanten zullen er wel garen bij spinnen en zowat iedere legeracademie gaat hier lessen uit trekken. Drones kunnen héél kostenefficiënt zijn, maar zoals je zelf aangeeft zijn ze gemakkelijk te verstoren en moet de modus operandi weer worden aangepast. Enkele jaren geleden had je die Houthi-drones die de Patriotbatterijen van de Saudi's konden omzeilen, maar aan de andere kant ga je geen raket van een miljoen dollar afvuren op een drone van enkele duizenden euro's.

Armenië is trouwens gestart met militaire oefeningen met de Amerikanen. Op die manier zou Armenië misschien toch resoluter de westerse kaart trekken, maar ik hoop voor hen dat het westen dan Azerbeidzjan kan intomen want die azen op de rest van Nagorno-Karabach, waar de humanitaire toestand nu al erg is. Rusland is daar natuurlijk niet zo happig op, want het zou zijn alsof Rusland in Mexico, Canada of Cuba militaire oefeningen zou doen.

Laatst bewerkt:
EDIT:
16 doden na een Russische raketaanval op een markt in Kostiantynivka, nabij het front. De beelden van de inslag zijn hallucinant. In de verte zie je een kind lopen en een seconde later zie je net op die plek de raketinslag. Bij dat hotel hadden de Russen het "excuus" dat er veel buitenlandse militairen en journalisten samenkwamen (ergo: NAVO-hoofdkwartier), maar wat gaan ze hierover verzinnen?
Sommige beelden slaan toch harder in dan andere. En ik ben wel wat gewend van extremebeelden te zien. Dit is niet eens NSFW bij wijze van spreke.

Terug
Bovenaan