Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ziet er toch echt niet hoopgevend uit. Beetje indoctrineren vanaf de schoolboeken al..

Ik vind dat vies zo'n dingen. Maar eigenlijk deden de Oekraieners in het nu Russische gedeelte en de Krim ook al. Geen Russisch mogen spreken op school, bepaalde boeken uit de bibliotheken houden etc... Ze waren daar wel erg anti-Zelenski maar of ze nu contenter zijn is maar de vraag.

Ik vind dat vies zo'n dingen. Maar eigenlijk deden de Oekraieners in het nu Russische gedeelte en de Krim ook al. Geen Russisch mogen spreken op school, bepaalde boeken uit de bibliotheken houden etc... Ze waren daar wel erg anti-Zelenski maar of ze nu contenter zijn is maar de vraag.

Tijd mag je er ook bij zeggen hé.
Dat is vanaf 2020 beginnen komen en in 2022 helemaal afgeschaft in Oekraïense scholen.

Toch een tijdje na de eerste annexatie in 2014 en natuurlijk logisch na de inval in 2022.
Maarja, het is maar hoe je het ziet zeker.

Tijd mag je er ook bij zeggen hé.
Dat is vanaf 2020 beginnen komen en in 2022 helemaal afgeschaft in Oekraïense scholen.

Toch een tijdje na de eerste annexatie in 2014 en natuurlijk logisch na de inval in 2022.
Maarja, het is maar hoe je het ziet zeker.
Ik vermoed dat onder de Sovjet-Unie het Russisch ook wel de "superieure" taal zal geweest zijn volgens de overheid. Dat zal ook wel nog altijd een rol spelen.

Ik vermoed dat onder de Sovjet-Unie het Russisch ook wel de "superieure" taal zal geweest zijn volgens de overheid. Dat zal ook wel nog altijd een rol spelen.
Lijkt me vanuit het perspectief van de Sovjetstaat ook logisch: je hebt een centrale staatsstructuur dus je hebt ook één ambtenarentaal nodig in plaats van vele kleintjes die nog eens nationalisme kunnen aanwakkeren ook.

:unsure:

Maar bon, wat jij schrijft is niet te vergelijken met wat Poetin nu doet in Rusland. Minderjarigen over heel het land krijgen een stukje militaire opleiding op school, gecombineerd met propaganda.

Maar bon, wat jij schrijft is niet te vergelijken met wat Poetin nu doet in Rusland. Minderjarigen over heel het land krijgen een stukje militaire opleiding op school, gecombineerd met propaganda.
Nee, zeker niet, zoals ik al zei, ik vind dat echt vies.

En dat van Weyts, da's onzin. Er wordt vanalles gesroken op school. En we leren hen specifiek de landstalen aan. Net zoals Russisch in het standaard lessenpakket zou moeten zitten in Oekraine. Dat zal nog even duren denk ik nu.

Blinken was vandaag in Kiev en heeft daarnet $1miljard aan hulp toegezegd, dit bovenop de €175 miljoen die eerder vandaag was toegezegd.

Er zijn enkele gradaties verschil tussen één officiele landstaal hebben en kinderen in militaire uniformen opkleden en ze vertellen dat ze onoverwinnelijk zijn en moeten vechten om de Baltische staten en Alaska te veroveren.
Video is een jaar oud, ondertussen is het lessenpakket nog extremer geworden.

Laatst bewerkt:
Mearsheimer is iemand die 100% de schuld van wat er nu in Oekraïne gebeurd bij het westen (US/NATOT/EU) legt.
Ik weet wel niet dat de extreme negativiteit naar de uitkomst van de huidige oorlog echt zijn standpunt is, door zijn achtergrond en standpunten zou hij wel een ideaal iemand zijn om deepfakes mee te maken.

De man is 75 jaar oud, heeft redelijk wat gepubliceerd, maar plots 3 weken geleden een youtube kanaal gestart?

Hij heeft ook een website waar wel hier en daar naar youtube video's van interviews en dergelijke wordt gelinkt, maar naar geen enkele van dat bovenstaand kanaal, wat trouwens helemaal nergens op zijn website wordt aangehaald.
De "feel" van zijn website is ook helemaal anders dan die flashy video's.

Denk op het eerste gezicht misschien niet echt deepfake, maar eerder een soort van video collages waar een interviewer een vraag stelt, maar waar dan een stukje uit een heel ander interview van Mearsheimer waar hij op een heel andere vraag antwoord wordt achter gekleefd.

Kijk maar naar deze video, links in beeld is Mearsheimer, maar het is een bevroren beeld, zijn "filmpje" begint pas te spelen nadat de interviewer zijn vraag gesteld heeft, wat me al een gevoel geeft dat die Mearsheimer gewoon nooit die man zijn vraag gehoord heeft.

En wat met die gekke flikkeringen in het beeld?

In heel veel landen in onze wereld begint een dag op school met het volkslied. En in de meeste landen krijg je nationalistische propaganda gevoerd. In ons land is dat subtieler en beperkt zich dat vooral dat de grootse sportprestaties van Belgen en de narratief van de moedige onafhankelijksstrijd tegen de Hollandse bezetters van 1830 om tot onze prachtige staat te komen.

In heel veel landen in onze wereld begint een dag op school met het volkslied. En in de meeste landen krijg je nationalistische propaganda gevoerd. In ons land is dat subtieler en beperkt zich dat vooral dat de grootse sportprestaties van Belgen en de narratief van de moedige onafhankelijksstrijd tegen de Hollandse bezetters van 1830 om tot onze prachtige staat te komen.
Elk leerplan heeft een ideologische achtergrond, maar wat landen zoals Rusland en China doen is toch wel van een ander niveau.

En ken je veel democratische landen waar dit zo uitgesproken is als bij Rusland? Je bent nogal aan het minimaliseren.

beginnen ze in de USA niet standaard met volkslied of iets met de vlag ofzo?
Ja, de pledge of allegiance, wat in het merendeel van de staten verplicht regelmatig moet gebeuren, maar een individu kan (officieel) niet meer verplicht worden om deel te nemen lees ik. Ook in bv. Mexico is er een vlagceremonie op school.

Ik vind het echter een geval van feiten minimaliseren (jamaar iedereen doet het hoor) wanneer je dit afzet tegen het HLN-artikel dat werd gepost over Rusland:
Ook in Rusland is het nieuwe schooljaar van start gegaan en leerlingen krijgen dit jaar een heel nieuw leerplan voorgeschoteld. Geschiedenisboeken werden aangepast zodat ze de visie van het Kremlin op de oorlog in Oekraïne vertolken en oudere kinderen volgen voortaan zelfs een militaire basisopleiding, waarin ze onder meer kalasjnikovs en handgranaten leren hanteren.
Ook het examen ‘nationale geschiedenis’ wordt aangepast. Leerlingen zullen voortaan ook ondervraagd worden over de hereniging van Rusland en de Krim en de ‘speciale militaire operatie’ in Oekraïne. Allemaal vanuit het standpunt van het Kremlin, uiteraard.
Dat is toch wel een vlucht vooruit ten opzichte van de pattriotische indoctrinatie van een vlaggenceremonie. Het is trouwens niet of Rusland was hiervoor al niet sterk bezig met die zaken, het is onder Poetin dat o.a. de 9de mei opnieuw een groots "Pattriotisch feest" is geworden. Alles kadert gewoon in het narratief van een nobel, superieur Rusland, dat de morele gids moet spelen in de wereld (en zich moet verdedigen tegen het Westen dat moreel bankroet is, uiteraard).

Ja, de pledge of allegiance, wat in het merendeel van de staten verplicht regelmatig moet gebeuren, maar een individu kan (officieel) niet meer verplicht worden om deel te nemen lees ik. Ook in bv. Mexico is er een vlagceremonie op school.

Ik vind het echter een geval van feiten minimaliseren (jamaar iedereen doet het hoor) wanneer je dit afzet tegen het HLN-artikel dat werd gepost over Rusland:

Dat is toch wel een vlucht vooruit ten opzichte van de pattriotische indoctrinatie van een vlaggenceremonie. Het is trouwens niet of Rusland was hiervoor al niet sterk bezig met die zaken, het is onder Poetin dat o.a. de 9de mei opnieuw een groots "Pattriotisch feest" is geworden. Alles kadert gewoon in het narratief van een nobel, superieur Rusland, dat de morele gids moet spelen in de wereld (en zich moet verdedigen tegen het Westen dat moreel bankroet is, uiteraard).
Oh geen argument van mij hoor. Volledig eens dat wat Rusland, China en andere dictatoriale staten doen qua indoctrinatie veel en veel en veel erger is dan een groet aan de vlag of iets dergelijks, ook al begrijpen we vanuit een Belgische context zelfs dat laatste al niet goed.

Oh geen argument van mij hoor. Volledig eens dat wat Rusland, China en andere dictatoriale staten doen qua indoctrinatie veel en veel en veel erger is dan een groet aan de vlag of iets dergelijks, ook al begrijpen we vanuit een Belgische context zelfs dat laatste al niet goed.
In België wordt daar eerder lacherig dan serieus over gedaan. Dat heeft wel zijn charme want te serieuze mensen zijn vervelend.

Terug
Bovenaan