Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Waarom wordt die discussie steeds in die zwart-witte termen getrokken. Het gaat me niet over nucleaire oorlog. Dat is iets wat niet op tafel ligt momenteel. Hoofdzakelijk omdat rusland's eigen oorlogstaal dat heeft ondergraven. Maar de omgekeerde perceptie kan ook beginnen spelen in rusland. Als blijkt dat kleine "incidenten" zonder gevolg blijven zal dat aangegrepen worden in de binnenlandse propaganda.
Al die "rode lijnen" tijdens deze oorlog zijn enkel maar een opmaat geweest voor verdere escalatie, maar niet in die mate dat de NAVO en Rusland rechtstreeks met elkaar betrokken geraken in een oorlog. Boven Turkije is er nog een Russische SU-24 neergeschoten, maar daar werd geen verder gevolg aan gegeven. Zowel NAVO als Rusland is daarin wel héél bedachtzaam om het niet tot die confrontatie te laten komen. Die voorzorg begrijp ik wel, want is er al een precedent waarbij de NAVO of Rusland een "beperkte" militaire interventie tegen elkaar heeft moeten uitvoeren? Neen, toch?

Al die "rode lijnen" tijdens deze oorlog zijn enkel maar een opmaat geweest voor verdere escalatie, maar niet in die mate dat de NAVO en Rusland rechtstreeks met elkaar betrokken geraken in een oorlog. Boven Turkije is er nog een Russische SU-24 neergeschoten, maar daar werd geen verder gevolg aan gegeven. Zowel NAVO als Rusland is daarin wel héél bedachtzaam om het niet tot die confrontatie te laten komen. Die voorzorg begrijp ik wel, want is er al een precedent waarbij de NAVO of Rusland een "beperkte" militaire interventie tegen elkaar heeft moeten uitvoeren? Neen, toch?

Is de context van dat incident te vergelijken met de situatie vandaag? Moeilijk, denk ik. Zuiver militair is het een ernstig incident. Maar tegelijk was er voor beide partijen plausible deniability binnen het luchtruim van een derde partij. Bovendien is Turkije een speciaal geval binnen de alliantie. Hadden we hetzelfde scenario gezien moesten onze jongens boven Litouwen hetzelfde gedaan hebben?

Is de context van dat incident te vergelijken met de situatie vandaag? Moeilijk, denk ik. Zuiver militair is het een ernstig incident. Maar tegelijk was er voor beide partijen plausible deniability binnen het luchtruim van een derde partij. Bovendien is Turkije een speciaal geval binnen de alliantie. Hadden we hetzelfde scenario gezien moesten onze jongens boven Litouwen hetzelfde gedaan hebben?
Rusland steunde Assad in de Syrische burgeroorlog waar ook Turkije vat probeert te krijgen (omdat het historische claims heeft in Syrië en omdat het een regionale grootmacht is). Er is uiteraard een verschil, aangezien Syrië een burgeroorlog voert en in geval van Oekraïne gaat het om de ene soevereine staat die een andere soevereine staat binnenvalt. Een "klassieke" oorlog dus, maar een waar geen andere partijen direct bij betrokken zijn.

Mocht er morgen een Russische straaljager neergehaald worden boven Litouwen of een NAVO-straaljager boven de Krim, dan zit je met een ander verhaal maar het hang af van de context en de reactie van beide partijen. Een "accidental shootdown" is een mogelijkheid of een incident boven de Zwarte Zee waarbij Rusland bijvoorbeeld die Amerikaanse drone deed neerstorten door roekeloos gedrag. Maar ook dat is eerder roekeloos gedrag en geen doelbewust neerhalen.

Het kan snel escaleren, maar tot hiertoe is dat nog niet gebeurd waarbij artikel 5 werd getriggerd.

Niemand staat te springen voor een directe confrontatie tussen de NAVO en Rusland, behalve enkele armchair generals achter hun PC.
Niemand behalve een hoop Russische parlementariërs, universiteitsprofessoren en Tv-persoonlijkheden, en bij uitbreiding een deel van hun kies/kijkpubliek.
2voorbeelden (er zijn er zo ontelbare)

Speldenprikjes om het Westen te pesten zie ik wel gebeuren (en dat is misschien al gebeurd - of toch twijfelgevalletjes).
Echt letterlijk het Westen de oorlog verklaren en met het Russisch leger plots de EU aanvallen is natuurlijk zelfmoord (Het loopt nu al niet zo goed als verwacht in Oekraïne). En dat weet Poetin ook wel.

Voor Poetin telt als puntje bij paaltje komt, finaal ook maar één ding: 'Ikke eerst en de rest kan stikken!'. En onder dat motto gaat hij dat ook gewoon niet doen. (Of hij moet dement zijn geworden)

Speldenprikjes om het Westen te pesten zie ik wel gebeuren (en dat is misschien al gebeurd - of toch twijfelgevalletjes).
Echt letterlijk het Westen de oorlog verklaren en met het Russisch leger plots de EU aanvallen is natuurlijk zelfmoord (Het loopt nu al niet zo goed als verwacht in Oekraïne). En dat weet Poetin ook wel.

Een paar speldenprikken teveel/te groot en ik wil wel eens zien hoe snel het bewuste artikel 5 uitgevoerd wordt.
Hopelijk moet er niet ingegrepen worden, maar indien het toch van dat is, dan vrees ik voor verdeeldheid onder de staatshoofden die nog steeds geen beslissing durven/kunnen nemen, want 'escalatie'.
Wie spreekt er bij zo'n escalatie dan eigenlijk voor Europa? De Europese president (lol)?

Een paar speldenprikken teveel/te groot en ik wil wel eens zien hoe snel het bewuste artikel 5 uitgevoerd wordt.
Hopelijk moet er niet ingegrepen worden, maar indien het toch van dat is, dan vrees ik voor verdeeldheid onder de staatshoofden die nog steeds geen beslissing durven/kunnen nemen, want 'escalatie'.
Wie spreekt er bij zo'n escalatie dan eigenlijk voor Europa? De Europese president (lol)?
De NAVO-voorzitter, toch? De EU is geen defensie-alliantie, de NAVO is dat wel.

De NAVO-voorzitter, toch? De EU is geen defensie-alliantie, de NAVO is dat wel.
Ja, je hebt gelijk, die was ik vergeten.
Maar ik heb het (misschien verkeerde) gevoel dat elke grote natie of land via een sterke leidersfiguur spreekt en dat mis ik bij de EU.
Denk aan USA, China, Rusland, ... .
Daartegenover staat de EU waarbij men 10-tallen meningen en regels heeft en maar erg traag tot besluitvorming komt, ook tijdens deze oorlog.
Wat zou de EU in deze tijden zijn zonder USA in de NAVO?

Ja, je hebt gelijk, die was ik vergeten.
Maar ik heb het (misschien verkeerde) gevoel dat elke grote natie of land via een sterke leidersfiguur spreekt en dat mis ik bij de EU.
Denk aan USA, China, Rusland, ... .
Daartegenover staat de EU waarbij men 10-tallen meningen en regels heeft en maar erg traag tot besluitvorming komt, ook tijdens deze oorlog.
Wat zou de EU in deze tijden zijn zonder USA in de NAVO?
Op defensief vlak helaas niets en dat is een tragedie. Want als er volgend jaar een religieuze crackpot president wordt zal iedereen weer wakker schudden en beseffen dat we onze eigen boontjes moeten doppen.

Niemand behalve een hoop Russische parlementariërs, universiteitsprofessoren en Tv-persoonlijkheden, en bij uitbreiding een deel van hun kies/kijkpubliek.
2voorbeelden (er zijn er zo ontelbare)

Echt wat een achterlijke gasten, grote mond achter hun bureaustoel.

Moesten ze opgeroepen worden voor de oorlog zijn het de eerste die vluchten , lafaards keyboard camera warriors.

Deze vind ik wel grappig. Snel snel een scheepskannon op een halve tank solderen om dan te beseffen dat zoiets totaal niet werkt. Dat filmpje is hilarisch, je ziet die tank gewoon op en neer dansen bij elk schot.
Waardeloos en gewoon hun mensen de dood insturen.

Ze gaan oa Cubanen en Noord Koreanen bijna liggen smeken om te gaan vechten in Oekraïne (zodat er minder Russen sneuvelen)
De minister van defensie heeft vandaag nogmaals herhaald: Het Oekraïnse offensief is op alle vlakken een heel grote mislukking, het is 100% mislukt
Poetin die vandaag heel triestig is en zegt tijdens een kort interview, dat het Westen een Jood Oekraïne laat leiden om het Nazisme te verdoezelen.

Dit lijken me toch eerder tekenen dat Rusland best wel ongerust is over het tegenoffensief ..

Cubanen ronselen om te gaan vechten voor Rusland in Oekraïne zonder medeweten of goedkeuring van de Cubaanse overheid.
Van je vrienden moet je het hebben.
Dat en dan vooral Noord-Korea die troepen zou leveren.. Dat is andere landen rechtstreeks betrekken, waarom zouden er dan geen landen Oekraïne mogen helpen.. Dit is toch een vrij donkeroranje lijntje voor het Westen denk ik.

Dat en dan vooral Noord-Korea die troepen zou leveren.. Dat is andere landen rechtstreeks betrekken, waarom zouden er dan geen landen Oekraïne mogen helpen.. Dit is toch een vrij donkeroranje lijntje voor het Westen denk ik.
Die zullen wel een Russisch paspoort krijgen zeker ...

Ze zouden als vrijwilligers kunnen komen, dat doen pro-Oekraïense strijders toch ook? Officieel zullen ze dat niet snel doen, want dan ga je officieel in oorlog tegen Oekraïne. De EU dreigt met meer sancties voor Noord-Korea, maar maakt dat eigenlijk nog indruk? Wat voor extra sancties kan je dat land nog opleggen? Noord-Korea zal wel munitie kunnen leveren, ik vermoed dat die enorme voorraden hebben omdat ze zwaar leunen op artillerie. Rusland heeft haar productie ook wel sterk opgevoerd, maar extra aanvoer zal welkom zijn. Op lange termijn is het te hopen voor Oekraïne dat het Westen genoeg munitie kan aanleveren, want de productie ligt daar een stuk lager.

Rusland mag zoveel artilleriemunitie ontvangen als ze willen mijn part. Als ze geen kanonnen hebben om die af te schieten zijn die voorraden niet meer dan een mooi doelwit voor Oekraïense artillerie.

Terug
Bovenaan