Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

De grind lijkt stilaan zijn vruchten af te werpen. Na de doorbraak van de linies in het zuiden en bijgevolg een enorme Russische troepenverplaatsing van voornamelijk VDV troepen zijn er nu berichten van een Oekraïense opmars ten zuiden van Bakhmut.

Ondertussen ook meer berichten dat de VS "plots" meer ATACMS in zijn magazijnen zou hebben gevonden dan verwacht en dat deze mogelijks naar Oekraïne zouden gestuurd worden.

Dat was toch iets wat men ook vermelde bij de start van de economische sancties dat hoewel rusland een eigen resource heeft voor aardolie men niet genoeg capaciteit/raffinage heeft om zelfvoorzienend te zijn gezien men daar nood heeft aan westerse kennis/onderdelen. Dus kan je toch zeggen dat de westerse sancties toch pijn beginnen doen.
En Oekraïne heeft ook de bestaande infrastructuur aangevallen met drones.

Login wall op mobile hier. Werd ook al reeds aangehaald in feedback thread.
Off topic, Misschien doe jij iets verkeerd? Op mijn gsm in de webbrowser worden de tweets geembed hier op het forum. Bovendien heeft twitter de login Wall al een tijdje terug afgezet voor tweets.

Redelijk grappig/tof om de Project Owl map op schermen in het Pentagon te zien, ook al is het als voorbeeld naar de media toe. (map van 25/8 werd gebruikt, dus 2 weken oud)
Ze hebben de .kmz gebruikt er er dan hun eigen unit markers opgezet, dus het zou zelfs kunnen dat ze die map daar continu gebruiken.
Misschien een OSINT-room waar ze publieke data verzamelen ofzo.

Laatst bewerkt:
Redelijk grappig/tof om de Project Owl map op schermen in het Pentagon te zien, ook al is het als voorbeeld naar de media toe. (map van 25/8 werd gebruikt, dus 2 weken oud)

Dit vind ik wel een pijnlijke zin:

"Your question is, how long will the political will of the Ukrainian people withstand this level of carnage? And the same applies to Russia, by the way. That's an unknown answer."
En dan ook dit:

According to the latest casualty estimates, Ukraine has lost 200,000 soldiers killed or wounded, and Russia a staggering 300,000.

Martin asked, "You've seen your share of combat. Have you ever seen combat like this?"

"No," Milley replied. "I've been in a lot of firefights. I've been blown up several times in vehicles – mines and IEDs and RPGs. But never to this degree of intensity."

Als de Amerikanen, die toch een aardig aandeel in oorlogsgeweld hebben, al vinden dat het conflict intenser is dan wat ze ooit hebben gezien, geeft dat toch wel een beeld van hoe het eraan toe gaat in Oekraïne. En ik vrees dat we nog gaan achterovervallen van het aantal burgerdoden.

Geen last van eigenlijk. Die laden gewoon hier 🤷‍♂️

Off topic, Misschien doe jij iets verkeerd? Op mijn gsm in de webbrowser worden de tweets geembed hier op het forum. Bovendien heeft twitter de login Wall al een tijdje terug afgezet voor tweets.

Ik sluit me aan bij de rest, sinds Twitter de tweets weer leesbaar maakte geen problemen meer gehad 🤷‍♂️
soit, ik heb de link uit de eerste tweet gekopieerd.
https://www.interfax.ru/russia/919452

Hum. Dan moet er hier iets verkeerd zijn. Gebruiken jullie firefox+ublock?

Als de Amerikanen, die toch een aardig aandeel in oorlogsgeweld hebben, al vinden dat het conflict intenser is dan wat ze ooit hebben gezien, geeft dat toch wel een beeld van hoe het eraan toe gaat in Oekraïne. En ik vrees dat we nog gaan achterovervallen van het aantal burgerdoden.
Als de wil van de bevolking breekt is het over, dat is een feit.
relevant artikel : https://www.economist.com/europe/20...ent-for-diplomacy-our-interview-with-zelensky

Optimism: Ukraine still a winner that can be backed.
Realism: Victory won't come tomorrow.
Warning: Both West and Russia will regret long war if Ukraine can't win a shorter one.

On long war, #Zelensky told us it’s too early to broach subject with ordinary Ukrainians. If time came, he’d need a new “social contract” to reflect new levels of sacrifice. He never made this clear, but it seemed to me to be an outline of a pitch for elections down the road.

En ik denk dat enkel gepensioneerde veteranen gelijkaardige intensiteit meegemaakt hebben, zowel Russen, Amerikanen als eender waar op de planeet. 60.000 artillerie granaten per dag op het hoogtepunt van de slag om Bachmut is amper te vatten.
Burgerdoden worden voorlopig, langs beide kanten, toegedekt idd. Vroege analyses van de graven rond Mariupol wezen op 100k+ nieuwe graven, VN zei 6k bevestigde doden, UA zegt 20k, etc. Het rode kruis of de VN zijn er nooit toegelaten en veel gebouwen zijn platgegooid met de lijken er nog in, dus dat cijfer gaat voor altijd vaag blijven.

Hum. Dan moet er hier iets verkeerd zijn. Gebruiken jullie firefox+ublock?
Op desktop werken zowel vanilla Edge als Chrome + ublock origin zonder in te loggen.

Laatst bewerkt:
Kim Jong-un is momenteel onderweg naar Vladivostok in zijn gepantserde trein, gevuld met jonge maagden en exquise wijnen, om Poetin te ontmoeten. Volgens Amerikaanse inlichtingendiensten zouden de gesprekken gaan over Noord-Koreaanse wapenleveringen aan Rusland en in ruil zou Noord-Korea componenten voor sattelieten krijgen en assistentie bij de bouw van nucleaire onderzeeërs en, o jawel, voedselhulp.

Israël wil dan weer de jaarlijkse Joodse bedevaart naar Oeman laten doorgaan, waarbij tienduizenden gelovige Israëli's het graf van rabbi Nachman van Breslov bezoeken (en een feestje bouwen, 't schijnt).

Niet verrassend, maar de partij van Poetin heeft de lokale verkiezingen gewonnen in de vier bezette gebieden.

Laatst bewerkt:
Kim Jong-un is momenteel onderweg naar Vladivostok in zijn gepantserde trein, gevuld met jonge maagden en exquise wijnen, om Poetin te ontmoeten. Volgens Amerikaanse inlichtingendiensten zouden de gesprekken gaan over Noord-Koreaanse wapenleveringen aan Rusland en in ruil zou Noord-Korea componenten voor sattelieten krijgen en assistentie bij de bouw van nucleaire onderzeeërs en, o jawel, voedselhulp.

Israël wil dan weer de jaarlijkse Joodse bedevaart naar Oeman laten doorgaan, waarbij tienduizenden gelovige Israëli's het graf van rabbi Nachman van Breslov bezoeken (en een feestje bouwen, 't schijnt).

Niet verrassend, maar de partij van Poetin heeft de lokale verkiezingen gewonnen in de vier bezette gebieden.

Dat Poetin zich tot Noord-Korea moet keren is op zich een goed teken. Vrij wanhopig...
Langs de andere kant uiteraard licht verontrustend wanneer schurkenstaten elkaar gaan helpen, o.a. met nucleaire technologie.

Anders moeten ze Iran ook nog uitnodigen om een clubje op te richten.

Terug
Bovenaan