Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Licht off-topic, maar eigenlijk wel een paar verrassingen vind ik.
- Japan: problematic
- Australië en Nieuw-Zeeland slechts 'satisfactory'
- Griekenland ook niet denderend
- vraag me af wat NL, gans Scandinavië, Ierland en enkele Baltische staten beter doen

En ook interessant hoe de landen in Oost-Europa een soort transitie vormen.

Los daarvan vind ik sommige posts hier ook neigen naar wappie (indien ik dat woord hier mag gebruiken). Het enige dat ik onze media verwijt is de overdreven sensatielust, bij quasi alle grote nieuwsdiensten.
Die sensatielust is er omdat mediabedrijven nu eenmaal commerciële bedrijven zijn die azen op zoveel mogelijk clicks en abonnees, zeker de populaire en laagdrempelige kranten zoals HLN. Over die laatste wordt altijd smalend gedaan in dit forumgedeelte, maar het zou naïef zijn te denken dat De Standaard of De Morgen geen gelijkaardige tactieken toepassen om volk te lokken. De Tijd kan je beschouwen als een kwaliteitskrant, maar het hanteren van die term is op zich ook weer problematisch.

Op HLN of GVA kan je trouwens ook best goede artikels lezen, zo nu en dan. Voor GVA is Bruno Beeckman op dit moment weer toegekomen in Oekraïne, die ga ik zeker niet beschuldigen van sensatiezucht.

stel de standpunten van de ander wel eerlijk voor
Free press index. Kaartje.

Einde discussie.
Dank u!

De meeste landen waar de 100% kan gehaald worden zijn landen waar (voor een goed stuk) bijna geen kat woont. #care
Ook de meeste westerse landen halen max 85%, dus erop wijzen dat je daar ook niet ALLES van gaat weten, maakt je (helaas voor de fans van de term) nog geen russische troll.
En zoals iedereen al wist moet je vooral vanuit Rusland en China meer niet dan wel geloven.

Dus proficiat, jullie hadden allemaal gelijk! :woohoo:

Laatst bewerkt:
Licht off-topic, maar eigenlijk wel een paar verrassingen vind ik.
- Japan: problematic
- Australië en Nieuw-Zeeland slechts 'satisfactory'
- Griekenland ook niet denderend
- vraag me af wat NL, gans Scandinavië, Ierland en enkele Baltische staten beter doen
Japan, a parliamentary democracy, upholds the principles of media freedom and pluralism,” the group said. “However, the weight of traditions, economic interests, political pressure, and gender inequalities prevent journalists from fully exercising their role of holding the government to account.”

België scoort iets minder o.a. omwille van dit:

The organisation notes that while Belgian journalists enjoy a "relatively high" level of trust, they face violence from police and demonstrators at rallies. In one case, a journalist was temporarily arrested by police while covering riots on the streets of Brussels following Morocco's World Cup matches in December last year.

"Journalists covering demonstrations were subjected to intimidation and threats by protesters, while police violence, along with online threats with a racist or sexist cast, have led to a sense of lack of safety among journalists," the country report on Belgium reads.

"In this climate, some of them decided against covering certain events deemed to be too dangerous. And some journalists even quit the profession."

RSF also highlighted the online threats experienced by journalists in Belgium, which were mainly directed at women

Laatst bewerkt:

welke gevolgen gaat dit hebben? Grootste deel van de wereld veroordeelt rusland zogezegd, maar ondertussen maken ze er wel een economische alliantie mee...
Een economische alliantie is dat niet, maar het toont wel aan dat het zogenaamde Globale Zuiden een eigen weg zoekt. De dominantie van de dollar wegschuiven zal echter niet zo eenvoudig worden, maar dat is dan weer een discussie voor elders.

welke gevolgen gaat dit hebben? Grootste deel van de wereld veroordeelt rusland zogezegd, maar ondertussen maken ze er wel een economische alliantie mee...

1) Wat een zielig clubje van mensenrechtenschenders en genocideplegers. De alliantie van het kwaad. Het zegt veel over de landen die bij dit clubje willen horen.
2) Bindt die landen iets, buiten zuiver opportunisme of anti-gevoelens? Of zoals het artikel het stelt: The decision to broaden the grouping reflects a lack of progress in deepening the existing BRICS alliance, which despite representing a third of global GDP has diverging interests — ranging from China's rise as a global superpower, to India's nonalignment, to Brazil's status as a farm exporter.

Is dat een economische alliantie? Een militaire alliantie? Lijkt me allemaal niets concreets. Maar ze zullen zich vast goed voelen om ook bij een clubje te horen, uit frustratie dat ze niet tot een echte economische of militaire alliantie willen/kunnen behoren.

1) Wat een zielig clubje van mensenrechtenschenders en genocideplegers. De alliantie van het kwaad. Het zegt veel over de landen die bij dit clubje willen horen.
2) Bindt die landen iets, buiten zuiver opportunisme of anti-gevoelens? Of zoals het artikel het stelt: The decision to broaden the grouping reflects a lack of progress in deepening the existing BRICS alliance, which despite representing a third of global GDP has diverging interests — ranging from China's rise as a global superpower, to India's nonalignment, to Brazil's status as a farm exporter.

Is dat een economische alliantie? Een militaire alliantie? Lijkt me allemaal niets concreets. Maar ze zullen zich vast goed voelen om ook bij een clubje te horen.
Met een moreel opgestoken vingertje moet het Westen niet afkomen, genoeg historische voorbeelden hoe "wij" mensenrechtenschenders en genocideplegers hebben gefaciliteerd. BRICS is geen tegenhanger van NAVO of van de EU, maar het zorgt wel voor een intensievere samenwerking tussen die landen.

Een economische alliantie is dat niet, maar het toont wel aan dat het zogenaamde Globale Zuiden een eigen weg zoekt. De dominantie van de dollar wegschuiven zal echter niet zo eenvoudig worden, maar dat is dan weer een discussie voor elders.
is het in theorie niet mogelijk dat die landen samen prijsafspraken maken voor grondstoffen zoals onder andere olie 'tegen' het westen? Das toch iets wat de oorlog serieus zou kunnen beinvloeden

Met een moreel opgestoken vingertje moet het Westen niet afkomen, genoeg historische voorbeelden hoe "wij" mensenrechtenschenders en genocideplegers hebben gefaciliteerd. BRICS is geen tegenhanger van NAVO of van de EU, maar het zorgt wel voor een intensievere samenwerking tussen die landen.
We kunnen inderdaad beter een voorbeeld nemen aan de Russen hé. Om nog maar niet te spreken over Saudi-Arabië met de sympathieke voetballiefhebber MBS.

is het in theorie niet mogelijk dat die landen samen prijsafspraken maken voor grondstoffen zoals onder andere olie 'tegen' het westen? Das toch iets wat de oorlog serieus zou kunnen beinvloeden
Jonathan Holslag heeft dat deze week redelijk helder geduid in Knack:
Ze vertegenwoordigen ongeveer 25 procent van de wereldwijde productie, Europa en de Verenigde Staten samen 42 procent.

Die beperkte economische macht heeft gevolgen voor de ambities. De BRICS-landen willen af van de dollar als reservemunt. Ze willen ook een eigen betaalsysteem, BRICS Pay, en coördinatie tussen de centrale banken. Maar dat lukt amper. Zelfs in de BRICS-bank, een ontwikkelingsbank die moet concurreren met de Wereldbank, zijn dollars en euro’s het gangbare betaalmiddel.

De verklaring daarvoor is dat het Westen voor de BRICS-landen de grootste afzetmarkt blijft en als klant bepaalt in welke munt betaald wordt. Het aandeel van de onderlinge uitvoer tussen BRICS-landen is amper 10 procent.
Dat heeft dan weer te maken met de bijzondere rol van China. Niet alleen vertraagt de Chinese groei, ook de binnenlandse vraag in China is veel te klein. China voert veel meer uit naar andere BRICS-landen dan het invoert. Het resultaat is een aanzienlijk handelsoverschot van 200 miljard euro vorig jaar. De BRICS-landen zitten nog steeds vast in een arbeidsverdeling waarbij China de industrie voor zijn rekening neemt en de rest de grondstoffen. India en Brazilië, bijvoorbeeld, hebben bij de Wereldhandelsorganisatie verschillende procedures lopen tegen Chinese dumping.

De BRICS-landen worden vooral bijeengehouden door hun gezamenlijke afkeer van het Westen, veel minder door samenwerking. De duidelijke machtsverschuiving in de eerste jaren van BRICS is vandaag veel minder zichtbaar. We verkeren in een soort stilstand waarbij het aandeel van het Westen in de wereldwijde economie relatief stabiel blijft. Het is moeilijk in te schatten wat de komende tijd zal gebeuren. Het Westen kan maar beter niet op zijn lauweren rusten. Maar ook de BRICS-landen zijn allerminst zegezeker.

Ik maak mij relatief weinig zorgen over een "alliantie" waar de twee grootste spelers heletijd ruzie maken over hun grens.

En het feit dat ze Argentinië en Iran hebben uitgenodigd voor hun economische alliantie. Argentinië of all places. Die moeten hun eigen uitgenodigd hebben.

Een Iran die jemenetische rebellen steunt terwijl de uae/saoedi's de andere partij steunen.

Ik verwacht daar geen verregaande akkoorden van zo'n bonte bende.

Zelfs die gezamenlijke afkeer tegen het Westen is er eigenlijk niet. India zit daarbij om China mogelijk stokken in de wielen te steken maar India denkt eigenlijk vooral aan India en wilt niet tot een kamp behoren. Brazilië heeft helemaal geen specifieke afkeer tegenover het Westen.

Er is niets dat hen bindt of dat ze echt samen doen. Een lege doos, lijkt wel CSTO.

Wat ik niet goed begrijp is waarom er zoveel aandacht voor is? Die bestaan al jaren en hebben nog niets verwezenlijkt.

Ik maak mij relatief weinig zorgen over een "alliantie" waar de twee grootste spelers heletijd ruzie maken over hun grens.

En het feit dat ze Argentinië en Iran hebben uitgenodigd voor hun economische alliantie. Argentinië of all places. Die moeten hun eigen uitgenodigd hebben.

Een Iran die jemenetische rebellen steunt terwijl de uae/saoedi's de andere partij steunen.

Ik verwacht daar geen verregaande akkoorden van zo'n bonte bende.
Je vergeet nog het Ethiopisch kruidvat dat elk moment weer kan ontploffen terwijl ze ondertussen een enorme dam op de Egyptische levenslijn hebben gebouwd. Egypte, ook een nieuw lid. Ondertussen schiet Saoedi Arabië Ethiopische vluchtelingen dood aan zijn grens.

Zoals ik zei: vooral afkeer van het Westen.

Lees: jaloezie.
Dat lijkt me een simplistische redenering.

BRICS is géén economische, laat staan een militaire alliantie. Een lege doos is het niet, maar zoals correct wordt gesteld door sommigen zijn de geschillen tussen de (kandidaat)-leden behoorlijk groot. Er moet al veel veranderen voor zij een echte alliantie zullen smeden en in eerste plaats moeten ze een economische macht worden die het Westen kan uitdagen. Dat is nog niet voor meteen.

Zelfs die gezamenlijke afkeer tegen het Westen is er eigenlijk niet. India zit daarbij om China mogelijk stokken in de wielen te steken maar India denkt eigenlijk vooral aan India en wilt niet tot een kamp behoren. Brazilië heeft helemaal geen specifieke afkeer tegenover het Westen.

Er is niets dat hen bindt of dat ze echt samen doen. Een lege doos, lijkt wel CSTO.

Wat ik niet goed begrijp is waarom er zoveel aandacht voor is? Die bestaan al jaren en hebben nog niets verwezenlijkt.

Argentinië houdt ook heel weinig steek. Alleen de UK (Falklands) ligt gevoeliger, qua 'afkeer tegenover het westen'.
Voor de rest lees ik op wikipedia:
Argentina is a Major non-NATO ally since 1998 [31] and an OECD candidate country since January 2022.[210]
(fyi: OECD is letterlijk 'het westen': Europa, USA, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en ook Japan)

Lees: de economische situatie is stilaan zo slecht dat ze wanhopig worden. Ze willen graag bij alles horen.

Terug
Bovenaan