Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Idd alle topmannen in 1 vliegtuig. Pure arrogantie of zijn al die russen gewoon een bende dwazen met te veel geld en macht?

Nu ja ik ga er geen traan om laten

Om nog maar te zwijgen over het gebruik van hun echte naam op een passenger manifest. Nu ja, veel verschil zou t niet maken om hun gaan en staan in de gaten te houden, maar ze waren wel snel daar met een passagierslijst met namen.

bon, speculeren is leuk maar heeft weinig zin.

Ja ook al geloof ik best dat Poetin wraak wil nemen maar hier is toch ook een reukje aan?

Terwijl je uit het verleden Prigozjin zijnde al wel weet dat de kans extreem groot is dat Poetin wraak neemt
(in tegenstelling tot sommige gewone Russen is Prigozjin wel op de hoogte van al die moorden uit het verleden he)
ga je toch gewoon doodleuk met 3 toplui in 1 enkel vliegtuig zitten en ook nog eens richting 'Poetin' vliegen ???

Kan je nog een efficiënter scenario bedenken om zelfmoord te plegen? Neen toch? :tongue:

In vind het wel grappig dat we tegenwoordig zo onzeker zijn over de berichtgeving dat we eigenlijk niets meer geloven:
- reizen die mannen echt onder eigen naam op de passagierslijst?
- reizen die mannen echt allemaal samen in 1 vliegtuig?
- is het vliegtuig neergehaald, gesaboteerd, bom, ...?
- waren er 1 of 2 vliegtuigen?
- zat Putin erachter, of een Russische generaal, of ...?
- is het een afleidingsmanoeuvre van Prigo zelf om zijn dood te faken om ergens veilig verder te leven?
Net zoals de gewone Rus krijgen we hier ook enorm veel desinformatie (oa vanuit Rusland maar misschien ook van andere bronnen)

Wij stellen het (als Westerling) wel meer in vraag dan de Rus, maar ook wij weten niet altijd met 100% zekerheid te zeggen of 'news' wel echt is, fake of deels fake.

Laatst bewerkt:
In vind het wel grappig dat we tegenwoordig zo onzeker zijn over de berichtgeving dat we eigenlijk niets meer geloven:
- reizen die mannen echt onder eigen naam op de passagierslijst?
- reizen die mannen echt allemaal samen in 1 vliegtuig?
- is het vliegtuig neergehaald, gesaboteerd, bom, ...?
- waren er 1 of 2 vliegtuigen?
- zat Putin erachter, of een Russische generaal, of ...?
- is het een afleidingsmanoeuvre van Prigo zelf om zijn dood te faken om ergens veilig verder te leven?
Ik heb ook geen flauw idee wat ik er van moet denken, en vind het ook wel wat ruiken. Misschien komen we het ooit te weten.

Welk nieuws komt er uberhaupt van gelijk de welke overheid die de "waarheid" is :)
Dit dus. We zijn super kritisch naar niet-westerse media. Maar de grote meerderheid is niet kritisch naar de eigen media/overheid.
En net hetzelfde gebeurt in Rusland. Maar wij hebben dan het lef te zeggen dat de Russen alles zomaar slikken en ze geindoctrineerd zijn ed.
Sowieso dat hier ook zaken gebeuren als in Rusland waarbij mensen uit ramen vallen. Wie weet is een ongeval op de weg niet zomaar een ongeval, maar een bewuste actie. Ben het nu wat in het belachelijke aan het trekken hé...maar wil maar zeggen, wij (onze media/overheid) zijn ook niet heilig hoor..

Welk nieuws komt er uberhaupt van gelijk de welke overheid die de "waarheid" is :)

Er is nog wel een groot onderscheid tussen nieuws van het Russische regime, en nieuws in het westen hoor.

Bv. nu met Prigo zie ik bijvoorbeeld dat ze bij ons nog steeds erg voorzichtig zijn in de bewoordingen ("vermoedelijk" overlijden enz.)

Sowieso dat hier ook zaken gebeuren als in Rusland waarbij mensen uit ramen vallen. Wie weet is een ongeval op de weg niet zomaar een ongeval, maar een bewuste actie. Ben het nu wat in het belachelijke aan het trekken hé...maar wil maar zeggen, wij (onze media/overheid) zijn ook niet heilig hoor..
Hoeveel tegenstanders van de Croo zijn hier de laatste tijd onverwacht gestorven dan?

Je kan dingen in het belachelijke gaan trekken zoals je zelf zegt, maar op een bepaald punt ga je meer klinken als een Russische troll.

Sorry, maar don't feed the trolls. Blijf het vreemd vinden dat mensen daar op blijven ingaan. Dat is het zelfde als mensen die in de tijd van Corona het vaccin in twijfel trokken en het ook als een groot plan van herbevolking zagen. Net het zelfde als nu onze media met die van Rusland gaan vergelijken. Zelf al zou ik blind zijn. Het feit dat ik niet word opgepakt/vermoord/afgestraft om uitspraken online of openbaar te doen die niet in regel zijn met onze ministers/koning zou dat al moeten ontkrachten.

Misschien dat enkele van de oude sovjet agendapunten wel bekend aanvoelen :
  • The West: a space where life is difficult
  • The West seeks destabilization and intervenes in the domestic affairs of other countries
  • USSR – peacemaker, the West (NATO) – provocateur
  • The narrative that the West is divided
  • etc

2 verdere papers hierover, één oude en één recente.

Ertegen argumenteren lijkt nutteloos, maar als niemand het doet bouwen ze verder en verder op hun spinsels en geef je hen een platform om mensen te overtuigen.

Firehose of falsehood countermeasures :
  • repeating the counterinformation
  • providing an alternative story to fill in the gaps created when false "facts" are removed
  • forewarning people about propaganda, highlighting the ways propagandists manipulate public opinion
  • countering the effects of propaganda, rather than the propaganda itself; for example, to counter propaganda that undermines support for a cause, work to boost support for that cause

Of Prigozhin ademt of niet, hij is politiek en militair dood. Daarmee is het probleem voor Poetin opgelost. Gezien de ongewone omstandigheden waar het vliegtuig naar beneden ging lijkt de natuurlijke dood waarschijnlijk, ook al kunnen we het nooit verifiëren.

Er valt ook iets te zeggen voor het gebrek aan een video van hem of dat pro-Wagner kanalen zijn dood toch rouwen. Dat zouden ze bij tegendeel toch ontkennen en dat is niet het geval.

De komende dagen zullen interessant worden.

Het meest schokkende vind ik dat Rusland blijkbaar er niet voor terugdeinst om zo'n vliegtuig op eigen grond op theatrale wijze een niet-militair vliegtuig neer te halen. Of Yevgeny Prigozhin nog leeft of niet (ik ga ervan uit dat hij dood is), dat er een vliegtuig is neergehaald op Russiche grond is hetgeen we zeker kunnen zeggen.

Ik heb geen redenen om te geloven dat Oekraïne hier achter zit, of er dat er een complot achter zit waarbij een dood geënsceneerd wordt. Een gebrek aan bewijs over zijn overlijden bezorgt hem in ieder geval een excentriek postuum hiernamaals in het universum van de complottheorieën.

Ik zie Wagner niet in opstand komen. Prigozhin had kritiek op de Russiche legertop. Er zullen wel een aantal bijzitten die het daar ook oneens mee zijn, maar ik zie deze zich niet organiseren en naar Moskou trekken.
Waarom zou China soldaten sturen naar Oekraïne? Die hebben daar totaal niets te zoeken, in tegenstelling tot de Amerikanen in DMZ van Korea.
Die DMZ diende destijds als buffer tussen communisme en democratie. Laten we ook niet vergeten dat de DMZ ook een werkelijke grens is. Als er buitenlandse troepen een bufferzone instellen, wil dat eigenlijk zeggen dat ze het bezette gebied erkennen als Russisch gebied.
En vanzelfsprekend ziet China liever een zwak Rusland. Dat geeft hen de mogelijkheid hun invloedsfeer uit te breiden zowel in Azië als in Afrika.
De reden is vooral om een toestand te verkrijgen die je een wapenstilstand kan noemen, waarbij beide partijen garanties hebben dat de andere niet aanvalt voor onbepaalde duur. Geen einde van de oorlog waarschijnlijk, maar een wapenstilstand. En als die wapenstilstand lang genoeg duurt, wordt iedereen dat gewoon. Zoals bij de Korea-oorlog. Het is geen perfectie analogie, het is maar om een idee geven. Daarbij kan een andere grootmacht helpen. En dan kijk ik snel naar China, omdat er geen andere partij is dit in theorie zou kunnen. China als min of meer 'neutrale' partij die rust brengt. De VS zou vanzelfsprekend dit niet kunnen. China lijkt me de enige partij die zoiets *misschien* geloofwaardig zou kunnen realiseren.
Het ding is dat China dit niet zal voorstellen wegens een inderdaad een vanzelfsprekend conflict of interest. En dan heb inderdaad nog een groot probleem met die grens.

Een wapenstilstand op zich is wellicht ook geen goed idee (momenteel) als je de 'overwinning' voor Oekraïne als doel hebt, omdat dit voor Poetin de gelegenheid geeft om zich voor te bereiden op een volgend groot conflict. Misschien is het dan beter om door te gaan. Maar het lijkt me moeilijk om in te schatten of we nu ons aan het begin van een heel lang conflict bevinden, of ergens in het midden.

Laatst bewerkt:
Ik wil dit graag geloven, maar zo'n filmpje zegt letterlijk niks. Ik kan hier ook een blik erwten opentrekken, leeg maken, vullen met water en dan een filmpje maken.
Als je dat filmpje laat doorlopen zie je het toch volledig opnieuw starten. Met een volledig afgesloten blik inclusief zo goed als onaangetaste windel. Waarna men dan het volledige principe van het handmatig openen van een blik uitvoert.

Dit dus. We zijn super kritisch naar niet-westerse media. Maar de grote meerderheid is niet kritisch naar de eigen media/overheid.
En net hetzelfde gebeurt in Rusland. Maar wij hebben dan het lef te zeggen dat de Russen alles zomaar slikken en ze geindoctrineerd zijn ed.

Free press index. Kaartje.

Einde discussie.

Free press index. Kaartje.

Einde discussie.

Licht off-topic, maar eigenlijk wel een paar verrassingen vind ik.
- Japan: problematic
- Australië en Nieuw-Zeeland slechts 'satisfactory'
- Griekenland ook niet denderend
- vraag me af wat NL, gans Scandinavië, Ierland en enkele Baltische staten beter doen

En ook interessant hoe de landen in Oost-Europa een soort transitie vormen.

Los daarvan vind ik sommige posts hier ook neigen naar wappie (indien ik dat woord hier mag gebruiken). Het enige dat ik onze media verwijt is de overdreven sensatielust, bij quasi alle grote nieuwsdiensten.

Terug
Bovenaan