Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

BRICS is géén economische, laat staan een militaire alliantie.
Maar wat is het dan wel?
Wat bindt hen dan?
Een politieke alliantie kan je het ook niet echt noemen, want het gaat alle kanten op (uitgezonderd serieuze democratie)
En wat kunnen ze dan bereiken als ze geen politieke, economische of militaire alliantie hebben?

BRICS is vooral een lege doos. Heel af en toe komt daar iets uit voort, als het hun allemaal ten goede komt.
Maar dat zijn voornamelijk landen die elkaars rivalen zijn. Brazilie/Argentinie nu (terwijl die laatsten op economisch vlak werkelijk niks meer voorstellen), Iran/Saudi Arabie, India/China. Verwachten er mensen echt dat daar iets krachtigs uit gaat voortkomen?
Ik zie al meer dan een jaar berichtjes op alt profielen (Twitter/Facebook) dat BRICS een nieuwe onderlinge munt en banksysteem gaan op poten zetten om het Westen te ondermijnen en te destabiliseren :laugh:

Dat je met sommige van die landen rekening moet houden apart, spreekt voor zich. Maar als organisatie BRICS, neen.

Nog wat F-16 nieuws.
Noorwegen bevestigd dat ze ook vliegtuigen gaan leveren.
En misschien nog belangrijker is dat de VS zelf Oekraïense piloten en grondcrew gaat opleiden, wat één van de grootste bottlenecks verwijdert en alles versnelt. Taalopleiding in september en vlieglessen vanaf oktober.

Laatst bewerkt:
Ik merk toch op dat het Russische ministerie meer en meer begint te zeggen dat het Oekraïnse offensief volledig mislukt is. En we weten allemaal als de Russen iets beweren dan is dat de volle waarheid. Het feit is gewoon dat de Russen toch zenuwachtig zijn en er niet helemaal gerust in zijn.

Maar anderzijds vind ik die claim van hierboven dan weer te optimistisch. 7-10km lijkt niet veel maar ... als je ziet hoe traag het gaat ..

Voor de mensen die zeggen dat Oekraïne geen kans heeft, nog een paar km's en ze kunnen met de HIMARS/MLRS alle routes van de Russen raken tussen de Krim/Mariupol
Volgens het Russisch ministerie is de kans "cero cero cero"

We zullen wel zien. Jij en ik zijn toch gewoon "Mister Nobody of Mister Zero" in heel dit verhaal. The future shall tell zeker?

Klinkt optimistisch, maar is het dat ook?
Als je kijkt naar de progressie die ze dagelijks maken lijkt me dat wel zo te zijn.
Elke dag boeken ze ergens aan de frontlinie wel vooruitgang.
Dat zorgt ervoor dat ze de druk bij de russen hoog houden en hierdoor moeten die hun versterkingen blijven spreiden over de hele frontlinie.
Vorige nacht is eer een nachtraid geweest in de Krim door UA special forces.
Ze zijn ook heel hard bezig met de aanvoerroutes te beheersen.
Wederom zijn er vaak aanvallen op depots, infrastructuur, etc... om zo de bevoorrading te hinderen.

Dus ja dat lijkt me iets realistisch

Het gaat traag totdat het ineens snel gaat. Hopelijk gebeurt dat nog voor het weer verslechtert.

Crimea would be supplied only by the Kerch Bridge, whose capacity "will likely not be enough to supply both the western part of the front and the civilian population"
Tja, dat weet je al wie er spijtig genoeg weer genaaid gaat worden...

Klinkt optimistisch, maar is het dat ook?

Lijkt me toch ja. Ze staan aan de voordeur van Donetsk + volgens mij mikken ze op Mariupol, om dan de Russen in te sluiten en schrik aan te jagen dat ze niet meer weg kunnen langs de zuidkant en de krimbrug. Om dan hetzelfde te doen aan Severodonetsk in 't noorden t.h.v. Bakhmut.

Waar is den tijd dat ik naar Sevastopol wou reizen om dan naar 't Kazantip festival te gaan 😂

Als je kijkt naar de progressie die ze dagelijks maken lijkt me dat wel zo te zijn.
Elke dag boeken ze ergens aan de frontlinie wel vooruitgang.
Dat zorgt ervoor dat ze de druk bij de russen hoog houden en hierdoor moeten die hun versterkingen blijven spreiden over de hele frontlinie.
Vorige nacht is eer een nachtraid geweest in de Krim door UA special forces.
Ze zijn ook heel hard bezig met de aanvoerroutes te beheersen.
Wederom zijn er vaak aanvallen op depots, infrastructuur, etc... om zo de bevoorrading te hinderen.

Dus ja dat lijkt me iets realistisch
Als je de milbloggers en experts en analisten aan beide kanten mag geloven worden er dagelijks significante tactische vooruitgangen geboekt. Ik neem het allemaal met een korrel zout.

Stel dat het oekraine lukt om de russen terug te dringen tot aan de grens, hoe zien jullie dat verder evolueren?

Er zijn denk ik maar 3 opties:

1) rusland geeft zijn verlies toe en sluit vrede (lijkt mij onwaarschijnlijk)
2) westerse landen geven maar net genoeg support om de oorlog op de grens te houden, wat tot een jarenlange oorlog zal leiden (zie ik als meest waarschijnlijk)
3) er word doorgeduwd tot moskou om putin op de knieen te dwingen met het risico van een nucleaire respons

Lijkt me toch ja. Ze staan aan de voordeur van Donetsk + volgens mij mikken ze op Mariupol, om dan de Russen in te sluiten en schrik aan te jagen dat ze niet meer weg kunnen langs de zuidkant en de krimbrug. Om dan hetzelfde te doen aan Severodonetsk in 't noorden t.h.v. Bakhmut.

Waar is den tijd dat ik naar Sevastopol wou reizen om dan naar 't Kazantip festival te gaan 😂

Mariupol is geen zinnig strategisch doelwit. De oostelijke flank is blootgesteld aan Donetsk en de vijand kan langs weerskanten nieuwe troepen aanvoeren dankzij de krimbrug.

Het enige zinvolle doelwit is Melitopol. Men hoeft de stad zelfs niet opnieuw in te nemen. Vanaf de buitenwijk van Melitopol kan Oekraïne effectief de bevoorrading van de Krim langs de zee van Azov een halt toeroepen.

Stel dat het oekraine lukt om de russen terug te dringen tot aan de grens, hoe zien jullie dat verder evolueren?

2) westerse landen geven maar net genoeg support om de oorlog op de grens te houden, wat tot een jarenlange oorlog zal leiden (zie ik als meest waarschijnlijk)
3) er word doorgeduwd tot moskou om putin op de knieen te dwingen met het risico van een nucleaire respons
Doorduwen tot Moskou lijkt me het meest onwaarschijnlijk. Ik neig eerder naar een bevroren conflict langs de huidige frontlijn tenzij Oekraïne een doorbraak kan verwezenlijken. Rusland zie ik niet veel terrein meer innemen tenzij ze eindelijk "beter" gaan oorlogvoeren. Misschien nog wat consolidatie hier en daar.

Doorduwen tot Moskou lijkt me het meest onwaarschijnlijk. Ik neig eerder naar een bevroren conflict langs de huidige frontlijn tenzij Oekraïne een doorbraak kan verwezenlijken. Rusland zie ik niet veel terrein meer innemen tenzij ze eindelijk "beter" gaan oorlogvoeren. Misschien nog wat consolidatie hier en daar.
Rusland gaat vermoed ik wel voor het frozen conflict , deze strijd wordt niet enkel op het terrein bevochten , de globale veranderingen zijn mogelijks nog belangrijker . Gamechangers zijn mss de Amerikaanse verkiezingen en een plotse dood van een van de 3 leiders daar (Putin/Zelensky/Lukashenko) . Benieuwd wat die Wagner zal doen nu in Wit-Rusland .

2 is veruit het hoogstwaarschijnlijke. Een soort stille oorlog tussen rusland en Oekraïne voor de komende 20-30 jaar. Van die conflicten zoals je hebt tussen China en India of India en Pakistan of Noord en Zuid-Korea. Het Russisch autocratisch regime houdt het verhaal vol van het denazificeren van het Westen voor hun eigen bevolking en verantwoordt hiermee strengere wetten, hogere belastingen/minder publieke voorzieningen, versterken van censuur,... tegenover hun eigen bevolking. Ook om hun eigen politieke macht te kunnen behouden.

Dat zal uiteindelijk altijd de eindsituatie zijn. Want de Russen weten ookwel dat zolang de oorlog officieel bezig zit, zal de EU of de NAVO Oekraïne niet laten deelnemen aan hun organisatie. De vraag is waar deze "DMZ" gaat liggen.

Het "Westen" gaat ook niet eeuwig de goesting hebben om economische sancties te onderhouden.

1 is enkel mogelijk als Poetin geforceerd wordt om af te treden door een andere binnenlandse speler (Een militaire coup, een volksopstand, nieuwe binnelandse conflicten,...) Maar de kans is vrij klein daarop gezien hoe hij heel publiekelijk met de Wagner groep heeft afgerekent en niemand daar kritisch op reageert in Rusland. Alsof het de normaalste zaak ter wereld is. :p

3 is zo onwaarschijnlijk dat de kans groter is dat marsmannetjes plots in dit conflict gaan mengen :p. Wat is de strategische interesse voor een Oekraïns/NAVO leger om zich te wagen diep in Russisch grondgebied voor een invasie en masse? Niemand heeft daarvoor de middelen of de goesting. Ook omwille van de nucleaire respons maar niet alleen omwille van dat. Zelfs al hadden de Russen geen kernwapens, dan zelfs, zou niemand daar goesting in hebben in zoiets.

De Oekrainse sabotage-acties op Russisch grondgebied is om het censuur te breken in het Russische binnenland, de bevolking (inclusief de arme infanteriesoldaat) onrustig te maken over de capaciteiten van hun regime en om de kostprijs zo hoog mogelijk te houden voor de Russen.
Hoe meer slecht nieuws op hun tv, hoe lager de goesting wordt en hoe meer Russen op het "middenveld" gaan nadenken over een alternatief regime.

Terug
Bovenaan