Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Een weekendkrant is er om diepgaandere duiding te geven over de gebeurtenissen van de week. Hoeft voor mij echt niet dat ze daar nog persé op het allerlaatste moment dat nieuws bij willen foefelen. Daarvoor bestaat de website.
 
Een weekendkrant is er om diepgaandere duiding te geven over de gebeurtenissen van de week. Hoeft voor mij echt niet dat ze daar nog persé op het allerlaatste moment dat nieuws bij willen foefelen. Daarvoor bestaat de website.
Idd, zeker niet wanneer de feiten nog gaande zijn. Tegen dat je ze leest, zijn ze alweer achterhaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Klopt wss voor groot deel, maar je gaat me niet zeggen dat ze niet op 1 of 2 pagina's kunnen inbreken tot uur of 21? Want wat is anders nog het nut van een krant als je maar het nieuws tot 18u kunt meenemen?
Ze kunnen dat als ze de print uitstellen van andere zaken. Op vrijdagavond is dat echter niet evident, omwille van de grote hoeveelheden print. En zoals anderen zeggen: wanneer wist je een beetje waarover het ging? Volgens mij rond 22 uur 's avonds. Tot dan had was je schreef tegen de ochtend geen enkele meerwaarde/zekerheid.

Zeker in online tijden en bij kwaliteitskranten kiezen ze er dan voor om het laatste nieuws online te geven en de gewone krant te houden voor duiding. Het is dus net een teken van kwaliteit als je onzeker nieuws niet brengt, tenzij het voor je eigen land zo enorm belangrijk zou zijn, wat totaal niet duidelijk was op moment van de aanval.
 
Tja, of je vermoordt burgers rechtstreeks, of je doet ze een legerpakje aan je stuurt ze zonder al te veel strategie naar een ander land om daar als te kanonnenvoer te dienen. Is het eerste werkelijk 'lager'? Ik zie Poetin als een nog veel grotere terrorist dan die IS'ers.
Als ik de keuze krijg, gewapend of ongewapend...
 

Ah voila se, heeft niet lang geduurd om de schuld in Oekrainse schoenen te schuiven.
Gekken inhuren om te gaan vechten is nochtans typisch Russisch .. maar zoals @Avondland opmerkt - de Russen blijven het slikken - en dat is het ook wellicht, of ze het geloven is een ander paar mouwen - wie weet komt er ooit een moment dat Poetin het ook allemaal echt gaat geloven, dat wordt dan het moment om op te stappen of om met kernbommen te gooien - voorlopig is alles nog in functie van beredeneerde propaganda.
 
Never waste a good crisis. Zolang de Russen dat allemaal slikken zal het Poetin worst wezen wie er achter zat.
De media daar is een handpop van het regime geworden na het begin van de oorlog. ISK heeft al meerdere malen de aanslag opgeëist. Maar die berichten zullen niet tot de gewone Rus doorsijpelen.
 
De media daar is een handpop van het regime geworden na het begin van de oorlog. ISK heeft al meerdere malen de aanslag opgeëist. Maar die berichten zullen niet tot de gewone Rus doorsijpelen.
De media was al een handpop van het regime, de oorlog heeft dat alleen maar verstevigd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ice

Lukashenko gaat binnenkort ook uit een raam vallen, denk ik.

The Crocus City Hall terrorist attackers tried to flee to Belarus, Alexander Lukashenko said in a statement undermining Vladimir Putin.

The Belarusian dictator’s remarks contradict claims by the Kremlin and top Russian security officials that the attackers were backed by Ukraine and tried to escape there as part of a pre-arranged plan.

Speaking to Belarus media, Mr Lukashenko said he closed the border with Russia following a personal request from Mr Putin in the aftermath of the atrocity.
 
Intussen ...


DS liveblog:

Poetin wil dat Rusland games gaat maken
In een poging om Rusland minder afhankelijk te maken van westerse economieën, heeft Russisch president Vladimir Poetin nu het plan opgevat om ook games te gaan produceren in eigen land. Hij heeft zijn regering nu de opdracht gegeven om de productie te onderzoeken, meldt het Russisch persagentschap Tass.
 
Laatst bewerkt:
Dat Zelensky al begint te vrezen zegt veel over de situatie, ook al wordt er gecommuniceerd dat het Russische momentum gebroken zou zijn. Dat is ook niet helemaal waar, maar het is nu wel een feit dat de Russen nog altijd het initiatief hebben en in het voordeel zijn. De Zwarte Zeevloot wordt dan wel keihard gepakt door het Oekraïense vernuft, maar zelfs al wordt die hele vloot gekelderd maakt dat eigenlijk niet zoveel uit voor de rest van de oorlog.


Militaire experts over groot offensief van Rusland en Duitsland als doelwit: “Compleet onmogelijk”

Tijdens een bezoek aan het front in het oosten van Oekraïne zei Zelensky te vrezen voor een nieuw, grootschalig Russisch offensief. “De militaire machtsbalans is opnieuw doorgeslagen in het voordeel van Rusland”, zegt defensie-expert Sven Biscop. Volgens de professor internationale politiek is dat voor een stuk onze schuld. “Wij zijn er niet in geslaagd om Oekraïne afdoende te bewapenen. Als wij sneller munitie en wapens hadden geleverd aan Kyiv, dan was er nu geen crisissituatie”, meent hij.
Tijdens een bezoek aan het front in het oosten van Oekraïne zei Zelensky te vrezen voor een nieuw, grootschalig Russisch offensief. “De militaire machtsbalans is opnieuw doorgeslagen in het voordeel van Rusland”, zegt defensie-expert Sven Biscop. Volgens de professor internationale politiek is dat voor een stuk onze schuld. “Wij zijn er niet in geslaagd om Oekraïne afdoende te bewapenen. Als wij sneller munitie en wapens hadden geleverd aan Kyiv, dan was er nu geen crisissituatie”, meent hij.
“Als Rusland tegen de zomer 80 tot 85 procent van Donetsk verovert, zou president Poetin kunnen zeggen dat hij zijn doelstellingen grotendeels bereikt heeft. De geannexeerde gebieden in Oekraïne zijn dan quasi volledig onder zijn controle. Het liefst van al zou het Kremlin ook Kyiv en de rest van Oekraïne innemen en een marionettenregering aan de macht helpen, maar dat is militair gezien onmogelijk”, zegt de oud-kolonel.
Volgens Zelensky moet Oekraïne de oorlog winnen, want “als Oekraïne verliest, zal Poetin daar niet stoppen. Nu zijn wij het, en daarna Kazachstan, de Baltische staten, Polen, en Duitsland. Zeker de helft van Duitsland.” “Compleet onmogelijk”, klinkt het unisono bij Biscop en Housen. “De Russen hebben niet de militaire capaciteit om Oekraïne de komende jaren volledig onder controle te krijgen of houden”, meent Housen. Daarvoor zou Rusland op permanente basis 800.000 grondtroepen moeten inzetten. “Zoveel manschappen hebben ze gewoonweg niet, tenzij letterlijk elke Russische soldaat naar Oekraïne wordt gestuurd, maar dan blijft Rusland onbeveiligd achter.”
“De Russen zullen nog grote overwinningen boeken op het slagveld, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat ze heel Oekraïne kunnen innemen”, meent ook Biscop. Een oorlog met een lid van de NAVO of de Europese Unie is volgens de expert uitgesloten. Toch wat een conventionele oorlog betreft, zoals we vandaag zien in Oekraïne, met tankformaties, artillerie en aanvallen vanuit de lucht. “De kans is veel groter dat Rusland op dat moment eerder kijkt naar Georgië en Moldavië, twee andere landen met afgescheurde regio’s waar Russische troepen nu al actief zijn”, zegt Sven Biscop. “Het Kremlin beschouwt die ex-Sovjetrepublieken als hun invloedssfeer.”
 
Zulke uitspraken moet je altijd wel lezen met de vraag: wie is het doelpubliek?
Ik denk dat Zelensky dit voornamelijk zegt naar het Westen toe om die wapenleveringen eindelijk eens deftig door te zetten.
Het begint wel echt schandalig te worden!

“Wij zijn er niet in geslaagd om Oekraïne afdoende te bewapenen. Als wij sneller munitie en wapens hadden geleverd aan Kyiv, dan was er nu geen crisissituatie”
Daar moet je nu ook geen oud-kolonel voor zijn om dit te weten, maar absoluut waar.

Ik moet zeggen dat ik met de dood van Navalny, de fake verkiezing van Putin, de grote aanvallen op Russische raffinaderijen, toch enige signalen van ontevredenheid uit Rusland had verwacht van de bevolking. Maar buiten een filmpje van bloemen op het graf van Navalny en een oude baboeshka die haar ongezouten mening geeft, blijft dat volk zo ongelofelijk passief!
Ik snap dat echt niet meer.
Iedereen met een greintje verstand en een klein beetje toegang tot het nieuws moet toch beseffen dat Putin Rusland helemaal de dieperik in het helpen is. Deze oorlog gaat nog zeker 10-20 jaar dagelijks na ebben, en nog meer dan 50 jaar demografisch achteruit stellen.
Er is daar kennelijk al eeuwen in gedrild dat opstand geen enkel nut heeft. Ongelofelijk...
 
Zulke uitspraken moet je altijd wel lezen met de vraag: wie is het doelpubliek?
Ik denk dat Zelensky dit voornamelijk zegt naar het Westen toe om die wapenleveringen eindelijk eens deftig door te zetten.
Het begint wel echt schandalig te worden!


Daar moet je nu ook geen oud-kolonel voor zijn om dit te weten, maar absoluut waar.

Ik moet zeggen dat ik met de dood van Navalny, de fake verkiezing van Putin, de grote aanvallen op Russische raffinaderijen, toch enige signalen van ontevredenheid uit Rusland had verwacht van de bevolking. Maar buiten een filmpje van bloemen op het graf van Navalny en een oude baboeshka die haar ongezouten mening geeft, blijft dat volk zo ongelofelijk passief!
Ik snap dat echt niet meer.
Iedereen met een greintje verstand en een klein beetje toegang tot het nieuws moet toch beseffen dat Putin Rusland helemaal de dieperik in het helpen is. Deze oorlog gaat nog zeker 10-20 jaar dagelijks na ebben, en nog meer dan 50 jaar demografisch achteruit stellen.
Er is daar kennelijk al eeuwen in gedrild dat opstand geen enkel nut heeft. Ongelofelijk...
Rusland heeft wel degelijk opstanden gekend in het verleden hoor, maar het is wel zo dat de regimes in Rusland ervaring hebben met de kracht van propaganda en het gebruik van media als een handpop van het regime. Als de silent majority wegkijkt van de problemen - en dat is een gegeven dat we ook hebben gezien in nazi-Duitsland - kan de top gewoon blijven verder doen. Dat zal pas veranderen als het regime zijn greep begint te verliezen en er een machtsvacuüm ontstaat, maar daar ziet het er inderdaad niet naar uit.

Zoals ik al eerder heb gezegd in deze thread: ik weet niet of een gebalkaniseerd Rusland wel een fijn vooruitzicht is. Hebzuchtige warlords met nukes is leuk in games, maar niet in 't echt.
 
Ik moet zeggen dat ik met de dood van Navalny, de fake verkiezing van Putin, de grote aanvallen op Russische raffinaderijen, toch enige signalen van ontevredenheid uit Rusland had verwacht van de bevolking. Maar buiten een filmpje van bloemen op het graf van Navalny en een oude baboeshka die haar ongezouten mening geeft, blijft dat volk zo ongelofelijk passief!
Ik snap dat echt niet meer.
Iedereen met een greintje verstand en een klein beetje toegang tot het nieuws moet toch beseffen dat Putin Rusland helemaal de dieperik in het helpen is. Deze oorlog gaat nog zeker 10-20 jaar dagelijks na ebben, en nog meer dan 50 jaar demografisch achteruit stellen.
Er is daar kennelijk al eeuwen in gedrild dat opstand geen enkel nut heeft. Ongelofelijk...
Had ergens iets gelezen over een vrouw die stickers in een supermarkt had geplakt met "stop the war" op eten.

7 jaar gevangenis gekregen.

Je zou voor minder passief worden...
 
Russia most likely recruits approximatily 30k fresh soldiers a month to compensate for the losses

Dit wil zeggen dat Rusland "worst case" per jaar 360k soldaten dood of zwaar gewond ziet terug komen uit deze oorlog.
Dat is worst case dus 1,08 miljoen per 3 jaar of bijna 1% (!) van het totaal aantal Russen. (Rekeninghoudend dat er een deel al het land is uit gevlucht). En te beseffen: Niet iedereen is in staat naar het front gestuurd te worden. In dat cijfer zitten ook kinderen en ouderen inbegrepen.

Ze kunnen dit dus mogelijks wel erg lang volhouden maar de vrees dat ze nadien andere NAVO landen zouden aanvallen is dus gewoon HLN paniekvoetbal. Want dan ga je dit aantal nog moeten opdrijven en ga je letterlijk 5-10% (Actief EN non actief) van uw totale bevolking doden of zwaar verwonden om misschien hooguit wat extra morzelgrond te veroveren ??? Dat is dus zelfs in 'theorie' niet realistisch tenzij je als volk massaal 'zelfmoord' wil plegen.

Ik zie dus toch ook eerder een digitale cyber oorlog en de tactiek verder toepassen van op een bepaald moment over te gaan naar een 'bevroren conflict'. Daarna een paar jaar herstellen van de 'oorlog' om daarna een nieuwe aanval te lanceren.

En zie hierboven, wil men héél Oekraïne veroveren en daarna ook nog eens controleren dan heeft Rusland permanent +-800k soldaten nodig in dat land die tegen dan nog in 'leven' zijn = Die moet je dan ook nog op overschot hebben.
 
Laatst bewerkt:
Russia most likely recruits approximatily 30k fresh soldiers a month to compensate for the losses

Dit wil zeggen dat Rusland "worst case" per jaar 360k soldaten dood of zwaar gewond ziet terug komen uit deze oorlog.
Dat is worst case dus 1,08 miljoen per 3 jaar of bijna 1% (!) van het totaal aantal Russen. (Rekeninghoudend dat er een deel al het land is uit gevlucht). En te beseffen: Niet iedereen is in staat naar het front gestuurd te worden. In dat cijfer zitten ook kinderen en ouderen inbegrepen.

Ze kunnen dit dus mogelijks wel erg lang volhouden maar de vrees dat ze nadien andere NAVO landen zouden aanvallen is dus gewoon HLN paniekvoetbal. Want dan ga je dit aantal nog moeten opdrijven en ga je letterlijk 5-10% (Actief EN non actief) van uw totale bevolking doden of zwaar verwonden om misschien hooguit wat extra morzelgrond te veroveren ??? Dat is dus zelfs in 'theorie' niet realistisch tenzij je als volk massaal 'zelfmoord' wil plegen.

Ik zie dus toch ook eerder een digitale cyber oorlog en de tactiek verder toepassen van op een bepaald moment over te gaan naar een 'bevroren conflict'. Daarna een paar jaar herstellen van de 'oorlog' om daarna een nieuwe aanval te lanceren.

En zie hierboven, wil men héél Oekraïne veroveren en daarna ook nog eens controleren dan heeft Rusland permanent +-800k soldaten nodig in dat land die tegen dan nog in 'leven' zijn = Die moet je dan ook nog op overschot hebben.
Ik weet niet of 1. de oorlog nog 3 jaar gaat duren en 2. of Poetin heel Oekraïne wil bezetten. Zijn oorspronkelijk idee dat hij een marionet kan installeren zal hij wel moeten afvoeren, de weerbaarheid van de Oekraïners heeft hij enorm onderschat.

Wat de NAVO betreft lijkt een conventioneel conflict me onwaarschijnlijk. Als het gebeurt vraag ik me ook af in welke vorm.
 
Frankrijk begint zich te roeren. Rusland voert al jaren via Wagner een proxy-oorlog in de voormalige Franse kolonies langs de sahel gordel van Afrika. Omdat die regio begint te destabiliseren verliest Frankrijk controle over grondstoffen die uit die landen komen. Vandaar dat Macron draconische maatregelen dreigt te nemen.

In het slechtste geval leveren ze hun materiaal traag aan UA. In het beste (voor UA) geval krijgen die voor miljarden aan militaire steun en effectief manschappen die gaan meevechten. Mogelijk geeft dit een verdere escalatie van de oorlog en gaat Rusland hiermee minder incentives krijgen om een overmoedig offensief te starten.


 
Terug
Bovenaan