Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Kan iemand iets objectief/Oekraiens terugvinden van de "grootschalige aanval" waarvan Rusland spreekt?

Buiten Russische bronnen vind ik er niets onafhankelijk van terug. Kan natuurlijk zijn dat er niet over gecommuniceerd is/word omwille van het verlies...
 
In dat filmpje (die 'teaser' van het tegenoffensief) suggereren ze precies ook het gebruik van straaljagers.
Het wordt me nog wat wanneer ze er effectief aan beginnen... misschien waren die kleinere aanvallen nog maar een test van de verdediging van de vijand. Ik denk dat we het wel direct zullen weten wanneer het zover is.

Een gepluimd kieken kan je niet pluimen. Mochten we aan de grens met Rusland liggen waren we een vogel voor de kat.
NATO says no.
 
In dat filmpje (die 'teaser' van het tegenoffensief) suggereren ze precies ook het gebruik van straaljagers.
Het wordt me nog wat wanneer ze er effectief aan beginnen... misschien waren die kleinere aanvallen nog maar een test van de verdediging van de vijand. Ik denk dat we het wel direct zullen weten wanneer het zover is.
Er zijn al een hele tijd "probing" attacks en gerichte aanvallen op munitiedepots, logistieke knelpunten, luchthavens en dergelijke meer. Hoe het grote offensief eruit ziet weet ik niet, maar de voorbereidende fase is al geruimte tijd bezig.

Rusland beweert een grote aanval te hebben afgeslaagd in het zuiden, maar mogelijk was dit ook een zoveelste probing attack. Wat we lezen in de media is maar een fractie van wat er echt aan het gebeuren is. Niet elk feit is nieuwswaardig en niet elk feit wordt door de censuur gelaten - want het zou idioot zijn van Kiev om volledig transparant te zijn over hun activiteiten aan het front.
NATO says no.
Inderdaad, dat zou dan de redding zijn geweest. Neemt niet weg dat de staat van het Belgische leger niet benijdenswaardig is.
 
Had België aan de grens met Rusland gelegen dan zou er wel meer budget naar defensie gegaan zijn.
Het is op zich een zinloze discussie, want we liggen waar we liggen: anno 2023 is dat een vrij veilig nestje in West-Europa waar al meer dan 78 jaar geen oorlog heeft gewoed. Enkele eeuwen geleden waren deze gebieden het slagveld van menig grootmacht in de regio en hadden we meer ervaring met oorlogsgeweld.
 
Een gepluimd kieken kan je niet pluimen. Mochten we aan de grens met Rusland liggen waren we een vogel voor de kat.
Waarom kunnen landen als Nederland of groot hertogdom Luxemburg wel materiaal geven dat ze zelf niet hebben?

Zie maar naar de T-72's deels gefinancierd door Nederland, de tientallen militaire voertuigen door GHL.....

Simpel, zij zijn bereidt om harde cash op tafel te leggen voor de verdediging van Europese waarden.. Belgie heeft een grote mond, maar als puntje bij paaltje komt doen we niets....

Men zei overlaatst dat de intresten op het geblokkeerde Russisch geld ging gebruikt worden voor extra militaire steun, maar is daar al duidelijkheid over?

Ze zouden eens het nato hoofdkwartier moeten terugtrekken uit België.....
 
Waarom kunnen landen als Nederland of groot hertogdom Luxemburg wel materiaal geven dat ze zelf niet hebben?

Zie maar naar de T-72's deels gefinancierd door Nederland, de tientallen militaire voertuigen door GHL.....

Simpel, zij zijn bereidt om harde cash op tafel te leggen voor de verdediging van Europese waarden.. Belgie heeft een grote mond, maar als puntje bij paaltje komt doen we niets....

Men zei overlaatst dat de intresten op het geblokkeerde Russisch geld ging gebruikt worden voor extra militaire steun, maar is daar al duidelijkheid over?

Ze zouden eens het nato hoofdkwartier moeten terugtrekken uit België.....
Ligt misschien voor een stuk aan de staatsstructuur van België dat alle beslissingen nodeloos compliceert en een efficiënte beleidsvoering onmogelijk maakt. Defensie zit misschien federaal, maar dat alleen volstaat niet.
 

Mocht het zo al beginnen, dan denk ik dat bachmoet snel terug van Oekraïne zal zijn....
 

Mocht het zo al beginnen, dan denk ik dat bachmoet snel terug van Oekraïne zal zijn....
Dat ze maar niet dezelfde fout maken als de russen door al hun pijlen op één punt (bachmoet) te richten.

Qua kosten (levens, materiaal,...) vs Return zijn er volgens mij interessantere mogelijkheden dan een kapotgeschoten stad. Al zou het wel symbolisch kunnen zijn, dit kan m.i. niet tegen eender welke kost.
 
Voor de gewone mens: ja.
Voor veel bedrijven: nee
Duitse autobouwers hebben de beste cijfers in 2022 gerealiseerd: https://europe.autonews.com/automakers/led-bmw-2022-profits-soared-europes-biggest-automakers
Maar gaan die gebruikt worden om te investeren, of om aandeelhouders extra te geven?
De bedrijven blijven kortzichtig, want de aandeelhouders en CEO's passeren langs kassa.
Een zwaluw.
Maakt niet weg dat Duitsland officieel in een recessie is gegaan.
En dat we lang rond stagnatie zullen sakkeren en de welvaartuitstroom is begonnen.

---

Mocht het zo al beginnen, dan denk ik dat bachmoet snel terug van Oekraïne zal zijn....
Volgens livemap zit men al aan Paraskoviivka. (Ligt aan Kransa Hora, toch al meer stedelijk gebied.)
 
Benieuwd hoeveel terrein de Russen gaan verliezen tijdens dit offensief. Voor Oekraïne zal het erop aan komen geen momentum te verliezen en vooral door te stomen. En uiteraard te consolideren. Een snelle opmars zou wrang smaken als ze in de flank gepakt worden en terug terrein moeten afgeven tegen zware verliezen. Het lijkt nu allemaal in crescendo te gaan. Spannende tijden.
 
Benieuwd hoeveel terrein de Russen gaan verliezen tijdens dit offensief. Voor Oekraïne zal het erop aan komen geen momentum te verliezen en vooral door te stomen. En uiteraard te consolideren. Een snelle opmars zou wrang smaken als ze in de flank gepakt worden en terug terrein moeten afgeven tegen zware verliezen. Het lijkt nu allemaal in crescendo te gaan. Spannende tijden.
Die houden ook nog vrolijk vol:

 
Waarom kunnen landen als Nederland of groot hertogdom Luxemburg wel materiaal geven dat ze zelf niet hebben?

Zie maar naar de T-72's deels gefinancierd door Nederland, de tientallen militaire voertuigen door GHL.....

Simpel, zij zijn bereidt om harde cash op tafel te leggen voor de verdediging van Europese waarden.. Belgie heeft een grote mond, maar als puntje bij paaltje komt doen we niets....

Men zei overlaatst dat de intresten op het geblokkeerde Russisch geld ging gebruikt worden voor extra militaire steun, maar is daar al duidelijkheid over?

Ze zouden eens het nato hoofdkwartier moeten terugtrekken uit België.....

Dat zijn landen met een budgettair overschot, en een overheidsstructuur dat geen miskleun is waarbij er bijna evenveel tegengestelde/contraire meningen zijn dan dat er burgers zijn. Zelfs de Belgische Defensie moet elke euro acht keer ronddraaien en krabben en smeken om toch maar één euro extra geïnvesteerd te zien worden. Als je in onze stocks gaat kijken, veel meer dan (versteende) spinnenwebben ga je daar niet tegenkomen.
Denk dat FN op een jaar nog meer produceert dan wat ons leger heeft qua munitie.
 
Dat zijn landen met een budgettair overschot, en een overheidsstructuur dat geen miskleun is waarbij er bijna evenveel tegengestelde/contraire meningen zijn dan dat er burgers zijn.
Die eerste twee zijn zeker waar, die laatste toch niet echt: er zijn in Nederland minstens evenveel politieke partijen dan in België. En die zetelen ook allemaal in hun parlement. Doe zelfs mee met de regering soms. Omdat ze uit het niets zoveel stemmen halen.

Nederland is altijd daadkrachtig gebleken. En een gezonde overheidsfinanciering is wel handig daarbij...
 
Terug
Bovenaan