Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat komt toch eerder omdat we Rusland volledig fout hebben ingeschat en ons er praktisch met handen en voeten aan gebonden hebben? Dat het europees politiek gewicht gering is vind ik een vreemde mening. Na de VS en China, zijn wij toch onbetwistbaar het belangrijkste blok? Wat is het politiek gewicht van zuid amerika, zuid oost azie of afrika tov dat van ons? Zelfs één europees land, pakweg Frankrijk weegt al vrij zwaar door op het geopolitie toneel. Waarom denk je dat zelfs na Brexit de UK maar moeilijk vanonder Europese normen en wetten kan kruipen? Wij zetten op zoveel punten de standaard die de rest van de wereld noodgedwongen moet volgen. Als wij in Europa praten over decoupling of derisking van onze economie ten opzichte van china, dan kan je er zeker van zijn dat daar over heel de wereld op hoog niveau gevolg wordt aangegeven.

Bovendien zijn de US, UK, Australie, Canada, de EU landen en nog enkele anderen nauwelijks van elkaar los te weken en het is ook niet slim om ons uit elkaar te laten spelen. Het hele westen is één blok dat praktisch in alle belangrijke zaken die er toen doen op eenzelfde lijn zitten.
 
Als de VS het volledig aan de EU had overgelaten had Poetin wellicht in zijn pollekes gewreven....
Een hele volière voor de kat.

Pijnlijk naiëf geweest. Dat is nog eufemistisch gesproken.

---
Economisch begint het nu ons toch ook meer te raken.
Wsl staan we voor jaren stagnatie. (En de Chinees in zijn pollekes wrijven wel.)


De oorzaken zijn bekend: hoge energieprijzen, hoge voedselprijzen, onzekerheid vanwege de oorlog in Oekraïne en problemen in de wereldhandel.
De structurele problemen in Duitsland blijven immers, zoals de gestegen rentes van de Europese Centrale Bank, een mogelijke recessie in de VS, de energietransitie die nog niet rond is, infrastructuurproblemen, vergrijzing, enzovoort.
het begin kunnen zijn van de structurele verschuiving van de economische welvaart, weg uit Europa richting Azië. "We merken dat we in Europa te weinig grondstoffen hebben. We hebben ons hele businessmodel niet op tijd aangepast.
 
Laatst bewerkt:
We hebben ons hele businessmodel niet op tijd aangepast
Is dat niet de essentie?
Als ik kijk naar de Europese auto-industrie: iedereen weet dat we naar EV's over moeten. Wetgeving is duidelijk. Wat doen de fabrikanten? Mondjesmaat EV modellen uitbrengen, voornamelijk gebaseerd op bestaande platforms. Enkel VW gaat er echt voor (en dan nog), maar die zitten ook nog met zoveel legacy manier van werken (toeleveranciers die eigenlijk alles ontwikkelen en aanleveren ipv eigen (software) ontwikkeling en verticale integratie zoals bij Tesla) waardoor OTA updates amper lukken. Ondertussen hun sterke punten zoals interieurkwaliteit verwaarlozen onder druk van de boekhouders.
Dan komen er nog COVID leveringsproblemen bovenop. Wat doen fabrikanten? Enkel de dure modellen leveren, waardoor ze met minder verkoop fantastische winsten kunnen tonen en daardoor besluiten om goedkopere modellen te droppen (geen Mercedes A/B binnenkort bvb). Ondertussen ook klagen dat Euro7 te duur is en dat gewone mensen geen auto's meer kunnen kopen. Wat klopt, maar ondertussen brengen de fabrikanten zelf alleen nog maar dure (SUV) modellen uit
Die winst gebruiken ze niet om te investeren in nieuwe modellen, maar gebruiken ze om eigen aandelen op te kopen en dividend uit te keren. Allemaal wissel op de toekomst nemen, lekker kortzichtig.
Wat doet de klant? Die gaat naar andere merken. Het is niet voor niets dat de Tesla Model Y in Europa en wereldwijd het best verkochte model is!

/ sorry, off-topic, maar moest er even uit. Over een paar jaar gaan de overheden natuurlijk die fabrikanten weer steunen met ons belastingsgeld omdat ze voor zoveel werkgelegenheid zorgen. Wordt je ontslagen bij een multinational dan krijg je extra vergoedingen, steunmaatregelen etc, wordt je ontslagen bij een KMO, dan is het natuurlijk kin kloppen.
 
Stevige dag gisteren!

px5leanghq3b1.jpg



Offensief lijkt kunnen gaan starten ja.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Donderdagavond in Loppem dit scenario gezien.
Heel vreemd om te zien voorbij vliegen.


Moet ook zeggen dat ik een 6-tal weken geleden toen ik in Blankenberge reed een commercieel vliegtuig zag met een F16 die manoevres deed er rond. Vloog er eerst achter, ging dan eronder, links ervan, erboven en dan er weer achter.
Daar helaas geen foto's / filmpje van kunnen maken. Was zodanig aan't kijken dat ik bijna in de struiken reed met de auto :p


Zouden we dan toch piloten getraind reeds hebben en zijn ze donderdagavond overgebracht...?
 
Donderdagavond in Loppem dit scenario gezien.
Heel vreemd om te zien voorbij vliegen.


Moet ook zeggen dat ik een 6-tal weken geleden toen ik in Blankenberge reed een commercieel vliegtuig zag met een F16 die manoevres deed er rond. Vloog er eerst achter, ging dan eronder, links ervan, erboven en dan er weer achter.
Daar helaas geen foto's / filmpje van kunnen maken. Was zodanig aan't kijken dat ik bijna in de struiken reed met de auto :p


Zouden we dan toch piloten getraind reeds hebben en zijn ze donderdagavond overgebracht...?
Die helicopers (6 chinooks en een hoop andere dacht ik) waren normaal van het Nederlands leger op terugweg van een training met Groot-Britannie.

Edit: het waren 4 chinooks,3 apache' en 2 cougars dus
 
Aha ok thanks :)

Wel maar een heel vreemd beeld om te zien.
Als je ze zag overvliegen geeft dat toch een indrukwekkend maar ook deels beangstigend gevoel. Als je dan denkt dat de Oekraiense bevolking bij zulke taferelen moet gaan vrezen voor hun leven is dat toch wel een vieze gedachte.
 

Allez echt... wapens die wij geleverd hebben worden op Russisch gebied gebruikt. Allez kom... wie had dat nu gedacht.
Hoe weten ze dat die wapens door ons geleverd zijn, hoe weten ze of dat geen wapens zijn die we ergens anders geleverd hebben en die via een wapenhandelaar verkocht zijn om daar te geraken... hebben ze de serienummers gecheckt en zijn die zichtbaar...

Soms vraag je u toch eens af hoe wereldvreemd men moet zijn als men die vraag durft te stellen... tuurlijk wordt dat ook op die manier gebruikt. Tuurlijk zullen er wapens zijn die veroverd worden door de Russen en die dan naar een opslagplaats in Rusland / Russisch geoccupeerd Oekraïene kunnen gaan. Waar ze dan door andere gekocht kunnen worden.
Of heck gewoon al verkocht door corrupte Oekraïeners. Al zal dat beperkter zijn dan in Rusland gok ik.

Allez ik kan moeilijk geloven dat in het verleden er nooit door onze eigen militairen, politiemensen,... - maar een zeer kleine subsectie - iets is verdwenen van wapens. Zwijg dan stil in het midden van een instabiele omgeving zoals een oorlogszone...

Mij komt dat gewoon over als een domme vraag. Waar je dan ook een dom antwoord op gaat krijgen. Uck...
 
Allez echt... wapens die wij geleverd hebben worden op Russisch gebied gebruikt. Allez kom... wie had dat nu gedacht.
Oekraïne heeft volkomen gelijk het wapentuig in te zetten waar zij dat nuttig achten.
Ik zie het probleem (voor België) niet. En de Oekraïners zullen hun strategie wel hebben.

Ik vraag me vooral af of het een Oekraïens voordeel gaat zijn het speelveld, zowel horizontaal en verticaal, te gaan vergroten.
Heel leuk die incursies op Russisch grondgebied en het proberen te vermoorden van prominenten, maar je geeft de Russen op die manier ook meer ruimte om door te escaleren;

Is dat een voordeel?
 
Ik vraag me vooral af of het een Oekraïens voordeel gaat zijn het speelveld, zowel horizontaal en verticaal, te gaan vergroten.
Heel leuk die incursies op Russisch grondgebied en het proberen te vermoorden van prominenten, maar je geeft de Russen op die manier ook meer ruimte om door te escaleren;

Is dat een voordeel?
Ik, die er niets van kent, zie het als een voordeel. Aangezien men de aandacht moet verspreiden. Men kan niet zomaar zeggen op plaats x of y moeten we onze verdediging focussen. Des te meer zaken die je in het oog moet houden, des te meer mogelijkheden voor fuckups.

Voor de rest zie ik niet in wat escalatie ook maar een sikkepit uitmaakt. Alsof de Russen even gaan zeggen van, we vallen Finland binnen of we halen de handrem af van onze speciale operatie in Oekraïene...
 
Oekraïne heeft volkomen gelijk het wapentuig in te zetten waar zij dat nuttig achten.
Ik zie het probleem (voor België) niet. En de Oekraïners zullen hun strategie wel hebben.

Ik vraag me vooral af of het een Oekraïens voordeel gaat zijn het speelveld, zowel horizontaal en verticaal, te gaan vergroten.
Heel leuk die incursies op Russisch grondgebied en het proberen te vermoorden van prominenten, maar je geeft de Russen op die manier ook meer ruimte om door te escaleren;

Is dat een voordeel?
Warning: Armchair general comment ;)

Het lijkt dat het Kremlin die incursies heel persoonlijk neemt en zich telkenmale verplicht voelt van weerwoord te bieden, en dat lijkt telkens in de vorm te zijn van aanvallen op Kiev.
De schade van die aanvallen lijkt vrij beperkt te zijn, de Oekraïense luchtafweer haalt zo goed als alles uit de lucht en de meeste schade/slachtoffers komt van vallende brokstukken.
Strategisch en militair hebben die aanvallen op Kiev zéér weinig nut, ja, het put de Oekraïense luchtafweer rond Kiev uit, maar dat lijkt ongeveer het enige te zijn.

Elke raket/bom die naar Kiev wordt afgeknald zijn ze kwijt, en kunnen ze niet meer op militaire doelen afsturen.
Je zou denken dat met een nakend tegenoffensief de Russen hun beste wapens wat willen sparen om dat offensief maximum te kunnen afzwakken/breken...

 
Elke raket/bom die naar Kiev wordt afgeknald zijn ze kwijt, en kunnen ze niet meer op militaire doelen afsturen.
Je zou denken dat met een nakend tegenoffensief de Russen hun beste wapens wat willen sparen om dat offensief maximum te kunnen afzwakken/breken...
Dit dus. Poetin moet als sterke (woedende) leider steeds reageren. Is dit slim? Neen in tegendeel. En Zelensky weet dit.
Dus wat doet ie? Rusland provoceren zodat Poetin weeral moet zeggen: Schiet ze de grond in! Bombaardeer 2x zo hard als gisteren!

De tegenreactie van Zelensky? Komaan mannen schiet nog eens een paar nutteloze drones af op zijne shitty kop! :tongue:
 
Is dat niet de essentie?
Als ik kijk naar de Europese auto-industrie: iedereen weet dat we naar EV's over moeten. Wetgeving is duidelijk. Wat doen de fabrikanten? Mondjesmaat EV modellen uitbrengen, voornamelijk gebaseerd op bestaande platforms. Enkel VW gaat er echt voor (en dan nog), maar die zitten ook nog met zoveel legacy manier van werken (toeleveranciers die eigenlijk alles ontwikkelen en aanleveren ipv eigen (software) ontwikkeling en verticale integratie zoals bij Tesla) waardoor OTA updates amper lukken. Ondertussen hun sterke punten zoals interieurkwaliteit verwaarlozen onder druk van de boekhouders.
Dan komen er nog COVID leveringsproblemen bovenop. Wat doen fabrikanten? Enkel de dure modellen leveren, waardoor ze met minder verkoop fantastische winsten kunnen tonen en daardoor besluiten om goedkopere modellen te droppen (geen Mercedes A/B binnenkort bvb). Ondertussen ook klagen dat Euro7 te duur is en dat gewone mensen geen auto's meer kunnen kopen. Wat klopt, maar ondertussen brengen de fabrikanten zelf alleen nog maar dure (SUV) modellen uit
Die winst gebruiken ze niet om te investeren in nieuwe modellen, maar gebruiken ze om eigen aandelen op te kopen en dividend uit te keren. Allemaal wissel op de toekomst nemen, lekker kortzichtig.
Wat doet de klant? Die gaat naar andere merken. Het is niet voor niets dat de Tesla Model Y in Europa en wereldwijd het best verkochte model is!

/ sorry, off-topic, maar moest er even uit. Over een paar jaar gaan de overheden natuurlijk die fabrikanten weer steunen met ons belastingsgeld omdat ze voor zoveel werkgelegenheid zorgen. Wordt je ontslagen bij een multinational dan krijg je extra vergoedingen, steunmaatregelen etc, wordt je ontslagen bij een KMO, dan is het natuurlijk kin kloppen.
Over de auto-industrie en China specifiek:
-Vroeger was de Chinese markt een gigantische afzetmarkt, nu niet meer, ze hebben ginds hun eigen wagens nu.
-Hun wagens worden tevens alsmaar beter en halen ons zelfs in.
-Ze brengen hun wagens op de Europese markt en gaan hier dus flink concurreren.
(Eerst gaan ze concurreren met het middensegment, waar dus de eigen Europese fabrikanten niet veel aandacht meer aan besteden.
Dus straks rijden de gewone mensen hier met Chinese wagens rond.)


Europa staat dus voor jaren stagnatie dankzij dat conflict. Welvaart stroomt hier verder weg.
En China palmt rustig verder in. De echte winnaars uiteindelijk.
 
Laatst bewerkt:
Wat doet de klant? Die gaat naar andere merken. Het is niet voor niets dat de Tesla Model Y in Europa en wereldwijd het best verkochte model is!
Klopt niet.

Peugeot 208, Dacia Sandero en Volkswagen T-Roc werden het best verkocht in Europa in 2022. Wel was Tesla Model Y de sterkste stijger van 130 naar 13 met 417% meer verkochte modellen dan in 2021.

Maar als ik naar de prijs kijk van die auto, is dat toch een auto dat wij persoonlijk de eerste 5 jaar niet gaan kunnen betalen en wij zijn een normaal middenklasse gezin in Polen.
 
Europa staat dus voor jaren stagnatie dankzij dat conflict. Welvaart stroomt hier verder weg.
En China palmt rustig verder in. De echte winnaars uiteindelijk.

Waarom is dat dankzij dit conflict. Dit zat er al aan te komen 20 jaar geleden. Het moment dat we de kennis en productie hebben zitten outsourcen en enkel gaven om korte termijn profijt.

Ipv ook op de lange termijn te denken. We hebben onze eigen economische ondergang gecreëerd.
 
Waarom is dat dankzij dit conflict. Dit zat er al aan te komen 20 jaar geleden. Het moment dat we de kennis en productie hebben zitten outsourcen en enkel gaven om korte termijn profijt.

Ipv ook op de lange termijn te denken. We hebben onze eigen economische ondergang gecreëerd.
Allé ja het conflict versnelt gewoon alles en ontneemt marges die konden leiden tot beter.
(hoge energieprijzen, hoge voedselprijzen, energietransitie die niet rond is, te afhankelijk van grondstoffen elders...)

Maar het proces was idd al sluipend bezig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan