Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

In het kader van dit bizarre decennium niet vergezocht, maar zoals ik aangaf: ik denk niet dat Polen aast op extra grondgebied. Vroeger lag Polen wel meer richting het oosten, met onder andere Lvov als Poolse stad. Nu ligt het land meer naar het Westen met voormalige Duitse gebieden (Pommeren en Silezië) waar de Duitse bevolking na WOII werd verjaagd. Ik betwijfel dat er iemand serieus nadenkt om de landsgrenzen te hertekenen, tenzij het gaat om radicale (maar marginale) groepjes.
Ik zie wel een vraagstuk voor Kaliningrad opduiken... . Dat is ongewenst (want Russische exclave boordevol militair materieel) en er zijn iets grotere facties in Duitsland, Polen en Litouwen die dat zouden willen incorporeren (mits eventuele verwijdering van de bevolking). Er is ook een idee om het aan Rusland Duitsers (brede groep van Duitsers die een historische minderheid in Rusland vormen) te geven of onafhankelijk te maken en een soort Westers-Russische staat van te maken.
 
Laatst bewerkt:
Uit het ene kan je toch niet afleiden dat ik zeg dat Polen effectief aast op haar voormalige gebied in West-Oekraïne? Wel dat er historische grieven zijn.

Ik geloof niet dat er revanchisten zijn in Polen maar je weet nooit wat de toekomst in petto heeft.
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt Königsberg? :oi22:
Ik zie hen (en ook andere staten zoals bijvoorbeeld Karelië) wel een soort van onhankelijkheidspoging doen eens de oorlog gedaan is. Een beetje zoals Montenegro ook heeft gedaan om van het beeld van de Serviërs af te komen.
 
Ik zie hen (en ook andere staten zoals bijvoorbeeld Karelië) wel een soort van onhankelijkheidspoging doen eens de oorlog gedaan is. Een beetje zoals Montenegro ook heeft gedaan om van het beeld van de Serviërs af te komen.
Geen idee, is daar enige interesse in onder de inwoners van Kaliningrad?
 
Geen idee, is daar enige interesse in onder de inwoners van Kaliningrad?

Allemaal geimporteerde Russen, dus neen.
Goh het is een beetje zoals de Sint-Petersburg rus, meer gericht op het westen. En als ze een vierde Baltische staat kunnen worden zie ik dat nog wel gebeuren. Die economie wordt daar momenteel plat geboycot en het ziet er niet naar uit dat zelfs bij vrede we terug naar de situatie van voor de oorlog kunnen gaan.

Eten is er megaduur, het wordt zelfs gesmokkeld naar Kaliningrad momenteel. Verder is dat land echt mega afhankelijk van import, ook uit de EU. Als binnenkort de Russische passagiersvliegtuigen uit de lucht beginnen vallen wegens gebrek aan onderdelen wordt het nog moeilijker voor de Russen om er te geraken en het te bevoorraden. Dan mogen ze alles met de boot daarnaartoe gaan importeren.

Als ik daar als Rus zou wonen zou ik mijn conclusies trekken. Aan de andere kant van de grens zien ze Polen en Litouwen bloeien in de EU en zijzelf zitten met tekorten.
 
En nu dan ook nog eens die verdachte ziekte van loekasjenko (gaat ie straks komen te overlijden?) waarbij Rusland mogelijks heel Wit Rusland wil annexeren ???
zou misschien nog een troostprijs worden voor Poetin.... kan hij toch verkondigen dat hij Rusland groter heeft gemaakt....
 
Poetin misnoegd over droneaanval op Moskou: “Oekraïne wil Russen intimideren”

Ge zou er bijna compassie mee hebben, het is eigenlijk echt absurd. Ik weet wel niet of ik het een slimme move vind van Oekraïne, zouden ze niet beter al hun middelen op eigen grondgebied gebruiken. Het is symbolisch maar of ze er iets mee gaan bereiken(opstand, ongenoegen) betwijfel ik🤔
 
Poetin misnoegd over droneaanval op Moskou: “Oekraïne wil Russen intimideren”

Ge zou er bijna compassie mee hebben, het is eigenlijk echt absurd. Ik weet wel niet of ik het een slimme move vind van Oekraïne, zouden ze niet beter al hun middelen op eigen grondgebied gebruiken. Het is symbolisch maar of ze er iets mee gaan bereiken(opstand, ongenoegen) betwijfel ik🤔

Dat kan toch nooit vanuit Oekraïne komen? Of kunnen die drones ongestoord 500km over Russisch grondgebied vliegen zonder dat de Russische luchtverdediging ingrijpt?
Zien er ook vrij kleine drones uit maar misschien is dat gewoon om de Russen te laten zien dat ze zich niet veilig mogen wanen.
 
Dat kan toch nooit vanuit Oekraïne komen? Of kunnen die drones ongestoord 500km over Russisch grondgebied vliegen zonder dat de Russische luchtverdediging ingrijpt?
Die dingen kunnen toch perfect over de grens gesmokkeld worden of via een ander land dan Oekraïne geïmporteerd worden op illegale wijze. En dan ergens in Rusland worden die gemonteerd om ze van daaruit te laten opstijgen.
 
+Kan ook perfect door het Kremlin zelf gedaan zijn, kwestie van het patriottisme/oorlogszucht van de Russische bevolking aan te zwengelen/hoog te houden.
 
+Kan ook perfect door het Kremlin zelf gedaan zijn, kwestie van het patriottisme/oorlogszucht van de Russische bevolking aan te zwengelen/hoog te houden.
Ik acht die kans zelfs vrij groot.

Maar zelfs als Oekraïne dit gedaan heeft (wat ik niet geloof), kan het een goeie test zijn om Rusland nog verder uit hun kot te lokken en te checken hoe groot het Russische arsenaal eigenlijk nog is (Iraanse drone hulp, oud materiaal uit de koude oorlog, nieuw wapentuig ...)

Ik bedoel op HLN zitten ze al te zeggen dat Rusland nu nog harder zal reageren. OK? Maar ze moeten nog wel kunnen he.
En zelfs al kan Rusland dit nog zou kunnen en ook doen, dan gaan ze dus nog sneller hun voorraad opgebruiken.
Dus of Rusland er voordeel aan zou doen door extra hard te reageren? Op de lange termijn denk ik eigenlijk dus van niet.

Maar goed, voor hetzelfde geld steken er nog 10 miljoen raketten en bommen van den koude oorlog in de grond en heeft Iran nog een reservepotje van 20 miljoen drones om te leveren aan Rusland. Wie weet? :unsure:

Maar hoe groot of hoe klein de voorraad ook is, ongelimiteerd bestaat niet he. (Ook niet aan Westerse zijde, dus wie het eerste door zijn voorraad zit in deze uitputtingsoorlog heeft misschien wel een probleem ??)
 
Dat kan toch nooit vanuit Oekraïne komen? Of kunnen die drones ongestoord 500km over Russisch grondgebied vliegen zonder dat de Russische luchtverdediging ingrijpt?
Zien er ook vrij kleine drones uit maar misschien is dat gewoon om de Russen te laten zien dat ze zich niet veilig mogen wanen.

_64603454_rust-redsq2.jpg


Drones kunnen verdomd lastig zijn om te traceren, ze zijn klein, vliegen traag en laag en kunnen daardoor ook handig gebruik maken van het terrein om zich van radar te verstoppen. Het kan dus.
 
Ik acht die kans zelfs vrij groot.

Maar zelfs als Oekraïne dit gedaan heeft (wat ik niet geloof), kan het een goeie test zijn om Rusland nog verder uit hun kot te lokken en te checken hoe groot het Russische arsenaal eigenlijk nog is (Iraanse drone hulp, oud materiaal uit de koude oorlog, nieuw wapentuig ...)

Ik bedoel op HLN zitten ze al te zeggen dat Rusland nu nog harder zal reageren. OK? Maar ze moeten nog wel kunnen he.
En zelfs al kan Rusland dit nog zou kunnen en ook doen, dan gaan ze dus nog sneller hun voorraad opgebruiken.
Dus of Rusland er voordeel aan zou doen door extra hard te reageren? Op de lange termijn denk ik eigenlijk dus van niet.

Maar goed, voor hetzelfde geld steken er nog 10 miljoen raketten en bommen van den koude oorlog in de grond en heeft Iran nog een reservepotje van 20 miljoen drones om te leveren aan Rusland. Wie weet? :unsure:

Maar hoe groot of hoe klein de voorraad ook is, ongelimiteerd bestaat niet he. (Ook niet aan Westerse zijde, dus wie het eerste door zijn voorraad zit in deze uitputtingsoorlog heeft misschien wel een probleem ??)
Een Shaheddrone kost ongeveer 20k terwijl een enkele Patriotraket 4 miljoen dollar kost. Er zouden ca. 10.000 raketten zijn geproduceerd, al weet ik niet hoeveel er operationeel zijn en hoe snel ze die kunnen bijmaken. De Russen zijn duidelijk het luchtafweersysteem van Oekraïne aan het uitputten, of ze doen een poging tot. Zonder luchtafweersysteem is Oekraïne een vogel voor de kat.
 
Een Shaheddrone kost ongeveer 20k terwijl een enkele Patriotraket 4 miljoen dollar kost. Er zouden ca. 10.000 raketten zijn geproduceerd, al weet ik niet hoeveel er operationeel zijn en hoe snel ze die kunnen bijmaken. De Russen zijn duidelijk het luchtafweersysteem van Oekraïne aan het uitputten, of ze doen een poging tot. Zonder luchtafweersysteem is Oekraïne een vogel voor de kat.

7nodqg.jpg
 
Drones kunnen verdomd lastig zijn om te traceren, ze zijn klein, vliegen traag en laag en kunnen daardoor ook handig gebruik maken van het terrein om zich van radar te verstoppen. Het kan dus.
Het kan inderdaad maar ik acht de kans klein. Mochten ze effectief vanuit Oekraïne vertrokken zijn had ik ergens meer social media beelden verwacht. Vanaf een 100km vanaf Moskou begint de verstedelijking te tonen, is toch een hele afstand om onopgemerkt voorbij te vliegen. En het zouden er 8 geweest zijn, dat moet ook opvallen als er keer op keer ééntje komt voorbij zoemen.

En als je kijkt naar de schade dat het heeft aangericht op dat ene gebouw is dat toch ook maar vrij pover. Vliegt zo'n drone 500+km en het slaagt er enkel in om een paar ruiten aan diggelen te slaan en een deuk in de muur te maken... Prijs/kwaliteit is zo'n drone dan toch ook geen topper.
moscow-drone-damage-gty-ps-230530_1685450909365_hpEmbed_3x2_992.jpg
 
En als je kijkt naar de schade dat het heeft aangericht op dat ene gebouw is dat toch ook maar vrij pover. Vliegt zo'n drone 500+km en het slaagt er enkel in om een paar ruiten aan diggelen te slaan en een deuk in de muur te maken... Prijs/kwaliteit is zo'n drone dan toch ook geen topper.
moscow-drone-damage-gty-ps-230530_1685450909365_hpEmbed_3x2_992.jpg
Dat is toch nonsens ?

Prijs/kwaliteit zijn die Russische kruisrakketten en die kinzjal dan toch ook niet gezien het feit dat het enkel wat duur vuurwerk als resultaat had.
 
Terug
Bovenaan